Logg inn med Facebook eller Google!

Video-brev fra Naxos

Started by Anders, 02. Mar 09, 18:33:01

Previous topic - Next topic

Anders

02. Mar 09, 18:33:01 Last Edit: 29. Aug 11, 21:42:26 by Anders
Jeg har i noen år nå reist jevnlig (dvs årlig!) til Naxos på såkalt \"guttetur\".
En uke i overgangen mai/juni, med litt varierende reisefølge.
Nå har man vel etter hvert samlet såpass med år på baken at det hele foregår i rolige og siviliserte former, men litt gutt er det jo i enhver mann, uansett alder :-)

I 2005 var jeg den lykkelige nyblivne eier av et video-kamera. Noe som helt tydelig viste igjen på resultatet :-) Men etter litt grundig redigering her, så har jeg nå fått til noen litt lengre snutter som kanskje kan gi et lite inntrykk av hvordan en slik tur kan oppleves for sedate herrer over både den første og den andre ungdom :-)

Vi fløy til Santorini og tok taxi ned til havnen. Som selskap i bilen hadde vi noen hyggelige bergensdamer som var på \"jentetur\" :-)
Litt vindsus og rystende kamera må man vel regne med på en slik biltur, men et visst bilde av opplevelsen får man kanskje? Det var ganske grått og overskyet da vi ankom, og jaggu fikk vi en heftig regnbyge nedi havna også, men deretter ble hele uken rent frem vakker!




Anita

Herlige filmsnutter Anders  :cheese:  :cheese:  Ser at du fikk med deg både damene og fuglene .. hi hi  :compress:

Tror vi må leie oss firhjuling når vi kommer ned og kjøre til Plaka stranden.

Vennlig hilsen
Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

:-)
Det ante meg at du kanskje ville like dette :-)
Nedover mot Agia Anna og Plaka kjører man grei vei, nede på Plaka må man finne den \"jungelveien\" som går litt innenfor. Ellers kommer man ikke videre mot Mikri Vigla. Og når man er forbi der kan man \"til dels\" fortsette på selve stranden, men ha gjerne i minne den advarselen som ble lagt ut her en gang om kjøring i løssand. Det er IKKE disse syklene utstyrt med dekk til å takle. Vi fortsatte helt ned til Pyrgaki-stranden, og hvis de ikke har bygget noe mer vei de siste årene så er det verdens ende :-)

Anita

Quote from: \"Anders\":-)
Det ante meg at du kanskje ville like dette :-)
Nedover mot Agia Anna og Plaka kjører man grei vei, nede på Plaka må man finne den \"jungelveien\" som går litt innenfor. Ellers kommer man ikke videre mot Mikri Vigla. Og når man er forbi der kan man \"til dels\" fortsette på selve stranden, men ha gjerne i minne den advarselen som ble lagt ut her en gang om kjøring i løssand. Det er IKKE disse syklene utstyrt med dekk til å takle. Vi fortsatte helt ned til Pyrgaki-stranden, og hvis de ikke har bygget noe mer vei de siste årene så er det verdens ende :-)

Takk for tipset Anders  :cheese:

Håper de firhjulingene er for to slik at jeg slipper å kjøre den ene  :cyclopsani:

Vennlig hilsen
Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Gro

Og jeg har sett alle flere ganger:)! Toppers:)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Anders

02. Mar 09, 20:33:28 #5 Last Edit: 29. Aug 11, 21:43:14 by Anders
:-)
Takk for det, Gro.
Og det kanskje ville være bedre å leie en sånn liten \"beach-buggy\", Anita?

Men jeg fortsetter nå mitt lille video-brev.
En morgen/formiddag gikk jeg meg en laaaaaangsom rusletur, fra stranden via \"sjøveien\", og forbi rådhuset/kulturhuset og hele havnen bortover, til Portara\'en. Været var nydelig og stemningen døsig, og det ble iallfall noen stopp på veien tilbake (for å kompensere væsketapet :-) )

Denne er litt lang- over 6 minutter (langtekkelig vil kanskje noen synes?).
Men det hører liksom sammen for å gi et bilde av geografien :-)


Anders

02. Mar 09, 21:19:41 #6 Last Edit: 29. Aug 11, 21:44:07 by Anders
Litt har jo sikkert forandret seg på disse årene... trær har blitt større og noen møbler har blitt fornyet... en og annen butikk her og der... men stort sett er Naxos by som den var på denne videoen.

Jeg brukte rimelig lang tid tilbake også, etter min morgenvandring (jamfør forrige innlegg :-) ), og det rakk (nesten) å bli litt sånn \"delvis overskyet\". Men det var forbigående. Dagene gled avgårde i en varm, herlig døs.

Taverna Poseidon- hvor Dimitri lagde \"verdens beste\" peppersteak- er historie. Der ligger nå Taverna Meltemi, hvor man OGSÅ kan få god mat!
Og Sophia ville ikke filmes :-)


Anita

Herlig  :cheese:  :cheese:  dette er balsam for sjelen å sitte å se på slike filmsnutter nå mens det er snøslaps og guffent utenfor  :flower:

Gleder meg virkelig til å kunne hoppe i sjøen.. spise god mat ... nyte noe godt i glasset mens man ser på livet   :cheers:

Vennlig hilsen
Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

03. Mar 09, 18:47:46 #8 Last Edit: 29. Aug 11, 21:44:42 by Anders
Gamleby, havn... Square og St.George... \"turistinfiserte\" fasader og glansbilder... men hvordan ser det egentlig ut på \"baksiden\"? Der \"innenfor\"? Hva finnes der, og hvordan arter dagliglivet seg der inne, noen hundre meter fra \"gullkysten\"?

Den som gidder henge med i sju-åtte minutter kan få noen ørsmå glimt av det...


Anita

Herlig film Anders  :cheese:  :cheese:  :cheese:

Naxos appelerer virkelig til meg ... de herlige hvite husene ... blå dørene ... alle blomstene .... fuglene som kvitrer  :flower: Jo et slikt sted kunne jeg godt tenkt meg å tilbringe min pensjonisttilværelse når den tid kommer  :cheese:  :cheese:  :cheese:

Vi er veldig glad i å tusle rundt i bakgatene/sidegatene for å \"snuse\" på livet hvor grekerne selv bor. Hvis vi finner en lite kafe setter vi oss alltid ned for å nyte et glass frappe eller kanskje en ouzo. Det er ferie det...

Og ja ... den papegøyen likte jeg ... hi hi ... godt trena hørte jeg.....  :cheers:

Vennlig hilsen
Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

04. Mar 09, 18:03:29 #10 Last Edit: 29. Aug 11, 21:45:08 by Anders
Sånne spaserturer på \"baksiden\" ender stort sett opp på fremsiden igjen.
Ikke så ille lange \"snutten\" denne gangen... drøye tre minutter :-)


Athina

Herlig, Anders! Og det er den mest idylliske søppelbilen jeg noen gang har sett... :cheers:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...