28. May 24, 20:42:17


Logg inn med Facebook eller Google!

Badliv

Started by Riitta, 13. Aug 09, 15:56:22

Previous topic - Next topic

Johanne

Stranda og havet er endel av det som gir meg vile i Hellas. Lenge behöver jeg ikke väre på stranden, men en strandtur får det gjerne bli hver dag i Hellas om det er mulig. Jeg er derimot ikke beroende av hverken sellskap, böker eller vite sandstrender på mine strandturer. Selv om det er hyggelig også. Det kan også like gjerne väre en liten stenstrand som en flott sandstrand bare jeg kan höre bölgebruset. Det finns ikke så mye mer i verden som for meg er så avslappnende og mediterende som bölger som slår og som gjör att tankene bare går og både kropp og hode slapper av. Jeg har ju lyxen av å bo när havet og kan nyte både strand og gåturer ved havet hver dag om jeg vil her hjemme også. Men en strand i Hellas det er det jo ikke mye som slår da ;)

Tänk at på måndag hadde jag allt detta :)... kom hjem fra Parga i går. Underbart var det!

Frappe

Havet är viktigt inte stranden för mig.... att i gryningen gå ner till havet och i och dyka ett par timma, harpunera lite fisk är livet. På standen håller jag mig i skuggan, läser böcker, sitter och fikar, äter meze och dricker någon kall mythos...umgås med vänner, spela strand tennis, åka båt, mm. Håller mig borta oftast mellan 12 och 15 då det är som varmast.

Camilla

Anders

Bading er ikke så viktig, kun der sjøen er ekstremt klar og fristende, eller hvis Vårherre har fyrt i ovnen midtsommers slik at kroppen MÅ kjøles ned... men strand som sådan er viktig... der er avslappet og behagelig og med svale vinder på toppen blir jo livet så bra.
God bok, jess... eller hyggelige mennesker å snakke med... det \"strake ute\"-livet på en solstol er ikke for meg, men har ingen problemer med å forstå andre som kan like det.
Og så er det noe med lyden av havet... bølgene mot stranden... nesten litt sånn hypnotiserende. Spesielt når man- som meg- kan høre havet mot gråstein hele året. Da blir lyden av \"sandvasking\" noe helt spesielt.

Hellasfrelst

For meg som elsker å svømme og har et skikkelig kjærlighetsforhold til hav og sjø er nok det å være på stranda et must. Men ikke hver dag og hele tiden. De to første dagene slapper vi som regel av på stranda for at feriefølelsen skal sette seg skikkelig i kroppen. Så starter vi opp med et par-tre dager på oppdagelsesreise med bil eller scooter. Da kjører vi som regel frem til lunch, finner en strand med taverna, spiser, soler oss og bader. Trives vi spesielt godt blir vi der, eller vi kjører videre på oppdagelsesreisen. Innimellom tar vi en båttur eller en vandretur, det kommer jo an på hvor en er. Sånn veksler vi på det gjennom hele ferien. Vi har funnet vår måte å nyte ferien best på: Litt i ro og litt på tur.
 :fish:
i zoi ine tora - livet er nå

Livsnyteren

Quote from: \"Hellasfrelst\"For meg som elsker å svømme og har et skikkelig kjærlighetsforhold til hav og sjø er nok det å være på stranda et must. Men ikke hver dag og hele tiden. De to første dagene slapper vi som regel av på stranda for at feriefølelsen skal sette seg skikkelig i kroppen. Så starter vi opp med et par-tre dager på oppdagelsesreise med bil eller scooter. Da kjører vi som regel frem til lunch, finner en strand med taverna, spiser, soler oss og bader. Trives vi spesielt godt blir vi der, eller vi kjører videre på oppdagelsesreisen. Innimellom tar vi en båttur eller en vandretur, det kommer jo an på hvor en er. Sånn veksler vi på det gjennom hele ferien. Vi har funnet vår måte å nyte ferien best på: Litt i ro og litt på tur.
 :fish:

Jøss,du beskriver jo akkurat sann min arter seg du jo :cheers: Kjenner meg så godt igjen på det du beskriver :flower:

Hellasfrelst

Ja, både opplevelser og avslapning er viktige ingredienser i en ferie.
Så vi får si som Ole Brumm: Ja, takk begge deler.
 :iconbiggrin:
i zoi ine tora - livet er nå

Heidrun

:cheers: Er ikke havet for fiskene da. trives best rundt en pool jeg. Men skjøner de som foretrekker sand under benen og masse sand i leiligheten etterpå. Er liksom litt sjarmerende å tråkke i sanden i leiligheten flewre dager i strekk
Yamas til livet og til

brit

Quote from: \"Hellasfrelst\"Ja, både opplevelser og avslapning er viktige ingredienser i en ferie.
Så vi får si som Ole Brumm: Ja, takk begge deler.
 :iconbiggrin:

