Logg inn med Facebook eller Google!

For mye av det gode?

Started by Ole, 19. Jul 09, 13:36:18

Previous topic - Next topic

Mixelite

Quote from: \"Mixelite\"Jeg sier meg enig med Xristina og Admirala :)

For å utdype den litt:

Jeg opplever svar som har kommet som mer kneblende enn Oles innlegg/tråden i seg selv. Kan man ikke kritisere forumets innhold uten at andre erklærer at man ødelegger deres lyst til å bidra?

Jeg lurer på om det er slik at kritiske(og mindre kritiske) innlegg blir så vagt formulert at vi alle blir sittende å lure på om det er meg han/hun/de sikter til uten at vi får det bekreftet, slik at selv om vedkommede trådstarter kanskje sikter til helt andre ting eller noe/noen spesifikt, så tar \"alle\" det til seg?

Frost

Quote from: \"Ole\"Inni hodet mitt har jeg hatt en liste over steder jeg har lyst til å besøke. Denne lista har imidlertid endret seg noe med tiden pga. omtaler her i forumet. Omtaler som skulle være positiv, men som faktisk har hatt en negativ virkning på meg. Er det bare jeg som har/har hatt denne følelsen, eller er det flere?


For å svare konkret på spørsmålet ditt. Jeg har også ei liste, den forandres også stadig. Men det er ikke pga positive omtaler, men at det dukker opp steder jeg synes er enda mer interessante.



Quote from: \"xristina\"
Quote from: \"Anne\"Tror det som provoserte mest var at man på en måte ikke var kvalifisert til å utrope øya si som vakker og paradis fordi man ikke hadde loffa halve Hellas rundt.
Det har i alle fall ikke jeg sagt noe som helst om. Det hadde jo blitt som å kaste stein i glasshus...

Synes heller du skal bite tenna sammen og produsere mer om øya di. :-)
Om noen har fått meg til å \"miste\" lysten til å reise til Skiathos, så er det ikke deg, men heller reiseselskapenes vanvittige fokus på Mamma Mia-øya... Vi vurderte faktisk Skiathos i år, men fant ut at vi heller ville vente noen år, nettopp pga. Mamma Mia-effekten. Kanskje merker dere ikke noe til den i det hele tatt, men vi valgte å ikke ta sjansen på det i år.

Jeg må bare underskrive xristinas ytring om Skiathos. Dette er et sted jeg har veldig lyst til å reise til. Jeg er sikker på at det er et nydelig sted. Mamma Mia filmen var jo helt fantastisk, og gjorde lysten enda større.
Men så er det denne Mamma Mia effekten da. For nå vil jo \"alle\" reise dit. Og da tror jeg at jeg setter den øya på vent til det forhåpentligvis roer seg.
Jeg er nemlig blitt så glad i rolige steder uten for mye turister.

Tjorven

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"xristina\"Hmm - jeg kjenner at jeg egentlig synes at det er litt trist at vi ikke kan komme med noen kritiske innspill her, uten at noen skal ta det til seg personlig og deretter \"true\" med å ikke skrive noe mer. Det er da ikke det vi ønsker.

Xristina, jeg er sååå enig! Meningen er vel at vi skal utveksle synspunkter, og naturlig nok er vi ikke alltid enige (det ville i så fall vært utrolig kjedelig). Det virker noen ganger som det er svært lav terskel for å komme med synspunkter ikke alle kan rope hurra for, og det synes jeg er trist. Videre virker det som om enkelte tar enkelte utsagn veldig personlig, uten at det er ment personlig i det hele tatt.

Så lenge vi respekterer hverandre, må det være helt ok å lufte sine tanker - selv om ikke alle er enige i den tanken. Vi snakker sak, ikke person.

Enig med Xristina og Admirala her. Det må da gå an å lufte sine synspunkter på en sak, uten at noen skal ta det personlig eller føle seg \"skyldig\" på noen måte. Kan ikke forestille meg at noen ønsker å stoppe
skrive/fortellergleden her på forumet, det er da slettes ikke hensikten, og jeg syns det er synd og litt overraskende at noen reagerer så personlig på denne tråden.
Vi må da kunne skille mellom sak og personer her, uten at det skal gå ut over skrivelysten vår  :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

brit

Mulig jeg er utenom tråden nå ,men jeg vil si til Xristina og til Frost at jeg tror ikke at dere skal være så redd for Mamma Mia effekten. I filmen er det ca 30 sek. fra Skiathos, mesteparten er fra Skopelos og der har de nok brukt Mamma Mia for det det er verdt. Jeg har ennå ikke vært på Skiathos i år (reiser i september),men jeg har ikke hørt noe om at det har blitt fokusert så veldig på det. men det ville bli en annen tråd som sagt...hvis vi skulle snakke om det.
Regner med at Anne, Torill, Annlaug og Livsnyteren vet noe om det.

