Logg inn med Facebook eller Google!

Lesvos - området rundt Plomari

Started by kaka, 18. Apr 09, 20:34:14

Previous topic - Next topic

kaka

Nei, dette er på vei inn i byen/mot sentrum. Da har jeg gått langs veien, fra Frini i 5-10 minutter, og i stedet for å følge veien ned mot \"strandpromenaden\", tatt gaten opp forbi noe jeg tror et et slags sykehjem. (Mener å huske det ligger noe motorsykkelaktig der jeg tar opp)
Huset nesten \"henger\" med utsikt over strandpromendaen og sjøen.
Det går bratte trapper ned  mot strandpromendaen flere steder langs denne gaten.
Hvis du ser på bildet av husene under (som jeg har tatt fra det jeg kaller strandpromenaden), ligger de øverste omtrent på høyde med kafenionen.

Jeg liker også godt å gå de smale veiene/gatene oppover i byen. De går på kryss og tvers oppover, slik de gjerne gjør i slike (gamle) bystrøk i Hellas. Det eneste jeg har savnet her, er flere steder å sitte ned for mat eller drikke. Det virker som den gaten jeg snakker om, er \"øverste\" gate for den slags. I fjor trodde jeg endelig jeg fant en liten taverna på toppen. Jeg så bord og stoler inne et haveliknende område, med koselig utsikt over byen. Jeg dumpet fornøyd ned, ytterst mot kanten, for å nyte både drikke og utsikt. De som var der så litt forbauset på meg, men kom etterhvert bort og forklarte at jeg ikke kunne få noe servering, at dette var et hotell (mer pensjonat kanskje) Jeg ble ganske skuffet, trodde jeg hadde funnet DET stedet, men.. Fint var det der ihvertfall.
(Jeg får så lyst på en tur dit igjen, når jeg sitter og henter frem minnene slik!!)
KariK

Maritsa

Ja nå vet jeg hvor billedet er tatt.  Den gaten syklet vi ikke.  Vi har snakket om at til september må vi utforske byen mye mer. Vi får la syklene stå en dag og bruke bena fatt. Har du vært på toppen i Plomari hvor det ligger en kirke?

kaka

Jeg tror jeg har gått rundt det meste, der det er mulig, og jeg anbefaler absolutt noen \"trasketurer\". Det ligger en stor  kirke i bakken som går rett opp ved den kafenionen. Kanskje den du mener?
En av de siste turene jeg tok ifjor, var videre opp den bakken, forbi skole og barnhage og et sykehus helt på toppen. Jeg fulgte veien videre, helt rundt, og kom ned i byen igjen fra den andre siden. En fin tur!
Et bilde av barnehagen: (alltid på utkikk etter barnehagene der jeg er)
KariK

Magnolia

Det er moro å følge deg rundt i Plomari og områdene rundt. Du forteller så godt, så det virker nesten som jeg begynner å bli kjent. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Maritsa

Den turen må vi ta Kaka, rundturen som du beskriver.  Du forteller så levende, virkelig moro å følge deg.

Katherina

:cheers: Spennende å følge deg både til kjente og ukjente steder. Kommer nok til å studere denne tråden nøye seiner på sommeren, når turen til Lesvos nærmer seg.
 :hello1: Fryder meg over at jeg skal til både Kardamili og Plomari. Kan det bli bedre?  :drunken:

kaka

Så hyggelig at dere liker å følge meg rundt i Plomari-området!!  - og jeg liker å \"gå turene\" igjen, særlig med selskap. Det er jo et veldig trivelig sted.
Kanskje du har lyst til å prøve en gang, du og, Magnolia. Du ser det går å an å veksle mellom Plomari og Kradamili!

Jeg regner med du kjenner deg igjen her, Maritsa (har du ikke bodd på Irini?) Her satte jeg meg etter søndagsturen mot Melinda, og nøt utsikten.
KariK

Maritsa

Ja det skal jeg love for Kaka.  Veldig kjent sted hvor vi også spiste middag.  Tror jeg må skrive ned en reisebeskrivese på alt vi skal se  og gjøre for det er ikke lite.

kaka

Ja, selv i en forholdsvis liten by som Plomari, og i området omkring, er det nok av muligheter for den som liker å \"snoke litt rundt\".
Det er jo moro å sitte ved platantreet en fredagskveld med levende musikk og, - noe jeg regner med de fleste av dere som har vært i Plomari har gjort.
En kveld opplevde jeg denne lille danserinnen. Hun var frempå med en gang de første tonene lød over plassen. - Og som hun danset! Hun hadde bevegelene inne, - og allerede en beundrer!
KariK

Maritsa

Så heldig du har vært Kaka som opplevde musikk og dans ved Platiaen.  Vi
var der på fredagskveldene, men ingen musikk. Den lille jenta ser bare helt herlig ut.  Men vi prøver igjen til september, kanskje vi er heldig.

kaka

Jeg var der i juni da det var \"fredagsmusikk\". Det varierer sikkert litt.
Men torvet på dagtid har dere helt sikkert opplevd, der den innholdsrike aviskiosken ligger bak motorsykkelen som anes på bildet.
 - og de fine dekorasjonene over bakerens dør.
KariK

Maritsa

Var det så flott over bakerbutikken oppdaget ikke vi, der kan man se. Godt
vi har deg Kaka her til forberedelser til vår neste tur.  Men hos bakern var vi hver dag.  De bakte nemlig godt grovt brød, ikke mange, så vi handlet
tidlig om morgenen.  Men på det andre billedet du viser her, var vi ofte.
Et yndet treffsted blant Lilleput reisende.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...