Logg inn med Facebook eller Google!

Det frodige, vakre området på Mani!

Started by kaka, 24. May 09, 19:57:15

Previous topic - Next topic

filhellener

Du bekrefter virkelig at Stoupa også er et herlig sted, kaka  :cheers:

- det er synd buss tilbudet ikke er bedre i området , selvsagt er det flere i høysesong, men d a er ikke vi der. ;-)
Taxi er heller ikke lett å få tak i !
- men snille mennesker finnes det jo mange av  :flower:
Vi ble kjørt hjem fra Stoupa en kveld i høst :-)
Kari

kaka

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, damer.
Ja, det er synd kommunikasjonen er såpas dårlig mellom disse små byene. De har jo alle sin sjarm, på hver sin måte, og det er hyggelig å kunne dra innom. Men på kveldene blir det vanskelig, uten bil.
Da er det jo hyggelig å bli kjørt hjem, filhellener!

Jeg avsluttet min morgentur i Stoupa, etter å ha fått min hårklipp og spist litt frokost. Neste mål var Agios Nikolaos, via veien langs havet.
KariK

filhellener

Quote from: \"kaka\"Takk for hyggelige tilbakemeldinger, damer.
Ja, det er synd kommunikasjonen er såpas dårlig mellom disse små byene. De har jo alle sin sjarm, på hver sin måte, og det er hyggelig å kunne dra innom. Men på kveldene blir det vanskelig, uten bil.
Da er det jo hyggelig å bli kjørt hjem, filhellener!
Jeg avsluttet min morgentur i Stoupa, etter å ha fått min hårklipp og spist litt frokost. Neste mål var Agios Nikolaos, via veien langs havet.

Jeg ser fram til å bli med deg til Agios Nikolaos, kaka :-)
V e l d i g sjarmerende der og  :flower:
Kari

kaka

Jeg trasket den betongkledte \"stien\" mellomStoupa og Ag. Nikolaos.
Som nevnt flere ganger tidligere, var det en mer spennede tur før de anla denne brede gangveien, men nå er den tilgjengelig for desto flere, - og det er jo fint, - for flere.
I mange år sto det et uferdig bygg omtrent der gangveien begynner bortover. Slik vi ofte ser i Hellas; tomme skall der vi bare ser vegger, hull til vinduer, og innvendige trapper.
I år var huset nesten ferdig! Kanskje det er bebodd neste gang jeg går der?
Blomstirngen var nesten over enkelte steder, men timiantuene sto struttende og fristet insekter til å fylle \"tanken\".
KariK

Athina

Det var nydelig morgenstemning i bildene dine fra Stoupa!
Jeg la også merke til det spesielle huset da jeg gikk gang- og sykkelveien mellom Stoupa og Agios Nikolaos.
Gleder meg til bilder fra Ag. Nik. :flower:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

eijukka

Det är kul att se stranden i Stoupa ens på bilden ty man måste ha en bil där i Kardamili trakten (eller köra med taxi och jag har inte råd till det  :colors: ) om man vill se lite mera där. Busförbindelserna är ganska få och osäkra. Det förstår man nog när man tänker på denna vilda och branta natur där.
Jag har lite erfarenhet av detta när jag ville fara till Stoupa, se stranden där, kanske DEN grottan och komma tillbaka till Kardamili efter en stund. Det var ju mitt eget fel att jag inte tittade på kartan före busfärden, visste alltså inte att stranden ligger ganska långt från huvudvägen, det var över 30 grad och svetten rann. Då vågade jag inte vandra ända till stranden, var rädd att missa bussen tillbaka (den skulle komma efter en timme eller så från Itilo, åtminstone efter tidtabellen  jag hade skrivit). Alltså tillbaka efter en kort vandring mot den första stranden, tillbaka och sen mot den andra och tillbaka till bushållplatsen. Där väntar jag sen en halvtimme, en timme, en grekisk dam väntar också med mig, ingen buss kommer och svetten rinner, försöker att hitta lite skugga. En buss kommer, men det är en skolbuss, ingen för oss. På andra sidan av vägen väntar två engelska damer på bussen till motsatt riktning en timme, men sen uppger dom och går bort. Sen äntligen över en timme försenad kommer vår buss.

Alltså, nu tycker jag inte om Stoupa!  Det är ju synd (och verkligen inte Stoupas fel!) då jag tycker om sandstränder (eller SMÅ stenar) och hade tänkt att simma där.

Men Kardamili är ett fantastiskt fint ställe med alla sina klippor och klyftor. Till all lycka hittade jag den där lilla stranden bakom Lela´s taverna där jag kunde med mina besvärliga höfter gå och simma (på den sista dagen!)

Det var också härligt att se två uglor och en VASKEBJÖRN (jag kunde inte drömma!) och andra under där i Paleo Kardamili! Och göra bekantskap med några fina härliga norska och grekiska människor. TACK!!

