Logg inn med Facebook eller Google!

Europeisk helsetrygdekort - forsikring

Started by Marit, 06. May 07, 14:15:44

Previous topic - Next topic

Tjorven

Takk for info, Marit. Jeg har rota bort eventuelle papirer som fulgte med kortet  ;)
Ikke for å kverulere, men i fjor var første gang jeg hadde med meg helsetrygdkortet, hos en offentlig godkjent lege, men som sagt vifta han det bare bort. Det var forsikringskortet han var interessert i, med dette hadde jeg sluppet utgiftene til lege/medisiner på stedet.
Men kanskje er det ulik praksis rundt omkring? Noen andre som har erfaring med/uten dette kortet?
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Nå er det viktig å vite om man går på legevakta - emergency room på et sykehus, der er det alltid gratis, men de spør også der om alle forsikringer og gjerne hvor du bor på ferie og telefonnummeret dit, og \"next of kin\".

Det er forskjell, sånn som her i Norge, om man går til en privatklinikk, eller på en offentlig legevakt på et sykehus.
De gjør forskjell på om det er akutt og ikke også.
Den private klinikken vil nok se forsikring først, og så notere ned all info om europeisk helsetrygdekort. Dette evt. utlegget må man da få igjen her hjemme fra reiseforsikringsskapet.

Vis både reiseforsikringsbevis og europeisk helsekort alltid til helsepersonell.  
Vis alle utlegg, kvitteringer, også til medisiner, til reiseforsikringsselskapet her hjemme etterpå. Hvor mye man får tilbake kan være opp til hvor akutt dette har vært osv. osv. der de har lister opp og ned i vilkårene.

Det er ofte man kan bli overmedisinert i Hellas. Der øser de på med antibiotika hvis det er en liten infeksjon. Kanskje forståelig i et varmt land....

Det kan være lurt å ringe hjem til fastlegen og spørre om du skal ta denne type medisiner du har fått fra en lege i Hellas også. Du kan også få de legene til å snakke sammen på telefon eller e-mail.
Glika i zoi

Marit

Tar opp denne tråden igjen siden den er aktuell.

Kortet bestilles altså nå på www.helfo.no

Her er linken til "ofte spilte spørsmål" (http://www.helfo.no/privatperson/europeisk-helsetrygdkort/Sider/ofte-stilte-sporsmal-om-europeisk-helsetrygdkort.aspx), bl.a. om leger ikke "kjenner til kortet":

"Hva gjør jeg i tilfelle legen jeg går til i et annet EØS-land, ikke gjenkjenner helsetrygdkortet?
Trygdemyndighetene i hvert land er ansvarlig for å informere leger og annet helsepersonell om den nye ordningen og at helsetrygdkortet bekrefter retten til nødvendig helsehjelp ved midlertidig opphold i hele EØS-området. EU, som har besluttet at kortet skal innføres, har lagt sterke føringer til alle lands trygdemyndigheter om at dette informasjonsansvaret må tas alvorlig.
I tilfelle legen du møter ikke kjenner til kortet, vil du selv måtte legge ut for behandlingen, eller du kan be om å få regning. Når du kommer hjem, sender du kvitteringene til HELFO, som vil refundere det du har krav på."

Kan være greit å lese hva som inngår i dette kortet og ikke minst - dette kortet erstatter ikke reiseforsikring!
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Marit

21. Oct 12, 22:23:16 #27 Last Edit: 21. Oct 12, 22:36:36 by Marit
Torsdag så jeg på "Redd ferien min" (eller noe slikt) på TV2, hvor det bl.a. var en reportasje om ei jente som ble syk (på Kos, men det er nå en detalj i denne sammenhengen). Hun hadde ikke reiseforsikring, så det ble en dyr affære da hun i tillegg ble sendt til Rhodos og innlagt på sykehuset der (transporten fra Kos til Rhodos kom vist på 30.000). 

Forsikring er vel det siste en vil spare på for å få en billig ferie.

