Logg inn med Facebook eller Google!

Det frodige, vakre området på Mani!

Started by kaka, 24. May 09, 19:57:15

Previous topic - Next topic

filhellener

Quote from: \"filhellener\"Med alle rimelige flytilbud + buss ( evt fly) fra Athen kan man bo deilig
 og i tillegg billigere enn med charter når man \"ordner\" selv  :-)

For ordens skyld..., jeg mener ikke at man ikke kan bo d e i l i g  når man reiser charter  :colors:  
- det var prisen jeg tenkte på :-)
Om man vil bestille i god tid  har jeg erfart at charter koster mye mer enn jeg har lyst å betale :-)
Kari

bengalow

Det är helt klart så, filhellener. Du hoppar över ett mellanled, som naturligtvis skall tjäna pengar på ditt boende också. Jag tror ändå att Apollo, som exempel, inte betalar så mycket för rummet som du gör. Bara att man är nöjd med uppgörelsen med hotellägaren. Hos researrangörer får man gå ner i kvalité, för att nå sitt pris. Vill man det?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Jeg ser Ole spør om størrelsen på Kardamili/etterlyser oversiktsbilde.
Det kan du sikkert få flere av, Ole. Det aller beste (som jeg bare har i hjertet) er når bussen fra flyplassen kommer dit at vi kan se Kardamili langt der nede. Da går det gjerne et \"sukk\" gjennom bussen. (helt sikkert noen som har bilder av når landskapet åpner seg og vi ser målet nede, foran oss)

Jeg har tatt oversiktsbilde fra den andre siden av byen, på vei ned bilveien fra Proastio. Der kommer ikke den gamle bebyggelsen frem. Skolen (den lange bygingen) ligger på vei inni/ut av byen.
Legger også ved et utsiktsbilde over gamlebyen og skolen.
Bildene skulle gi en viss oversikt over Kardamilis størrelse.

En liten tilleggskommentar: byen er liten, og det er ikke mye å \"kveldsrusle\" på, for de som liker det. Men turmulighetene i dagslys er derimot ganske unike!
KariK

Ole

Tusen takk for bildene, Kaka! Det ser ikke ut som byen er spesielt stor nei.... Er det noen brukbare strender i gangavstand fra byen? Ser der er en på det første bildet ditt. Er det en sandstrand?

kaka

Du kommenterte mens jeg la til en tilleggskommentar og litt begrenset mulighet for \"kveldsrusling\" . Strendene rundt Kardamili er heller ikke de beste. Ganske steinete (må jo svare sant her), og litt å gå. Til den du ser på bildet (Ritsastranda)er det vel et drøyt kvarter å gå fra sentrum, men det finnes noe nærmere. Begge steder med solsenger og parasoller.I tillegg, andre veien; Kalamitistranda og Foneas, begge steinete og uten senger, men flotte!
Men det er to sandstrender i Stoupa, nabobyen noen kilometer unna.
Jeg kommer tilbake til en liten morgentur der. Det er nok byen som passer best for barnefamiliene,men den har ikke helt samme sjarmen som Kardamili.
KariK

Ole

Takk for god info og en flott tråd!

kaka

Lilleput har bosteder i tre små byer \"på rekke og rad\" ved kysten: Kardamili, Stoupa og Agios Nikolaos. 3 ganske forskjellige byer. Kardamili skulle være godt presentert i diverse tråder her på Forumet. Stoupa, ca 7-8 km videre motsyd-øst, er mer preget av turisme, men har absolutt sine lyse sider, som feks 2 sandstrender. Ag. Nikolaos ligger ytterligere 4-5 km syd-østover. En sjarmerende, liten fiskerlandsby.

Jeg traff en i Ag. Nikolaos som sa \"Stoupa er et sted man drar for å gå til frisøren\"
For mitt vedkommende stemmer det ganske godt, selv om jeg gjerne drar dit for andre formål også. Men jeg har min faste klipperske der, en svært så blid og flink, ung dame.
Det er litt langt å gå fra Karamili til Stoupa, og bussforbindelsen er ikke den beste. Så, da tok jeg 8-bussen en dag, vel vitende om at jeg måtte regne med å rusle litt rundt før jeg (forhåpentligvis) fikk sommerens klipp.
Det var stille, fin morgenstemning i byen, båtene hvilte og stranda lå der og ventet på å bli inntatt av badegjester. Men endene var allerede igang i vannet.
KariK

Athina

Nydelige bilder fra Stoupa, kaka :flower:
Stoupa er nok mer billedskjønn enn Kardamili som har en helt annerledes og uforklarlig sjarm. Men Stoupa er nok absolutt å foretrekke for småbarnsfamilier, pga. sine fine strender.
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

filhellener

V a k k e r t, kaka  :flower: - både fra Kardamili og Stoupa :-)

- og at Stoupa er best for barnefamilier er jeg helt enig i :-)
Kari

kaka

Takk Athina og Filhellener.
Det var en fin stemning i Stoupa så tidlig, der jeg nesten ikke møtte folk.
Men et par var ute, kanskje for å kjøpe ferskt brød til frokost?
Og en fisker var på vei inn, - eller ut?
KariK

kaka

Går man til den andre enden av bystranda, følger \"hovedveien\" litt videre oppover og så inn til venstre, kommer man til et annet fint område. Her er det ikke sandtstrand. Det ligger flere tavernaer på vei utover her.  Nå så det ut som to av tavernaene ved vannkanten er (midlertidig?) stengt for drift. Synd for feriegjester som bor i Stoupa. Jeg likte godt å spise i det området, sitte i mørket og høre klukkingen fra vannet mot steinene.
Men helt i enden ligger \"tennisklubben\". Og selv om den var stengt under min morgenvandring, var det nok aktivitet der. Noen så ut til å ha hatt fest også, I hvertfall sto det igjen en nydelig blomsterrbukett.
KariK

brit

Nydelige bilder kaka og stranden ser jo ut til å være veldig fin.
Håper du har mer på lager.....

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...