Logg inn med Facebook eller Google!

Vil ha bolig Kreta eller Porto Heli er valget hittil

Started by Heidrun, 01. Aug 09, 05:33:41

Previous topic - Next topic

Heidrun

Hei.
Nå er jeg faktisk tom for ideer for å hjelpe en venn av meg. Han forhørte seg med meg i og med at jeg har vært inne i husprosjekt tidligere på Kreta. Men greier ikke å hjelpe han mer om dette.
Han har sett seg ut disse stedene.
Kreta
-Ierapetra
-Paleochora
Naxos
Samos
Kos
Skiathos
Santorini

Det han er på utkikk etter og som muligens flere andre her på forumet inklusiv meg er et lite rekkehus/leilighet i nærheten av et større tettsted og gangavstand til alt.
Jeg foreslo Chanidistriktet. Men da sier han at skal han kjøpe noe der så bli det for dyrt. Og utenfor Chania er det ikke noe liv om vinteren.
Jeg vet desverre altfor lite om disse stedene han har satt som preferanse og livet i byene/tettstedene samt temperaturen på vinteren.
Han har i tillegg gikt , så kjøligere/kaldere enn + 8-9 grader om vinteren vil han ikke ha.
Så hvis det er noen som kan hjelpe han med en link til et selskap eller noen andre som har noe til salgs til en makspris a kroner 1 milllion. Ja da hadde han blitt meget glad. Han sier i tillegg at det bør være minst 75 kvm og 2 soverom.
Han kan også være villig til å se på andre plasser bare det er minimum 2000 fastboende i en liten by. Men han vet veldig lite om disse stedene som han ikke har vært.
De stedene han nevner her er de stedene han har vært på og trives på
Yamas til livet og til


Admirala

Siden jeg har leilighet i Hellas selv, vil jeg bare komme med noen få tips til din venn og andre som tenker på å kjøpe noe:

- Test ut stedet vinterstid. Ikke bare for å se hva som er åpent, men rett og slett for å føle på stemningen.
- Tenk på transporten dit. Det er ikke sikkert det går like mange busser om sommeren som om vinteren. Og hvis man er avhengig av båt kan det også bli et problem vinterstid.
- Det er meget sjelden under 8 - 9 grader om vinteren, annet enn i fjellområder og nord i Hellas, men selvsagt kan det være kalde perioder, særlig om nettene. Og snø kan det komme, om enn bare for noen timer, uansett hvor man velger å bo.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Heidrun

Til Xristina og Admirala.
Han er stadig inne på Finn.no. Men tror kanskje at det finnes andre nettsider som er betydelg billigere.
Og til det med å prøve ut disse stedene. Så har han vært på disse stedene vinterstid og vet at disse stedene har et levende samfunn vinterstid. Bortsett fra at han er usikker på Santorini og vinterstid
Yamas til livet og til

Anne

Her er en link til en megler på Skiathos, men som du ser er utvalget i en millionsklassen veldig begrenset.
http://www.skiathosproperty.com/residential.html
Fant vel ikke noe her som passet inn i det han ønsket seg. Tror nok muligheten er størst på Kreta, også mulgheten for å reise dit vinterstid.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Thera

Quote from: \"Heidrun\"Bortsett fra at han er usikker på Santorini og vinterstid
Jeg kjenner en som har bodd på Santorini på vinteren. Tre-fire restauranter er åpne bare i lille Kamari da, så jeg regner med det er endel åpent andre steder også. Husker ikke hvor mange han sa bor i Kamari året rundt, men det var ganske mange. Men de fleste bor i Messaria. Minst et par klubber i Fira er åpne i helgene på vinteren.
Temperaturen er som regel mellom 10 og 20 grader og det regner lite.
Man kan nok finne mange steder som er mye mer livlige, men jeg tror det er veldig behagelig å bo på Santorini på vinteren.. Tror jeg hadde blitt litt rastløs etterhvert, men.. Det viktigste er menneskene, synes jeg. Jeg kunne nesten bodd på Nordpolen hvis det var massevis av kjempehyggelige folk der. :)
Så det er vel lurt å bo der i en periode først, og se om man trives nok til å ville bo der permanent.

