Logg inn med Facebook eller Google!

Er Hellas "syden"?

Started by Ole, 08. Jul 09, 21:34:00

Previous topic - Next topic

Liv

Bare en liten skrivefeil sikkert.
Øya heter Gavdos ( Î"αύδοÏ,)  og visst er det den sydligste øya i Europa.

Frost

Det hender at jeg kaller Sør-Norge for syden når det er varmt og godt der nede, og iskaldt her oppe. ;)

Syden er noe sydlig og varmt. :)

Men jeg sier alltid landet jeg skal til når jeg skal på ferie. Jeg har faktisk aldri reist på fylleturer til \"syden\", selv ikke da jeg var 18 år.

telma

Utdrag fra dagens nyhetsbrev fra restplass.no:
\"
Midt i fellesferien kan du få sydenreiser fra rimelige 2890,- med opphold...
Vi har også syden i august med kun fly fra utrolige 848,-. Se vårt komplette charterutvalg her"¦
\"

Renate

Vi kan jo høre med folkene bak nettsiden Solfaktor. De vet nok hvor Syden er. Sjekk reisemålet øverst til høyre:)
http://www.solfaktor.no/

Gro

\"Syden\"  med stor S må behandles som et begrep. Og da blir oppfatningen av ordet det som de fleste legger i det og ikke at enkelte kan være uenig i hva som ligger i det. Da handler det ikke om at landet ligger så og så langt syd, men en type ferieform som sikkert de fleste av oss har vært på :-)
Om jeg har vært på Gran Canari om vinteren har jeg vært på Sydentur, eller på Chartertur til Kreta eller Rhodos med min datter. Men om jeg reiser via Aten og loffer til Kreta og kjører rund og bor på ulike steder for å oppleve øya har jeg ikke vært på Sydentur :-) Det er rett og slett et begrep som beskriver en bestemt type ferieform. Om begrepet er stigmatiserende eller ikke er ikke så relevant her, det er den allmenne betydningen av ordet/ begrepet som betyr noe:-) Og det behøver jo ikke å være negativt å ta en sydentur, jeg tror faktisk at det som begrep har blitt mer og mer stuerent de siste årene etter å ha vært negativt ladet en stund.
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

JohnS

Selvfølgelig er Hellas en del av den berømte Syden i de flestes øyne.  Jeg synes diskusjonen smaker mye av snobberi og en oppfatning av at det er mindreverdig å dra til \"Syden\" i forhold til å dra til Kreta.  Særlig tydelig er det når dette sauses sammen med litt ovenfra-og-ned-holdninger til charterturer slik det blir i enkelte innlegg.

Jeg har flotte turer i Hellas, enten jeg reiser charter eller på egen hånd, og det plager meg ikke det minste om naboen spør om det blir Syden denne ferien også. :-)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Heidrun

Yamas til livet og til

Admirala

Quote from: \"Gro\"\"Syden\"  med stor S må behandles som et begrep. Og da blir oppfatningen av ordet det som de fleste legger i det og ikke at enkelte kan være uenig i hva som ligger i det. Da handler det ikke om at landet ligger så og så langt syd, men en type ferieform som sikkert de fleste av oss har vært på :-)
Om jeg har vært på Gran Canari om vinteren har jeg vært på Sydentur, eller på Chartertur til Kreta eller Rhodos med min datter. Men om jeg reiser via Aten og loffer til Kreta og kjører rund og bor på ulike steder for å oppleve øya har jeg ikke vært på Sydentur :-) Det er rett og slett et begrep som beskriver en bestemt type ferieform. Om begrepet er stigmatiserende eller ikke er ikke så relevant her, det er den allmenne betydningen av ordet/ begrepet som betyr noe:-) Og det behøver jo ikke å være negativt å ta en sydentur, jeg tror faktisk at det som begrep har blitt mer og mer stuerent de siste årene etter å ha vært negativt ladet en stund.

Vel talt, Gro.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

ofriis

Quote from: \"Heidrun\"Vel talt JohnS
Tiltrås!

Noen kommentarer etter å ha fulgt med på denne tråden:

Begrepet Syden er noe vi har inne i oss. Når man vasser i snø i april, og ofte i mai, så blir Syden et \"sted\" der det er varmt og behagelig å være. De fleste her sier Syden, selv om noen alltid drar til samme sted, og har ingen ting til felles med Charter-Svein og hans likesinnede. De reiser for å slappe av i varmen, og drar ikke så mye på oppdagelsestur og fotosafari. Det er det andre som gjør, og takk for det, jeg koser meg med fine reisebeskrivelser og bildeserier. Vi har forskjellig ståsted og ut fra det oppfatter vi Syden forskjellig, og har forskjellig motiv for å reise.

