Logg inn med Facebook eller Google!

Lesvos - området rundt Plomari

Started by kaka, 18. Apr 09, 20:34:14

Previous topic - Next topic

Maritsa

Godt å høre dere hadde en fin tur til Plomari John S.  Vi reiser til september og skal bo på Irini.  Der er også trapper, men vi tar det som trim.  Fortell mer om diverse turer da, alltid morsomt med litt informasjon til stedet hvor man reiser.

leaina

Ja, det er en del trapper på Irini. Likevel ønsker de fleste å bo oppe på grunn av utsikten. Når man bor oppe så er jo bakken også et alternativ, jeg liker bakken bedre enn trappene. Vi får ta det som trim. Reiser i morgen og skal bo på Irini denne gangen også. Får dessverre ikke rom helt oppe denne gangen.

kaka

Avreise allerede imorgen, leaina. Riktig god tur da!
KariK

JohnS

Quote from: \"Maritsa\"Fortell mer om diverse turer da, alltid morsomt med litt informasjon til stedet hvor man reiser.

Det er en fin liten rundtur rundt høyden som ligger \"midt i byen\".  Det enkleste er å gå opp hovedgata fra torget, og følge den rett fram oppover.  Etter hvert kommer man til en hårnålssving, og når den er passert, er man omtrent på toppen, hvor veien svinger til høyre nedover igjen.  Der går det en bratt vei oppover til venstre.  Noen meter forbi den veien tar man av på en bratt betongvei som går ned ned til venstre.  Etter et lite stykke går veien over til to hjulspor, og like etter til en sti, som man kan følge helt ned til hovedveien igjen.   Stien går gjennom olivenlunder med sauer, geiter, høns og esler.  Lett og trivelig liten tur.

Vi gikk denne runden ganske ofte i begge retninger, og varierte  med å gå ned den veien man kommer opp i fra stien, forbi sykehuset..  Etter hvert ble vi \"på hils\" med noen av de lokale som vi stadig støtte på underveis.

Ellers gikk vi litt i den andre retningen, forbi Ag. Isidoros og utover mot Ag. Varvara, men utenom hovedveien gikk vi \"på gehør\" i hytt og vær på småveiene, så noen rute kan jeg ikke gi, men vi endte  opp på den lange sandstranda.

Håper dette kan være til litt nytte, og ønsker god tur når så langt kommer.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Jeg prøver å \"gå\" turen du beskriver, inni hodet. Jeg tror ikke jeg har fått med meg den delen som går skikkelig \"ute på landet\". Ellers minner beskrivelsen om en tur jeg gikk i høyden rundt byen, via sykehuset.
Jeg tok ikke ut på stiene alene, men her er mer jeg må utforske neste gang, skjønner jeg!.Spennede. JohnS.
Du klaget over trappene opp til Frini, men det virker ikke som dere er redde for å gå litt, akkurat, da . :ogre: (litt for varmt kledd, han her)
KariK

leaina

Takk for det kaka.

Det er trivelig å gå å rusle litt rundt omkrig i de smale gatene. Opp ei trapp, ned en bakke, de fleste man møter hilser og prater og prøver å få deg til å forstå.

JohnS

Quote from: \"kaka\"Jeg prøver å \"gå\" turen du beskriver, inni hodet. Jeg tror ikke jeg har fått med meg den delen som går skikkelig \"ute på landet\". Ellers minner beskrivelsen om en tur jeg gikk i høyden rundt byen, via sykehuset.
Du klaget over trappene opp til Frini, men det virker ikke som dere er redde for å gå litt, akkurat, da . )

Den delen som går \"ute på landet\", går helt parallellt med - og ikke så langt fra - veien du gikk ned forbi sykehuset, men stien er helt nede i dalen, mens veien går oppe på høyden ved siden av.

