Logg inn med Facebook eller Google!

Er Hellas "syden"?

Started by Ole, 08. Jul 09, 21:34:00

Previous topic - Next topic

Heidrun

Jeg kommer nok ikketl å lære meg Gresk selv om jeg flytter til Kreta med tiden. Noen gloser vil je nok lære meg. Men til det å lære meg det reske språket. Ja det blir nok for tungvint. Uansett så er mennesker på Kreta veldig flinke i Engelsk
Yamas til livet og til

operafantomet

Quote from: \"Heidrun\"Jeg kommer nok ikketl å lære meg Gresk selv om jeg flytter til Kreta med tiden. Noen gloser vil je nok lære meg. Men til det å lære meg det reske språket. Ja det blir nok for tungvint. Uansett så er mennesker på Kreta veldig flinke i Engelsk

Så det du sa om innvandrere og tilpasning på forrige side...

QuoteSelv om jeg mener at utlendinger som kommer til Norge, ja de skal tilpasse seg. Hvis ikke kast de ut

...da mener du klær og oppførsel, ikke språk?

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Admirala

Quote from: \"Heidrun\"Jeg kommer nok ikketl å lære meg Gresk selv om jeg flytter til Kreta med tiden. Noen gloser vil je nok lære meg. Men til det å lære meg det reske språket. Ja det blir nok for tungvint. Uansett så er mennesker på Kreta veldig flinke i Engelsk

For meg er dette en skremmende innstilling!
Nå er jeg ikke fastboende i Nafplio (ennå), men jeg prøver da å lære så mye gresk jeg bare klarer. Ikke bare fordi det forenkler hverdagen - min og andres - men fordi det er en hyggelig gest til mine greske venner og de andre grekerne jeg treffer på, enten det er butikkbetjeningen eller rørleggeren. Og ikke bare det heller: Det er rett og slett en selvfølge for meg at man iallfall forsøker å lære seg språket i sitt nye hjemland, uansett hvor flinke noen av innbyggerne måtte være i engelsk. Og hvorfor skal de tvinges til å snakke et fremmedspråk i sitt eget land?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Heidrun

Det er en stor forskjell. Vi i Norge snakker ikke urdu ( bare et eks på språk ) . På kreta kommer man langt med engelsk
Yamas til livet og til

Admirala

Quote from: \"operafantomet\"
Quote from: \"Heidrun\"Jeg kommer nok ikketl å lære meg Gresk selv om jeg flytter til Kreta med tiden. Noen gloser vil je nok lære meg. Men til det å lære meg det reske språket. Ja det blir nok for tungvint. Uansett så er mennesker på Kreta veldig flinke i Engelsk

Så det du sa om innvandrere og tilpasning på forrige side...

QuoteSelv om jeg mener at utlendinger som kommer til Norge, ja de skal tilpasse seg. Hvis ikke kast de ut

...da mener du klær og oppførsel, ikke språk?

Meget bra spørsmål, Operafantomet!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Heidrun

Jeg greier rett og slett ikke å lære meg det greske alfabetet. Har prøvd i flere år. Og for å lære seg språket. Ja da må man kunne dette
Yamas til livet og til

Liv

Vel,mangt som kan sies om begrepene syden/Syden.

Men kort sagt slik jeg ser det; så ligger Hellas i syden. Vi drar til sydeligere breddegrader når vi drar dit.
Syden med stor S er for meg detsom blir brukt som et  stort samlebegrep om unavngitte sydelige land/steder med sol,strand,sjø og dertil egnet ferie og strandliv.Hva vi gjør/oppfører oss /får ut av ferien i \'\'Syden\'\'er opp til oss. Satt på spissen, noen velger det kulturelle, skal f.eks.besøke alle museer etc som finnes, noen finner stor glede i å være dritings fra avreise til hjemkomst. Hva som er bra ferie for en selv, får den enkelte selv finne ut av syns jeg. Å gradere andre folks ferielyster/ønsker er ikke noe jeg føler for å debattere. Selvgodhet på andres bekostning syns jeg ikke noe om. Heller ikke nedlatenhet som Heidrun kom med om jenter som lar seg/ønsker å bli  sjekket opp. Om man innlater seg på en ferieromanse får bli opp til den enkelte.
Jeg blir ofte spurt; \'\'dere skal vel til Syden i sommer dere\'\'. Jeg svarer at \'\' jo, vi skal noen uker til Hellas \'\', og utbroderer deretter, etter hvor godt jeg kjenner vedkommende,om de er interessert i å høre noe mer  om det ikke-turistfiserte Hellas som jeg skal til. Noen blir veldig forvirret og sier \'\' men ligger ikke Hellas i syden....\'\' da de bare har sett for seg Hellas med sjø og stand. Noen blir veldig interessert, og ønsker tips til neste år...\'\'for nå er jeg lei av å bare treffe nordmenn på ferien\'\'.....

Heidrun

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"operafantomet\"
Quote from: \"Heidrun\"Jeg kommer nok ikketl å lære meg Gresk selv om jeg flytter til Kreta med tiden. Noen gloser vil je nok lære meg. Men til det å lære meg det reske språket. Ja det blir nok for tungvint. Uansett så er mennesker på Kreta veldig flinke i Engelsk

Så det du sa om innvandrere og tilpasning på forrige side...

QuoteSelv om jeg mener at utlendinger som kommer til Norge, ja de skal tilpasse seg. Hvis ikke kast de ut

...da mener du klær og oppførsel, ikke språk?

Meget bra spørsmål, Operafantomet!

Å tilpasse seg er for meg å tilpasse seg vanene og kulturen i landet man kommer til.
Når det gjelder språket. Så er det en vesentlig forskjell som jeg nevnte for litt siden. Kan de ikke Norsk eller Engelsk. Ja da må de tilpasse seg ved å lære seg det Norske språk
Yamas til livet og til

Admirala

Quote from: \"Heidrun\"Det er en stor forskjell. Vi i Norge snakker ikke urdu ( bare et eks på språk ) . På kreta kommer man langt med engelsk

Quote from: \"Heidrun\"Jeg greier rett og slett ikke å lære meg det greske alfabetet. Har prøvd i flere år. Og for å lære seg språket. Ja da må man kunne dette

Ok, det skjønner jeg, alfabetet er vanskelig. Har du prøvd å gå på kurs? En god lærer kan kanskje få deg over kneika.
Forøvrig kan jeg vel tolke deg slik at de som snakker urdu (for å bruke ditt eksempel) og ikke klarer å lære seg de latinske bokstavene, kan bruke samme unnskyldning som deg hvis de ikke etter hvert snakker norsk?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Liv

Quote from: \"Heidrun\"På kreta kommer man langt med engelsk

Du skal ikke langt unna turistghettoen før de ikke skjønner døyten av engelsk,også unge snakker dårlig engelsk. Ta deg en tur opp i fjell landsbyene f.eks og se hvor langt du kommer med engelsk.

Liv

Quote from: \"Heidrun\"Jeg greier rett og slett ikke å lære meg det greske alfabetet. Har prøvd i flere år. Og for å lære seg språket. Ja da må man kunne dette


Har du prøvd å gå på kurs?
Er nybegynnerkurs i Oslo,har tidligere også vært på Strømmen og lillestrøm . Vet ikke om det skal været der til høsten.
Alfabetet er bare pugg. ;-)

Mixelite

Quote from: \"Heidrun\"Det er en stor forskjell. Vi i Norge snakker ikke urdu ( bare et eks på språk ) . På kreta kommer man langt med engelsk

Og det gjør man ikke i Norge?

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...