Logg inn med Facebook eller Google!

Plutselig dro vi til Karpathos!

Started by Margrethe, 05. Jul 09, 22:43:32

Previous topic - Next topic

Riitta

Nya glasögon har han, ser jag :bom:  Gubbarna sitter väl på Faros, tycker det ser så ut :cyclopsani:  :drunken:

Riitta

effie

Herregud, så mange fine bilder og flotte reiseskildringer dere har nedlagt på denne herlige hoppe-på-uka til Karpathos!! Det er deilig å lese, se og drømme seg dit igjen!

Mamma kan jo forsåvidt skrive under på at romantikken blomstrer på Karpathos, kanskje det blir enda en nordmann som emigrerer til øya etterhvert, Margrethe??  :flower:

Når i august skal du tilbake?

Det nye hotellet så veldig bra ut, forresten!!! Har ikke sett det på verken Ving eller Apollo.....! Det kan kanskje være noe for neste års ferie!
effie - mammaen min har grodd fast på Karpathos:-)

Margrethe

Quote from: \"effie\"Herregud, så mange fine bilder og flotte reiseskildringer dere har nedlagt på denne herlige hoppe-på-uka til Karpathos!! Det er deilig å lese, se og drømme seg dit igjen!

Mamma kan jo forsåvidt skrive under på at romantikken blomstrer på Karpathos, kanskje det blir enda en nordmann som emigrerer til øya etterhvert, Margrethe??  :flower:

Når i august skal du tilbake?

Det nye hotellet så veldig bra ut, forresten!!! Har ikke sett det på verken Ving eller Apollo.....! Det kan kanskje være noe for neste års ferie!

Takk, Effie! :icon_smile: Vet ikke helt når i august, men i løpet av august håper jeg det blir.
Hotellet til Mixalis Diakonis er ikke hos de norske reiseoperatørene, tror han har noen svenske, men det går fint å bare leie leilighet hos ham, og så bare ha flybilletter. :flower:
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Margrethe

Så var det lørdag, vår siste hele dag før hjemreise, snufs, snufs.

Vi tok bilen og kjørte til Amopi, for å spise lunsj på Golden Beach. For Kjersti er ikke Karpathos-ferien komplett uten en porsjon baked spaghetti på denne tavernaen. Nikos ble glad for å se oss, det er en stund siden vi har fått vært der nå. Han er en søt, eldre mann, som på sjarmerende gresk vis gjerne sier, hvis jeg sier at været er fint, at \"of course the sun is shining, it`s because you are here!\" (Nå skal det riktignok sies at jeg har en stygg tendens til å dra med meg noe drittvær, men det er jo så sjarmerende å bli utsatt for slike komplimenter! Mange har nok litt å lære av disse grekerne på den fronten... :wink: ) Vi var lett desperate etter å få fylt oss opp med gresk mat siden hjemturen nærmet seg faretruende, så vi spiste dolmades, fylte succhiniblomster, gresk salat, tzatziki og en stor skål store, sorte, saftige oliven, pluss baked spaghetti og Golden Beach sin spesielle Blue sea chicken chinese (ja, ja, sistnevnte er vel ikke akkurat ur-gresk, men god er den ihvertfall! :clown: ) Ferdig stappa funderte vi litt på om vi skulle ta et bad, men det frista mer med litt svalende drikke på Scala. Amopi har dessverre forandret seg mye i den senere tid, det er så forferdelig mye mennesker på strendene at det liksom ikke frister like mye som før å være der. Men jeg håper MANGE tar turen til Scala, det er den artige bygningen som ligger rett nedenfor kirken i Amopi. I første etasje er det bil-utleie, og i andre etasje har to menn innredet en spennende, smakfull og litt annerledes snackbar. Det er en fantastisk utsikt oppe fra balkongen der, og alt er innredet med omtanke og kreativitet. Alt fra askebegre til glass og doskilt har sin spesielle vri. Barbro har lagt ut endel bilder derfra, og jeg fyller på med noen flere under. Kreativiteten er stor når det gjelder drinker også, her får man de lekreste varianter av alt mulig. Vi bestilte friskpresset appelsinjuice, frappe, sjokolademilkshake og - tro det eller ei - ouzomilkshake. Det hørtes ikke bra ut, men den smakte faktisk veldig godt!

Etter at gutta på Scala hadde spådd seg fram til at jeg ikke måtte fortvile selv om vi skulle hjem dagen etter, fordi de VISSTE at jeg, før de fikk sagt kalimera, kom til å återvende til Karpathos igjen, kjørte vi tilbake til Pigadia og kula`n på hotellet før vi vandret ut i den greske aftenen. Vi tok en lang rusletur opp til utkanten av Pigadia, og oppdaget mange artige ting som vi ikke har sett før. Barbro har servert et knippe bilder fra vandringen, og jeg fyller på med noen flere.

Turens siste middag ble selvsagt inntatt på Mike`s, shrimp saganaki, giant beans og Mike`s pizza. Kjersti og Jarle fikk en Manolis pizza spesial. Så var det bare å komme seg ivei til Pelagos. Der fikk vi oss en nedtur, for visst pokker satt østerrikeren der igjen og gnålte og sang sammen med ei jente. Ærlig talt altså, VI VIL HA GRESK MUSIKK MED MIMIS, XRONIS OG FLOURIS!!!  :thunder: De gav seg ikke med det første, Barbro og jeg satt der litt molefonkne, helt til Xronis endelig, utpå natta, tok til vettet og grep mikrofonen. Beautiful Greek nights...

