Logg inn med Facebook eller Google!

Opps, vi kjøpte hus. Undertittel: \"Ni är galna\"

Started by ofriis, 05. Apr 09, 11:30:14

Previous topic - Next topic

Tzasiki

:cat:
Så spennende lesing, synes dere er så modige !! :notworthy: . Kos dere masse i huset deres i flotte Rethymnon, veldig trivelig by, så koselig i de mange små bakgatene der!. Og omegn rundt er flott!- Byen ligger supert til på Kreta!.   :flower: :flower:

Barbro

Håper det kommer mer :flower: ,storkoser meg med lesing :flower:
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Liv

Spennende å følge dere i huskjøpet.

Har gått i denne gata flere ganger, kommer nok til å legge ekstra merke om det er noen rørelse på takterrassen neste gang.  ;-)

Vi holder til et par mil øst for Rethymnon når vi er på ferie., og håper med tiden på langtidsopphold.  Kanksje vi treffes etterhvert?! :-)

Gro

Tusen takk for at du deler dette med oss :-) Skulle gjerne sett bildene fra overtakelsen og pengene ja ;-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

ofriis

Quote from: \"Gro\"Tusen takk for at du deler dette med oss :-) Skulle gjerne sett bildene fra overtakelsen og pengene ja ;-)
Sendte pm, men fikk lignende feilmelding som andre her på forumet har fått.
Hører gjerne fra deg om du har fått meldingen eller ikke.
The farther one travels / The less one knows

Gro

Quote from: \"ofriis\"
Quote from: \"Gro\"Tusen takk for at du deler dette med oss :-) Skulle gjerne sett bildene fra overtakelsen og pengene ja ;-)
Sendte pm, men fikk lignende feilmelding som andre her på forumet har fått.
Hører gjerne fra deg om du har fått meldingen eller ikke.

Funket udmerket, takk ofriis :flower:

 :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

ofriis

Historien om vårt huskjøp fortsetter, noe forsinket.
Det har blitt like mye en fortelling om folk vi har truffet og ting vi har observert, men det er vel greit med litt krydder til historien, ikke sant? :drunken:

Nok om det.
Det ble ikke noe av renoveringsarbeidet på senhøsten 2008. Ingeniørfirmaet der Nikos arbeidet kunne ikke gjøre jobben allikevel, men Stelios hadde funnet et annet firma som kunne gjøre slikt arbeid. De var på befaring og kom opp med en pris som var langt over det vi hadde forestilt oss. Samtidig steg Euroen til 9 kroner, og senere til 10. Vi lot derfor alt bero inntil videre. Det var selvsagt ikke det vi hadde tenkt oss, men nå var det ikke annet å gjøre.

Vi gikk med mange tanker omkring kjøpesummen og hvorvidt vi hadde vært naive og betalt for mye for huset. Etter noen uker tok jeg mot til meg og ringte til en annen eiendomsmegler for en liten prat. Jeg fortalte hva vi hadde gjort, og damen jeg snakket med sa at de kjente til huset. Så fortalte jeg hvor stort det var og hva vi hadde betalt. Svaret var at «det var en meget god pris». Jeg løp ned til fruen (jeg jobber fra hjemmekontor) og fortalte hva jeg nettopp hadde hørt og vi gliste om kapp. Nå skal det i rettferdighetens navn sies at huset skal renoveres, men hvis vi ender opp med «en grei pris», så er vi fornøyde.
I ettertid har vi fått høre hvilke priser som forlanges for andre hus i området. På andre siden av gata vår er det et hus som er en del mindre enn vårt (ca 40 m², vårt er 50 m² i grunnflate), der eieren forlanger 170000 Euro. Det er også av eldre standard, ikke renovert, men har 2 leiligheter som jo trekker opp i pris. Man kan bygge seg nye hus til langt lavere pris, tror jeg da, men dette er altså gamlebyen, og der er det «crazy» priser som noen uttrykte det.

«Andre siden av gata» er forresten 3,37 meter fra vår husvegg, målt med lasermåler.