Det har vært noen ytringer om språk, og hvorvidt man klarer seg med engelsk. Selvsagt gjør man det hvis man holder seg på de riktige stedene. Vår gate i Rethymno er en sidegate til Arkadiou. De som har vært der vet at Arkadiou (handlegata) myldrer med turister som ikke behøver å kunne annet enn engelsk. Men stopper du ved skiltet til BONN og går 30 skritt innover i Chereti, gata vår, så kan du bare glemme å snakke engelsk. Lenger behøver du ikke å bevege deg utenfor allfarvei. Derfor er det om å gjøre for meg å lære gresk, selv om jeg innser at det kan ta sin tid (sukk).
Andre har andre ønsker mht språk, og det er da greit for meg.

Neste lørdag reiser vi til Hellas/Rethymno/Syden, alt etter hvem som spør. På senhøsten en gang, når huset i Chereti er renovert, kan det hende at vi drar på hytta. Kjært barn har mange navn, og jeg og fruen bruker alle.

Ærbødigst
 :blackeye:
The farther one travels / The less one knows

Heidrun

Jeg tror muligens uten for å være for bombastisk at mange her inne har på seg Hellasbrillene, og ser på dette landet med forelskede romantiske øyne. De ser på det med sydentur som noe ikke fult like akseptabelt og ikke vil settes i bås sammen med disse turistene som drar til f.eks Kos og ikke går utenfor denne byen på sin ferie. En turist som liker bad og fest er liksom ikke det disse samme personene mener er tur til f.eks Kos. Drar man på tur til f.eks Kos eller for den sakens skyld et annet sted i Hellas. Ja da skal man dra rundt og ikke være sydenturist. Man skal oppdage hele øya på sin tur til Kos eller andre steder.
Her synes jeg man faktisk gjør seg sel en bjørnetjeneste.
En som drar til f.eks Kos. Ja han vil faktisk oppleve mer av øya hvis han eller hun konsentrerer seg om et lite sted av gangen og heller bruker endel år på å oppleve denne øya.
Det er ikke mulig å oppleve hele f.eks Kos i løpet av en sommer. Man kan selvsagt ha vært på alle steder, men å opplevd øya. Ja det er totalt umulig i løpet av kort tid.
Hva har nå dette med Er Hellas Syden.
Jo det har det med at mange her inne ser med forakt på de som er på samme sted en hel ferie og ikke vil assosiasiseres med disse Sydenturistene og heller sier at de reiser til Kos.
En annen liten ting som kanskje ikke har noe med dette topicet å gjøre er at mange som reiser til Hellas for å reise rundt i landet. Ja han eller hun kan sammenlignes med bobilturister i Norge. Disse personene leger igjen ytterst lite penger i landet, mens en som reiser på en såkalt sydentur. Ja han eller hun legger igjen betraktelig mer penger i landet.
Altså så er Sydenturistene med på å heve levestandaren betraktelig mer enn en som bare reiser rundt om i Hellas på sparebluss.
Man legger igjen penger på stranden. Men man legger ikke igjen en nikkel oppe på et fjellplatå.
Yamas til livet og til

Gro

Heidrun det der var bare vrøvl, du har da vel ikke noe belegg for å si at en såkalt syden turist legger igjen mer penger enn en som ikke reiser med Charter! Man kan heller argumentere motsatt med belegg... nei dette blir for dumt...
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Heidrun

Kanskje det Gro. Men leste i en artikkel om at en turist på en sydenferie . Ja han han eller hun legger igjen i gjennomsnitt ca 85 euro pr dag.
Når jeg har pratet med de som reiser rundt på diverse steder. Ja da svarer de at de legger igjen ca 50 euro pr dag i Hellas. For de som reiser rundt, ja de reiser rundt for å se. En turist på en badestrand besøker ofte tavernaen eller baren ofte. En som reiser rundt besøker supermarkedet og handler inn vann og litt å spise på hver dag. Når de kommer tilbake til hotellet. Ja da er inntrykkene såpass mage og de er såpass slitne at de ikke orker annet enn å gå på en taverna for litt mat før de legger seg. En turist på stranda går ofte ut på tavernaaen etterfulgt av en tur på byen. Konklusjonen er a at en som ikke reiser rundt legger igjen mer penger
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...