Siste kapittel følger snart...
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Liv

Takk igjen for flotte bilder.  :flower:

Så mye folk det er blitt på Amopi da....   :-(

Margrethe

siste kapittel:
Søndagen opprant ubønnhørlig, og etter å ha inntatt frokost gikk ferden til flyplassen og hjemreise.

Sønnen min, Mikael, hentet oss på togstasjonen i Larvik, og så var det omvisning i hagen da vi var hjemme. Mikael hadde vannet plantene omsorgsfullt, og skal si de hadde vokst i løpet av den varme sommeruka som hadde vært i Norge! Tomatplantene var reine buskene, fulle av blomster og tomatkart. Jordbærene begynte å bli røde, agurkplantene og melonplantene veltet seg utover, og til min fryd hadde succhinien fått fine, gule frukter.

Barbro og jeg sank ned i hver vår stol på verandaen med et glass vin, og startet med å fordøye alle inntrykk vi hadde fått i løpet av uka. Det kjentes nesten som dagen før at vi hadde sittet på den samme verandaen og deppet over at vi ikke kom til å få til noe Karpathos-tur sammen denne sommeren. Samtidig kjentes det lenge siden fordi vi hadde utnyttet dagene til fulle og gledet oss over hvert sekund på karpatisk jord.

Dagen etter tok Barbro fatt på den lange reisen hjem til Namsos, med innlagt stopp hos Tjorven.

Jeg vender nok snart tilbake til Karpathos, og jeg har en viss mistanke om at både Barbro, Jarle og Kjersti gjør det samme! :flower:

Margrethe
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Maritza

...og snipp snapp snute... der sto flyet vårt gitt, men heldigvis er vi jo snart tilbake da. Ihvertfall noen av oss. Utrolig koselig å gjenoppfriske siste uka vår gjennom dere, og utrolig mange nye flotte motiver Barbro.
Både du og Tommy klarer jo å fange opp alt vi andre har sett i årevis.
Tusen, tusen takk for kjempefin opplevelse sammen med dere jenter.
Håper du gjentar turen til Karpathos Barbro.
Nesten trist å se bildene fra artsentret til Minas Vlahos, for etter over 20 år flytter han om noen dager bort i gata ved sykehuset. Så da strømmer musikken og stemningen ut derfra.

Riitta etterlyser Andreas D, Pelagosbilder og forumtreff, og så klart vi møtte Andreas, men når man nyter sangen og stemningen så kan man ikke ta bilder hele tiden.
Når vi kommer ned 30.aug er det jo \"Forumtreff\" hver dag, for da er det mest stamgjester der, finner, hollendere, svensker mm. Men laaaangt laaaangbord skal vi sørge for at det blir lørdagen, ikkeno problem det Riitta.

Barbro

Takk til deg,Maritza..og ja,Karpathos skal nok besøkes igjen :flower: .
Takk også til dere alle som har fulgt oss på turen..og ikke minst takk til Margrethe,som har beskrevet så levende ei flott uke..i tekst og bilder :flower: ..
Jeg avslutter mitt bidrag her med noen spredte stemninger fra denne flotte øya..
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Liv

Takk til dere begge to for flotte bilder og beretninger.  :flower:

Nå har jeg gjenopplevd Karpathos på nytt  :-)

Mye forandringer ser jeg;
bl.a. solsenger og parasoller på bystranda, nederste hovedveg ut av Pigadia var ikke bygd da jeg bodde der, La Mirage uten fluesopplamper er veldig rart å se ;-)

God tur ned igjen i august Margrethe!

Riitta

Det har varit ett stort nöje och följa med på er resa :flower:
Trevligt berättat och många fina bilder från kända platser :bom:
Hunden känner vi också väl igen :drunken: Han brukar ju komma till Pelagos varje kväll :bom: När jag undrade vems hund det var, så fick jag till svars att den kommer från \"Tavernan Seven Eleven\" :bom:
Han kanske tycker att det är godare mat på Pelagos :bom:

Har någon av er varit på Seven Eleven i år? Hur var maten isåfall :cyclopsani:  Vi var där på vår första resa och då var maten bra :bom:

Riitta

Maritza

Ja Liv, det er Pelagos som er La Mirage for oss gamle nå. Det er jo de samme gutta vi har fulgt i alle år. Og det er de som skaper stemningen, ikke soppene. Tror du hadde elsket å komme tilbake.
Nicos fra Green Peace jobber på Pelagos nå, han er samboer med norske Ragnhild, og han husker Angelo godt.
Ser at Barbro og Margrethe liker å spise på La Mirage, hyggelig for det er god god mat og stemning der, men for oss med alle gamle romantiske minner blir det helt feil.
Riitta spør om seven eleven. Vi var bare innom for en ouzo og hilse på, men Maria og maten er den samme gode som alltid.

Dette ble litt på siden av tråden deres Barbro og Margrethe, men håper det går bra. Og det er plass til flere 12.sept, du og Barbro???

Bente

For en herlig reiseskildring, jenter. Dette var toppers å lese. Kjenner meg igjen i så mye dere skriver, dette var moro :bounce: Var innom Scala etter en dag på stranda i Amopi, og makan til sted! Trivelige gutter og toppers Mojitos (eller nå hvordan det skrives!). Gleder med til neste Karp-tur, Det blir ikke lenge til neste gang :alien:

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 05. Jun 24, 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...