Logg inn med Facebook eller Google!

For mye av det gode?

Started by Ole, 19. Jul 09, 13:36:18

Previous topic - Next topic

Ole

Alle elsker vi å skrive om våre favorittsteder i Hellas. Vi legger ut bilder og forteller hvor nydelig det og det stedet er. Positive sider ved et feriested blir trukket fram, og stort sett blir negative sider lagt til side. I mange tilfeller fører slik omtale til at andre forummedlemmer får lyst å reise til akkurat det stedet, og bra er det! Dette har vi sett mange eksempler på. Men er masse omtale alltid god reklame for et sted? Tidligere har vi her i forumet sett at øyer har blitt omtalt som \"paradis\" og \"perle\" til det kjedsommelige, og tar jeg ikke helt feil, så førte det til at mange rett og slett mistet lysten på å reise til dette stedet. Jeg tenker på Samos. I løpet av de 3,5 årene som Hellasforum har eksistert har jeg hatt denne følelsen flere ganger. Noen hyller et sted opp i skyene, kaller det \"Hellas\' vakreste øy\", et \"paradis\" etc. Og kanskje har ikke de som skriver det vært andre steder i Hellas heller. Inni hodet mitt har jeg hatt en liste over steder jeg har lyst til å besøke. Denne lista har imidlertid endret seg noe med tiden pga. omtaler her i forumet. Omtaler som skulle være positiv, men som faktisk har hatt en negativ virkning på meg. Er det bare jeg som har/har hatt denne følelsen, eller er det flere?

Totalt sett er det helt sikkert positivt å skrive mye om et sted. Det blir helt sikkert flere tilhengere enn motstandere av et sted som omtales mye.

Jeg har skrevet mye om Patmos, uten at jeg har noe \"religiøst forhold\" (!) til den øya. Men jeg liker meg godt der. Jeg kommer ikke til å slutte å skrive om Patmos, men kanskje har jeg fått noen til ikke å reise dit. Hvem vet?

Admirala

Det er en interessant problemstilling, men for meg personlig spiller det ingen rolle hvor mye et sted blir omtalt på forumet.

For det første har vi ikke alle lik smak. Jeg drar til reisemål hvor jeg kan oppleve ting jeg setter pris på, og da sjekker jeg grundig på mange nettsteder og i reiseguider før jeg bestemmer meg for reisemål.

For det andre betyr det ikke så mye at et sted får mye ros her, for som du sier, vi vet jo ikke om de som skriver har vært andre steder i Hellas. I tillegg er skrytet ofte ikke spesifikt. For hva er \"et paradis\" for eksempel?

Det eneste som kan få meg til holde meg unna et mulig reisemål som \"alle\" har vært på eller skal til, er at jeg helst vil slippe å omgis av nordmenn/svensker når jeg er i Hellas. Ikke at det er noe galt med oss, men i Hellas vil jeg helst være omgitt av grekere!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Mixelite

Huff så feil de tar, alle de som hevder å ha funnet Hellas beste øy. Det er jo Chios det! Neida, jeg bare tuller!

Med ett unntak har jeg med hånden på hjerte ikke fått avsmak på noen av øyene som er favoritter her i forumet. Om noe, har jeg fått lyst til å besøke mange av dem, faktisk kunne jeg godt tenke meg å reise til alle sammen!

At man kan reklamere _for_ mye for et sted påstås det fra enkelte hold at Antiparos er et eksempel på, men de stedene som omtales her i forumet er vel neppe utsatt på samme måten. Her er jo så mange ulike favorittøyer og så mye å velge mellom av fantastiske omtaler og bilder.

bengalow

Jag håller med Admirala, och dig, Ole. Jag vägrade genom många år att åka till Mallorca, och till slut så var det väl bara vi, som inte hade varit där av alla vi känner. Nu har vi varit där, utanför säsongen, och upplevde en underbar ö.
Vi har varit på Karpathos - ingen höjdare alls för oss! Det låter som om man måste känna en massa folk där för att uppskatta ön, och då blir ju vilken \"pärla\" som helst ett paradis!
Skiathos var ett turistparadis - dit vill vi inte tillbaka. Skyros däremot vill jag gärna tillbaka till.
Nu är det många öar vi inte besökt, t.ex. Rodos, men jag känner ingen längtan dit, just därför att folk skriver så himmelskt om dom.
Kanske vi flydde till fastlandet just därför??
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

polyanna

Quote from: \"Ole\"... Men er masse omtale alltid god reklame for et sted? Tidligere har vi her i forumet sett at øyer har blitt omtalt som \"paradis\" og \"perle\" til det kjedsommelige, og tar jeg ikke helt feil, så førte det til at mange rett og slett mistet lysten på å reise til dette stedet.