Jeg betaler vel 1300 for en helårsforsikring, og det synes jeg ikke er dyrt (spesielt i år hvor jeg har hatt ganske mange reiser, men som regel blir det noen reiser i året siden jeg har familie andre steder i Norge som jeg besøker, ut over de/den reisen(e) jeg tar til utlandet).

Europeiske har en app som kan lastes ned på mobiltelefonen (vet ikke om andre forsikringsselskaper har det, har ikke sjekket det).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

IngeS

Quote from: Marit on 21. Oct 12, 22:23:16


Jeg betaler vel 1300 for en helårsforsikring, og det synes jeg ikke er dyrt (spesielt i år hvor jeg har hatt ganske mange reiser, men som regel blir det noen reiser i året siden jeg har familie andre steder i Norge som jeg besøker, ut over de/den reisen(e) jeg tar til utlandet).



Hvor får du en slik forsikring?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

Det er vel omtrent prisen man får i de fleste selskaper som man kan tegne reiseforsikring i, men den gjelder vel for reiser med en begrenset varighet i utlandet og ikke for en sammenhengende periode på 12 måneder?

Selv har jeg tegnet reiseforsikring i et selskap som heter Chartis Europa AS som etter det jeg har funnet ut gir den klart billigste forsikring for fravær fra Norge for lenger enn 45/60 dagers sammenhengende fravær fra Norge. For reiser opptil 80 dager betaler min kone og jeg totalt 1.967 kroner. Man kan tegne for lenger perioder også til en høyere pris og er man hjemom gamlelandet noen ganger i året allikevel så kan dette være et alternativ til fortsatt medlemskap i Folketrygden. Internett basert forsikring, men kontor i Oslo og tilgjengelig på telefon også. Kanskje relevant for deg IngeS?

Marit

Helårsforsikringen jeg snakker om gjelder ikke for reiser i 12 måneder (for 45 dager av gangen, og skal en være lengre borte så må en betale ekstra). Produktet heter helårsforsikring fordi jeg betaler for 12 måneder av gangen.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Greece-Traveller

Jeg har en tilsvarende med Europeiske, Marit. Den har kommet godt med - for snart 10 år siden ble jeg alvorlig syk på Naxos (hull på magesekken, syre inn i bukhulen), og det var legehelikopter til Athen, innleggelse og stor operasjon på et privat sykehus i Piraeus (Faliro), 10 døgn på sykehuset (som kan sammenlignes med et 4-stjerners hotell med service etc.) og 3 døgn på hotell før hjemreise. Jeg fikk ogdå refundert betalt hjemreise for min egentlige ferietur, samt en tur bestilt til London 2,5 måneder senere da jeg ennå ikke var i stand til å reise. Totalregning var i overkant av 200.000.....

Siden den gang er min helårsforsikring et must - man vet aldri hva man kan komme ut for.

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Kristian

Quote from: mouche on 22. Oct 12, 08:41:13

Selv har jeg tegnet reiseforsikring i et selskap som heter Chartis Europa AS som etter det jeg har funnet ut gir den klart billigste forsikring for fravær fra Norge for lenger enn 45/60 dagers sammenhengende fravær fra Norge. For reiser opptil 80 dager betaler min kone og jeg totalt 1.967 kroner. Man kan tegne for lenger perioder også til en høyere pris og er man hjemom gamlelandet noen ganger i året allikevel så kan dette være et alternativ til fortsatt medlemskap i Folketrygden. Internett basert forsikring, men kontor i Oslo og tilgjengelig på telefon også. Kanskje relevant for deg IngeS?


Nei en reiseforsikring er ikke noen erstatning for Folketrygden. Reiseforsikringen dekker omkostninger som Folketrygden ikke dekker som bl.a transport og behandling på private sykehus. Dette gjelder EUropa. Utenfor EUropa har du kun forskring å lite på.

