Logg inn med Facebook eller Google!

Athen

Started by Svein~B, 16. Aug 09, 17:20:17

Previous topic - Next topic

kaka

Morsomt bilde ovenfra av den lille kirken, omkranset av gule biler.
KariK

Svein~B

Quote from: \"kaka\"Morsomt bilde ovenfra av den lille kirken, omkranset av gule biler.

Takk for det, kaka  :-)  Bildet er tatt om morgenen. De gule bilene er nok drosjer som venter på gjester som skal reise.

Her er hotellet sett fra Vasilissis Sofias. Du skimter det mellom de to bygningene i forgrunnen. Denne gata er veldig trafikkert og det er her flyplassbussen X95 går. Det er også denne gata du går til og fra metrostasjonen Megaro Mousikis.

Her er link til hotellets hjemmeside:
http://www.airotel.gr/index.asp?a_id=176

Bygningen til høyre er også hotell: Athinais heter det.
http://www.athinaishotel.gr/en/athinais/default.htm
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her har vi buss X95 på flyplassen. Den går altså til Syntagma via blant annet Vasilissis Sofias. Du finner den lengst til høyre på bakkenivå rett utenfor terminalbygningen.

Her er rutetidene:
http://www.oasa.gr/index.asp?asp=routes/bus_stop.asp&route_id=+%D795&rvariant_id=1&medium=0
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

kaka

Jeg sier det igjen: Denne tråden er et skikkelig \"oppslagsverk\".
Hvis jeg skal med buss fra flyplassen, kan jeg bare slå opp her.
Og så har jeg sett hvordan bussen ser ut, og hvor den står.
KariK

Svein~B

Takk for hyggelig kommentar igjen, Kaka  :)

Her er vi igjen på Neratziotissa stasjon og vi ser et tog på linje 1 i retning Pireus. Her kan du bytte tog hvis du for eksempel skal fra flyplassen til Kifissia, Pireus eller et annet sted langs linje 1. Forstadstoget som jeg viste for noen bilder siden, går under bakken og linje 1 går over bakken. Det er både heis og trapper imellom.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Denne gata heter Stratigou Makrigianni. Denne brede gata er en fortsettelse på den smale Vyronos som gjerne er den gata du kommer hvis du kommer fra Plaka og skal til Akropolis eller Akropolis-museet. Nedgangen til Akropolis metrostasjon er litt til høyre for midten av bildet og Akropolis-museet er like nedenfor. På venstre side ligger det flere små barer. I noen av dem kan du kjøpe baguetter og lignende og enten spise ute et eller annet sted eller ta med hjem til hotellrommet.

Jeg undres litt av at det er trikkeskinner i gata, for det går ingen trikk her. Jeg kan jo spekulere på om det er eller har vært planer om en trikk til Akropolis. Noen som vet?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Greece-Traveller

Før bilalderen slo til for fullt var det fullt vanlig med trikker i Athen. Når gatenettet for biltrafikk måtte bygges ut, ble trikkene etterhvert nedlagt. Et par steder har de valgt å bevare noen skinner som et minne om gamle dager (og det er mange som lengter til dem).

Her ser du et annet eksempel i nærheten av To Stavlos på oversiden av Thission:

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Svein~B

Takk for informasjon, Greece-Traveller!  :)

Her der den nedre delen av Dionysiou Areopagitou. Det er den gata som fører fra sentrum og Plaka mot Akropolis. Her står jeg med ryggen til Akropolis-muséet og nedgangen til metrostasjonen og tar bilde mot sentrum.

Her er det noen tavernaer på høyre side og butikker på venstre side. Det er også et postkontor på høyre side av gata. Fortsetter du bortover her, kommer du til Hadrians bue, Olympion, Stadion, Nasjonalparken m.m.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er enda et hotell som jeg vil anbefale: Parthenon. Det ligger i bydelen Makrigianni, det vil si like sør for Plaka. Akropolis metrostasjon ligger rett rundt hjørnet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Hotell Parthenon har forholdsvis høy standard og ligger i ei rolig sidegate i et rolig strøk. Hotellet har ingen restaurant, men det er to tavernaer på nærmeste hjørne. Rundt kvartalet fins det barer som selger baguetter og lignende. Vil du finne en matbutikk, er det en noen få kvartaler oppover i Plaka.

På det forrige bildet sto jeg på Dionysiou Areopagitou, den nærmeste tilstøtende gata, og tok bilde mot hotellet. Her har jeg tatt bilde motsatt vei, fra balkongen min. Går du til høyre i krysset midt i bildet, kommer du til Hadrians bue og Olympion. Går du til venstre, kommer du til Akropolis.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Greece-Traveller

De siste gangene jeg har vært i Athen har jeg bodd på Airotel Partnenon, og det blir nok også dette som er mitt faste tilholdssted fremover når jeg er i Athen.  Veldig hyggelig betjening, fine rom (etter oppussing i april \\ mai i år), kort vei til det aller meste.



Sist jeg bodde der fikk jeg også en stor terrasse til disposisjon:



og det kom vin og frukt til rommet som en spesiell hilsen fra hotellet.

Hotellet serverer en god og fyldig frokost:



og har også en hyggelig bar:



Kan varmt anbefales.

Hotellet har forøvrig nå en spesiell kampanje med overnatting for € 69:

Airotel Parthenon tilbud 2010
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Svein~B

Jeg slutter meg veldig til den anbefalingen!

Her tar jeg bilde motsatt vei fra balkongen min, altså videre nedover Makri, den gata hotellet ligger i. Dette er et boligstrøk, men det er altså bare et steinkast til noen av de viktigste severdighetene: Plaka, Dionysosteatret, Hadrians bue og Olympion. Til sentrum (Syntagma) er det 800 meter, til Akropolis cirka 1 kilometer og til Agora 1.3 km.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | Today at 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...