I mars 2009 tok jeg kontakt med Kreta Eiendom for å forhøre meg om de kunne se på renoveringen av huset, hvilket de selvsagt kunne. Jeg informerte også Stelios hos HOMELand, og presiserte at det kun var på grunn av språket at vi valgte en annen samarbeidspartner. Det er en stor fordel å kunne diskutere saker og ting på sitt eget språk. Fruen har litt mere problemer enn meg med engelsken, og det er derfor lett å bli satt utenfor når man diskuterer løsninger. Nå kan vi ta en telefon og greie ut med hva det skal være.
Kreta Eiendom har et firma de samarbeider med, AlphaToOmega, som gjør alt arbeidet etter salg. De fikk i oppdrag å rydde og vaske huset til vi kom dit den 18. april, og de ordnet også med rørlegger som skiftet ut varmtvannstanken som var lekk.
Så ordnet de med et firma som utrydder kakerlakker og avtalte med et byggefirma som skulle vurdere renovering av huset.

Penny heter hun som koordinerer alt mulig, en energisk ung dame med god oversikt, og så er hun alltid så morsom å prate med. Det er jo en alvorlig sak å klinke til med huskjøp slik vi gjorde, men så må det jo også være lov å ha det moro så snart det byr seg en anledning.

Endelig kom vi oss avgårde til «Syden» igjen. Lørdag den 18. april 2009 var påskeaften i Hellas, og vi ankom Rethymno med buss til hotellet der «alle de som ikke hadde booket hotell gjennom Apollo» måtte gå av. Taxisjåføren så tvilende på oss da vi ba om å bli kjørt til Olympic 1 hotell som ligger i krysset Moatsu/Odos Dimokratias. «We have a confirmed booking», sa jeg, men da vi kom fram kunne vi ved selvsyn se at hotellet var under renovering.
Ingen ansvarlige var til stede, og etter en rask rådslagning ba vi om å bli kjørt nedover Odos Dimokratias som fortsetter i Odos Kallergi. I krysset Gerakari/Kallergi er sperringen inn til gamlebyen og derfra er det bare knappe 100 meter å gå til vårt tomme hus. Vi låste opp og satte koffertene innenfor døra, her var ingen kakerlakker å se, og spaserte så i retning den ukjente soldats plass.
Arbeidet med renovering av plassen var avsluttet, soldaten hadde flyttet litt på seg, og som vi allerede visste så hadde han nå blikket rettet mot øst; mot Emporiki Bank. Mange forretninger og hoteller holdt ennå stengt, men i Giampoudaki-gaten fant vi Achillion Palace hotell som holdt åpent, Vi tok inn der, hentet koffertene, og var nå klare for resten av påskedagene. Onsdag klokken 9 skulle vi se over huset sammen med en representant for et ingeniørfirma for å vurdere omfanget av renoveringen. Men først skulle vi ta det med ro i påskehelga, ingen ting hastet akkurat nå.

Påskens opplevelser har jeg fortalt om her  http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=1503&start=30 så det holder med å si at vi koset oss i mer sommerlige omgivelser enn vi var vant til på denne årstiden.

Mandag, 2. påskedag, var vi i huset for å vaske og ordne litt. I nabohuset rett over gaten var det stor aktivitet med rengjøring. Kanskje 2. påskedag er dagen for vårrengjøring der. En mann drev på og rengjorde vinduskarmer og balkongdører med noe som lignet en  tannbørste, og gnukket og gned i timesvis for å få det rent.

Men nå ble vi oppmerksomme på en forandring siden forrige gang vi var der. Den stille og fredelige gata vår var ikke så stille lenger. Noen hadde flyttet inn i leiligheta i 2. etasje tvers over gata, og de spilte musikk dagen lang. Ganske høyt og støyende til sine tider. Visste de ikke at det skal være stille på ettermiddagen?  Vi hørte også stemmer fra den øverste leiligheten i huset. Det hørtes ut som et familieselskap, men språket var ukjent. Det hørtes ut som arabisk.
Senere fikk vi forklaringen av Albert, kelner på vår faste restaurant like ved. Han hadde vært med på familieselskapet denne mandagen. Han kunne fortelle at de, i likhet med ham, var av egyptisk herkomst. Det forklarte språket vi hadde hørt. Ungdommene i leiligheten under var bulgarere, og hadde nok ikke lært seg den greske skikken med å holde fred under «siestaen». Vi kunne jo alltids klage til politiet, men det beste ville være å vente til neste gang vi kom tilbake. Kanskje var de flyttet da.
Nåvel, vi var ikke kommet for å lage bråk, og kunne alltids avvente situasjonen.

