Logg inn med Facebook eller Google!

Leie bil på Kreta?

Started by Anita, 04. May 09, 18:32:51

Previous topic - Next topic

Anita

Vi har tenkt å leie bil når vi er på Kreta (Chania-området) og har en del spørsmål:

> Hvilket byrå/firma bør en leie fra?
> Hva er prisnivået for 2 dagers leiebil for 2 personer?
> Hva bør en se etter i leiekontrakten? (noen \"fallgruber\")
> Er det totalforsikring på bilene .. hvis noen skulle dulte borti bilen mens den står parkert - vil forsikringen dekke det?

Jeg har fulgt med på værmeldingen for Chania de 3 siste ukene og været er veldig variert - mye regn og ingen sommervarme  :cyclopsani: (15-20 grader). Da er det greit å leie bil for å se litt mer av den flotte øya   :cheese:

Hilsenn en reisesyk Anita  :flower:
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Morten

Hei Anita

Jeg har bare leid bil en gang selv (nå i april) i Chania.
Vi leide fra \"Eagle Cars\" som ligger i Daskalogianni gaten, litt nedenfor Platia 1821. Vi leide der etter anbefaling fra min svoger som har leid bil der flere år.

Nå har de bare \"små\" biler. Men synes det er like greit når en kanskje skal kjøre i smale gater. Vi betalte 50 euro for 2 dager. Inklusive full forsikring. Nå er det litt vanskelig å si om dette inkluderer alt hvis en kommer opp i problemer. Har kanskje en følelse av at det er først hvis det skjer noe at \"småskriften\" kommer frem.

Skal dere kjøre langt på motorveien vil jeg kanskje anbefale å gå opp et hakk i bilstørrelse. Ikke velge de minste.

Det er også mange leiefirmaer rundt Platanias hvis det er nærmere dere. Prisene der vet jeg ikke.

Hvis du leier på Avis osv. så er du kanskje bedre sikret, men også høyere pris.

- Sier bare lykke til. Har en bil så kan en komme seg rundt omkring til mange fine steder på Kreta.
Κρήτη στην καρδιά μου.

Ninette

Hei!

Vi leier alltid bil når vi er på Kreta, og har aldri hatt problemer med noe utleiefirma.

Det er vanlig at forsikringen dekker \"alt\", også egenandel ved en evt. skade. Som oftest avtaler du også ubegrenset kjørelengde. På den måten kjenner du hele kostnaden ved leieforholdet i det du leier.

Du vil sannsynligvis få utlevert bilen med halvfull tank, og slik skal du også levere den tilbake. Det kan i noen tilfeller være litt vanskelig, og det går som oftest i utleiers favør :-)

Det er som Morten sier, vanlig med små biler. De minste bilene har liten motor. Sjelden noe problem, men med en liten bil går det ikke så fort i oppoverbakkene.  

På dagleie må du regne med å betale rundt 30 € for en liten bil. Leier du for en uke, blir det straks rimeligere.

De fleste utleiefirmaer er seriøse, vi har som sagt aldri hatt problemer av noe slag. Likevel leier vi gjerne hos en fast utleier, Oscar Car. Der får vi svært god service og gode priser. Men dette firmaet holder til i Rethymno, og det er neppe lønnsomt for dere å få levert bil derfra når dere skal bo i Chania. Men skal altså ikke være noen risiko å benytte en lokal aktør.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Anita

Tusen takk for svar Morten og Ninette  :cheese:

Vi skal sjekke opp Eagle Cars når vi kommer ned.

Fikk tips på jobben at det er greiere å ta bussen til Paleochora, men jeg er ikke helt enig. En står mye friere med egen bil og kan stoppe når en ser noe sjarmerende  :flower:

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...