Bare spør, så kan jeg prøve å finne svar på hvordan Santorini er på vinteren.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Heidrun

Sitter her og diskuterer dette sammen nå. Han lurer på om det er mulig å dra til f.eks Santorini og se i meglervinduer slik man kan i Norge, og se på hva som er tilgjengelig. Favoritten hans er uten tvil Santorini foran Samos av disse stedene han har nevnt her
Yamas til livet og til

Margrethe

Minst 75 kvm, 2 soverom, og makspris en million, det høres egentlig ikke helt forenlig ut. Man får ikke stort for en million idag, ikke i Hellas heller. Og hvis han har gikt i tillegg, så må det vel være en viss kvalitet i bygningen. Tenker på kulde, fukt og trekk. Tror nok ikke han kommer langt med en million, kanskje bedre å satse på å leie.
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Heidrun

Muligens det Margrethe. Sa akkurat det samme til ham. Enden på visa ble at han kanske vil gå for et 1 roms istedenfor. Hvis han får besøk av datteren sin, så kan man alltids ordne et eller annet.
Problemet hans er at han ikke har mer penger og er trygded grunnet denne gikten.
Yamas til livet og til

Admirala

Quote from: \"Heidrun\"Sitter her og diskuterer dette sammen nå. Han lurer på om det er mulig å dra til f.eks Santorini og se i meglervinduer slik man kan i Norge, og se på hva som er tilgjengelig. Favoritten hans er uten tvil Santorini foran Samos av disse stedene han har nevnt her

Jeg har jo bare lett etter leilighet i Nafplio, men her har ingen eiendomsmeglerne bilde av husene i vinduene, noen har håndskrevne lapper. Men det er jo bare å stikke innom, så får han hjelp.

Jeg har nevnt det på forumet før, men det er viktig at han også avtaler med megleren at han/hun bistår ham ved besøk hos notar, elektrisitetsverk, vannverk, eiendomsregister etc - med mindre din venn kan gresk. Det er en stor papirmølle rundt boligkjøp, og det er ikke enkelt å vite hva man skal gjøre uten lokalbistand.

Mht datterens besøk: En sovesofa i stuen er kanskje løsningen?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Måne

Vi har vært og tittet på Kefalonia og Lefkada og begge disse stedene hadde de eiendomsmeglere med bilder i vinduene (dog ikke  i samme grad som i Norge - mest for å få kunder inn) og album med bilder og beskrivelser inne på kontoret. Vi har også kontaktet dem på forhånd, informert om hva vi var interessert i, og så dratt på helgetur hvor de har møtt oss og vist oss steder og tomter som kunne være interessante for oss. De vi har møtt har vært utrolig behjelpelige, snakket grei engelsk, ikke prøvd å presse oss til noen beslutning og (sier de) har solgt til utlendinger før så de kan reglene rundt registrering osv.

Vi ville også fått en egen advokat til å gå over avtalen vår og alle papirene før vi signerte på den, men får ellers inntrykket av at eiendomsmeglerne her er flinke. :)

Kritios

Quote from: \"Heidrun\"Til Xristina og Admirala.
Han er stadig inne på Finn.no. Men tror kanskje at det finnes andre nettsider som er betydelg billigere.

Jeg tror det kan bli problematisk å finne noe det går an å bo i vinterstid til under en million.
Jeg har selv bodd en vinter på Kreta i et trekkfullt fuktig hus, og frøs mer der enn jeg noensinne har gjort i Stavanger.
Kalle vet også hvordan det er å bo på Kreta om vinteren, med 1/2 tomme glipe under alle dører der vinden uler inn som besatt
 :thunder:
Det er også stor forskjell på klimaet rundt omkring, alt etter topografi.
På sørsida av Kreta er det mye lunere og varmere om vinteren enn på nordsida, men dessverre ganske så stille utenfor turistsesongen.
Det er også mye mindre regn, og vel også mindre vind der nede.
Her er forøvrig link til \"min\" megler der nede, den største og beste på Kreta: http://www.ktimatoemporiki.gr/
De har en mengde skandinaviske kunder, og er behjelpelig med alt når det gjelder praktiske ting i forbindelse med eiendomskjøp.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...