Logg inn med Facebook eller Google!

Hva lønner seg

Started by veronika, 10. Mar 09, 14:25:49

Previous topic - Next topic

veronika

Hva er mest lønnsomt kjøpe reise hos et reise selskap eller ordne alt selv?

Mixelite

Det kommer an på hvor mange dere er i reiseselskapet(familier sparer mer enn et par på å ordne selv), når på året dere reiser og hvor dere skal dra. Med andre ord: Det må man nesten regne på for hver tur for å finne ut av.

bengalow

Jag håller med mixelite. Det finns dock en annan aspekt, som inte är rent ekonomisk - hur mycket vill man uppleva, och hur mycket värderar man egna upplevelser. Det finns en del som vill ha allt ordnat vid ankomst, och åter andra som tycker om att öluffa/fladdra - och värdesätter det.
Att resesällskapen försöker ordna allt till billigaste möjliga pris är en rent affärsmässig konklusion, så det är ibland billigare, bland annat med hänsyn till att deras hotell ofta har \"hög standard\". Om man vill spara in lite pengar så kan man vid eget resande spara in, men otrivsel lurar bakom varje val.
Känner man till Grekland, och varit där förut, så har chansen att få en  billigare resa - men inte mycket billigare.
Lägg en budget utifrån vad ni skulle betalat på en charterresa, och försök leva efter det!! Det kan bli svårt, för man unnar sig lite mer än man tror. Om pengarna styr, så är svårt att uppleva friheten av att resa dit man känner för, och möjligens att ferien blir en flopp...
Med en charterresa så har man alltid möjligheten till reklamation, om inte allt är till belåtenhet - det missar man vid eget resande.
Vi åker för det mesta på eget bevåg, och har alltid haft det hur bra som helst.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Jeg ville bare føye til en liten snutt slik at du er klar over at enkelte billigbilletter gir veldig lang reisetid, noe som gjerne gir merforbruk av penger underveis, og noen ganger endatil en natt på en eller annen flyplass.

For oss som skal fra a til b er regnestykket enkelt. For Bengalow som kanskje vil fra a til b via x, y og z er det litt verre. ;-)

Marit

Så må en tenke på hvor viktig det er å komme direkte til reisemålet (som de fleste charterflyene gjerne gjør) på kortest mulig tid, eller om en får billigere rutefly og synes en mellomlanding ev. å lande ett sted for å reise videre med f.eks. båt, er helt greit.

Ikke noe enkel løsning. En må regne ut prisen ut etter når, hvor en skal reise, hvor mange osv. Det betyr også arbeid med å finne ut priser på hotellovernatting dit en skal (noe som kan være en del av forberedelsen for mange, mens noen kanskje synes det å sjekke alle disse prisene blir noe herk og kun merarbeid og frustrasjon).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Tjorven

Drar man med et reiseselskap og er alene, må man betale nesten dobbelt opp. Da lønner det seg å finne bosted på egen hånd, fordi man betaler for selve rommet, ikke pr pers.
I sommer tar jeg charter fra Trondheim til Santorini (kun fly) og drar videre/finner bosted på egenhånd til Antiparos. Dette blir billigste løsningen for meg.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ingeborgimevind

Gjør konkrete sammenligninger, basert på hva dere ønsker og planlegger - vi har aldri hatt problemer, selv i høysesong, med å få akseptabelt husly til en fornuftig pris - og da er fleksibiliteten til stede. Har også hatt gode erfaringer med hopp-på-turer, selv om det er lettest når man er få og uten små barn.

Nå som vi reiser i egen \"boenhet\" er det aldri snakk om annet enn billettsøk - billigst gjelder, og må vi vente noen timer i Amsterdam så har de god og dyr musserende vin i venteområdet, samt behagelige liggestoler!
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

KyriaT

DET er det vel ikke noe entydig svar på, det kommer jo helt an på! Som flere har vært inne på så spiller det en rolle hvor du/dere skal, når på året, boligstandard og, vil jeg tilføye, om man kan ta det som det kommer eller om man vil/må planlegge bosted og transport på forhånd.

Kan du ta ferie på kort varsel og det ikke spiller så stor rolle hvor du havner, har jo charterselskapene ofte restplass/last-minute tilbud. Kan du reise på tider av året hvor de fleste andre ikke kan/vil reise, som f.eks. mai og begynnelsen av juni er også ordinære charterreiser ganske billige.

Skal du reise i høysesong kan selve reisen bli billigere med rutefly, men det er ofte vanskelig (og dyrt) å finne bosted, spesielt de to første ukene i august (gresk fellesferie - skygg unna!)

Det er også et paradoks for mange, at det faktisk er dyrere å bestille hotell/rom på forhånd (f.eks. via internett) enn det er å skaffe rom på samme hotell/bosted når man faktisk er der. Det er mange årsaker til det, både kulturelle og praktiske.
Reiser man utenom juli/august vil jeg faktisk fraråde forhåndsbestilling, det blir for det første billigere å ta det der og da, og du får dessuten se rommet før du takker ja. Det er ikke alltid bildene på internett stemmer med virkeligheten, som noen av oss bittert har fått erfare.

