Logg inn med Facebook eller Google!

Kjøring - moped, motorsykkel og bil

Started by xristina, 10. May 09, 19:01:11

Previous topic - Next topic

Mixelite

Quote from: \"Nilsemann\"Ok, takker for svar :)

men hva med scooter, bør jeg få stemplet inn M(moped) i førerkortet hvis jeg skal leie scooter?

Så lenge det kreves av de seriøse utleierens, så er vel svaret ja på det? Har du Mopedlappen, så hvorfor ikke få det inn i kortet?

KyriaT

Quote from: \"Nilsemann\"Så man kan bli nektet å leie scooter hvis man kun har klasse B merket på førerkortet?
Jeg har f.eks kun klasse B markert på førerkortet, selv om jeg i sin tid har kjørt opp for moped. Min samboer derimot, har kun kjørt opp for klasse B, men hun har også fått markert M, S og T i førerkortet.. snodig.
Bør jeg dermed ta kontakt med trafikk-kontoret for å få endret dette hvis jeg har planer om å leie moped/scooter i Hellas (Kos)?

Ja, du kan bli nektet. Utleieren kan jo ikke vite hvorfor du ikke har de \"korrekte markeringene\".
I følge vegvesenet er det førerkort fra før 2005 som er problemet, da var ikke alle markeringer nødvendigvis med. Se Om førerkort
Jeg vil anbefale alle som skal leie moped eller scooter i Hellas, og ikke har M, A1 eller A markering, å sjekke med vegvesenet, og eventuelt få nytt førerkort.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

valentinokia

Vi reiser til Kreta med Apollo, og de har utleiefirma de anbefaler, ut fra erfaringer. Det er viktig at man er forsikret, og hva som er inkludert i prisen. Dessuten må bilene være i god(kjent) teknisk stand. Her er en oversikt, på Apollos hjemmesider:

http://www.apollo.no/prices/Leiebil+sommer+09.htm#Hellas

Var på Kreta i fjor, mellom Chania og Platanias, men turde ikke leie bil.

Ett år etter, er ikke lysten den helt store, men vi har i hvert fall sett hvordan trafikken fungerer eller ikke fungerer. Kjøringen gikk mye på gehøret og humøret, og fartsgrenser var mildt sagt gjenstand for personlig tolkning. Som fotgjenger, fant man umiddelbart ut at her måtte man pent vente til det var klart å krysse veien. Så ikke noen som tok sjansen på å se om noen stoppet for folk som skulle over på gangfelt.

Bilenes tekniske stand var høyst variabel, og en del av dem så åpenbart \"slitte\" ut. Tror ikke de ville blitt godkjent ved kontroll. De har vel EU-kontroll i EU-landet Hellas, når vi har det her hjemme? Å møte noe slikt på en fjellvei - i vill fart, og kanskje med utslitte bremser, kunne jo fått følger...

Bil var et savn i fjor, fordi det ikke gikk buss særlig ofte til steder vi kunne tenkt oss å besøke, f.eks Paleiochora. Kunne også tenkt oss mindre utflukter. Dermed ble det buss. Det var helt OK, men det begrenset seg selvfølgelig av kjøreruter og avgangstider.

Så får vi se om det blir bil denne ferien...

Epicuristen

Quote from: \"valentinokia\"Vi reiser til Kreta med Apollo, og de har utleiefirma de anbefaler, ut fra erfaringer. Det er viktig at man er forsikret, og hva som er inkludert i prisen. Dessuten må bilene være i god(kjent) teknisk stand. Her er en oversikt, på Apollos hjemmesider:

http://www.apollo.no/prices/Leiebil+sommer+09.htm#Hellas

Var på Kreta i fjor, mellom Chania og Platanias, men turde ikke leie bil.

Ett år etter, er ikke lysten den helt store, men vi har i hvert fall sett hvordan trafikken fungerer eller ikke fungerer. Kjøringen gikk mye på gehøret og humøret, og fartsgrenser var mildt sagt gjenstand for personlig tolkning. Som fotgjenger, fant man umiddelbart ut at her måtte man pent vente til det var klart å krysse veien. Så ikke noen som tok sjansen på å se om noen stoppet for folk som skulle over på gangfelt.

