23. May 24, 14:24:26


Logg inn med Facebook eller Google!

Walk On...

Started by Anders, 09. May 09, 15:24:13

Previous topic - Next topic

Anders

"When you walk"¦through a storm"¦"

En "reiseskildring" utenom det vanlige... en skrevet på øyeblikkets innfall. Høyst ærede administrator oppfordrer alle til å skrive om sine reiseopplevelser"¦ denne har ikke mye med noen bestemt feriereise å gjøre, bare om reiser som har vært og reiser som skal komme. For de vil komme"¦ hver dag er jo en reise"¦ dette er en skildring av en slik dag.

Det blåser litt surt og kaldt ute. En og annen regnbyge kommer også, innimellom. Nok til at man helst holder seg innomhus. Man har passert frigjøringsdagen og ser frem mot Nasjonaldagen og misliker intenst vinterens krampetrekninger.  Godt å kroe seg i sofakroken eller over tastaturet da"¦ godt å slippe tankene løs og vandre i egen verden"¦

Helg er det attpåtil. Denne deilige tilstanden hvor man liksom har allmennhetens velsignelse til å gjøre ingenting. Samt nabolagets forventninger om at man skal gjøre alt mulig. På mandag skal der arbeides, men det er på mandag. Nu er nu. Nu er det øyeblikket man lever i. Man kan gjerne leve for fremtiden - gjøre ting som bedrer fremtiden for enten seg selv eller andre - men det er nuet man lever i. Ingen av oss vet hva neste nu vil bringe"¦

""¦hold your head"¦ up high"¦"

Jeg prøver. Jeg forsøker virkelig. Jeg jobber til og med knallhardt for å holde hodet oppe. Jeg snakker til meg selv, og sier ting til meg selv, og har i grunnen en okay dialog med meg selv"¦ mitt eget selv er i grunnen veldig klar over at Jonas Gahr Støre har helt rett"¦ den dagen det blir slutt på dialogen blir det også slutt på reisene. Reisene utover eller innover"¦ mange av oss begrenser oss til de sistnevnte, noe som kanskje er en dyd av nødvendighet, mens atter andre av oss kanskje legger ut på de store utover-reisene uten først å ha tatt en tur i vår egen bakgård.

Min mentale bakgård er for øyeblikket full av greske mementos. Minner om tider og steder og øyeblikk og mennesker"¦ det er en ganske rotete bakgård, men jeg trives med å rote rundt der. Jeg setter faktisk veldig stor pris på å rote rundt der. Jeg kan gå runde etter runde og finne nye ting hele tiden"¦ ting jeg hadde glemt eller ikke oppdaget ved første passering. Ah, hvor lykkelig jeg er over å ha en slik bakgård"¦

""¦ and don't be afraid of the dark...."

Nei men det er jeg da heller ikke? Jeg mener"¦ jeg har ingen slike alvorlige nedturer"¦ jeg tar ingen Kjell-Magne når ting butter imot"¦ snarere tvert imot, jeg sliter med at alt er en opptur! Livet er jo så herlig! Solen skinner, blomstene spruter ut, vinterens kalde død har blitt overmannet av sommerens liv og alt er bare ja!ja!ja! Alt går bare mot noe godt, og alt kan bare bli bedre, og snart"¦ snart"¦ snart er jeg i mitt paradis og kan nyte det jeg har fått av Moder Jord.

For det er jeg sikker på. At jeg snart skal være der, mener jeg. Selv om altså verden og virkeligheten og "de ekle menneskene" prøver å få det til noe annet. De er noen fysakker"¦ all verdens ekle mennesker"¦ gledesdrepere er de, og fy på dem!
Noen av dem kan sikkert forsvare seg med at de bare gjør jobben sin. At de er betalt for å sikre at ingen av oss skal kunne ødelegge dagen for andre. Men noen ganger går det for langt, synes jeg"¦ når de ved å utføre jobben sin skaper akkurat det de er betalt for å hindre. Hmpf"¦ jeg har ikke for vane å fnyse over andres arbeid, men noen ganger"¦ noen ganger!
Og da blir jeg ørlite mørkeredd"¦

"At the end"¦ of the storm"¦there's a golden sky... and the sweet, silver song... of the lark..."

