Logg inn med Facebook eller Google!

Opps, vi kjøpte hus. Undertittel: \"Ni är galna\"

Started by ofriis, 05. Apr 09, 11:30:14

Previous topic - Next topic

ofriis

Takk for hyggelige kommentarer.

Quote from: \"Torill\"Herlig!!!
Og Petterøesen er med ser jeg :blackeye:
Den må hun ha, ja.

Kaka og Tjorven: Vi kan vel ha våre tanker om gamlefars drikkemønster, men han var et slikt et hyggelig bekjentskap at jeg velger den positive tolkningen av situasjonen.
 :drunken:

Quote from: \"Camillchen\"hyggelig lesning - artig å følge med. Var i Rethymnon for et par uker siden, og hver gang jeg så et bakeri, tenkte jeg \"er det her mon tro\". :-)
Når du ser det blå skiltet som henger i en snor tvers over gaten er du kommet til riktig sted.

Annlaug: Du får nok bare se en slitt fasade og en stygg balkong, men det skal bli bedre.
 :profileright:

STOP PRESS! I dag, den 30. september, har advokaten underskrevet kontrakten om renovering av huset. Det har tatt sin tid, men nå er det ikke mye mer som skal på plass før ingeniøren kan gå i gang. Det vil si at  arkeologikontoret, som egentlig var ferdig med sitt, har begynt å pirke på utforming av balkongen. Den er slik den alltid har vært, men de mener nå at den bør være symmetrisk på fasaden. Altså lik avstand til begge hushjørner. Jeg har bedt advokaten om å trå til og rydde opp, for i dag fikk jeg nemlig høre at kontaktpersonen på arkeologikontoret er en dame. Og da kan man aldri vite !
:whistle:

Så skal papirene innom byplankontoret, eller hva det nå heter der. Det er en enkel sak, men så er det jo snart valg, og da tar alt mye lengre tid.

 :rr:  :rr:  

P.S. Bikkja til bulgarerne heter Vicky.
The farther one travels / The less one knows

Tjorven

Får håpe papirmølla maler fort, og at man ikke henger seg opp i balkongfasaden ;) Lykke til :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anne

Herlig å følge dere i deres erfaringer. Kjenner meg igjen i masse av dette.
Skal hilse fra Annlaug. Hun har funnet huset og alle vinduene sto åpne og det ble jobbet inne.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Annlaug

Gikk forbi huset ditt tre ganger og de jobbet i gresk fart alle dagene. Rev de ut kjøkken? Hilste på bakeren og kjente lukten fra bakeriet som dere våkner til:) Så en litt slitt fasade som du sier men du har lagt ut bilder fra huset så ser at her er det potensiale til sjarm og hygge:) Veldig sentralt men likevel stille område

ofriis

Quote from: \"Annlaug\"Gikk forbi huset ditt tre ganger og de jobbet i gresk fart alle dagene. Rev de ut kjøkken? Hilste på bakeren og kjente lukten fra bakeriet som dere våkner til:) Så en litt slitt fasade som du sier men du har lagt ut bilder fra huset så ser at her er det potensiale til sjarm og hygge:) Veldig sentralt men likevel stille område
Jøss ? Gresk fart ?
Nei, kjøkkenet skulle de ikke rive ut, dette må jeg se med selvsyn.
Tror jeg hiver meg på flyet kl 08:50 i morgen tidlig. Kofferten er pakket....
 :flower:
tjo hooooooooooo
The farther one travels / The less one knows

Annlaug

De hadde noen skapdører som så ut som kjøkken i tilhengeren sin så lurte på om det var deres kjøkken. På tirsdag var det mye folk opp og ned trappene da vi gikk forbi og bakeren stod ute og så på dem så vi hilste fint Kalimera

ofriis

Glimrende Annlaug. Vi er nå ca 250 meter fra åstedet, men først en rødvin på balkongen på Kyma Beach før vi fortsetter. Vi kjørte hjemmefra i snøstorm i går, og sitter nå her og betrakter livet omkring oss, i skjorteermene på balkongen. Herlig ! ! !
 :cheers:
Skapdørene er fra et klesskap som vi rev ut fra et soverom i sommer, så da er kjøkkenet utenfor fare. Vi ble litt skremt et øyeblikk, for kjøkkenet var det eneste de ikke skulle røre.
 :clown:
Men for å si det sånn: om de hadde revet kjøkkenet ved et uhell, så hadde vi tatt det i beste mening. Hva skal man ellers gjøre?

