Logg inn med Facebook eller Google!

Kjøring - moped, motorsykkel og bil

Started by xristina, 10. May 09, 19:01:11

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"KyriaT\"Det er forskjell på å ha lov å kjøre bil/moped/scooter/motorsykkel og å få lov til å leie. Er det en seriøs bilutleier så vil de normalt bruke et seriøst forsikringsselskap, og da vil dette forsikringsselskapet normalt stille krav til den det skal leies ut til. For bil er det vanlig at man må være minst 23 år gammel og ha hatt sertifikat minimum to år. For litt ekstra penger (=dyrere forsikring) kan 21 åringer få leid bil hvis de har hatt sertifikat i minst ett år.

Eier du eget kjøretøy, eller låner av en venn, er ikke dette noe problem i forhold til loven. Du kan kjøre fra den dagen du fyller 18 (eventuelt 16 for moped) med splitter nytt sertifikat. Men seriøse bilutleiere vil ikke leie ut til den samme 16/18-åringen, dette har jo med ren risikovurdering å gjøre.

Likedan kan du i forhold til loven kjøre moped/scooter inntil 50cc med vanlig bilsertifikat (B-markering i sertifikatet). Men skal du leie vil seriøse utleiere kreve M (moped) A1 (lett motorsykkel) eller A (motorsykkel) markering i sertifikatet, selv for en enkel scooter.

Det finnes utleiere som er såkalt selvassurandører. Dvs at de fungerer som et slags eget forsikringsselskap og selv tar risikoen og dekker kostnader ved ulykker. Det er generelt IKKE å anbefale, det er nok av tilfeller hvor selv opplagte ulykker i slike tilfeller ikke blir ordnet i minnelighet, men at man dras inn i kompliserte og langvarige rettsaker.

Dessverre finnes det også fullstendig useriøse bilutleiere, som verken er selvassurandører eller har avtale med forsikringsselskap. Det er færre av dem nå enn før, men de finnes. I slike tilfeller er man virkelig ille ute hvis det skulle skje noe, for politi og myndigheter vil alltid stille fører av bilen til ansvar, selv om man handlet \"i god tro\".

Tack för det klargörandet :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

xristina

Tusen takk for den infoen, KyriaT!

Quote from: \"KyriaT\"Eier du eget kjøretøy, eller låner av en venn, er ikke dette noe problem i forhold til loven.
Er du sikker på at det ikke er som her hjemme, at eier av bilen må være med? Det har med forsikring å gjøre.

Tommy

Quote from: \"xristina\"Tusen takk for den infoen, KyriaT!

Quote from: \"KyriaT\"Eier du eget kjøretøy, eller låner av en venn, er ikke dette noe problem i forhold til loven.
Er du sikker på at det ikke er som her hjemme, at eier av bilen må være med? Det har med forsikring å gjøre.

Är inte bilarna trafikförsäkrade i Norge ??

Jag vet att alla länder inte har en sån försäkring som täcker, till exempel, skador vid en olycka oavsett om ägaren kör eller är med i bilen, i Sverige är den försäkringen obligatorisk.

Finns den inte får man i så fall se till att teckna en förarplatsförsäkring.

Det kan man nog göra till en privatbil också, skulle jag tro. O i Grekland osså, skulle jag tro.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

xristina

Joda, alle biler har en forsikring, men det er egne regler for utenlandske førere i norskregistrerte biler. Tror også det er det i Sverige. Skal undersøke nærmere og komme med konkrete opplysninger.
Grunnen til at jeg vet om dette, er at jeg akkurat har tatt teorien for førerkort! :-) Men der er det bare nevnt i en setning. Skal se om jeg finner opphavet til setningen.

Tommy

Quote from: \"xristina\"Joda, alle biler har en forsikring, men det er egne regler for utenlandske førere i norskregistrerte biler. Tror også det er det i Sverige. Skal undersøke nærmere og komme med konkrete opplysninger.
Grunnen til at jeg vet om dette, er at jeg akkurat har tatt teorien for førerkort! :-) Men der er det bare nevnt i en setning. Skal se om jeg finner opphavet til setningen.

Så klart är alla bilar försäkrade också i Norge, det förstår jag. Men det var inte det jag frågade om i allmänhet utom att ifall alla fordon måste ha en så kallad trafikförsäkring, motsvarande den vi har i Sverige  ;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafikf%C3%B6rs%C3%A4kring

Att andra regler gäller för utländska förare i svenskregistrerade bilar har jag aldrig hört ???. Har dom bara ett körkort som är giltigt också i Sverige är det säkert inga hinder för att framföra svenskregistrerat fordon i Sverige.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

KyriaT

Quote from: \"xristina\"Joda, alle biler har en forsikring, men det er egne regler for utenlandske førere i norskregistrerte biler.

Det er ikke slik i Hellas. Det spiller ingen rolle hvor du er fra, bare førerkortet er gyldig i Hellas, og det er alle norske (og alle EU) førerkort. Men amerikanere f.eks. må ha internasjonalt førerkort i tillegg, \"vanlig\" sertifikat fra USA er ikke gyldig her uten dette tillegget.