Når det gjelder å gå, vil nok mange heller bruke ordet \"rusle\" om det vi bedriver.........  ;-)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Maritsa

Aller først riktig god tur til Plomari Leaina.  Kos deg masse og hils til Paris, vi er to damer som kommer i september som sykler og danser greske danser.  Turene oppover i byen høres fine ut JohnS.  Der har vi noe å glede oss til, det er notert.

cyclopen

Ja, Plomari er definitivt det beste stedet på Lesvos. Har vært der mange, mange ganger. Bodd på Irini eller privat rett ved siden av Irini i Amoudeli. Fantastisk beliggenhet med praktfull utsikt. Tidligere når vi ankom med båt, bodde vi ofte på Oceanis nede i havnen. Dette har dessverre forfalt helt. Trist med tanke på den fine beliggenheten. Plomari er genuint gresk. Forholdsvis lite turister, da de fleste bostedene ligger ute i Agios Isidoros. Skal høst sannsvnlig ned igjen i september. Har nettopp vært på Chios nå. Får nyte solen her hjemme litt først  :cyclopsani:

operafantomet

Quote from: \"cyclopen\"Ja, Plomari er definitivt det beste stedet på Lesvos.
Nei-nei-nei!

Metochi er det beste stedet på Lesvos, derom hersker det ingen tvil! :mrgreen: He-he. Dessverre er stedet kun mulig å bo på om man deltar på et kurs/studie der. Jeg skriver dessverre, fordi det å bo i vakre klosteromgivelser, med fantastisk, økologisk mat på bordet tre ganger om dagen, på en spiseplass med utsikt til grønnsaksåkre og dovne fjell... Det er ubetalelig. Jeg og hun jeg delte rom med der for to år siden klager stadig over at vi besto eksamen - da har vi jo ingen unnskyldning for å dra tilbake dit...

http://www.uia.no/no/portaler/om_universitetet/organisasjonen/senter/metochi_studiesenter/studiesentret_metochi

/offtopic

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

kaka

Jeg husker første gang jeg så en annonse om videreutdanning/kurs der nede,for leenge siden. Jeg husker ikke nå om det var i spesialpedagogikk eller hva, - jeg bare tente på stedet. Men det ble ikke noe av.
Siden har jeg jo vært i Plomari mange ganger, - som ligger i et deilig område :bounce:  :flower: ! (Det er jo fint at preferansene fordeler seg)
Men flere ganger, på høstturene mine, har jeg truffet fengselsprester som skal til semniar på Metochi. De har virket svært fornøyde.
Hadde vært moro å besøkt stedet en gang. (men det ligger vel ikke til sjøen?) Jeg har inntrykk av at sykler inngår i oppholdet?
KariK

JohnS

Jeg skal ikke uttale meg om hva som er det beste stedet på Lesvos, siden det er store deler av øya vi ikke har utforsket.  Vi har \"bare\" vært 2 x 2 uker på ferie der,  og har enda ikke rukket å besøke den vestlige delen i det hele tatt, så vi har mye til gode.

Plomari var likevel et så utrolig flott sted at jeg nesten er litt tilbakeholden med å fortelle det, for ikke å risikere at turiststrømmen øker dit  :blackeye: .  Mye av sjarmen med stedet var jo at det var grekerne som dominerte både i gatebildet og på tavernaene, så byen var så gresk som man kan ønske seg det.

Så derfor vil jeg gjerne anbefale Skala Sykaminia og Skala Kalloni i stedet ;-) , begge stedene er små trivelige byer. Førstnevnte blir beskrevet som den mest romantiske landsbyen på øya......

Vi falt også totalt for Petra, hvor vi hadde base forrige gang vi besøkte Lesvos, for tre år siden.  Da vi leide bil denne gangen og dro nordover, var det nesten en selvfølge at vi måtte innom Petra og overnatte på Hotel Michaelia, vårt \"gamle\" hotell.  Etter tre år regnet vi selvfølgelig ikke med å bli gjenkjent, men vi ble overfalt med kyss, klapp og klem på alle kinn av eieren Maria, og litt kjeft for at vi ikke hadde gitt beskjed på forhånd, så de kunne ha satt ut de beste stolene på balkongen vår.  Damen som tok mot oss og gav oss rom, kom litt beskjedent etterpå og sa at hun hadde kjent oss igjen hun også, selv om hun ikke sa noe, så vi hadde fått de beste rommene hun hadde ledig. Sånt varmer, og er noe av grunnen til at man drar tilbake til Hellas år etter år!

Så det aller, allerbeste stedet??.... Vi kan jo håpe at det er ett av de stedene vi ikke har besøkt ennå!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...