Logg inn med Facebook eller Google!

Enkel grammatikk II

Started by Svein~B, 29. Apr 07, 10:53:51

Previous topic - Next topic

Svein~B

Quote from: \"eijukka\"Det här är verkligen INTE enkelt, men kul är det att följa \"undervisningen\". Tack bare Sven~B!! Jag tror faktiskt att man lär sig nog alltid något, även om det är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ svårt (säg inget emot, S!!).
Alltså WE WANT MORE!!
Hilsen av Eija cxsdfafddddd

Takk, Eija.  :-)

Som jeg pleier å si: Alt er enkelt, for den som kan det.

Jeg skjønner at noe av dette er vanskelig, men jeg prøver å gjøre det så  enkelt som mulig i hvert fall. Og som du sier, selv om du kanskje ikke forstår alt, så lærer du alltid noe.

En annen ting jeg pleier å si: Jeg satser på at det blir klarere etter hvert. Det er det jeg pleier å si når det er noe jeg ikke forstår.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

gallerytouri

Quote from: \"Svein~B\"På gresk, hvis vi skal tro Bengalow og Gallerytouri, så bøyer vi også når vi teller, hvis vi vet kjønnet på ordet for det vi skal telle.

Jeg har bodd her i 15 år, tenker på gresk og underviser i gresk...men du trenger for all del ikke TRO meg...

Fortsett undervisningen du, jeg skal ikke blande meg inn noe mer!
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

Svein~B

Quote from: \"gallerytouri\"
Quote from: \"Svein~B\"På gresk, hvis vi skal tro Bengalow og Gallerytouri, så bøyer vi også når vi teller, hvis vi vet kjønnet på ordet for det vi skal telle.

Jeg har bodd her i 15 år, tenker på gresk og underviser i gresk...men du trenger for all del ikke TRO meg...

Fortsett undervisningen du, jeg skal ikke blande meg inn noe mer!

Jeg må nok en gang si at jeg er forundret over hvor hårsår det går an å være. Jeg må jo selvfølgelig velge å tro på dere, selv om det høres merkelig ut. Jeg tror dette blir veldig rart hvis de som vet bedre ikke sier ifra når noe er feil. Som jeg har sagt noen ganger, jeg kan mye grammatikk, men ikke særlig mye gresk.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

gallerytouri

Quote from: \"bengalow\"Svein. Nu lägger jag av. Sköt tråden som du själv vill, det blir nog bäst så!!!

Godt sagt, og jeg er helt enig! Jeg kom opprinnelig innpå for en liten oppklaring, jeg...
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

xristina

Quote from: \"Svein~B\"På gresk, hvis vi skal tro Bengalow og Gallerytouri, så bøyer vi også når vi teller, hvis vi vet kjønnet på ordet for det vi skal telle.
Bengalow og Gallerytouri har selvsagt helt rett. Det er jo dette som er så frustrerende med gresk, at til og med tallene bøyes. Dette kan jeg ikke godt, og de forstår jo selvsagt om du sier feil, men korrigerer deg gjerne høflig fordi de vet at du vil lære.

Svein~B

Quote from: \"xristina\"
Quote from: \"Svein~B\"På gresk, hvis vi skal tro Bengalow og Gallerytouri, så bøyer vi også når vi teller, hvis vi vet kjønnet på ordet for det vi skal telle.
Bengalow og Gallerytouri har selvsagt helt rett. Det er jo dette som er så frustrerende med gresk, at til og med tallene bøyes. Dette kan jeg ikke godt, og de forstår jo selvsagt om du sier feil, men korrigerer deg gjerne høflig fordi de vet at du vil lære.