Det som er spesielt for Hellas når man låner en bil er dersom føreren er skyld i en ulykke med personskader, vil også eieren av bilen kunne bli stilt til ansvar.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Tommy

Quote from: \"KyriaT\"Det er ikke slik i Hellas. Det spiller ingen rolle hvor du er fra, bare førerkortet er gyldig i Hellas, og det er alle norske (og alle EU) førerkort. Men amerikanere f.eks. må ha internasjonalt førerkort i tillegg, \"vanlig\" sertifikat fra USA er ikke gyldig her uten dette tillegget.

Det som er spesielt for Hellas når man låner en bil er dersom føreren er skyld i en ulykke med personskader, vil også eieren av bilen kunne bli stilt til ansvar.

Och det kan man försäkra sig för genom att teckna en förarplatsförsäkring, vill jag tro ? Det gör man oftast i samband med att man hyr bil i Grekland. Eller ???
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

KyriaT

Quote from: \"Tommy\"Och det kan man försäkra sig för genom att teckna en förarplatsförsäkring, vill jag tro ? Det gör man oftast i samband med att man hyr bil i Grekland. Eller ???

Ja det stemmer. Som Bengalow (eller noen) nevnte lenger opp i tråden, er det kun den som har navnet sitt på kontrakten hos leiebilfirmaet som i utgangspunktet har rett til å kjøre bilen, og så må man ha en tilleggsforsikring (ca €3,- pr dag pr person) for hver ekstra person.

Hvis man låner en bil privat for en kort periode er det jo ikke vanlig å ta alt det papirarbeidet, men når man låner en bil i månedsvis, eller fast kjører en annens bil vil det være mest logisk å få dette inn i forsikringen.

Eksempelvis eier jeg en bil som det for det aller meste er mannen min som kjører. I forsikringen står da jeg som eier, men han som (fast) fører, og i slike tilfeller koster det heller ikke mye ekstra, om noe.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Tommy

Quote from: \"KyriaT\"
Quote from: \"Tommy\"Och det kan man försäkra sig för genom att teckna en förarplatsförsäkring, vill jag tro ? Det gör man oftast i samband med att man hyr bil i Grekland. Eller ???

Ja det stemmer. Som Bengalow (eller noen) nevnte lenger opp i tråden, er det kun den som har navnet sitt på kontrakten hos leiebilfirmaet som i utgangspunktet har rett til å kjøre bilen, og så må man ha en tilleggsforsikring (ca €3,- pr dag pr person) for hver ekstra person.

Hvis man låner en bil privat for en kort periode er det jo ikke vanlig å ta alt det papirarbeidet, men når man låner en bil i månedsvis, eller fast kjører en annens bil vil det være mest logisk å få dette inn i forsikringen.

Eksempelvis eier jeg en bil som det for det aller meste er mannen min som kjører. I forsikringen står da jeg som eier, men han som (fast) fører, og i slike tilfeller koster det heller ikke mye ekstra, om noe.

Tack för dina förtydliganden o din behjälplighet här KyriaT, det är lättare att förstå regler när man begriper varför dom finns :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Nilsemann

Quote from: \"KyriaT\"Likedan kan du i forhold til loven kjøre moped/scooter inntil 50cc med vanlig bilsertifikat (B-markering i sertifikatet). Men skal du leie vil seriøse utleiere kreve M (moped) A1 (lett motorsykkel) eller A (motorsykkel) markering i sertifikatet, selv for en enkel scooter.

Så man kan bli nektet å leie scooter hvis man kun har klasse B merket på førerkortet?
Jeg har f.eks kun klasse B markert på førerkortet, selv om jeg i sin tid har kjørt opp for moped. Min samboer derimot, har kun kjørt opp for klasse B, men hun har også fått markert M, S og T i førerkortet.. snodig.
Bør jeg dermed ta kontakt med trafikk-kontoret for å få endret dette hvis jeg har planer om å leie moped/scooter i Hellas (Kos)?

Noen som vet hvilke regler gjelder for 4 hjuling ? (moped, lett sykkel, bil sertifikat?) motorstørrelsen som gjelder kanskje...

Tommy

Quote from: \"Nilsemann\"
Quote from: \"KyriaT\"Likedan kan du i forhold til loven kjøre moped/scooter inntil 50cc med vanlig bilsertifikat (B-markering i sertifikatet). Men skal du leie vil seriøse utleiere kreve M (moped) A1 (lett motorsykkel) eller A (motorsykkel) markering i sertifikatet, selv for en enkel scooter.

Så man kan bli nektet å leie scooter hvis man kun har klasse B merket på førerkortet?
Jeg har f.eks kun klasse B markert på førerkortet, selv om jeg i sin tid har kjørt opp for moped. Min samboer derimot, har kun kjørt opp for klasse B, men hun har også fått markert M, S og T i førerkortet.. snodig.
Bør jeg dermed ta kontakt med trafikk-kontoret for å få endret dette hvis jeg har planer om å leie moped/scooter i Hellas (Kos)?

Noen som vet hvilke regler gjelder for 4 hjuling ? (moped, lett sykkel, bil sertifikat?) motorstørrelsen som gjelder kanskje...

 För 4-hjuling gäller B-kort också i Grekland.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Nilsemann

Ok, takker for svar :)

men hva med scooter, bør jeg få stemplet inn M(moped) i førerkortet hvis jeg skal leie scooter?

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...