Hoppas att jag får nån gång min make med mig dit och kan hyra en bil och köra till alla sköna bergbyar där. Ända till dess kan man bara se på  dessa era fantastiskt vackra bilder här på forumet.

Efter Kardamili gick jag till den andra sidan av viken, till Koroni trakten för att träffa min gamla finska vän och där fick jag nu simma på de allra skönaste sandstränder, men SÅÅÅÅÅ hett det var i Grekland redan nu i början av juni! Man får dock inte klaga då det är nu ute 11 grad och molnigt! Och snart är det MIDSOMMAR :flower:  :flower: !

kaka

Takk, Athina (for ord om morgenstemningen i Stoupa)

Til Eijukka: det var leit du ikke tok sjansen på en rundtur i Stoupa når du først var der, Det ville du nok rukket.
Ellers virker det som du hadde nok spennede opplevelser i Kardamili.
Jeg har og sett ugler i Kardamili  (skremte faktisk opp en hel uglefamilie på en liten \"fotosafari\")
Men vaskebjørn har jeg aldri sett der nede. Derimot så vi et par ganger en liten skøyer vi fant ut måtte være mink, selv om den var ganske stor. Den tittet seg nysjerrig rundt, vimset rundt på stranden, og i nattemørket gikk den opp i byen og krysset hovedgaten og inn i en hage. Artig å følge med! Eller kanskje det var ilder?

Håper du får til en ny tur, og kommer deg mere rundt, slik du ønsker, Eijukka! og kanskje finner noen små grotter :cheese:
Jeg snakket med en som hadde padlet rundt odden i Stoupa og kommet over en liten grotte. Han beskrev lysspillet i vannet som veldig flott!
Helt ved inngangen til Agios Nikloaos er det og et litt \"grotteaktig\" område.
Jeg kommer tilbake til det etterhvert.
KariK

eijukka

Tack kaka!
Jag nästan blev förskräckt när jag hörde hårt rasslande nära och nån tjock, inte så liten varelse med en randig svans och svart \"mask\" rusade i väg där nere  på den torra flodbädden nära det Mourtzinos tornet. Jag är säker på att den var en vaskebjörn, så underligt som det kändes mig :bounce: ! Men allt gick så snabbt att jag inte kunde säkra saken.

Jag tycker hemskt mycket om naturen, växter och djur och det var så intressant att vandra där med öppna sinnen! Så fint var det också att följa falkarnas flyg särskilt på Kefallonia.

kaka

Jeg er fortsatt på min dagsutflukt der noen mål var klare : hårklipp i Stoupa, tur derfra langs kysten til Agios Nikolaos, men først en tur nedom den lille brygga, - og resten var ganske åpent \"se hva som skjer\". Jeg visste bare jeg måtte få en buss hjem igjen, - før eller senere...

På turen mellom Stoupa og Agios Nikolaos har jeg havet på den ene siden og åsene på den andre siden. Oppi åssiden skimtes bebyggelse, mer eller mindre spredt. Jeg fikk øye på Pirghos, den lille landsbyen jeg gikk til en gang, men ellers bare har kjørt forbi (byen der hattemakeren bor, som Athina har vist bilde av). Jeg har ønsket å komme meg dit flere ganger,  men denne gange fikk det bli med et \"teleblikk\". Kirken og dens omgivelser fascinerte meg da jeg var der.
KariK

bengalow

Det måste ha varit en märklig syn, Eijukka! Tvättbjörnar trivs inte i varmare klimat. I Europa finns dom naturligt bara i Tyskland och norra Frankrike, efter 2 par som släpptes lösa för 100 år sedan. I Grekland har jag aldrig hört att dom finns. Kan det inte ha varit en grävling eller räv?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Noen tilføyelser: Det var artig å bla gjennom tråden til Athina igjen, og se utsiktsbilder fra Pirghos mot stedet der jeg gikk :cheese:
Og så vil jeg takk Bengalow for noen vakre ord, selv om de ble skrevet i Athinas tråd.
KariK

kaka

Quote from: \"bengalow\"Det måste ha varit en märklig syn, Eijukka! Tvättbjörnar trivs inte i varmare klimat. I Europa finns dom naturligt bara i Tyskland och norra Frankrike, efter 2 par som släpptes lösa för 100 år sedan. I Grekland har jag aldrig hört att dom finns. Kan det inte ha varit en grävling eller räv?

- Jeg lurer på om Eijukka kan ha sett samme dyret som vi så. Helt klart et mårdyr, (men ikke grevling) det må det ha vært ut fra hvordan det \"satt\" da det tittet seg rundt. Men ganske stort og sort med hvitt i ansikt og på brystet (tror jeg?) Synd vi ikke har noen bilder av det (kanskje Magnolia kommer med noe etterhvert)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...