Liv

Quote from: \"Mixelite\"Jeg lurer på om det er slik at kritiske(og mindre kritiske) innlegg blir så vagt formulert at vi alle blir sittende å lure på om det er meg han/hun/de sikter til uten at vi får det bekreftet, slik at selv om vedkommede trådstarter kanskje sikter til helt andre ting eller noe/noen spesifikt, så tar \"alle\" det til seg?

Har lest igjennom tråden nå, og gjorde meg slike tanker underveis, som du nettopp skriver her. Tror det hadde vært bedre med en mer målrettet/rett på sak, gjerne forklarende/utfyllende kritikk på det man reagerer på hvis man skal få til en konstuktiv kritikk/diskusjon. Et vagt spørsmål/kritikk fører lett med seg at alle tar det til seg....og egentlig ikke helt vet hva det dreier seg om.Man tror,føler at det er seg selv det handler om, iblandet en sårbarhet over ha utlevert seg selv og sitt i en god mening.

Riitta

Det här var ju intressant :cyclopsani: Själv har jag inte för avsikt och \"locka till\" folk till mina favoritställen när jag skriver om dom :bom:
(Menar då närmast Kalymnos och Karpathos) Det är ju inte alls säkert att andra människor tycker likadant som jag. Vad man fastnar för, kan ju vara så många olika saker, olika för alla.
Jag blir ju förstås glad om någon åker dit och tycker om öarna :bom:
Som tex. Sjölöve tylckte om Kalymnos :flower:

Karpathos var mitt önskeresmål redan i början av 90 talet, men det dröjde ända till 2004 innan jag kom dit :cyclopsani: Jag ser det som bonus att jag har fått glädjen och lära känna lite folk där, men även om jag inte skulle känna någon så skulle jag återvända dit :bom:
Det är något med atmosfären och den storslagna naturen som är så härligt och uppleva :flower:
Om någon som aldrig har varit i Hellas skulle vilja ha tips av mig som första ö och besöka, så skulle jag säga Karpathos, även om jag inte kände en enda människa där :cyclopsani:

Riitta

Admirala

Quote from: \"Mixelite\"Jeg lurer på om det er slik at kritiske(og mindre kritiske) innlegg blir så vagt formulert at vi alle blir sittende å lure på om det er meg han/hun/de sikter til uten at vi får det bekreftet, slik at selv om vedkommede trådstarter kanskje sikter til helt andre ting eller noe/noen spesifikt, så tar \"alle\" det til seg?

Det tror jeg også, men jeg tror at mange av oss formulerer oss vagt nettopp fordi vi ikke vil støte noen. Vi har jo etter hvert sett at det ikke alltid skal så mye til før piggene kommer ut.
Hvis jeg er konkret og skriver at \"Alfa og Vita har nå skrevet så mye om Kastellorizo at jeg har fått helt avsmak\", vil det vel bli full krig her inne.
Jeg er som nevnt enig med deg, Mix, men jeg vet ikke helt hvordan vi skal løse dette med vaghet i innlggene. Forslag?

PS: For det må vel til: Alfa og Vita er fullstendig oppdiktede personer, og jeg hinter ikke til/om noen. Men Kastellorizo finnes  :clown:  )
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Margrethe

Quote from: \"xristina\"Men du blir jo glad, Margrethe, når folk sier at de har hatt en fin tur til Karp? Og dermed er du nok ikke helt likegyldig. ;-) Sånn er det med oss alle, tror jeg.

Da leste du ikke grundig nok det jeg skrev. Jeg skrev at det forsåvidt er likegyldig for meg hvor folk måtte ønske å dra. Det er ikke derfor jeg skriver. Selvsagt blir man glad for at andre har hatt en fin ferie, men det blir jeg da uansett hvor de har vært!

Jeg står igjen med kun ett tips når det gjelder temaet i denne tråden: La være å lese det som ikke frister å lese! Det tror jeg er mye mer hensiktsmessig enn å skulle vurdere om noe blir skrevet for mye om. Personlig har jeg altså ikke fått avsmak mot noen steder som er blitt skrevet om, men nå går jeg stort sett bare inn og leser det jeg har lyst til å lese. Dersom jeg skal reise ett eller annet sted, bruker jeg mange andre kilder til informasjon enn det som står her på forumet.

