Logg inn med Facebook eller Google!

Gresk Spotify-musikk

Started by kaka, 23. Feb 09, 19:31:27

Previous topic - Next topic

kaka

Velkommen ombord, Athina! da er vi fire, og ennå er her plass til fler!

Og ditt Gipsy-tips, Tommy, brakte meg videre, etter å ha lyttet og kost meg.

Her er \"Your Childish Love\" med Kostas Pavlidis


Kan du hjelpe meg her, Bengalow? Navnet (Kostas) høres maskulint ut, men stemmen litt mer feminin?
Og siste sporet er intsrumentalt. Så, hvem som gjør hva her er jeg uisikker på:
KariK

bengalow

Då fyller jag på med lite \"tsiggani\"-musiki....Den bäst kända av dessa i Grekland är utan tvekan Kostas Xatzis (Chatzis). Jag älskar hans sång, och tror att det finns minst 20 skivor av honom i CD-stället!  Här sjunger han en atypisk melodi, men jag kunde inte låta bli att välja den, för den är en av mina 10-bästa: \"Odos Aristotelos\"...fast \"gubben\" har blivit gammal och är rent vithårig nuförtiden. Hans mest kända heter \"Pare ena kochyli ap\'to Aigaio\" (Ta med en snäcka från Egeiska havet)

Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Absolutt til å høre på, ja! og ingen tvil om at det er en mann som synger her. Behagelig stemme. Fin musikk til er det og!
Nå lytter jeg til \"en sky måne\". Liker den,-

Og mens jeg bare lar han synge seg videre merker jeg at jeg liker den nesten gråtaktige stemmen bedre og bedre. Det er faktisk noe av det jeg har likt best av mannlige sangere, til nå
KariK

Morten

Quote from: \"Athina\"En stor takk til trioen bengalow, kaka og Tommy :cheers:
Dere har funnet fram til så utrolig mye bra og variert gresk musikk som dere deler med oss andre her. Håper dere fortsetter med det!

- Helt enig Athina, en STOR takk til trioen bengalow, kaka og Tommy for all den fine greske musikken dere kommer opp med. Jeg lærer mye om gresk musikk i de innleggene dere skriver (ganske blank fra før ) -Fortsett...  :bounce:
Κρήτη στην καρδιά μου.

bengalow

Tack, det var kul att ni läser(och kanske lyssnar) på diverse tips...och då har vi nästan inte behandlat den största inom grekisk musik. Hon börjar bli gammal nu, men när hon var yngre, då jädrar anamma kunde hon trollbinda sin publik. Detta är nog det vackraste jag vet - tårarna kommer av sig själv - hör på Xaris Alexiou, och njut! av musiken. Tänk er en ljum sommarkväll, med böljornas milda slag mot stranden



Och ett exempel från hennes tredje (tror jag) skiva \"24+1 melodies\". Då var hon ung, bara ett par och 20 år (född 27/12 1950), men sådan spännande röst!!!! Och så vacker hon var!!!



Now we\'re talking!!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Morten

.. Ja legger listene inn i Spotify og hører mye på gresk musikk for tiden ... Lengter til sol og varme  :bounce:
Κρήτη στην καρδιά μου.

kaka

Se der ja, nå begynner det å bølge i båten. Hyggelig Morten!

Noen av lenkene er desverre ikke tilgjengelige i Norge, som din siste, Bengalow. Men hvis jeg klarte å slå opp riktig navn?, så hører jeg nå noe annet av damen, og det er absolutt hørbart:
KariK

bengalow

Visst är det henne....nr 13 på skivan är en av de bästa jag vet. Den sjöng också Kostas Xatzis, o tsigganis, men detta är helt underbart: \"Aristolelesgatan, där vi föddes, och lekte samman som små...\" Ack vad jag njuter!!!! (och gråter!!!!)



Jag har skrivit en del om henne på \"Kultur>Musikk\" samt en del andra sångare....fast det var en tid sedan.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Om jeg ikke gråter, Bengalow, så blir jeg veldig berørt! Takk for at du \"viste\" meg henne også! Lett å høre at hun fenger sitt publikum, her, når de synger med.  Stemningen er til \"å ta og føle på\"
KariK

bengalow

Att få fatt i en grekisk sångare som leder vidare är lätt...om man söker på enkla ord t.ex. \"einai\" eller \"eimai\" så kommer det massor av svar likadant \"agapo\", \"sou\", \"ego\", \"Greece\" eller liknande. Prova att sök på \"Glykeria\" så har ni dam nr 2 i Grekland....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Se där ja, nu har staffanstörparn kommit igång ordentligt här, bra Bengalow :-) , det var då för väl att du startade denna tråden Kaka ;-)

Det här tyckte jag var riktigt skönsång att lyss till frampå småtimmarna, Anna Vissi.



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Kul med grekisk musik....prova vad du tycker om denne artisten Tommy!!  Xristos Kyriazis, en helt annorlunda röst, men en av mina absoluta favvisar.\"Mou thymiseis i mana mou\" (På påminner mig om min mor)



och hans mest populära \"Sto Imerovigli\"

Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...