Logg inn med Facebook eller Google!

Kardamili-ferskiser

Started by msw, 21. May 09, 15:48:59

Previous topic - Next topic

msw

Hei!

Jeg skal gjøre min debut som fastlandsturist, og etter mye research fant vi ut at Kardamili måtte være rette sted for oss. For første gang på nesten ti år skal familien (nå utvidet med min brors samboer) på Hellastur sammen.

Vi har vært mye i Hellas, både sammen og hver for oss, men kun på forskjellige øyer. Denne gangen var det litt forskjellige ønsker for hva en ferie skal inneholde, og jeg tror vi har valgt riktig. Mamma og pappa (i 50-årene) vil gå fotturer og er interessert i botanikk, bror (24) er snart arkeolog og vil gjerne nerde litt i ferien, og brors samboer (24) og jeg (27), vil bade, lese, sole oss og leke i vannet. (Haha, nå hørtes vi to betraktelig mye mindre intelligente ut enn resten av familien...;-))

Alle sammen er skjønt enige om at vi ikke drar på ferie for å ligge som sild i tønne på stranda og bli tilbudt norske fiskeboller og VG. Derfor falt valget på Kardamili, og dess mer jeg ser og leser på dette forumet, dess mer overbevist blir jeg om at vi har gjort et veldig riktig valg.

Vi reiser 13. juni, og på grunn av at vi er mange med forskjellige ting på timeplanen, blir vi bare en uke. Vi har fått tre leiligheter på Katerina, og det ser jo greit ut. Spiller jo ikke så stor rolle hvor man bor, bare man får sove, og erfaringsmessig har enkle leilgheter vært perfekt for oss som er aktive. Vi er vel mest aktive på dagen, uteliv er det ikke så viktig med, om en kan kose seg på balkong/ veranda med et glass vin og brettspill.

Så:
Hva MÅ vi gjøre i denne uka, hver for oss eller sammen?

Hvor MÅ vi spise? Hva er de lokale spesialitetene?

Er det noe det er lurt å kjøpe med seg fra Kardamili?

Kommer man noen vei med Visa-kort, eller må vi satse på å ha med oss mye euro?

Får man leid solsenger på noen av strendene?

Hvordan er det med mygg- sist jeg reiste til Hellas reagerte jeg allergisk på myggstikk, og så ikke ut. Den gangen kom vi frem seint på kvelden og fikk ikke kjøpt myggremedier til den første natta, og det var da stikkene kom.

Noen andre hete tips?

Ellers vil jeg bare si takk, etter en dags sniktitting meldte jeg meg inn her. For en fantastisk kilde til inspirasjon, full av tips, fine bilder! Virkelig noe å korte ned ventetida med.







xristina

Velkommen hit, msw! :-)

Her er det så mange Kardamili-frelste, at jeg er sikker på at du snart får svar!

Tjorven

Velkommen, smw.

Forumets største Kardamili-fan er i paradiset sitt akkurat nå, men det er jo ikke bare hun somer frelst.
Jeg har bare vært der en gang,2007, og bodde tvers over gata for Katerina (som jeg bare har hørst positivt om)
Det er ei fin steinstrand rett nedenfor K med en koselig taverna til venstre på hovedveien der dere går ned. Ingen solstoler der, men går dere 10 min til høyre kommer dere dit de har solstoler, og også en taverna med det meste.

Spisetips: Yannis, Secret Garden i hovedgata, Lela og Kiki. Dessuten en taverna helt utpå pynten nedenfor Lelas, men har glemt navnet på den.

Ta en drink på patioen ved kirka før dere spiser, eller hos Anna i hovedgata, veldig trivelig jente.
Det fins mange koselige fjell-landsbyer i området som man kan utforske, og badebyen Stoupa og idylliske Agios Nicolas ligger ikke langt unna heller.

