Logg inn med Facebook eller Google!

Katherina i Kardamili og rundt på Peloponnes mai 2009

Started by Katherina, 04. Jun 09, 12:11:11

Previous topic - Next topic

bengalow

Jag har tittat igenom min \"Flora från Medelhavet\", och egentligen inte hittat mer än en sak som det skulle kunna vara, nämligen \"Flaskborstträd\". Det är egentligen en buske på 3-4 meters höjd, med ursprung i Australien. Slår man på Callistemon citrinus, så finns det också riktiga träd av denna sort, men 100% säker är jag inte. Bladen ser ut så, men, men ... det är något som inte stämmer.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Jag har tittat igenom min \"Flora från Medelhavet\", och egentligen inte hittat mer än en sak som det skulle kunna vara, nämligen \"Flaskborstträd\". Det är egentligen en buske på 3-4 meters höjd, med ursprung i Australien. Slår man på Callistemon citrinus, så finns det också riktiga träd av denna sort, men 100% säker är jag inte. Bladen ser ut så, men, men ... det är något som inte stämmer.

näe det är nog ikke det näe, ety dess blomställningar äro klart röda o spretar liksom ut runtom blomsjälken. Men kanske finns svaret här  ??? ; http://en.wikipedia.org/wiki/Myrtaceae
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Citrinus betyder gula blomställningar, och dessutom är Callistemon en växt i Myrtenfamiljen, så det var inget nytt, Tommy....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Citrinus betyder gula blomställningar, och dessutom är Callistemon en växt i Myrtenfamiljen, så det var inget nytt, Tommy....

Ikke mycket är nytt under himmelen egentligen o nuförtiden Bengalow, men detta är nokk likafullt ikke frågan om ett så kallat \"flaskborstträd\" ifall det nu inte är en avart av något slag förståss. Men hur som helst oss \"amatörbotaniker\" emellan så var det ju grant där det stod ;-)

Så kolla här som sagt, där kanske det står att finna svaret  :flower:

 http://en.wikipedia.org/wiki/Myrtaceae
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Athina

Dette ligner veldig på en flaskebørste, synes jeg. Dette treet står i hagen til bostedet \"Katerina\" i Kardamili, der hvor Katherina og Sverre pleier bo. Har bare nærbilde av selve blomsten.
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Athina

Hei Katherina :flower:
 
Her får du virkelig formidlet typiske trafikkbilder fra Kardamili. Det er jammen ikke så enkelt å tråkle seg fram i den smale hovedgata, nei. Var ute for en litt morsom episode i den sydlige enden av denne gata ifjor høst.
Kom med bussen fra Agios Nikolaos, da det ble full stopp. En personbil sperret veien for bussen, og sjåføren av førstnevnte nektet demonstrativt å rygge. Det samme gjorde selvfølgelig bussjåføren. Etter flere minutters \"drama\", tok bussjåføren fram mobilen for å ringe politiet. Da endelig fant personbilsjåføren det lurest å slippe bussen fram...

Det er flott at du tar oss med rundt i byen, Katherina. Ser at det blomstrer frodig på Gialos nede ved sjøen. Og jeg ser noe nytt også: Den store lilla bougainvilleaen utenfor bakeriet har jeg faktisk ikke lagt merke til før.
Gleder meg til flere bilder :cheers:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Tommy

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"bengalow\"Citrinus betyder gula blomställningar, och dessutom är Callistemon en växt i Myrtenfamiljen, så det var inget nytt, Tommy....

Ikke mycket är nytt under himmelen egentligen o nuförtiden Bengalow, men detta är nokk likafullt ikke frågan om ett så kallat \"flaskborstträd\" ifall det nu inte är en avart av något slag förståss. Men hur som helst oss \"amatörbotaniker\" emellan så var det ju grant där det stod ;-)

Så kolla här som sagt, där kanske det står att finna svaret  :flower:

 http://en.wikipedia.org/wiki/Myrtaceae

Det skulle ju kunna vara en Callistemon salignus :-)

Gul lampborste, ingen avart alltså, men en art av samma släkte, hi hi hi  :flower:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lampborstsl%C3%A4ktet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gul_lampborste
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Katherina

:flower:  :3some: Takk for engasjementet og svaret, Tommy og Bengalow.  :flower:
Takk også for koselige tilbakemeldinger.
 :cheese: Ja, Athina, treet med \"flaskebørster\"  hos Katerina har jeg beundret mange ganger og da vi var der i fjor vår var det i full blomst. Det var også noen blomster på det da vi var der nå.
Jeg la spesielt merke til bougainvilleaen utenfor hos bakeren da vi var i Kardamili denne gangen. Som deg hadde jeg aldri lagt merke til den før, så jeg sjekket i albumet mitt fra 2006 (har ikke bilder fra seinere) og ser at det er en plante der, men det er bare noen få blomster på den. Nå var den virkelig nydelig med sine lilla blomster som det bugnet av. Den har også vokst og blitt mye større.

 :sunny: Så fortsetter vi turen nedenfor hovedgata og langs havet.

Katherina

:( Ojsann! Her ble det noe tull. Ser at postsykkelen er kommet to ganger. Får si det slik at det er en liten honnør til Sverre som har jobbet i Posten og har en litt mer interesse for post og kasser enn de fleste av oss også er han en ivrig syklist.

kaka

Pytt, pytt!
Men, du, de små blomstene på de siste bildene var fine!. Nydelig nærbilde!
Vet du hva slags blomst det er? (Hvis ikke, finnner vel Tommy og Bengalow ut av det, tenker jeg :cheese: )
KariK

bengalow

Det är kapris - kryddörten....Väldigt skira och söta blommor!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Det var det jeg tenkte, Bengalow, - at du ville komme til unnsetning her.
Så morsomt at det er kapers. Vet du også om de grønne knoppene vi ser på det nydelige bildet er blomsterknopper, eller \"bærene\" de sylter?
I Platsa eller Lagadha kjøpte jeg \"hjemmedyrket\" kapers under platantreet. Det er et koselig minne fra en fin dagstur
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...