29. Jun 24, 03:40:16


Logg inn med Facebook eller Google!

Retzina

Started by Heidrun, 30. May 09, 13:34:38

Previous topic - Next topic

ofriis

Jeg stiftet bekjentskap med retsina nå i våres. Det smakte tålig bra, mye godt fordi jeg hadde bestemt meg på forhånd at jeg SKULLE like det, ut fra teorien om at \"er det gresk så er det godt\".
Hvilket merke det var kan jeg ikke huske, men jeg har notert meg tipsene i denne tråden og vil forske videre når jeg kommer tilbake.
Da det var en liten skvett igjen så tok jeg den \"på styrten\", bare for å oppdage at det fantes forsteinede rester av kvae på bunnen av flaska.
Er dette vanlig, og kan dette stoffet spises?
The farther one travels / The less one knows

Turid

Kvae er ikke giftig, men det smaker jo ikke godt akkurat. Og så klistrer det seg fast i tennene når man prøver å tygge det.
Det er etter regn at fuglene synger!

Heidrun

Kan muliges sammenlignes med Norges kjære Aquavit. Det smaker jo pyton enkelte ganger. Men noen av disse er det ikke så gjælen smak på. Gammel Reserve er faktisk ganske god. Så muligens må jeg bli på en skikkelig snurr før jeg liker det
Yamas til livet og til

Heidrun

Tror jeg har funnet ut hva jeg skal gjøre.
Jeg sendte ihvertfall avgårde et spørsmål til Stelios på Viking 14 i Aghia Marina. Han skulle da få tak i så mange forskjellige typer av denne drikk, og så skal jeg smake meg frem til en som kanskje jeg kan like.
Dumme meg.
Her spør jeg dere. Og så har jeg faktisk ukentlig kontakt med eieren av dette stedet.
Fikk akkurat nå svar fra ham.
Han skrev selvsagt skal vi få dette til. Du skal få din vante plass i baren ( har faktisk navnet mitt gravert inn på et bord på Viking 14 ) og så skal vi leite frem til en du liker sa Stelios
Yamas til livet og til

Tommy

\"Retsina (grekiska ΡεÏ,,σίνα) är ett genuint grekiskt vitt vin. Det har producerats i åtminstone 2700 år och är mycket populärt i Grekland. Den karakteristiska smaken av kåda från Aleppotall kommer sig av att man under antiken förvarade vinet i amforor som förslöts med hjälp av kåda för att förhindra att vinet reagerade med syre och blev förstört. Kådan bidrog till att konservera vinet samt gav det en speciell smak, och man fortsatte att tillsätta det även sedan nya metoder att förvara vinet uppfunnits.

Liksom Ouzo och andra grekiska drycker så passar Retsina mycket bra ihop med kryddiga tilltugg från det grekiska köket.\"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Retsina

Själv dricker jag sällan Retsina numera, föredrar oretsinerat vin då jag vill ha nåt vitt i glaset,
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Det har faktiskt blivit en bristvara på många tavernor. Jag brukar ofta beställa retsina, men får nästan lika ofta svaret att det har dom inte, så det blir för det mesta en karaff med vitt vin. Bara det nu inte går med retsinan som det gick med det förträffliga grekiska ölet Fix....och då menar jag inte substitutet som dök upp ca 10 år efter konkursen - det var bara namnet som var likadant.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

meze

Quote from: \"Heidrun\"Tror jeg har funnet ut hva jeg skal gjøre.
Jeg sendte ihvertfall avgårde et spørsmål til Stelios på Viking 14 i Aghia Marina. Han skulle da få tak i så mange forskjellige typer av denne drikk, og så skal jeg smake meg frem til en som kanskje jeg kan like.

Jeg tror ikke dette blir særlig vellykket, Heidrun, enten liker du Retsina, eller så liker du det ikke. Smaken er ikke så forskjellig fra merke til merke. Ellers ble jeg overrasket over at det på selveste Hellasforum var såpass mange som sliter med denne drikken. For oss som regner oss som gjester i Hellas, og ikke \"sydenturister\", trodde jeg nesten Retsina var et \"must\". Det er det for meg ihvertfall.......

Thera

Hmm.. Ser for meg at jeg ikke vil like Retsina i det heletatt, og at raki er mildt og godt i forhold. Men nå ble jeg litt nysgjerrig på hva det smaker. Tror jeg må prøve et glass når jeg kommer til Santorini!
..Don`t dream your life, live your dreams..

snoknud

Jeg ser ikke problemet med retsina, synes den smaker godt, og det er så absolutt gresk, og en liten eller stor raki går vi heller ikke av veien for, den smaker jo ikke alltid godt......  

Jeg er jo av den oppfatning at ingen røde viner smaker godt, jeg drikker de jo likevel, men det er jo mitt problem.
snorre

Heidrun

Du er inne på noe her.
Alle drikker må vel tilvennes før man liker de. Aquavit er jo typiskt. Ingen kan med hånden på hjertet si at denne drikken smakte godt første gang man smakte den
Yamas til livet og til

Liv

Jeg skjønner ikke at man gidder å lære seg å drikke noe som helst, selv om det er aldri så mye greskt...eller norskt!
Enten liker man det, eller så lar man være. ;-)

Selv setter jeg pris på litt retsina eller en raki en gang i blant. Ouzo eller Mythos liker jeg ikke, heller ikke Aquevit, og gidder helller ikke prøve igjen og igjen for å \'\'få det til\'\'.

Det er da så mye godt å drikke ellers!  :cheers:

Heidrun

Jeg liker ikke vann. Skal jeg da slutte med å drikke dette :cyclopsani:  :faroah:  :flower:  :albino:  :idea:
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...