Jeg vet at tallordene bøyes på gresk. Det har jeg visst i cirka ti år. Men sånn jeg har oppfattet det, så bøyes de bare når de står sammen med et substantiv  i en setning, ikke når man teller ting i den virkelige verden. Når man teller, så tenker man ikke nødvendigvis ord og kjønn. Grammatisk, så er det ikke tingen som har kjønn, men ordet. Jeg kunne gitt en redegjørelse her for forholdet mellom ord, begrep og referanse, men jeg tror ikke det fører noe sted hen. Jeg regner med at de som bor i Hellas vet best. Skal vi komme oss videre?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Barbro

Videre er veien å gå,SveinB vzdfddddd !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Svein~B

Quote from: \"winther\"Videre er veien å gå,SveinB vzdfddddd !

Takk, Winther. :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Så er vi framme ved det vanskelige. I hvert fall var det en som sa at det vanskeligste er alle småordene. Var det Sigbjørn? Igjen tror jeg at det blir enklere om man forstår at forskjellige slags ord har forskjellige roller grammatisk og semantisk.

Jeg begynner med det som jeg ser på som det enkleste: Konjunksjonene.

Tidligere snakket man om at man hadde to forskjellige slags konjunksjoner, de sideordnende og de underordnende. Nå gjør man ikke det lenger. Vi har delt det i to forskjellige ordklasser. Det man tidligere kalte sideordnende konjunksjoner, kalles nå bare konjunksjoner. Det ligger i ordet konjunksjon at de er sideordnende.

På norsk har vi fire konjunksjoner: \'og\', \'eller\' \'men\' og \'for\'. De fleste europeiske språk, om ikke alle, har tilsvarende sett.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Sigbjorn

Quote from: \"Svein~B\"Så er vi framme ved det vanskelige. I hvert fall var det en som sa at det vanskeligste er alle småordene. Var det Sigbjørn? Igjen tror jeg at det blir enklere om man forstår at forskjellige slags ord har forskjellige roller grammatisk og semantisk.

Neida, jeg synes ikke småordene er vanskeligere enn de andre. Jeg synes alle er mer eller mindre like vanskelig.

La merke til et par småord når vi var der i sommer. Når folk svarte mobiltelefonen sa de stort sett \"ναι\", men veldig mange svarte med \"Ελα\" uten at jeg helt skjønte hvorfor de i et øyeblikk svarer \"Ja\" og i neste øyeblikk \"Kom!/Se!\". Jeg hørte et småord der som jeg tror jeg skjønte ut fra situasjonen. En bussjåfør iakttok at en bil holdt på å rygge i en annen, og ropte straks \"Ωπα!\".

Et annet kjekt småord er selvfølgelig \"ΜΠΙΡÎ'\". De blir så lykkelig når du bestiller øl på gresk på restauranten, hvis du i tillegg tar en \"Μια μικpά μπιpα, παpακαλώ\" blir de kjempeglad.

Sig
Δεν πειραζει

eijukka

Hej Sig!
Detta med ελά var en gång för länge sedan lite konstigt för mig.
Jag försökte att ringa till en grekisk vän och hennes mor svarade med ελά och jag trodde att hon bad min vän att komma till telefon. Så väntade jag  och väntade, hon ropade ελά många gånger och det hände ingenting. Jag slutade med samtalet och vågade inte att ringa på nytt. Jag tror nu senare att hennes mor inte förstod min \"grekiska\" och därför ropade sin ελά erwwrewwrrwrrr ! De flesta svarar nog NÎ'Ι såsom du skrev.

Eija

xristina

Quote from: \"Sigbjorn\"De blir så lykkelig når du bestiller øl på gresk på restauranten, hvis du i tillegg tar en \"Μια μικpά μπιpα, παpακαλώ\" blir de kjempeglad.
Og enda gladere om man bestiller en stor øl! ;-)

Opa og ela er to ord som brukes i all verdens situasjoner. Opa hører jeg i situasjoner hvor jeg på norsk/engelsk ville sagt oj, wow, oppsann, kom igjen, shit osv.

Ela brukes jo både som se her, kom her, hør her. Dessuten bruker de det som svar om man kaller på oppmerksomheten deres. Og som værsågod om man kjenner f.eks. bartenderen... :-D

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...