Bilenes tekniske stand var høyst variabel, og en del av dem så åpenbart \"slitte\" ut. Tror ikke de ville blitt godkjent ved kontroll. De har vel EU-kontroll i EU-landet Hellas, når vi har det her hjemme? Å møte noe slikt på en fjellvei - i vill fart, og kanskje med utslitte bremser, kunne jo fått følger...

Bil var et savn i fjor, fordi det ikke gikk buss særlig ofte til steder vi kunne tenkt oss å besøke, f.eks Paleiochora. Kunne også tenkt oss mindre utflukter. Dermed ble det buss. Det var helt OK, men det begrenset seg selvfølgelig av kjøreruter og avgangstider.

Så får vi se om det blir bil denne ferien...

Hei.

Vi har gjort oss de stikk motsatte erfaringer. Med Apollo får man ett anbefaling, Hertz (Om dem ikke har byttet samarbeidspartner nå da), som er minst 50% dyrere enn alle andre (Mistenker vel at det drypper litt på Apollo også når de leier ut biler for dem). Ved å ha reist dit noen år nå, og leid bil mange ganger er vår erfaring at samtlige bilutleiefirmaer har de samme forsikringene. De får rett og slett ikke lov til å leie ut ellers. Den eneste forsikringen \"vår\" utleier IKKE har, er mot skader på bilens understell, så om vi begir oss ut på de verste veistrekkene så vil vi muligens kunne gjort erstatningsansvarlige. Ellers er vi forsikret på alle bauger og kanter, fører som passasjerer, for x-antall hundre tusen EURO (Prisene på de enkelte står i en egen pamflett som følger med, eller er trykket bakerst i prislisten).

Trafikken syns jeg er helt kurrant. Man kjører kanskje litt mer defensivt enn her hjemme, hvor alle står på sin rett til krampa tar dem, og søker blikk-kontakt med andre førere. Ganske så intuitivt blir man enige om hvem som kjører først. Dette gjaldt da bykjøring. Landeveiskjøringen er jo ellers bare en fornøyelse all den stund det er lite trafikk annet enn på \"The National Route\" langs Nordkysten.

Epi
(Som så langt (Bank i bordet) ikke har vært i nærheten av en ulykke på Kreta)

:grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

KyriaT

Quote from: \"Epicuristen\"...er vår erfaring at samtlige bilutleiefirmaer har de samme forsikringene. De får rett og slett ikke lov til å leie ut ellers. Den eneste forsikringen \"vår\" utleier IKKE har, er mot skader på bilens understell...

Jeg er enig i det meste du skriver Epi, men ikke det som står om forsikringer. Det er slett ikke alle som har sine forsikringer i orden, og i Hellas er det dessverre ikke nok at noe ikke er lov. Innen myndighetene reagerer så kan det gå flere år, og da har skurken allerede blitt rik, og stenger, eller åpner på nytt under et annet navn. I tillegg er det, som jeg skriver ovenfor, problemet med selvassurandører (som er lov) og med bitte små forsikringsselskap som i praksis er insolvente, og heller ikke er til å stole på. Det er derfor ikke så dumt når det kommer til stykket å leie gjennom en turoperatør, da vil turoperatøren garantere for at papirene i orden, eller et internasjonalt, anerkjent selskap - selv om det koster litt mer i kroner og øre. Skulle det skje noe, kan det vise seg å være billigere likevel.

Understell og dekk er aldri forsikret i Hellas. Det er en arv fra den tiden hvor kvaliteten på veiene var mye dårligere enn i dag, men pr dato er det fortsatt slik.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

KyriaT

Quote from: \"valentinokia\"Var på Kreta i fjor, mellom Chania og Platanias, men turde ikke leie bil.

Ett år etter, er ikke lysten den helt store, men vi har i hvert fall sett hvordan trafikken fungerer eller ikke fungerer. Kjøringen gikk mye på gehøret og humøret, og fartsgrenser var mildt sagt gjenstand for personlig tolkning. Som fotgjenger, fant man umiddelbart ut at her måtte man pent vente til det var klart å krysse veien. Så ikke noen som tok sjansen på å se om noen stoppet for folk som skulle over på gangfelt.

