Logg inn med Facebook eller Google!

Er Hellas "syden"?

Started by Ole, 08. Jul 09, 21:34:00

Previous topic - Next topic

xristina

Jeg var /er i alle fall ikke fornærmet! :-)

Syden med stor eller liten s, konnotasjoner eller ei - jeg blir ikke fornærmet om noen kaller Hellas for Syden/syden. Kall det hva du vil. Hellas er Hellas uansett! Eller...? ;-)

Admirala

Quote from: \"Mixelite\":cheers: Der kan man se. Det man leser er ikke alltid det andre leser. Eller kanskje jeg bare leser litt utydelig siden jeg ikke fikk med meg at noen var fornærmet.

Quote from: \"Heidrun\"Men da setter du de som drar til syden i et negativt ladet ord. Det viktiste er faktisk det at man har hatt utbytte av turen til Hellas/Syden. Og når man da velger å negativilere et ord som syden til det noen av dere mener. Et negativt ord. Ja da blir det hele feil.
Litt som Videoen til Are.
Sitter man en dag på strandbaren så er dette neativt. Sitter man så en dag på et vinfabrikk. Ja da er dette positivt ladet

Quote from: \"Anne\"Synes det blir feil og putte folk i forskjellige båser med ulik verdi. Vi finner våre favorittsteder og har forskjellige referanserammer..sånn er det bare. .

Fornærmet var kanskje et feil ord, men \"opprørt\" da?
Prøvde bare å si at diskusjonen er interessant, men det vi faktisk diskuterer (konnotasjonen til et ord) egentlig ikke er diskutabel, fordi enhver har sin egen udiskutable konnotasjon til ordet Syden.

Quote from: \"Roger\"Morsom debatt her om hva som er syden hehe!
For meg er syden et område hvor store reiseselskaper fullpakker et fly på Gardermoen og sender dem til et digert hotellområde hvor det er kids-park, pool- og poolbar. jmf. Kanariøyene og Mallorca.
Hellas er ikke syden i den forstand.

Og det er ikke reiseselskaper i Norge som sender iallfall noen av passasjerene på fullpakkede fly til bl.a All inclusive hotell in the middle of no where i Hellas?
Å jo! da
Men for de som liker det: Ha en fin ferie!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tjorven

Jeg kan bare ikke fatte hvorfor folk ikke kan si selvet NAVNET på det landet de skal til, i stedet for å putte det i sydensekken (uansett hvem man snakker med/forteller det til!)
Jeg er derimot så glad over å kunne fortelle at jeg skal til det landet som ligger mitt hjerte nærmest, at det kunne ikke ramle meg inn å kalle Hellas syden.

Måten jeg reiser dit på er ikke relevant. Jeg kan like godt dra med charterfly som helt på \"egen hånd\", uten at jeg trenger å rotte meg inn på store charterhoteller og ligge på overfylte strender. Det er ikke en slik ferie JEG ønsker meg, men det får være opp til den enkelte.

Det er vel nok å ta en titt på Charterferie-programmet og de som deltar der. Der har man hele syden-begrepet og hva det innebærer samla under ett, slik jeg ser det.
Og det er ikke mitt Hellas :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ninette

Quote from: \"Tjorven\"Jeg kan bare ikke fatte hvorfor folk ikke kan si selvet NAVNET på det landet de skal til, i stedet for å putte det i sydensekken

Jeg tror dette skyldes at de som reiser til syden stort sett ikke er veldig opptatt av landet, folket og kulturen. Kriteriet for valg av feriested er gjerne sol og bad, fint hotell med alle bekvemmeligheter - og det skal gjerne være billig.

Har man derimot funnet et sted med egenart, og setter pris på denne, trr jeg ikke man ikke betegne dette stedet som syden.

Forøvrig orker jeg ikke å irritere meg så beldig mye over at andre kaller steder i Hellas for Syden. Jeg har funnet mine steder uten strandbarer, norskeklubb og Pizza Grandiosa, og da må gjerne andre feriere i det som de oppfatter som syden.

For det er vel sånn at det vi oppfatter som typiske syden-steder, finnes også i Hellas? Jeg vet i alle fall om slike steder på Kreta.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

operafantomet

Egentlig godt poeng, det flere av dere har sagt:

Syden er en \"state-of-mind\", et begrep på opplevelsen, heller enn en geografisk betegnelse. \"Syden\" inkluderer sol og strender, hav, god mat, masse is, kanskje en dæsj alkohol, fargerike klær, sandaler, sand, palmer, fritid, og likesinnede turister.

Tyrkia og Egypt like mye \"Syden\" som Spania, sett med disse brillene. Og det virker det som om reisebyråer er enige i, når de selger \"Syden-turer\" som kan gå hvor som helst bare Middelhavet er i nærheten.

Akk, nå fikk jeg lyst til å ut og reise....

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Ninette

Quote from: \"operafantomet\"Akk, nå fikk jeg lyst til å ut og reise....