Det var det jeg kom på i farta. Ønsker dere en riktig god tur :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

msw

Åh, så kjekt med svar!
Tenker jeg bare får printe denne tråden og ta den med meg!
Er jo litt morsommere å være reiseleder når en har noen gode tips, og når en bare har ei uke, er det greit å orientere seg litt på forhånd!

I tillegg driver jeg og researcher overnatting på Gardermoen, reisefølget kommer flyvende fra henholdsvis Trondheim og Bergen med de siste kveldsflyene, og jeg tar siste flytoget inn. Fant ut at det ikke var noen vits å bruke masse penger på flyplasshotell for fire timers søvn, så nå skal vi smake litt på backpackerlivet i eget land...







MaFi

Hei msw! Velkommen til forumet!

Jeg foreslår at du klikker deg inn på Toyas lille Hellasguide (forøvrig forumets Kyria T) på http://www.hellasguide.info/ - der finner du svar på det meste av det du spør om! Klikk deg inn på \"Peloponnesos\" og \"Kardamili\", så finner du både tips om hva som er verd å se, noe om strender og noe om spisesteder. Jeg anbefaler også Kardamilis offisielle hjemmeside, http://www.kardamili-greece.com/en/home.html

Mine egne favoritter ble ganske raskt Kikis og Lelas spisesteder. (Hos Kiki fikk jeg for vane å bare spørre hva hun har i dag; ikke spør om å få se menyen.. mye mer spennende å høre hva som anbefales, og slå til! Jeg husker ennå hennes kjekjøtt og bønnesalat... nyyydelig!)  

Ang. strender - mitt stamsted ble Ritsa-stranda. Det er i stor grad en steinstrand, og nordover langs stranda finnes utleie av solsenger og parasoller (se min \"avatar\"!)

En morgen- eller tidlig kveldstur i Gamle Kardamili er et must, og de turglade bør kjøpe seg et turkart over løypene i bokhandelen med en gang de er på plass i Kardamili. Det er tilrådelig at de starter TIDLIG på turene sine, før det blir for varmt... Jeg anbefaler avgang før 07; da er man nede etter en tur til f. eks. Agia Sofia før det blir for varmt, og kan hoppe rett i sjøen etterpå!

For de historieinteresserte - jeg har god erfaring med heldagstur med Lilleput til Olympia! Dyktig guide; kunnskapsrik med god formidlingsevne - turen var verd hver euro.

Imens - før dere reiser, får dere kose dere med alt Kardamilistoffet her på forumet  - ikke så rent lite! Magnolia, Athina, Katherina og Gro m.fl har alle bidratt med Kardamilistemninger og info - og så Yannis, da - som i det siste har levert noen fantastisk flotte bilder derfra. De ivrigste Kardamilifarerne er der nå, og har nok bedre ting å holde på med enn å være online... men kanskje rekker de å svare deg når de er tilbake, før du reiser.

Uansett - GOD TUR! (Jeg kommer til Kardamili når dere drar....)

Muscat

Hei!
Jeg har vært i Kardamili 3 ganger nå, senest i mai 2009.
Jeg vil også både på det varmeste (og kaldeste) anbefale fotturer, særlig om våren.
Ellers leier jeg ofte bil og reiser gjerne opp til mitt yndlingssted, nemlig Kastania. Deilig å sitte på det lille torget med sin hyggelige taverna.
Forøvrig er det mange fine landsbyer i nærområdet, bl.a. Milia.
Her er noen av mine favoritt-spisesteder:
I Kardamili:
Harilaos, der velkomstmøtet finner sted.
Lela\'s, kanskje ikke så bra som tidligere.
Spisestedene i hver ende av hovedstranden, spesielt den lengst fra Kardamili.
I Agios Nikolaos:
Vezouvios, stedet med eget stupebrett. Veldig god mat! Prøv spaghetti carbonara og hils til Aries (fra Canada).
Tavernaen sentralt i Thalame har god mat og god hvitvin.
Den beste fiskerestauranten ligger i N.Itilo noen få mil sydover langs kysten fra Kardamili. Navnet på den tror jeg oversatt blir \"Takis taverna\". Stort sett rike grekere som spiser her. Nydelig beliggenhet!
For å besøke en enkel typisk landsby\"taverna\" forsøk Panagiotas i Prastio.
I det lille stedet Kitries helt nede ved vannet noen km nord for Kardamili er det fint å nyte et sent måltid i solnedgangen og med utsikt til Kalamata.