Bilenes tekniske stand var høyst variabel, og en del av dem så åpenbart \"slitte\" ut. Tror ikke de ville blitt godkjent ved kontroll. De har vel EU-kontroll i EU-landet Hellas, når vi har det her hjemme? Å møte noe slikt på en fjellvei - i vill fart, og kanskje med utslitte bremser, kunne jo fått følger...

Det er nok veldig riktig obsertvert det dere skriver (\"fartsgrenser var mildt sagt gjenstand for personlig tolkning\" - veldig godt sagt! hahaha)
Men til tross for at risikoen er noe høyere i Hellas, noe som til stor grad oppveies av at vi nordmenn blir litt mer obs enn ellers, som Epi skriver, så er gleden og opplevelsen så stor. Jeg synes ikke dere skal gå glipp av det! Lei bil, kjør forsiktig og kos dere! Jeg er sikker på at dere ikke vil angre.

Og prisene til Apollo synes jeg er helt greie, ikke noe å si på dem, selv om dere sikkert finner noen lokale som er enda billigere.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Epicuristen

Vel.

Mulig det finns noen råtne egg i kurven, men hos \"vår\" bilutleier, og en til vi har vært borti, fylles det jo ut en hel del papirer før bilutleie skjer, hvorav en hel del til forsikringsselskapet tar jeg ikke mye feil (Blant annet at du er frisk og rask og ikke på dop). \"Vår\" bilutleier har en historikk som sier at det hadde startet som familiedrevet verksted og startet med bilutleie i 1992. Utviklingen derfra har vært at nå er det ett rent bilutleiefirma. Og vi velger å stole på dem når de sier at vi er forsikret \"i huet & og i ****\" og papirene viser det samme. Mulig at det er vi som er naive, men makan til ærlighet som den man finner på Kreta har vi alle fall ikke funnet her på berget, selv om vi innser at det finnes noen man ikke skal stole på. Heldigvis har vi vel en krets av mennesker vi stoler såpass på der nede, at vi alltids kan spørre dem til råds. :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Epicuristen

Quote from: \"KyriaT\"
Quote from: \"valentinokia\"Var på Kreta i fjor, mellom Chania og Platanias, men turde ikke leie bil.

Ett år etter, er ikke lysten den helt store, men vi har i hvert fall sett hvordan trafikken fungerer eller ikke fungerer. Kjøringen gikk mye på gehøret og humøret, og fartsgrenser var mildt sagt gjenstand for personlig tolkning. Som fotgjenger, fant man umiddelbart ut at her måtte man pent vente til det var klart å krysse veien. Så ikke noen som tok sjansen på å se om noen stoppet for folk som skulle over på gangfelt.

Bilenes tekniske stand var høyst variabel, og en del av dem så åpenbart \"slitte\" ut. Tror ikke de ville blitt godkjent ved kontroll. De har vel EU-kontroll i EU-landet Hellas, når vi har det her hjemme? Å møte noe slikt på en fjellvei - i vill fart, og kanskje med utslitte bremser, kunne jo fått følger...

Det er nok veldig riktig obsertvert det dere skriver (\"fartsgrenser var mildt sagt gjenstand for personlig tolkning\" - veldig godt sagt! hahaha)
Men til tross for at risikoen er noe høyere i Hellas, noe som til stor grad oppveies av at vi nordmenn blir litt mer obs enn ellers, som Epi skriver, så er gleden og opplevelsen så stor. Jeg synes ikke dere skal gå glipp av det! Lei bil, kjør forsiktig og kos dere! Jeg er sikker på at dere ikke vil angre.

Og prisene til Apollo synes jeg er helt greie, ikke noe å si på dem, selv om dere sikkert finner noen lokale som er enda billigere.

