Logg inn med Facebook eller Google!

Katherina på Lesvos 2009

Started by Katherina, 20. Sep 09, 19:31:39

Previous topic - Next topic

Katherina

:flower: Så koselig at dere følger med meg på tur rundt på Lesvos. De små kirken i Leimonis klosteret fassinerer meg meg med sin forskjellighet og særpreg. De ligger nokk spredd rundt i et større område. Går jo an å gå fra kirke til kirke, slik vi gjør fra hytte til hytte i fjellet her hjemme. Skjønt det er vel det en del av oss gjør når vi vandrer rundt i landsbyene i Hellas.
 :cheers: Da vi var på Lesvos leide vi bil i 5 dager og var først på en tre dagers tur. Selvom Lesvos er den tredje største øya i Hellas, så er ikke avstandene så store og det er greit å kjøre fra sør til nord og fra øst til vest. Veien er forholdsvis bra. Noen steder litt smal og bratte og med litt krappe kurver.
 :P Den første etappen gikk mot Agiassos og over fjellet mot Kalloni bukta. Naturen over fjellet er vakker og forholdsvis frodig til tross for at det var august. Det er en fin furuskog her og lavere ned mot bukta er det jordbruksområder. Kallonibikta er kjent for sitt rike fugleliv, spesielt vår og høst når trekkfuglene stanser opp her. Ellers er bukta kjent for havsalt utvinning.

Ole

Som vanlig fine bilder! Jeg har ikke for vane å kommentere menn, men gubben din ser skikkelig trivelig ut! :cheers:

kaka

Flotte insektbilder, Katherina!
KariK

Tjorven

Flotte bilder igjen, men den kaia Sverre gikk ut på, hadde aldri jeg turt å sette mine ben på. Men min flaks hadde jeg vel rast tvers gjennom!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

:cheers: Artig at du likte insektbildene, kaka. Det var så gøy å ta bilder av dem at jeg nesten glemte å gå på bussen. De er tatt ved Leimonos klosteret da vi var på tur med Lilleput.
 :lol: Det hadde ikke vært så veldig farlig om brygga knakk, da hadde han bare fått seg en liten ufrivillig dukkert. Det var det jeg fikk høre.
 :flower: Vi fortsatte å kjøre langs Kallonibukta, gjennom Kalloni og ned til Skala Kallonis.

operafantomet

Quote from: \"Magnolia\"Ligger disse småkirkene innenfor et relativt lite område?
Flotte bilder som gir ro i sjela. :)

De byggene er små kapeller; abbed Nikódemos på Limónos har et ønske om å bygge et kapell for hver dag i året. Tror han er halvveis nå... Da jeg var der i 2007 var det ca. 120 små kapeller strødt rundt moderklosteret. De blir i hovedsak finansiert gjennom donasjoner.

Å se disse bildene gjorde nesten vondt, jeg lengter ekstremt tilbake! Jeg bodde på Metochi, som er like nedi dalen for Limónos. Metochi administreres av Universitetet i Agder, og mang en Ex.phil-student har oppholdt seg i dette området. Alle med like gode minner, tror jeg.

Glad turen var fin, og takk for de mange bildene!


ETA: signaturbildet mitt er tatt på Limónos! Sammenlikn med bilde 148-2 i Katherinas bildeinnlegg. :D

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

kaka

Mange fine og artige bilder fra dere igjen, Katherina. Du har virkelig truffet med de pelikanbildene.
Jeg fikk veldig lyst å ta den turen du viste nå. Akkurat det strekket har jeg ikke vært. Fortsatt mye u-utforsket på Lesvos.
KariK

Magnolia

Du har så mange flotte og varierte bilder, Katherina.
Jeg koser meg med hvert eneste bilde. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Torill

Jammen har du vært flittig med kameraet på Lesvosturen din :flower:  :flower: Virkelig flotte bilder alle sammen,og takk for \"lengtetilbake bildene\" fra Molyvos :cheers:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Tjorven

Må si som flere her, du tar så masse forskjellige bilder, så tråden din er alltid like spennende å stikke innom, Katherina :) Kjempe flotte pelikanbilder, forresten!
There are no strangers, only friends we haven't met.

MaFi

Quote from: \"Tjorven\"Må si som flere her, du tar så masse forskjellige bilder, så tråden din er alltid like spennende å stikke innom, Katherina :) Kjempe flotte pelikanbilder, forresten!
Jeg skriver under på alt, jeg, Tjorven: Takk til Katherina!  :flower:

Katherina

:cheers: Takk atter en gang for hyggelige tilbakemeldinger fra både den ene og andre av dere. Koselig at dere følger med meg rundt på Lesvos.
 :hello2: Takk for informasjon om de små kirkene i Limonos klosteret, operafantomet. Jeg husket ikke akkurat hvordan det hang sammen og lette etter info, både i noen bøker jeg har og på nettet.

 :P Lesvos er ei øy som byr på mye og det er spennende å reise rundt.
Nå fortsetter vi turen på vestsiden av Kallonibukta og opp i fjellet. Naturen er karrig, men vakker på sin måte. Det er mange artige fjellformasjoner.
Dagens mål var Sigri, hvor vi hadde tenkt å overnatte. Vi overnattet der sist vi var på Lesvos også og likte oss godt i denne lille byen helt nede ved kysten.
Det første lengre stoppet var den lille fjellandsbyen, Andisa. Vi parkerte bilen utenfor byen og gikk inn mot sentrum med et mål for øye: Mat! Byens platia var som så mange steder, en koselig plass med både platantre og noen andre store trær som ga god skygge. Vi satte oss ned på en av tavernaene som omkranset plassen. Der var deilig å sitte der OGbetrakte livet rundt oss. På nabobordet satt to eldre menn og spilte kort, en og annen bil og tohjuling, noen var på vei på jobb etter mesimeri og andre ruslet forbi. På nabotavernaen holdt de på å forberede til et selskap. Mon tro hva? Skulle gjerne ha vært der utover kvelden, men vårt mål var Sigri. Og maten? Salat, tzatziki, grillede aubergin skiver og kalvegulasj. Den smakte deilig!  :tongue8: Vi likte oss godt i Andisa, men alt har en ende og målet var som sagt Sigri. veien til sigri fortsatte i det golde landskapet. Vi mintes hvor frodig det var her sist gang vi var her. Det var i mai. Et par steder på toppen var det vindmøller og etter hvert fikk vi utsikt mot Sigri og på den andre siden Tyrkia.
 :drunken: Noen av bildene er tatt fra bilvinduet, så kvaliteten er ikke av det beste, men de gir et lite inntrykka av naturen.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...