Logg inn med Facebook eller Google!

Lesvos - området rundt Plomari

Started by kaka, 18. Apr 09, 20:34:14

Previous topic - Next topic

kaka

Jeg har et bilde som har fått en spesiell betydning for meg (og som jeg har vært i tvil om jeg skulle fortelle om her).
Utsikt fra en bitteliten balkong i et hus oppe i de trange, bratte smugene ovenfor Platiaen. Her var jeg på besøk, og fikk servert deilig te av urter verten hadde plukket i området. Jeg sto ute på balkongen og nøt synet av byen og de røde hustakene, mens jeg ventet på teen. Jeg fikk beskjed om å være stille, fordi det var et duerede rett over døren. Det var en ganske \"pittoresk\" opplevelse.
Grunnen til at dette minnet har blitt helt spesielt for meg, er at han jeg besøkte døde i høst. Jeg ble veldig trist da jeg hørte det.
KariK

Magnolia

Slike minner er gode å ta med seg videre i livet. Vi møter mennesker som setter et kraftig avtrykk i hjertet vårt. Opplevelsen vi fikk der og da gjør at vi føler en særlig tilknytning til stedet.
Ta godt vare på de gode minnene. De lever i sjela di. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tjorven

Takk for at du ville dele dette bildet og minnet med oss, Kaka. Denne opplevelsen vil nok for alltid ligge i hjertet ditt, og gode minner er alltid fine å se tilbake på, om enn de iblant kan være såre også.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katta

Vet du Kaka - jeg er glad for at du delte det med oss. Bildet fikk en helt annen betydning. Både fordi du måtte være stille pga duerede, men også fordi bilde har sentimental verdi for deg. Tusen takk for et stemningsfullt bilde, og historien rundt. Håper du har mange gode minner om den avdøde.  :flower:

kaka

Takk for gode ord fra dere tre!

Jeg traff et hyggelig og omgjengelig menneske, -  ble invitert inn til noen fine opplvelser i hans verden, - fikk høre om hans kjærlighet til stedet (som han ikke var fra selv) , - om hvordan han følte seg hjemme straks han kom dit, - om hvor fint det var der om våren når alt blomstret... det burde jeg oppleve! - om urter og vill asparges i området.  I det hele tatt: en smittende begeistring for stedet der han bodde og jobbet noen måneder i året.
Og han fikk god kontakt med mange av de norske besøkende, forsto jeg. Det var nok mange av de som har truffet han i Plomari som leste om hans tragiske død her i Norge, med sjokk og sorg.
KariK

Maritsa

Et vakkert minne Kaka, ta vare på det.

kaka

Takk Maritsa. Ja, det minnet sitter enda bedre når slikt skjer.

Jeg har vel et par bilder til fra denne koselige byen, Plomari.
Det tar tid før jeg venner meg til å se \"blekksprut\" henge til tørk utenfor serveringssteder. Men det blir jo ganske stilige motiver av slikt, da. Jeg har sett mange \"til tørk\"-bilder på forumet.
Stedet ser jo ganske hyggelig ut, jeg liker fargene der og,... men jeg har aldri satt meg her. Vet ikke helt hvorfor... ? Kanskje jeg skal prøve det neste gang.
KariK

Maritsa

Et veldig kjent motiv ja.  Husker godt den restaurant hvor vi syklet forbi hver dag. Syklene leide vi rett over på den andre side.  Men vi så aldri folk
som satt der, merkelig.

Katherina

:cheers: Hei Kaka! Jeg følger deg fortsatt på ferden. Artig å se bilde fra inngangspartiet til bakeren. Det vekker minner som vi har ledd av mange ganger.
Som sagt var Lesvos det første stedet vi var i Hellas. Alt var nytt og ukjent og ikke minst språket. Vi opplevde alt med åpne sanser og sugde inn intrykkene. Vi leide bil og dro rundt på øya og overnattet i den lille og sjarmerende fiskerlandsbyen Sigri. Da vi kjørte videre på morgenen, tenkte vi ikke på å kjøpe brød. Det ville vi sikkert få tak i underveis, trodde vi. Men det var langt fra enkelt. Vi var innom flere landsbyer uten å finne et eneste bakeri eller et annet sted med brød. Ikke visste vi hva brød het på gresk og langt fra alle kunne engelsk. Jeg forklarte med alt mitt kroppspråk at vi ønsket brød og at vi var sultne. Men nei. Mang en god latter, men ikke noe brød. Helt til en eldre dame reddet oss og ga oss det hun antagelig hadde igjen av sitt eget brød for dagen.

Vel, så var det bakeren i Plomari. Da vi kom innom han dagen etter og stod der med deilig ferskt brød i handa, benyttet vi anledningen til å spørre hva det het på gresk. \"Psåmi\" hver gang vi var innom, fikk jeg han til å repetere, slik at jeg kunne være sikker. Da jeg gikk forbi et par dager seinere, hørte jeg noen rope: \"Psåmi\". Jeg snudde meg og så et blitt fjes - bakeren. Hver gang jeg var innom tiltalte han meg med \"Psåmi\". Så det ordet husker jeg i hvert fall og likeledes stedet.  :flower:

Vel det var en liten opplevelse fra Plomari og vår første tur.

 :cheers: Er bildet med alle hustakene tatt i nærheten av ungdomsskolen? Vi stod der og så utover byen. Det var skole på den tiden og da vi så inn i et av klasserommene, la vi merke til at flere stod og satt med opprakte hender og viftet ivrig. Flittige unger, tenkte vi. Helt til det gikk opp for oss at det var oss de så på og vinket til.

 :flower: Joda, bildene vekker gode minner. Det strømmer på

kaka

Morsom lesning, Katherina!! Det er så typisk, det dere opplevde med bakeren! Den muntre og positive holdningen. Det er noe av det som gjør det så deilig å besøke det landet!

Jeg tror ikke det var en ungdomsskole i nærheten av de hustakene, men det kan jeg jo ha gått glipp av. Jeg gikk bratte gater, litt på kryss og tvers, opp fra Platiaen, for å komme til huset og balkongen der jeg tok bildet.
KariK

kaka

Det har blitt mest bilder fra Plomari/lite fra Ag. Isidoros. Men, som sagt tidligre i tråden, er det flere hyggelige spisesteder i området rudnt Ag. Isidoros. Man behøver slett ikke inn til byen for en hyggelig kveld.
Et av mine favorittsteder ligger opp i bakken, fra \"kirkekrysset\". Midt i bakken går en vei til høyre, litt opp der ligger en av de koseligste tavernaene i området, etter min mening, opp en liten trapp og inne i et hageliknende område.  (Og, som vanlig, er jeg pinlig dårlig til å huske navn. \"Paradis  ettellerannet???\") Det virker som en familie driver den. Far er der \"alltid\", mor står ofte hektisk opptatt inne, og deres sjarmerende datter, flyr litt ut og inn, og slår gjerne av en prat.
Far/eieren/kokken er en stille og forsagt mann, men det legger ingen demper på stemningen!! Han er nok og glad i blomster. Det er ikke ofte jeg har sett i Hellas en man stå og dandere avskårne blomster i en vase. Jeg ble ganske betatt av hele handlingen. Bildet er uklart, men jeg tror dere kan se omtanken i det han gjør.
KariK

Tjorven

Ja, dette gjør han tydeligvis med dyp konsentrasjon. Stemningsfullt bilde.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...