Logg inn med Facebook eller Google!

Platanias

Started by Gro, 19. Sep 09, 17:32:58

Previous topic - Next topic

Heidrun

Hvis jeg ikke tar helt feil tar det ca 1 time og 20 minutter med buss fra Platanias til Paleochora. Du kjører på 1 time med bil
Yamas til livet og til

Gro

Quote from: \"Heidrun\"Hvis jeg ikke tar helt feil tar det ca 1 time og 20 minutter med buss fra Platanias til Paleochora. Du kjører på 1 time med bil
Takk Hedrun:-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

woldli

Hei Gro!

Jeg har vært i Platanias 7 ganger (og jobbet der en sommer), så kanskje jeg kan være til hjelp.  :icon_smile:

Du har sikkert lest og hørt en del om stedet, og det er blandede meninger. Helt ærlig foretrekker jeg mindre steder/nye øyer om jeg kan velge fritt, men du kan absolutt få en herlig ferie i Platanias og omegn også. Som nevnt tidligere i denne tråden så er det et godt utgangspunkt for utflukter og nærheten til Chania er et pluss. Det er så mange flotte steder på Kreta, og om man kun holder seg i badebyene vest for Chania skjønner jeg at man kan bli skuffet.

Akkurat ved den lille havnen/moloen er stranden litt steinete, og stranden er generelt bedre i Ag. Marina enn i Platanias som har grov sand. Jeg har likevel ikke brydd meg med å dra dit for å bade, men heller holdt meg litt mer på den andre siden mot Gerani. Hvis helt hvit sand lokker, kan dere f.eks. dra til Elafonissi eller Falassarna (min favoritt). Tror det ligger noen gamle bider derfra i albumet mitt her?

Siden det er en stund siden jeg vært der, vil jeg være litt forsiktig med å anbefale restauranter. En jeg likevel velger å trekke fram er Symposium, men den er nok en av de som ligger litt høyere i pris også. Absolutt verdt det, synes jeg! Ellers har jeg pleid å spise mye på Kantari, men hørte nettopp fra ei venninne som var der forrige uke at det ikke var like bra som før. Synd hvis det stemmer! Det er flere gode barer i Platanias, og jeg tenker at Rock House og eventuelt Xalaro kanskje kan være noe?

I Chania styrer jeg unna restaurantene som ligger i havna, og prøver å finne de uten innkastere i bakgatene. Ela har jeg vært fornøyd med, og der har det pleid å være levende musikk. Konaki som ligger rett over gata for Ela har jeg hørt mye positivt om, og visstnok at man absolutt skal unngå En Plo som ligger innerst. Jeg tror nesten du får prøve deg fram litt, og se hva som kan passe for dere. :biggrin:

Hvilket hotell skal du bo på, forresten?

Håper noe av dette kan være til nytte, at du får en fin ferie og finner den greske følelsen selv om du skal til \"syden\".  :p Det blir spennende å høre om hvordan du har hatt det!
-Linda

Thera

Her har jeg skrevet litt om Plataniasferien jeg og ei venninne var på i fjor: http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=2083&highlight=ravdoucha
Det er mange fine steder i nærheten av Platanias! Så det er som flere nevner et godt utgangspunkt for utflukter. :)

God tur! :flower:  Håper du tar masse bilder, og legger ut her!
..Don`t dream your life, live your dreams..

Gro

Quote from: \"Thera\"Her har jeg skrevet litt om Plataniasferien jeg og ei venninne var på i fjor: http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=2083&highlight=ravdoucha
Det er mange fine steder i nærheten av Platanias! Så det er som flere nevner et godt utgangspunkt for utflukter. :)

God tur! :flower:  Håper du tar masse bilder, og legger ut her!

Takk Thera:-) Din tråd var en av de få jeg hadde klart å finne om Platanias:-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Gro

Quote from: \"woldli\"Hei Gro!

Jeg har vært i Platanias 7 ganger (og jobbet der en sommer), så kanskje jeg kan være til hjelp.  :icon_smile:

Du har sikkert lest og hørt en del om stedet, og det er blandede meninger. Helt ærlig foretrekker jeg mindre steder/nye øyer om jeg kan velge fritt, men du kan absolutt få en herlig ferie i Platanias og omegn også. Som nevnt tidligere i denne tråden så er det et godt utgangspunkt for utflukter og nærheten til Chania er et pluss. Det er så mange flotte steder på Kreta, og om man kun holder seg i badebyene vest for Chania skjønner jeg at man kan bli skuffet.