Jeg forsøkte å legge inn fotoer i et eget innlegg men bildene har tydligvis for høy oppløsning eller er for store. Noen som har et godt råd for hva man gjør for å formidle bilder via forumet tatt med Canon Ixus 870is?
Hvert bilde er 3-4 mb og i jpeg filformat.

Admirala

Quote from: \"msw\"Hvordan er det med mygg- sist jeg reiste til Hellas reagerte jeg allergisk på myggstikk, og så ikke ut. Den gangen kom vi frem seint på kvelden og fikk ikke kjøpt myggremedier til den første natta, og det var da stikkene kom.

Kardamili vet andre mer om enn meg, mygg derimot...
Det har vært en fuktig vår i Hellas, og kanskje på grunn av det virker det som det er mye mygg i år. Jeg reagerer også allergisk, og det eneste som hjelper på stikkene når de først er der, hovne og fæle, er en krem du kjøper reseptfritt på greske apotek som heter \"Celestoderm-V with Garamycin\".
Men best er det jo å være føre var.

Til Muscat: Hvis du ikke har redigeringsprogram på pc\'en din, kan du laste bildene opp på photobucket.com først, og endre størrelsen der.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

msw

Takk for så mange fine svar!
Gleder meg til å utforske tipsene deres, og det ganske så snart også!

Når det gjelder mygg skal må jeg prøve å få tak i den salven, og så får jeg spise allergitabletter i forkant, håper det kan ha effekt. Tenkte og å ta turen innom Nomaden for å ha myggremediene klare ved ankomst. Kjedelig hvis ferien blir veldig preget av reaksjoner på myggstikk. Denne gangen reiser jeg med privat lommelege igjen (pappa), så det er veldig greit.

Ang. bilder, Muscat, så vil jeg tro at PCen din har et enkelt bildebehandlingsprogram ferdiginstallert, type Microsoft Office Picture Manager eller tilsvarende. Der kan man ganske lett endre størrelsen på bilder, uten å være Photoshop-dronning :-)







kaka

Heisann! Denne tråden fant jeg først idag, selv om jeg har fått med meg gjennom andre tråder at du og familien skal nedover. Ut fra hva du skriver om ønsker/interresser, tror jed det blir full klaff!
Jeg kom hjem for en uke siden, etter 2 flotte uker.
Det ble mange besøk hos Stavros, i Secret garden. Hyggelig sted, både inne og ute, hyggelig vert, - og veldig god mat:
Melitsana saganaki: en vegetarrett bakt i ovnen. Så Cheese special saganaki (det og) Blandete oster bakt i ovn Kjempegod, men mektig (Deles fint på fler) Kyllingen, særlig kyllingsouvlakien med bacon rund: Godt!
Men, smør deg med myggmiddel før du går ut om kvelden!
Dioskouri (?).. oppe i bakken (der velkomstmøtet holdes) er og et koselig sted, med levende musikk innimellom.
Visakortene går ikke over alt- ikke sats på det.

Ellers MÅ dere bare rundt i landbyene omkring: Min favoritt: Proastio.
Har vel alt ønsket dere god tur, men gjentar det: Sug inn og nyt dette deilige området!
KariK

msw

Takk for hilsen og gode tips, kaka! Ut fra de mange fine trådene om Kardamili, er jeg 100% sikker på at vi kommer til å innta noen måltider i Stavros\' Secret Garden.