:klo:
Kristian/Planer er til for å utsettes

IngeS

Litt om folketrygden når du oppholder deg eller bor i utlandet:

Opphold i utlandet

Du som skal til utlandet har ikke automatisk de samme rettighetene i folketrygden som når du er i Norge. Du bør undersøke hva som gjelder for deg. Selv om du betaler trygdeavgift sammen med skatten til Norge, betyr det ikke at du er medlem i folketrygden.
Rettighetene dine endrer seg under opphold i utlandet
du som skal være lenger enn 12 måneder i utlandet er ikke medlem i folketrygden
du som er på ferie eller er uten inntekt og oppholder deg kortere enn  12 måneder i utlandet er fortsatt medlem i folketrygden
Hvis du blir syk og er medlem i folketrygden
har du ikke rett til dekning av medisinske utgifter når du er i land utenfor EØS-området
har du rett til dekning etter reglene i oppholdslandet når du er i et EØS-land eller Sveits. Retten dokumenterer du med helsetrygdkortet
Hvis du blir syk og ikke er medlem i folketrygden
dekker ikke folketrygden utgifter til sykdom du måtte ha i utlandet. Du bør da tegne en privat reiseforsikring
har du ikke automatisk rett til dekning av utgifter til behandling av sykdom du fikk under utenlandsoppholdet når du kommer tilbake til Norge

Andre løpende ytelser som du mottar i Norge kan opphøre når du er i utlandet.

Pensjonist i utlandet

Du kan ta med deg alderspensjon, gjenlevendepensjon, uførepensjon og tidsbegrenset uførestønad til utlandet etter nærmere bestemte regler. Når du er mer i utlandet enn i Norge går du ut av folketrygden.

Når er du pensjonist?
Når du har alderspensjon, gjenlevendepensjon, uførepensjon eller tidsbegrenset uførestønad fra folketrygden, regnes du som pensjonist.

Det samme gjelder når du mottar pensjon fra Statens Pensjonskasse (SPK), Pensjonstrygden for sjømenn, Pensjonstrygden for fiskere og Pensjonsordning for sykepleiere og skal oppholde deg i et EØS-land eller Sveits.

Når du mottar avtalefestet pensjon (AFP) kan du være omfattet av det som gjelder for pensjonister generelt, men faller i noen tilfeller utenfor denne gruppen. Dette avhenger av alderen din og hvilket land du skal til.
Hva skjer når du oppholder deg midlertidig i utlandet?

Når du oppholder deg i utlandet kortere enn 12 måneder er du fortsatt medlem i folketrygden. Du som veksler mellom å være i Norge og i utlandet, må oppholde deg i Norge i minst seks måneder hvert år for ikke å gå ut av folketrygden. Periodene regnes kontinuerlig og legges sammen, uavhengig av kalenderår. Det er den faktiske tiden du oppholder deg i utlandet, uavhengig av hvor du er folkeregistret, som legges til grunn i vurderingen av hvilke rettigheter du har.

Samme regler vil gjelde for deg som for turister i utlandet.
Hva skjer når du flytter til utlandet?

Når du skal være i utlandet i mer enn tolv måneder anses du som bosatt i utlandet etter folketrygdlovens regler. Det samme gjelder dersom du i to eller flere år etter hverandre skal være i utlandet mer enn seks måneder i året.

Du slutter å være medlem i folketrygden når du anses som bosatt i utlandet.
Hva kan du gjøre for å sikre dekning av medisinske utgifter?

I EØS-land og Sveits
Flytter du til et EØS-land eller Sveits kan du søke om skjema E 121. Selv om du ikke er medlem i folketrygden skal du betale trygdeavgift til Norge for rettighetene dette skjemaet gir deg. Mer om skjemaet og søknadsprosessen på www.helfo.no

Bor du i Bulgaria, Estland, Hellas, Italia, Kypros, Latvia, Litauen, Malta, Polen, Romania, Slovakia, Slovenia, Tsjekkia eller Ungarn, kan du søke om frivillig medlemskap i folketrygden.

Utenfor EØS-området
Flytter du til et land utenfor EØS-området kan du søke om frivillig medlemskap. Ett av vilkårene for et frivillig medlemskap er at du må ha vært medlem i folketrygden i tre hele kalenderår i løpet av de fem siste årene før søknadstidspunktet. Bare hele kalenderår fra og med 1. januar til og med 31. desember teller, og vilkåret kan ikke fravikes.
Når du er pensjonist og har frivillig medlemskap har du rett til dekning av planlagt behandling i Norge. Hvis du blir syk kan du reise til Norge og få behandling. Folketrygden dekker imidlertid ikke reiseutgiftene til og fra Norge.

