Logg inn med Facebook eller Google!

Enkel grammatikk II

Started by Svein~B, 29. Apr 07, 10:53:51

Previous topic - Next topic

bengalow

Hur då? När ett tal sluta på 1, t.ex. 101, så kan det heta Ekatonenas, ekatomia, eller ekatonena. Klart??
Det är endast dessa tal som böjes! Klart??
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Quote from: \"bengalow\"Hur då? När ett tal sluta på 1, t.ex. 101, så kan det heta Ekatonenas, ekatomia, eller ekatonena. Klart??
Det är endast dessa tal som böjes! Klart??

Hvis tallet 200 står foran et hankjønnsord, så heter det?

Hvis tallet 200 står foran et hunkjønnsord, så heter det?

Hvis tallet 200 står foran et intetkjønnsord, så heter det?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Det var detta jag svarade på....

\"-På gresk, hvis jeg har oppfattet riktig, så bruker man intetkjønnsformene uansett hva man teller, altså ένα (ena), δúο (dhiå), Ï,,pία (tria), Ï,,έσσεpα (tessera), πένÏ,,ε (pende) osv. også om man teller noe som ville hatt han- eller hunkjønnform om det var beskrevet i en setning\"

...och det är fel Svein~B, enligt ovan. Sedan har jag ju också mina fel..
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Quote from: \"bengalow\"Det var detta jag svarade på....

\"-På gresk, hvis jeg har oppfattet riktig, så bruker man intetkjønnsformene uansett hva man teller, altså ένα (ena), δúο (dhiå), Ï,,pία (tria), Ï,,έσσεpα (tessera), πένÏ,,ε (pende) osv. også om man teller noe som ville hatt han- eller hunkjønnform om det var beskrevet i en setning\"

...och det är fel Svein~B, enligt ovan. Sedan har jag ju också mina fel..

Så du mener at om man for eksempel teller stoler, så sier man ikke ένα (ena), δúο (dhiå), Ï,,pία (tria), Ï,,έσσεpα (tessera), πένÏ,,ε (pende) osv., men μία (mia), δúο (dhiå), Ï,,pείÏ, (triss), Ï,,έσσεpιÏ, (tesseris), πένÏ,,ε (pende) osv?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Svein. Nu lägger jag av. Sköt tråden som du själv vill, det blir nog bäst så!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Retsina

Quote from: \"bengalow\"Svein. Nu lägger jag av. Sköt tråden som du själv vill, det blir nog bäst så!!!
zxcqqqaaaaaaa Ha. Ha. Det er godt å kunne telle border og stoler som en finner det for godt. Min venninne som er fra Nord-Norge har ett enkelt prdspråk som sier: \"lat no hundene pule\".
Jeg sier. \"Lat no di lerdes strides\".

gallerytouri

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"bengalow\"Det var detta jag svarade på....

\"-På gresk, hvis jeg har oppfattet riktig, så bruker man intetkjønnsformene uansett hva man teller, altså ένα (ena), δúο (dhiå), Ï,,pία (tria), Ï,,έσσεpα (tessera), πένÏ,,ε (pende) osv. også om man teller noe som ville hatt han- eller hunkjønnform om det var beskrevet i en setning\"

...och det är fel Svein~B, enligt ovan. Sedan har jag ju också mina fel..

Så du mener at om man for eksempel teller stoler, så sier man ikke ένα (ena), δúο (dhiå), Ï,,pία (tria), Ï,,έσσεpα (tessera), πένÏ,,ε (pende) osv., men μία (mia), δúο (dhiå), Ï,,pείÏ, (triss), Ï,,έσσεpιÏ, (tesseris), πένÏ,,ε (pende) osv?

Hiss dere ned, gutter...

Teller man stoler - karekles - som er hunkjønn, så brukes det hunkjønn. Mia, duo, treis, tesseris. Teller man BORD - trapezia - som er intetkjønn, så bruker man intetkjønn. Ena, duo, tria, tessera.

MEN, Svein skrev

Hvis tallet 200 står foran et hankjønnsord, så heter det?

Hvis tallet 200 står foran et hunkjønnsord, så heter det?

Hvis tallet 200 står foran et intetkjønnsord, så heter det?


Hankjønn - duakosioi (duakosious i akkusativ)
Hunkjønn - duakosies
Intetkjønn - duakosia

Men unnskyld at jeg spør...er ikke emnet her ENKEL GRAMMATIKK...?

Og forresten, jeg skriver gresk med norske bokstaver fordi Forumet ikke liker den greske PCen min. Blir kinesisk...
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

Svein~B

Quote from: \"gallerytouri\"Men unnskyld at jeg spør...er ikke emnet her ENKEL GRAMMATIKK...?

Jeg mener at dette er enkel grammatikk, at jeg bare tar for meg de aller mest elementære begrepene man trenger for å lære et språk. Mener du at det kan gjøres enklere?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

gallerytouri

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"gallerytouri\"Men unnskyld at jeg spør...er ikke emnet her ENKEL GRAMMATIKK...?

Jeg mener at dette er enkel grammatikk, at jeg bare tar for meg de aller mest elementære begrepene man trenger for å lære et språk. Mener du at det kan gjøres enklere?

Neida! Jeg synes bare dette er litt mer enn enkel grammatikk. Hvis dette skal være *undervisning* for å LÆRE språket, så er dere helt i rute  zxzaxxxxxxxxxx

Men hvis det bare gjelder å kunne gjøre seg forstått, så bryr grekerne seg fint lite om man får grammatikken riktig. De er glade til bare man prøver!
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

Svein~B

Quote from: \"gallerytouri\"Neida! Jeg synes bare dette er litt mer enn enkel grammatikk. Hvis dette skal være *undervisning* for å LÆRE språket, så er dere helt i rute  zxzaxxxxxxxxxx

Nei, dette skal ikke være undervisning for å lære språket. Har du fulgt med fra begynnelsen eller har du kommet til nylig? For eventuelle nye lesere, så kan jeg fortelle at utgangspunktet var at i en språktråd i \"det gamle forumet\", så var det noen som ikke forsto forklaringene, fordi de ikke forsto noe som etter min mening var svært elementære grammatiske begreper. Derfor startet jeg tråden \"Enkel grammatikk\" for å gi en innføring i grammatikk. Jeg mener at det er lettere å lære språk om man har de grammatiske begrepene inne enn om man ikke har det. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å bruke så veldig mye greske eksempler annet enn når det dukket opp grammatiske fenomener som finnes bare på gresk og ikke på norsk, men så var det ønske om flere greske eksempler, så da ga jeg etter for det ønsket. Jeg har hele tida sagt at språket lærer du ikke her, men på et greskkurs.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Oppsummering om tallord: Det finnes hovedsakelig to slags tallord, grunntallene og ordenstallene. På norsk bøyer vi bare ordene for tallet \'én\'. På andre språk, blant dem gresk, er det flere tallord som bøyes, men det er også en god del tallord som ikke bøyes. Når de bøyes, så bøyes de i samsvar med kjønnet på substantivet som de står til. På gresk, hvis vi skal tro Bengalow og Gallerytouri, så bøyer vi også når vi teller, hvis vi vet kjønnet på ordet for det vi skal telle.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

eijukka

Det här är verkligen INTE enkelt, men kul är det att följa \"undervisningen\". Tack bare Sven~B!! Jag tror faktiskt att man lär sig nog alltid något, även om det är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ svårt (säg inget emot, S!!).
Alltså WE WANT MORE!!
Hilsen av Eija cxsdfafddddd

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...