Så vil jeg også si at har man bare 1-2 ukers ferie, og ikke er spesielt erfaren som øyloffer/reisende i Hellas, ville jeg varmt anbefale charter, ikke minst fordi det er så tidseffektivt - du kommer med direktefly og slipper å tenke på både videre transport og hvor du skal bo, ergo er det mer tid til å kose seg på ferie.
Har du laaaang ferie, og dessuten har reist mye i Hellas før, kan rutefly og et selvstendig opplegg ha mange fordeler, fordi man da står mer fritt i hvilke dager man vil reise bl.a., og man tåler også at det går bort litt svinn (i tid) på leting, ordning og fiksing.

IKKE bry deg om de som \"snobber\" i den ene eller andre retningen, og hevder at bare charter eller bare reiser på egen hånd er bra. Gjør det som passer for DEG!
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Marit

Som nevnt tidligere så må man betale ekstra for å ha rommet alene når man reiser med reiesselskaper.

Når jeg reiser tilbake til Kos og bruker hotellet jeg har bodd på i flere år (og blir gjerne 2-4) uker, så lønner det seg å ordne hotellet for seg og flybilletten for seg (og gjerne med charter - ikke alltid det går rutefly som passer til den prisen som passer når jeg skal reise). Men, da jeg reise til Skiathos 1 uke i fjor, kom prisen ut på det samme om jeg kjøpte hotell for seg (ut fra pris jeg fikk på forespørsel) og charterflybillett og full charterpkakke (prisen for å ha rommet alene for dette hotellet var ikke av de høyeste).

Det kommer jo også an på om du/dere gjerne vil ha hotellet/rommet klart på forhånd, eller om det er like greit å lete etter rom når dere kommer frem.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

polyanna

Hva som lønner seg, kommer jo an på flere ting - som før sagt her.

Reiser jeg kun for en uke og alene, kan det være komfortabelt og lønnsomt med charter. Men ikke nødvendigvis, om flybilletten er billig. Det kan den være, uten laaang reisetid og flybytter. Og om jeg tar inn et sted der eieren kjenner meg igjen (grekerne må ha et ekstremt visuelt minne) og sier \' du er en av de faste\', slår de gjerne av på prisen. Sist gikk døgnprisen da uventet ned med 10 euro, uten prutting. (Jeg prutter aldri) Og fikk samtidig tilbud om ytterligere 10 ned om oppholdet ble lenger enn en uke.

Som det er sagt før, man betaler for rommet, ikke for antall personer når det ikke er charter. Da inngår som regel også AC. Altså ingen ekstra kostnader der. Personlig opplever jeg \'reise-på-egen-hånd som en bonus; personalet er ofte mye hyggeligere - om det betyr noe.

Fordelen med å reise på egen hånd er bl.a. at man kan flytte på seg om trivselen er lav. Reiser man charter, er det en klar fordel at \'ting\' er ordnet på forhånd. I hvert fall for meg, især om jeg reiser sammen med andre -som kanskje har andre forventninger om sted og \'norsk\' struktur eller system, og standard.

For noen få år siden reiste jeg på egen hånd i august, for tre uker, og betalte 23 euro døgnet (med balkong, ac, frokost). Da hadde jeg mailet på forhånd og vært svært konkret mht. hva jeg spurte om. Dog, dette var ikke i Kykladene. Der er det dyrere på den tiden. Et annet år kom hotellutgiftene på enorme summer - i midten av august - kanskje fordi det var i Kykladene og vi ikke hadde bestillt på forhånd?. Da hadde charter vært atskillig mer lønnsomt. Men i samme område/øygruppe tidlig på sommeren, er det ypperlig å orientere seg ved ankomst. Til ok priser.
Skulle jeg reist med barn, ville jeg nok tenkt atskillig mer på komfort og charter-fordelene.

Så det kommer an på....og det er individuelt.

Barbro

Jeg har prøvd charter,men mest reist på egen hånd ,og gjerne ordnet bosted på forhånd.Får man en meget billig billett på en hopp på tur,med hotellopphold,står man ganske fritt til å ha base på hotellet som følger med,og kan ta svippsekken og ta turer med overnatting på nærliggende øyer.Min første Hellastur var en sånn tur,fly til Kos..vi ante ikke om vi havnet på Kos,Kalymnos eller Leros før vi kom til Kos..oh lykksalighet..vi havnet på Leros,som ble øya i mitt hjerte :love7: !
Fly og hotell kostet 2500 nok for 2 uker..da kunne vi ta oss råd til å farte litt..Dro til Kalymnos,Patmos og Lipsi..med overnatting samtlige plasser..en stor opplevelse som førstereis i Hellas(året var 02)..og vi stortrivdes også på hotell Elefteria på Leros.
Mulighetene er mange :icon_smile: ,en får søke rundt og finne det alternativet som passer best der og da.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...