Jeg også - har akkurat sittet og sjekket Hellas-ferie på Solfaktor :-)

Og akkurat nå hadde ikke takket nei takk til en tur til Syden (med stor S), om noen hadde stukket hodet inn på kontoret og invitert meg med :-) Vel, ikke hvor som helst i Syden, da, men.... nesten :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Margrethe

Nå har jeg lest gjennom denne tråden her, morsom lesning, men det jeg sitter igjen med av tanker er to uttalelser jeg syns er nokså latterlige. Maybe off topic, men siden Heidruns uttalelser har fått lov til å bli stående, regner jeg med at det må være tillatt å komme med en kommentar. Jeg skal også komme med tanker om hva jeg tenker på som syden, så jeg er ikke helt off topic her.
Quote from: \"Heidrun\"Det jeg reagerer mer på er disse damene/jentene som faller som fluer for de innfødte. Dette skjer overalt i Hellas. Men det er litt morsomt når jeg gjør de oppmerksom på at det ikke er Grekere de sikler etter , men Albanere som bruker greske feriesteder til å være playboyer
Hva er problemet ditt? Hvilken rolle spiller det for deg hva andre gjør? Er du sjalu? Du skriver at du tilbringer tid på fuktige strandbarer og skal til steder med høy partyfaktor. Det vil jo i realiteten si at du oppsøker det du irriterer deg mest over! Dette skurrer i mine ører. En annen ting du skriver som den største selvfølge, slik jeg tolker det du har skrevet, er at grekere er  mye mer høyverdige enn albanere, og at det slår ned som ei bombe hos jentene som \"sikler etter\" mennene når du forteller dem at de er albanere og ikke grekere (at du i det hele tatt blander deg borti det og må fortelle dem noe som helst, syns jeg rett og slett er pinlig. Det har ikke du noe med.)
Begrepet \"syden\" har jeg ikke hatt så mye imot, jeg har vel enkelte ganger selv brukt begrepet når jeg har reist til Hellas. Men hvis jeg begynner å reflektere over ordet, merker jeg at jeg ikke tenker på konkrete steder. Jeg tenker mer på type mennesker. En viss type mennesker ER syden-turister, og de finner man de fleste steder, vil jeg tro. Det er bleikfeite, til tider sjokkrosa menn som bøtter innpå øl tjuefire/sju, som henger seg opp i at mythosen koster 50 cent mer eller mindre der og der, som kommer sjanglende opp på strand-tavernaen kun iført en våt badeshorts, eller enda verre, en trang speedo, og planter sine svette kropper i stolene slik at de krever full desinfisering før andre skal orke å sitte der, og det er damer som entrer de samme stedene og stolene med stringen på halv tolv. DET er syden for meg, altså helt personavhengig.
Trur ikke jeg skal si at jeg skal til syden mer, nei. Det gir meg så ekle assosiasjoner.
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

ROLLE

Titta på kompassen så ser ni var syd är beläget. Allt söder om nordpolen ligger troligtvis söderut ?
Det finns flera orsaker till varför vi nordbor söker oss söderut en eller flera gånger om året. Att räkna upp orsakerna här är helt onödigt, syden uppfyller de flesta olika syften för resan, vi är ju ändå  olika vad gäller behovet  av rekreationer av alla de slag.
Klimateskillnaden är säkert den största orsaken sen kommer allt annat, det som varje enskild resenär sysslar med och med vem borde inte ha någon betydelse för någon annan än en själv. Om man gör skillnad på människor av olika hudfärg eller nationalitet handlar det om rasism, och hör knappast hemma här ! Vem är grek vem är alban är ganska  omöjligt att veta o har ingen betydelse för semestern i syden. Om det har det skall man hållar sig  hemma. !!!
Ser att det ligger en hel del panelhöna i Heidruns skivsätt ? Kanske hon ej haft framgång hos varken den ena eller andra lokala  kamaki skrået, och därför fäster sig vid dylika bagateller ?
Om jag själv vore jänta skulle jag köra med allt som rör sig, men när jag är man håller jag mej till allt som går på två ben så länge det är kul,
ingen skillnad på gammal eller ung, svart, gul, blå röd, eller nationalitet.

Margrethe

Bravo, Rolle! :thumbleft:
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Anders

Bare for å komme Heidrun i forkjøpet... han er mann, hvilket han tydelig gir uttrykk for i sin signatur :-)
Men det er jo et poeng at mange ser på Hellas som \"syden\" like godt som det mange her inne tenker om Kanariøyene og Mallorca og desslike. Selv har jeg aldri vært på Mallorca, og har heller ingen ambisjoner om noengang å reise dit (men nå har jeg fått spansk \"svigersønn\" og den familien har visst sommersted på Menorca, så en tur til Balearene blir det kanskje likevel?)
Vi har vel ulike oppfatninger om det der begrepet \"syden\"... vi trenger ikke slakte hverandre av den grunn???

Margrethe

Quote from: \"Anders\"Bare for å komme Heidrun i forkjøpet... han er mann, hvilket han tydelig gir uttrykk for i sin signatur :-)
Men det er jo et poeng at mange ser på Hellas som \"syden\" like godt som det mange her inne tenker om Kanariøyene og Mallorca og desslike. Selv har jeg aldri vært på Mallorca, og har heller ingen ambisjoner om noengang å reise dit (men nå har jeg fått spansk \"svigersønn\" og den familien har visst sommersted på Menorca, så en tur til Balearene blir det kanskje likevel?)
Vi har vel ulike oppfatninger om det der begrepet \"syden\"... vi trenger ikke slakte hverandre av den grunn???

Jeg er klar over der, Anders, Rolle er også gjort oppmerksom på det, men det gjør ikke saken noe bedre. Jeg er ikke ute etter å slakte noen, men det må være lov å gi et gjensvar på utsagn som er såpass sterke og til en viss grad rasistiske.
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Anders

Ok. Jeg leste dem ikke som rasistiske. Heller som noen ord fra en syden-turist...

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...