Den samme tanken har jeg hatt iblant, at en kan miste litt lysten til å reise til de stedene/øyene som lovprises, det kan bli for mye. Ikke Samos akkurat, som du nevner, var der for mange år siden og ble ikke riktig betatt. Med Skiathos var det likedan. Men smaken er forskjellig.

Den nysgjerrigheten jeg en gang hadde for Karpathos har fortatt seg litt etter alle innleggene her. Kardamili også. Har dels undret meg over om det er steder der nordboerne går i flokk og følge, oppsøker de samme barene, gjør seg kjent med de samme menneskene. Ikke noe galt med landsmenn, det er ikke det, og å pleie det sosiale livet kan være en viktig bit av ferien.

Nå er jeg ikke avhengig av andres positive omtaler for å bestemme reisemålet, selv om det er hyggelig at andre har trivdes der. Jeg gjør vel som Admirala og mange med, leser, danner meg et inntrykk av stedet. Har etter hvert fått for vane å styre unna noen av \'lysløypene\' Sist jeg var innom en av de mest omtalte øyene (på dette forumet), før høysesong og før skoleferie, var det knapt annet enn norsk å høre. Uten overdrivelse.

Men tilbake til temaet ditt, og i fare for angrep - det kan ha en \'slitasjeeffekt\' med bortimot \'religiøs\' og nesten patetisk ros. Selv om det sikkert i sum blir flere tilhengere. - Jeg har også en rekke steder jeg gjerne vil besøke, Patmos, Leros, Ikaria, Tilos, Tinos, Sifnos....

xristina

Jo, det er en følelse man kan kjenne igjen. Jeg er en av de som antagelig aldri kommer til å reise til Pythagorion på Samos - nettopp pga overreklamering. Litt den samme følelsen har jeg begynt å få med Karpathos, som sikkert er en flott øy! Men jeg har den samme følelsen som Bengalow; at man nok bør kjenne en del mennesker der. Men det er sikkert ikke sånn...

Naxos hadde jeg hørt mye flott om, og øya er fin. Eller... jeg var jo bare i Naxos by, og den var fin, men ikke noe spesiell. Har lyst til å reise tilbake en gang for å se meg rundt på øya.

Kos reklamerer jeg jo stadig for. Men samtidig hjelper pressen meg godt i å vise fram de negative sidene - hele tiden. Bare så synd at de blir så totalt blåst ut av proposjoner. Det virker jo som hele øya bare er en stor fest, men sånn er det ikke. Så min jobb blir jo å vektlegge det positive. Noen synes sikkert at jeg maser mye om Kos, men det er mest fordi jeg nesten er alene om å gjøre det. Har jo heldigvis fått noe mer hjelp de siste årene, bl.a. pga Yannis\' flotte bilder av øya! Men i forhold til Karpathos-mafia\'n blir vi \"smågutter\"... ;-)

Overeksponering virker i alle fall motsatt på meg. Og spesielt i de tilfeller hvor folk ikke innrømmer at det også er negative ting ved stedet. Ingen steder er feilfrie!

Frost

Jeg har ikke vært på forumet siden det startet, men det begynner å bli ei god stund nå.
Jeg kan ikke si at jeg er lei av noen steder fordi de er overeksponert her inne. Jeg velger jo ut de stedene og trådene jeg leser mest. Det er spesielt de stedene som fanger min interesse, som jeg vil vite mer om, og også gjerne har lyst, eller planer om å reise til.