Dersom du blir syk i et land utenfor EØS-området og er frivillig medlem i folketrygden, får du dekning etter faste satser som blir refundert fra HELFO.
For AFP - pensjonister

Du kan søke om et frivillig medlemskap. Du vil ha rett til samme dekning som pensjonister utenfor EØS-området. Dette gjelder ikke innen Norden. AFP-pensjonister som bosetter seg i annet nordisk land blir pliktige medlemmer i det landet de bosetter seg i.
For krigspensjonister

Du kan ha rett til dekning av medisinske utgifter fra folketrygden. HELFO kan gi mer informasjon om dette.
Konsekvenser når du ikke er medlem

Når du ikke er medlem av folketrygden, har du ingen rettigheter etter folketrygdloven og skal heller ikke betale trygdeavgift.

De viktigste konsekvensene er at
du ikke vil ha rett til dekning av medisinske utgifter etter norske regler
det kan få konsekvenser for rett til ytelser til gjenlevende ektefelle og barn
Hva koster det?

Når du har frivillig medlemskap i folketrygden skal du betale trygdeavgift av pensjonen din til ligningskontoret eller til NAV Internasjonalt. Både pensjonsutbetaling fra folketrygden og eventuelle andre pensjoner du har, blir lagt til grunn i beregningen.

Du som skal ha skjema E 121 fra Norge skal også betale trygdeavgift av pensjonen din.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

Quote from: Kristian on 22. Oct 12, 15:07:16
Nei en reiseforsikring er ikke noen erstatning for Folketrygden. Reiseforsikringen dekker omkostninger som Folketrygden ikke dekker som bl.a transport og behandling på private sykehus. Dette gjelder EUropa. Utenfor EUropa har du kun forskring å lite på.


Nå er det vel Europa vi snakker om, i alle fall gjorde jeg det, og ved reiser i Europa så har man jo trygderettigheter som gjelder for innbyggerne i det landet man besøker så reiseforsikringen dekker opp mulige tillegg til det? Har man bosatt seg i et annet land, meldt utflytting blir jo situasjonen litt annerledes og innlegget til IngeS sier jo det meste om det. Med andre ord tok jeg ikke inn i bildet en situasjon hvor man har sagt fra seg sine rettigheter som medlem av Folketrygden.

Marit

20. Mar 13, 22:57:33 #35 Last Edit: 20. Mar 13, 23:01:40 by Marit
Mars er vårmåned (selv om været sier at nei, det er fortsatt vinter), så nærmer sesongen for ferie seg.

Kan jo være lurt å starte med å sjekke at helsetrygdekortet fortsatt gjelder (er gyldig 3 år av gangen), og ikke minst at en har gyldig reiseforsikring (tenker da med gru på de tilfeller jeg har sett reportasjer om på tv som har reist ut uten reiseforsikring og får en utrolig "pen" regning å betale). Vet ikke hva som er standard, men vanlig "helårs" reiseforsikring har en begrensing på hvor lange reiser av gangen den dekker. Den jeg har dekker reiser opp til 45 dager av gangen. Skal jeg på lengre reise, må jeg betale ekstra. Nå har ikke det vært aktuelt ennå, men for noen kan det kanskje være aktuelt å reise bort på en langtidsreise.

Når en nå først driver og sjekker - er passet fortsatt gyldig???

Jeg selv hadde et pass som utløp i juli i år. Med planlagt reiseaktiviteter f.o.m. mai til juli (og hvem vet, kan bli mer), så bestemte jeg meg for å fornye passet mitt i desember. Nå har jeg et biometrisk pass hvor fingeravtrykk (begge pekefingre) er registrert, og bildet er tatt direkte på passkontoret. Så nå har jeg i alle fall pass til 2022.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...