Tirsdag var det arbeidsdag igjen, og vi stakk innom AlphaToOmega for å hilse på Penny og de andre som jobber der. Det ble et hyggelig bekjentskap. Her var ingen gamle gubber, nei, det var damer over alt (egentlig bare 3). Sjefen sjøl var av finsk herkomst, men hadde bodd i Sverige og snakket derfor et språk som både fruen og jeg kunne forstå uten problem. De fortalte at ingeniøren, som vi skulle treffe neste dag, allerede var i huset sammen med sin sjef for å få oversikt over situasjonen.

Vi hadde planlagt å bo i huset den siste uken for å bli bedre kjent med omgivelsene og ordne med forskjellige ting, og å prøve ut hvordan det føltes å bo der. Bo er vel å ta litt sterkt i, for huset var tomt og ikke særlig innbydende. Støvete var det også tross rengjøringen som var gjort på forhånd.
Før vi reiste hadde vi fått en møbelkatalog fra AlphaToOmega, og nå skulle vi ut og kjøpe så pass med møbler at vi kunne oppholde oss i huset noen dager. Slik var det vi traff på Geir, en oslogutt som hadde pakket snippeska og flyttet til Kreta med familien. Her drev han møbelutsalg og så ut til å trives bra med det. Han hentet oss i bilen sin og kjørte til møbellageret sitt utenfor byen.
Det ligger i nærheten av Rossospiti / russerhuset.
Greit å kunne snakke norsk der også. Det er så mange ting man lurer på, og en nordmann vet jo hvordan vi som kunder ser på saker og ting og kan hjelpe oss på rett spor. I utgangspunktet ønsket vi møbler i kretisk stil, men kom etter hvert på andre tanker. En tradisjonell kretisk sofa er flott å se på, men ganske så ubehagelig å sitte i. Skinnmøbler er heller ikke så praktiske i et varmt og fuktig klima som man har her. Så det ble en fin liten to-seters stoffsofa med avtagbart trekk som kan vaskes, og et lite bord til å begynne med.
Senga var av heltre, brunbeiset i tradisjonell stil med tilhørende nattbord. Et blått lite kjøkkenbord med marmorplate og to stoler i gresk stil fant vi også. Stort mere behøvdes ikke i starten. Huset skal jo renoveres, så alt må pakkes ned og stues bort i mellomtiden. Senere skal vi skaffe en til sofa av samme sort.
Geir var forresten et svært hyggelig bekjentskap. Han kjørte oss tilbake til byen, og vi avtalte at de skulle bringe møblene på fredag samme uke.

Mere følger, også bilder
 :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:
The farther one travels / The less one knows

Annlaug

For et spennende prosjekt. Om en uke er jeg og vandrer i disse gatene så kommer nok å prøve å finne huset ditt og bakeren:)

Tjorven

Så herlig at du er på banen igjen, Ofriis :) Du skriver så fint og morsomt om et spennende prosjekt, og det at du krydrer fortellingen din er bare et pluss. Det er jo sånt som hører med bak \"tørre tall og fakta\".
Gleder meg til fortsettelsen og bildene.
There are no strangers, only friends we haven't met.

ofriis

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det er mere på gang.

Quote from: \"Annlaug\"For et spennende prosjekt. Om en uke er jeg og vandrer i disse gatene så kommer nok å prøve å finne huset ditt og bakeren:)
Start ved plassen med den ukjente soldat, og gå bortover Arkadiou til du kommer til BONN-skiltet. Snu deg mot venstre, så ser du det blå bakeriskiltet.
Bakeren er vanligvis der til utpå ettermiddagen en gang. Noen ganger er han ute og prater med naboene. Noen ganger blir han overmannet av trøtthet og sover med hodet på glassdisken. Han har nok lange dager på jobb.
Kanskje har ingeniøren fått satt arbeiderne i gang med renoveringen. Det har han nok, men av erfaring bruker jeg ordet kanskje..... I så fall hadde det vært gøy med et bilde.
tjo-hoooooooooo  :blackeye:  :blackeye:  :blackeye:
The farther one travels / The less one knows

Gro

Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Annlaug

Har notert med veivisningen så bilde håper jeg det blir:) Når skal dere nedover igjen?

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...