Her inne har jeg blitt oppmerksom på både Peloponnes som vi besøkte i fjor, og Lesvos som vi besøker i år. Har også lest om flere andre steder som jeg kunne tenkt meg å besøke. Har allerede begynt å forske på hvor vi skal reise neste år. :D

Anders

Er vel en av de verste, jeg da... når det gjelder å omtale \"mine\" steder i lyriske vendinger :-)
Men tror jeg skjønner hva du mener, Ole... men tror ikke det er noe \"problem\". De fleste her inne er da såpass oppegående at de evner å skille sine egne ønsker fra andres beskrivelser av Paradiset???
Vi har vel alle vår egen oppfatning av hva som er bra for oss selv. For meg betyr jo f.eks. en uproblematisk flyreise såpass mye at den bestemmer veldig mange av mine reisemål. Sånn er det bare.
Og stort sett har jeg fått gode opplevelser av Patmos og Milos, uten at jeg har fått noen sånne himmelskakende opplevelser av de samme øyer... bare små tanker om at jeg vil, jeg vil...
Men samtidig kan jeg være enig i at noen steder kan bli \"over-eksponert\"... men er det ikke hele tiden helt tydelig at de som \"eksponerer\" er oppriktige og ærlige i sine betraktninger og utsagn? Jeg har ikke noe spesielt ønske om å se Karpathos, men både bilder og ord derfra er jo vakre. Og de kommer tydeligvis \"fra sjelen\"?
Selv tror jeg at jeg har settlet meg for melkeruten... og det plager meg ikke et sekund hva andre eventuellt måtte synes og mene om det... for meg er de sentrale Kykladene mitt personlige \"ferie-paradis\" enn så lenge... så får jeg ta noen avstikkere innimellom når muligheten byr seg... men for å være HELT ærlig så liker jeg mye bedre det hvite i Kykladene enn det fargerike Venezia som synes å eksistere i Dodekanesene... sånn er det bare. Og sånn er vi bare?
Både ja og nei... noen steder blir eksponert litt for mye og litt for platt, andre steder (som antagelig fortjener mye mer!) fobigås i stillhet. Uannsett vil her vel alltid finnes noen som finner små perler i det som andre har lagt ut her på forumet. Og er det ikke det som er poenget?

brit

Det du sier der Ole har jeg faktisk tenkt på. Jeg føler meg skyldig  når det gjelder Skiathos, jeg har vel vært en av de ivrigste når det gjelder å fremheve denne øya. Men har blitt mere tilbakeholden fordi jeg har tenkt som deg...blir det for mye?????? Vi er jo noen stykker som elsker denne øya.
Men Ole, du har ikke \"mast\" for mye om Patmos.....jeg har i alle fall fått mer og mer lyst til å besøke denne øya.

Turid

Jeg synes det er viktigere at de som har lyst og evne til å bidra i forumet gjør det. Jeg ønsker ikke at noen skal \"dempe\" seg i frykt for at det kan bli for mye eksponering av ett bestemt sted. Vi velger selv hva vi vil lese og hva vi vil hoppe over. Er det noe man brenner for og ønsker å skrive om og legge ut bilder fra så kom igjen sier nå jeg da. Om det blir veldig mye fra enkelte steder gjør ingen ting. Og om det er slik at det noen steder er masse nordmenn og mange som kjenner hverandre både av greske og norske, so what? La mangfoldet blomstre! Så lenge man bidrar til forumet i en posistiv ånd er det flott! Ikke behersk dere sier nå jeg da. Så lenge dere har noe dere har lyst til å dele med andre så kom igjen!
Det er etter regn at fuglene synger!

Tjorven

Interessant emne, og jo, jeg merker godt at jeg blir litt lei av diverse steder/øyer som ofte er gjengangere her. En ting er å legge ut bilder, det har jeg som oftest stor glede av, uansett hvor i Hellas de er fra. Men når trådene i disse overeksponerte stedene utarter seg til rene \"alle-kjenner- alle-stamsteder/personer\" blir det litt for mye syns jeg.

Sikkert kjempekos for gjengen det dreier seg om, men jeg mister interessen når det bare blir internt prat, istedet for nyttig info f.eks. Så her er et forslag: Hva med å ha en egen skravletråd (a la baren), under f.eks Karpathos for \"gjengangerne\". Der kan de mimre og være interne, mens resten av trådene kan brukes til bilder/info av forskjellig art :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

xristina

Jeg mente ikke at folk skulle bremse informasjonsstrømmen! La det komme! For misjonen er vel egentlig ikke å lokke alle medlemmene til en øy? Jeg vil i alle fall ikke det... Kunne sikkert blitt et morsomt forumtreff, men... Men jeg synes kanskje vi skal bli flinkere til å balansere innleggene. Det gjelder oss alle! :-) Men innlegg vil jeg ha - og bilder! Masse bilder!

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...