Når det gjelder det som ble nevnt ovenfor, at ting blir skrevet for vagt om, så føler jeg det på samme vis. \"Visse steder har jeg mistet lysten på å reise til,\" osv. Løsning på det problemet? Det syns jeg må være at dersom man føler at noe ikke kan skrives ærlig sånn som det er, så kan man la være å skrive det i det hele tatt. Å skrive rett ut hva man mener, må da være greit så lenge man har gode, saklige begrunnelser. At noen er \"hårsåre\" tror jeg kommer av at ting ikke blir skrevet rett ut, på en ordentlig og saklig måte.
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Liv

Quote from: \"Margrethe\"Når det gjelder det som ble nevnt ovenfor, at ting blir skrevet for vagt om, så føler jeg det på samme vis. \"Visse steder har jeg mistet lysten på å reise til,\" osv. Løsning på det problemet? Det syns jeg må være at dersom man føler at noe ikke kan skrives ærlig sånn som det er, så kan man la være å skrive det i det hele tatt. Å skrive rett ut hva man mener, må da være greit så lenge man har gode, saklige begrunnelser. At noen er \"hårsåre\" tror jeg kommer av at ting ikke blir skrevet rett ut, på en ordentlig og saklig måte.
[/b]

Støtter deg i dette!

Man kan vel kanskje sende en PM først også til vedkommende man har lyst til å si fra til. Så slipper man at vedkommende får det som kan føles som ei \'\'skyllebøtte\'\' i åpent forum. Jeg tenker bare høyt nå, har ikke \'\'fundert\'\' over dette.

JohnS

Jeg tror det var Mae West som ble tillagt uttalelsen om at \"For mye av det gode er helt vidunderlig\", men den stemmer ikke alltid i denne sammenhengen.  Overeksponering kan noen ganger virke mot sin hensikt, slik det har vært nevnt eksempler på.  

Selv har jeg nok reagert mest på den voldsomme fokuseringen på Kykladene, og har med rette eller urette fått en viss aversjon mot de småøyene man bare er \"nødt til\" å ha vært...  Nå følger jeg med på flere fora, og forumet her er ikke det aller verste i så måte.  (Men aversjonen er ikke verre enn at jeg planlegger en tur dit så snart jeg finner en (for meg)vettug måte å reise dit på uten kaos i ferjekø og bortkastet tid på lange ferjereiser.)

Men likevel er jeg glad for at så mange av stedene har sine entusiaster, som utrettelig misjonerer for sitt sted, og som kan hjelpe andre med de utroligste detaljspørsmål.  Alt i alt er nok disse  \"lokalpatriotene\" en fantastisk berikelse for forumet, så all honnør til Riitta, Xristina, mixelite, Magnolia og alle de andre.  Engasjement og entusiasme er verdifullt!   Og ingen av disse mister helt bakkekontakten når det gjelder å framstille sine favorittsteder heller.  Blir det for mye, er det ikke obligatorisk å lese alle trådene, det er ikke pensum til noen eksamen........
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

brit

Quote from: \"JohnS\"Jeg tror det var Mae West som ble tillagt uttalelsen om at \"For mye av det gode er helt vidunderlig\", men den stemmer ikke alltid i denne sammenhengen.  Overeksponering kan noen ganger virke mot sin hensikt, slik det har vært nevnt eksempler på.  

Selv har jeg nok reagert mest på den voldsomme fokuseringen på Kykladene, og har med rette eller urette fått en viss aversjon mot de småøyene man bare er \"nødt til\" å ha vært...  Nå følger jeg med på flere fora, og forumet her er ikke det aller verste i så måte.  (Men aversjonen er ikke verre enn at jeg planlegger en tur dit så snart jeg finner en (for meg)vettug måte å reise dit på uten kaos i ferjekø og bortkastet tid på lange ferjereiser.)

Men likevel er jeg glad for at så mange av stedene har sine entusiaster, som utrettelig misjonerer for sitt sted, og som kan hjelpe andre med de utroligste detaljspørsmål.  Alt i alt er nok disse  \"lokalpatriotene\" en fantastisk berikelse for forumet, så all honnør til Riitta, Xristina, mixelite, Magnolia og alle de andre.  Engasjement og entusiasme er verdifullt!   Og ingen av disse mister helt bakkekontakten når det gjelder å framstille sine favorittsteder heller.  Blir det for mye, er det ikke obligatorisk å lese alle trådene, det er ikke pensum til noen eksamen........

Bra sagt JohnS!

Ole

Helt enig! Bra innlegg JohnS! :cheers:

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...