Akkurat ved den lille havnen/moloen er stranden litt steinete, og stranden er generelt bedre i Ag. Marina enn i Platanias som har grov sand. Jeg har likevel ikke brydd meg med å dra dit for å bade, men heller holdt meg litt mer på den andre siden mot Gerani. Hvis helt hvit sand lokker, kan dere f.eks. dra til Elafonissi eller Falassarna (min favoritt). Tror det ligger noen gamle bider derfra i albumet mitt her?

Siden det er en stund siden jeg vært der, vil jeg være litt forsiktig med å anbefale restauranter. En jeg likevel velger å trekke fram er Symposium, men den er nok en av de som ligger litt høyere i pris også. Absolutt verdt det, synes jeg! Ellers har jeg pleid å spise mye på Kantari, men hørte nettopp fra ei venninne som var der forrige uke at det ikke var like bra som før. Synd hvis det stemmer! Det er flere gode barer i Platanias, og jeg tenker at Rock House og eventuelt Xalaro kanskje kan være noe?

I Chania styrer jeg unna restaurantene som ligger i havna, og prøver å finne de uten innkastere i bakgatene. Ela har jeg vært fornøyd med, og der har det pleid å være levende musikk. Konaki som ligger rett over gata for Ela har jeg hørt mye positivt om, og visstnok at man absolutt skal unngå En Plo som ligger innerst. Jeg tror nesten du får prøve deg fram litt, og se hva som kan passe for dere. :biggrin:

Hvilket hotell skal du bo på, forresten?

Håper noe av dette kan være til nytte, at du får en fin ferie og finner den greske følelsen selv om du skal til \"syden\".  :p Det blir spennende å høre om hvordan du har hatt det!

Hei Woldli:-)
Tusen takk for et flott og informativt innlegg fra en som kjenner stedet godt:-)

Ja noen ganger blir det sånn at man havner på mer turistifiserte steder. Man fristes til å ta slike  billige hopp på turer:-)
Men som tidligere sagt, jeg klarer fint å kose meg en uke med sol og bad:-) Jeg vet også at Kreta har mye å by på bare man gidder å bevege seg litt utenfor hovedgaten:-)
Gleder meg til å prøve ut dine annbefalinger, alle steder har gode ting bare man leter litt, og ikke minst har en positiv innstilling:-)
Nå er det bare 4 dager igjen:-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

woldli

Jeg har alltid klart å finne noe positivt og kost meg uansett hvor jeg har vært i Hellas, også på steder som jeg ikke ønsker å dra tilbake til eller som ikke svarte til forventningene. Med din innstilling og humør er jeg sikker på at dere kommer til å få en veldig fin tur!  :sunny:
-Linda

Ninette

Quote from: \"Gro\"Hei Ninette:-)

Koselige landsbyer tror jeg nok blir et must for meg å finne slik at jeg kan føle at jeg er i Hellas:-) Lurer på hvor lang tid det tar til Palchora på sydkysten (sikkert feil skrivemåte...;)Kunne tenkt meg en dagstur dit :-)
Fornøyd med at det er stille og rolig og at den værste turistsesongen er over:-) Er du på Kreta nå?:-)

Hei igjen! Jeg er i Chania akkurat nå, på vei mot sørvestkysten av Kreta. Turen går først til Sougia, så til Paleochora, to nydelige steder, et par timers kjøretur fra Chania.

Om det passer sånn, hadde vært hyggelig og treffes. Vi blir her en uke til, reiser tilbake til Norge torsdag 1. oktober.

Jeg kan også sende deg en beskrivelse av fottur/sykkeltur i området rundt Platanias. Turen går gjennom olivenlunder, appelsinkunder og idylliske landsbyer.

Send meg en PM om det er interessant :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Gro

Da har jeg sendt deg melding Ninette:-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Tjorven

Vet du, Gro. Det var like før jeg hev meg på en billigtur her. Men siden jeg skal til Sverige i november og Stavanger i jula, så måtte jeg bare besinne meg. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg sannelig dratt. Den Hellaslengselen er ganske skummel, rett og slett ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Gro

Quote from: \"Tjorven\"Vet du, Gro. Det var like før jeg hev meg på en billigtur her. Men siden jeg skal til Sverige i november og Stavanger i jula, så måtte jeg bare besinne meg. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg sannelig dratt. Den Hellaslengselen er ganske skummel, rett og slett ;)

Åååå det hadde vært gøy:-) men skjønner at du må besinne deg:-) klem

ps skal ta en skål eller to for deg jeg vet du:-))
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Tjorven

Ja, gjør endelig det. Jeg er med deg i ånden, som det heter. Reisefeber???
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...