Nå snakker jo jeg noen år tilbake i tid. Mulig Apollo har moderert seg noe de senere årene, men jeg husker enda prisforskjellen fra den gang da (Er vel 6-7 år siden nå). Da skulle Hertz/Apollo ha 153 EURO for en tilsvarende bil som det vi leide til 84 eller 85 EURO. Da lå Hertz/Apollo milevidt over samtlige andre bilutleiere i byen (Også AVIS), så at det da KUN var Hertz som hadde forsikringene i orden tillot vi oss å tvile på! :grin:

Men dette er da også det ENESTE negative jeg har å si om Apollo, og bruker dem igjen i år til å \"levere\" oss på de greske øyer! :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

bengalow

Vi hyrde bil i Kardamili - 3 dagar, för något år sedan, inkl alla försäkringar. Den tredje dagen for vi ganska långt, och på hemvägen blev vi stoppade i en poliskontroll, ca 20 km väster om Kalamata. Körkort, försäkringar och hyreskontraktet kollades. Theo (en grekisk vän) körde...   \"-Bilen är inte försäkrad, det blir 800€ i böter!\" sa polisen. \"-Jodå, den är helförsäkrad!\" sa vi. Då visade han oss i pappret att försäkringen hade gått ut dagen före!!! Det var ju en himla tur att vi inte hade ställt till det med någon olycka, och eventuellt hade fått stå för alla kostnader själv! Så kolla datum på försäkringspappret, det sitter ofta tejpat på ev sidofönstren.
Nu slapp vi lyckligtvis böter, efter en stor palaver med polisen, då kontraktet sa att den var försäkrad, men körde väldigt försiktigt hem till Kardamili.  Ni kan nog tänka er att uthyraren (längst uppe på huvudgatan) fick sig en omgång av Theo, när vi kom tillbaka!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

valentinokia

@ Epicuristen og KyriaT:

Takk for tilbakemeldinger, kommentarer og tips! :)

Dersom vi leier bil, har prisen mindre å si, veid opp mot trygghet og seriøsitet, med hensyn til utleier og forsikringer.

Trafikken er nok i utgangspunktet litt avskrekkende, men med en dose tilvenning og defensiv kjøring, burde det være overkommelig. Det er jo ikke snakk om å kjøre i sentrum av Teheran (hvor trafikken skal være mildt sagt i staur og vegg). Har heller ikke ambisjoner om å dure inn i Iraklio, for den saks skyld. Dersom vi leier bil, blir det for å ta rolige dagsturer på steder det ikke går så ofte buss. Svingete veier i ulendt terreng er vi vant med hjemmefra.

Regner med at vi kan få brakt bil på døra, og at den kan hentes der av utleier etterpå?

Hvilke selskap kan anbefales? Dersom Apollo anbefaler Herz, regner jeg med at de har gode erfaringer med det selskapet. De har ikke noe igjen for å anbefale useriøse selskap - eller filialer, rettere sagt.

Svein~B

Quote from: \"valentinokia\"Hvilke selskap kan anbefales? Dersom Apollo anbefaler Herz, regner jeg med at de har gode erfaringer med det selskapet. De har ikke noe igjen for å anbefale useriøse selskap - eller filialer, rettere sagt.

Turoperatørene får betalt av bilutleiefirmaene for å anbefale akkurat det og det firmaet. Jeg har sett mye rart på dette området og det er å si det mildt. Hvis du spør reiselederne litt diskret, så får du fort følelsen av at de skammer seg over å måtte gi de anbefalingene som de er pålagt å gi. Det er ikke snakk om filialer heller, men franchisetakere. Det er et lokalt selskap som betaler for å benytte varemerket og nettverket til det internasjonale selskapet. Du kan spare mye penger på å leie den samme bilen med de samme forsikringene direkte hos det lokale selskapet. Men sørg for å se at forsikringene er med i kontrakten og se nøye over bilen etter skader og tegn på dårlig vedlikehold før du kjører av gårde. Se også til at du får et telefonnummer som du kan ringe hvis det skjer noe.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

valentinokia

@ Svein~B:

Det er ikke direkte overraskende at et firma tjener penger på å anbefale eller eventuelt formidle salg av varer eller tjenester for en tredjepart. Men som jeg skrev, har man ingenting igjen for å anbefale eventuelle useriøse selskap - snarere tvert imot. Det blir jo direkte dårlig reklame for turoperatøren.

Dersom vi leier bil, kommer vi til å gjøre det når vi kommer ned, ikke på forhånd. Og vi kommer til å sjekke nøye med hensyn til forsikringer og hva som ellers omfattes av kontrakten.

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...