Det varmer med fine svar, selv om det strengt tatt er varmt nok i Oslo akkurat nå...
Jobber med brunfargen for å slippe å bli rosa på ferie, men måtte stikke inn etter ei ny bok, isvann og litt frukt, og måtte selvfølgelig ta turen innom forumet...

Kjenner jeg gleder meg stort, om to uker er jeg på plass, og kjenner jeg meg selv rett, har jeg nok allerede tatt et bad...
Har akkurat spist en fersken, og gleder meg til å spise frukt som faktisk har modnet på trærne, ingenting kan slå det!

Snart blir det hamstring av myggmiddel og litt ekstra allergitabletter, og da satser vi på at huden forblir myggstikkfri  :iconbiggrin:







Marit

Når det gjelder mygg, så kjenner jeg til problemet fra tidligere. Nå reagerer jeg ikke så mye lengre.

Kjøp disse myggmaskinene så tidlig som mulig, skader jo ikke å ha dem i stikkontakten. Jeg har av og til også tatt zyrtech (eller et annet middel jeg kjøpte på apoteket med et lignende virkemiddel, bare billigere). Kjøp også f.eks. MyggA og husk å spray f.eks. bare føtter og armer før dere går ut om kvelden. Om det ikke garanterer at dere blir bitt, så kanskje det hjelper på reaksjonen.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Katherina

:cheers: hei velkommen til Hellasforum msw.
Jeg kommer akkurat fra Kardamili etter ett 2 ukers opphold og har bodd hos Katerina for 5. gang. Jeg har bare skumlest det som står her. Er litt trøtt etter reisa, men var nyssgjerrig på om det var noe nytt her. Ble glad da jeg så denne tråden din.

Ser det står noe om mygg her. Det ligger \"myggmaskin\" til å stikke i stikkontakten på bordet ved speilet i leilighetene hos Katerina.
Forøvrig er det helt greit å bo her. Et lite og enkelt leilighetshotell med utsikt utover en olivenlund og ut mot havet.

Vi liker oss godt på Ritsa stranda. Det er el bra rullesteinsstrand med rent vann og man ligger absolutt ikke opp på hverandre. Det kan være litt vondt å ligge på steinene, men hvis du tar en titt på tråden min om Kardamili så vil du sikkert se noen bilder fra stranda. legg merke til hvort vi ligger. På denne plassen er det sandstein og godt å ligge. Plassen er ikke helt nede i vannkanten og er nesten alltid ledig. Betrakter den som \"vår\" plass, så bare \"lån\" den og kos dere.

Vi har vært i de aller fleste landsbyene i området og de er absolutt et besøk verdt, men litt vankslilgere å komme til nå på grunn av mer usikker buss avgang. Snakk med guidene i Lilleput og de vil hjelpe dere. Vi leier alltid bil når vi er der nede. Veiene er greie å kjøre på.
Ellers vil jeg anbefale dere å være med på turene til Lilleput. Vi har vært med på tur til Olympia (i 2007) og til Sparta Mystra (i år). Dette er interessante turer med mye info om temaet og Hellas i dag, samtidig som det er spennende å komme til disse stedene. Turene går også gjennom nydelig natur. Turene går annen hver uke.
Landsbykvelden er også en fin opplevelse som man bør ta med seg. I år er den lagt til en fjellandsby som heter Exochori.
Turmulighetene er mange og naturen er vakker og frodig. Det har regnet en del i området både i vinter og ut over våren, så det er fortsatt grønt og deilig.

Tavernaer er det flere som er koselige. Det kommer anpå hvilke forventninger man har. Gialos rett nedenfor Katerina er også et bra alternativ. Den ligger helt nede ved den lille stranda.

Vel, jeg kunne skrive mye om Kardamili, men kjenner at øynene begynner å bli små. Er det noe du lurer på så bare spør, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Katerina studio kjenner jeg godt etter hvert.

Gratulerer med å ha valgt Kardamili som feriested.

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...