Takk for bildene !
The farther one travels / The less one knows

ofriis

Da er det på tide å gi seg til kjenne igjen. Det har tatt bortimot 4 måneder å fullføre renoveringen, og noe ekstra arbeid har det blitt.
I dag har det oppstått litt \"krøll på linjen\" fordi advokaten vegrer seg mot å betale ut hele sluttbeløpet til entreprenøren. Dette beror på at lisensen for renoveringen fortsatt ikke er utstedt, og forsikringen for arbeiderne derfor ikke er betalt, hvis jeg nå har forstått det rett.
Jeg har tillit til at hun har kontroll på situasjonen og at hun ikke tar noen sjanser med hensyn til formalitetene omkring renoveringen.
 :argue:  :fencing:

Her en \"sneak preview\" av den ferdige fasaden. Forandringen er formidabel, får man si. Balkongen har fått nytt rekkverk og er pusset opp, fasaden er malt med dekor rundt vinduer og dør, og flere vinduer er skiftet ut og utstyrt med skodder.


Flere bilder følger, bare gi meg litt mere tid.
The farther one travels / The less one knows

5ifamilien

OOii da !! Det får`n si - det har blitt SÅ flott :-) Måtte gå tilbake til det \"gamle\" bilde for å sjekke at det det var det samme stedet... Blir spennende å se hvordan resten blir ;-)

Annlaug

Total forandring:) Hadde ikke kjent igjen huset. Her er samme huset da jeg gikk forbi for 4 måneder siden

ofriis

Ja, vi ble veldig overrasket og glade da vi fikk se bildene som var tatt utvendig. De elektriske ledningene får vi ikke gjort noe med. De skal faktisk skiftes ut med nye fordi det foregår en oppgradering av el-nettet i området. De nye kablene er tykkere, og så er de svarte. På toppen av alt så får man heller ikke lov til å male dem. Da jeg fikk høre det så surmulet jeg en stund inntil fruen fant ut at det bare var å dekke de til med blomster. Så da får vi prøve å lage et blomsterarrangement bortover veggen. Det er plan A.
Siden jeg nevnte el-verket: Senere en gang skal jeg fortelle om mine trefninger med damen på el-verket. Det var noen papirer som måtte ordnes, og det gikk ikke helt som jeg hadde tenkt.
 :blackeye:  :blackeye:  :blackeye:


Noen flere bilder:
Renoveringen er i gang. Bildet er tatt den 12. oktober 2009, og vi kan ane at arbeidet vil skape noen problemer for naboene, ikke minst bakeren. Det er jo knapt plass til arbeidsbilen mellom husveggene.



Her diskuteres det nye badet. Vi ser ingeniøren, arbeideren og sjefen til arbeideren (delvis skjult). De gamle gulvbordene er ca 40 cm brede.
Senere kom jeg dit da de skulle ta hull for rørene, helt inne i hjørnet. Det foregikk slik: Først diskuterte ingeinøren og sjefen en lang stund. Deretter ga sjefen ordre til arbeideren om å sette i gang, og han brukte hammer og huggjern for å lage et hull på ca 20x20 cm gjennom de gamle gulvplankene. Underveis fikk arbeideren en og annen korreks fra sjefen. Når arbeidet var gjort sto sjefen og ingeniøren lenge og kikket ned i hullet mens de diskuterte et eller annet som jeg ikke forsto. Jeg ble naturlig nok nysgjerrig på hva det var de hadde funnet, og da de hadde gått gikk jeg for å se selv. Hullet var tomt; alt jeg så var bordene i kjøkkentaket under.
  :bom:



Kjøkkenkroken vår er en slagmark. De har begynt å ta hull gjennom betonggulvet i kjøkkenet for å komme ned i badet i underetasjen med rørene. Stakkars naboer! Dette kan de da ikke unngå å høre. Heldigvis er det restriksjoner med hensyn til hvilken tid på døgnet de kan arbeide her.



Bildet er tatt i 3. etasje, det nye badet kommer til venstre for der arbeideren er. Vi ser hvordan han meisler seg bortover veggen for å lage en grop til rør for elektriske kabler. De skal opp til taket der det skal monteres solvarmeanlegg for varmtvann. Etter at røret er lagt kommer "the plaster man" og dekker det pent til. Når det hele er malt og ordnet så kan man ikke se spor etter arbeidet.
The farther one travels / The less one knows

Annlaug

Vi hilste på arbeidsfolkene med den bilen Og på bakeren som stod og så på:) Det har blitt veldig flott utvendig så ser frem til å se bildene fra rommene også

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...