Så kommer dagslyset. Man ser håpet og troen og mulighetene. Man krummer nakken og står på. Heia meg! Detta skarru klara, vettu. Ikke talom at jeg skal gi meg! Ikke om det så snør et visst sted...
For jeg skal til Hellas! Jeg SKAL! Og ikke bare det, jeg skal til Hellas når jeg selv vil det! Det er jo jeg som bestemmer over min tid, ikke sant? Fritiden, iallfall"¦ ikke kom her og kom her, med noen firkantede tåpeligheter nå"¦ For jeg er ikke her"¦ jeg er i Hellas og nyter det livet noen vil nekte meg"¦ om jeg så måtte ønske å gå med rompen bar så er det ingen papirflytter eller vriompeis som skal kunne stoppe meg. Jeg SKAL!

"Walk On, through the wind... Walk On, through the rain... tho'  your dreams be tossed and blown...\"

Ikke bare fordi jeg vil det. Jeg trenger det også. Kroppen min trenger det"¦ hodet mitt trenger det"¦ humøret mitt trenger det. Jeg er for ung til å gå rundt og være vanskelig"¦ de som styrer med pensjonsutbetalinger ser helt sikkert helst at jeg holder ut i ti-femten år til (men ikke en dag lenger!) Jeg er for ung til å si at livet kan seile sin vei uten meg. Jeg er for ung til å akseptere at der finnes et godt liv som jeg ikke får del i, bare fordi noen en gang har skrevet et tegn på et papir.

Det er nesten så jeg skjønner hvorfor det norske helsevesenet sliter med økonomien. For det er jo liksom verdens beste, ikke sant? De tar seg jo av alle plager man måtte ha"¦ en liten sykemelding nå, så blir det bra, vet du"¦ at nestemann i køen står der på grunn av den første sykemeldingen spiller da ingen rolle, han kan jo bare sykemeldes han også"¦ så holder vi han godt nede, samtidig. Og drømmer er egentlig ikke så bra for deg"¦ du skal sove om natten, vet du"¦ samle krefter til neste dag slik at du kan slite for hver krone"¦ av og til lurer jeg på om papirflyttere noen gang har reist utenfor sitt lille A4-kontor"¦ bakgården deres er sikkert ikke rotete, sikkert bare full av ordnede arkivskap"¦

"Walk On, Walk On, with hope in your heart"¦and you'll never walk alone"¦"

Nei, jeg vet jo det. Jeg vet at jeg ikke er alene, verken om drømmer eller frustrasjoner. Og det hjelper. Jeg føler trykket fra andre rundt meg på tribunen"¦ kjenner samholdet og det brennende engasjementet"¦ vet at vi alle ønsker mot det samme mål"¦ og det hjelper. Jeg reiser meg etter alle taklinger. Jeg aksepterer feilaktige dommeravgjørelser. Jeg løper tilbake til min plass, i stedet for å bli stående og syte over de vindblåste bomskudd. Jeg prøver å kontrollere ballen"¦ prøver å finne medspillere"¦ prøver å ikke tenke på pokalen der fremme. Tenker at jeg har medspillere"¦ at jeg er på lag med noen, og at noen er på lag med meg"¦ og selv om jeg ikke har verdens beste teknikk og sikkert var kjappere som junior, så gleder det meg å bruke rutinen og støtte oppunder når kameraten ved siden av ser sliten ut"¦
Kom igjen, no"¦ me tek di på kondisen, gutta!

"Walk On"¦ "

Liv

Skulle vært forfatter du.  :cheers:
(Kanskje du er det for alt jeg veit.)

En flott skildring, der du setter ord på mange mellommenneskelige forhold, samt de indre og ytre reiser.  :flower: .

Tjorven

Bravo, Anders  :thumbright:
There are no strangers, only friends we haven't met.

brit


filhellener

HVA du klarer å sette ord på  :cheers: -  Så   B R A :flower:
Kari

Riitta

Inte för att jag förstod allt Anders (språket), men mycket förstod jag och tyckte att jag kände igen mig i mycket som du tänkte på.

Du kan verkligen sätta ord på känslor. Bravo Anders :flower:

Riitta

Anders

Bare noen lørdags-tanker... litt frustrasjoner som måtte blåses ut... verden går ikke min vei og jeg finner ikke noen åpninger. Trengte en skulder å gråte på...

Riitta

Det skadar inte att pusta ut ibland. Man skulle kanske göra det lite oftare :cyclops:  God natt. Nu skall jag sova och drömma förhoppnigsvis härliga Hellasdrömmar :bom:
Riitta

samina

Så fint skrevet Anders !
Hilsen

Samina

Gro

Quote from: \"Anders\"Bare noen lørdags-tanker... litt frustrasjoner som måtte blåses ut... verden går ikke min vei og jeg finner ikke noen åpninger. Trengte en skulder å gråte på...


 
Flott skrevet Anders! Varm klem til deg :alright:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...