Det ligner også veldig på vår måte å feriere på bortsett fra at vi mest går omkring og har bare untaksvis leid bil. Bruker buss eller taxi.

xristina

Jeg har blitt mer og mer avhengig av å ligge til lading på en solseng i feriene mine. Gjerne med en bunke uleste bøker innen rekkevidde. De to siste årene har det blitt mye badeliv, men lite lesing. Dvs. i år fikk jeg vel faktisk lest 4 bøker i løpet av de tre ukene (i motsetning til 15-20 før...).

Livet her hjemme går veldig slag i slag, så da er det deilig å ikke gjøre det slag når jeg er på ferie... (Jeg krever i hovedsak fritak fra matlaging i ferien, og spiser det meste ute.) Og alle i familien elsker badelivet, så det blir mye vann på oss. Jeg har vel badet i basseng en gang i Hellas de siste 26 årene. Mens ungene synes det er herlig å ta en tur i bassenget etter endt stranddag.

Men, vi leier også bil en del, eller drar på båtturer, så det er ikke sånn at jeg ikke gjør noe annet enn å ligge på stranda. Dessuten går vi mye.

Kunne godt tenkt meg en uke på en solseng på Kos akkurat nå, med en 5-6 bøker lett tilgjengelig...

JohnS

Bading og strandliv er ganske uvesentlig for meg.  Strandlivet består stort sett av å dyppe seg i sjøen hvis det er varmt, sette seg og tørke i ti minutter...   hvis jeg i det hele tatt bader.

Det ideelle for min form for \"strandliv\" er at det finnes en god taverna så nær at jeg kan holde en viss kontakt med mine medreisende - som er mer glad i strand og sol - uten at jeg eller de må ut på lange vandringer eller bruke mobil.

Tavernaen skal ha interessante lokale mennesker som har god tid - og lyst - til å slå av en prat når det er stille mellom frokosten og lunchen.  Og ellers skal stolene være så gode at de tillater noen timer med en frappe og en god bok.  Kan man ha det bedre?....
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

msw

Jeg er en sånn som nesten er mer under enn over vann når jeg er på ferie. Derfor er strand og vann viktig i avgjørelsen om hvor man skal dra.

Jeg kan gjerne være hele dagen på stranda, men da med masse aktivitet. Snorkling, frisbee, lange svømmeturer, turer langs stranda, herjing, bok og iPod.

I Kardamili i juni levde jeg perfekt, synes jeg. Frokost på balkongen og så rett til stranda. Vel verdt å gå litt til en finner en fin plass. Sol og sjø hele dagen, bare med lunsjavbrudd. Så hjem for å dusje, ta en hvil på senga, og så ut for å spise og kanskje ta en drink etter maten. Litt brettspill og noe kaldt i glasset før en legger seg.

Fint sted, bra badevann og strand, godt selskap (noen jeg kan leke med i vannet), en stabel bøker og full iPod, god mat og fint vær, jeg trenger ikke så mye mer for å få en fin ferie.

Jeg hadde ekstremt behov for avslapping i år, etter alt for mye jobbing, og derfor hadde jeg ikke behov for så mye mer enn et rimelig aktivt strandliv og et par utflukter i løpet av ei uke. Med spaserturer og utforsking av forskjellige spisesteder rakk jeg ikke kjede meg.

Men jeg er altså ekstremt glad i vann. Det er nesten så det skjer en kjemisk reaksjon i hjernen min når jeg kommer i rent, varmt, deilig saltvann, jeg finner igjen 7-åringen i meg (som jeg mista for ca 20 år siden), står på hodet, og kan være uti vannet til jeg er så rynkete at jeg må gå opp før jeg går i oppløsning;-)







Thera

Jeg hadde ikke tålmodighet til å ligge på stranda særlig lenge før, ikke hadde jeg så lyst til å bade heller. Og så var jeg ikke så glad i overfylte strender. Så for meg var ikke sol/bad en viktig del av ferien.
Det er det fortsatt ikke, men nå synes jeg det er kjempedeilig å ligge på solseng under en parasoll. Med hyggelig selskap eller en god bok og et par svømmeturer.
Men det skal ikke mange stranddager til før jeg blir litt smålei og vil finne på noe annet istedet. Bortsett fra i dag og i går, er det en stund siden jeg har vært på stranda. Så nå blir det nok litt strandliv fremover.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...