Logg inn med Facebook eller Google!

Enkel grammatikk II

Started by Svein~B, 29. Apr 07, 10:53:51

Previous topic - Next topic

Svein~B

Quote from: \"bengalow\"Jag tror att ordet kommer ur χάpιÏ,.  Uttrycket χάpιÏ, Ï,,ον... betyder \"tack vare...(thanks to...)\"

Det har du antagelig helt rett i, Bengalow, men jeg tror at dette ordet er en bøyning eller en avledning av χάpη. De er såpass nær hverandre i betydning, så jeg kan aldri tenke meg at de er to helt forskjellige ord. På fransk blir det \'grâce à\'. Ordet \'grâce\' kan også bety \'nåde\' på norsk og det kan χάpη også. Skal du si \'takk\' på spansk sier du \'gracias\'.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Ja, kan så vara, men då kanske Portokalos också har rätt i, att \"kimono\" kommer från grekiskans χειμώναÏ,
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Quote from: \"bengalow\"Ja, kan så vara, men då kanske Portokalos också har rätt i, att \"kimono\" kommer från grekiskans χειμώναÏ,

Nå synes jeg du er usaklig. Norsk, gresk, fransk og spansk er beslektede språk. Gresk og japansk er det ikke. Jeg kan aldri tenke meg at det har vært noen kulturutveksling mellom Hellas og Japan annet enn i nyere tid. Jeg håper det var en spøk.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Citat: \"-...Portokalos - fadern i den grekiska filmen \"My big fat, Greek wedding\" påstod ialla fall det...xaxaxa.
Vad jag menar är att vi lär nog svårligen reda ut vad som är ordets \"ursprung\", om vi inte tar hjälp av fackkunskapen.
Men det är kul att βοÏ,,ανίζω
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Quote from: \"bengalow\"Citat: \"-...Portokalos - fadern i den grekiska filmen \"My big fat, Greek wedding\" påstod ialla fall det...xaxaxa.
Vad jag menar är att vi lär nog svårligen reda ut vad som är ordets \"ursprung\", om vi inte tar hjälp av fackkunskapen.
Men det är kul att βοÏ,,ανίζω

Jeg skal innrømme at jeg er ganske halvstudert på dette området, men jeg har studert, så litt fagkunnskap har jeg. Hensikten min med dette er å vise hvordan ord dannes. Min oppfatning er at morfologi er mye viktigere på gresk enn i svensk, norsk og engelsk.

Gresk er et språk med mange lange ord. De lange ordene har forskjellige deler som hver for seg bidrar til betydningen av hele ordet. Det gjelder å forstå hva som er grunnbetydningen og hva som formativer. Da blir det også lettere å forstå betydningen av de forskjellige ordene, det blir lettere å huske ordene og å bruke dem riktig også i sammenhenger der du ikke har hørt dem bli brukt før.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Jo, tack, efter 15-20 års \"studier\" av grekiska, blir man mycket intresserad av just ordetns ursprung, så jag är väl inte heller \"tappad bakom en vagn\" då det gäller detta. Ändock säger jag, att ju mer man lär,  desto mer inser man, så lite man kan.
Men att slå ihop alla indoeuropeiska språk till en språkgrupp är att generalisera väl mycket, om man skall prata morfologi. Inom denna grupp finns romanska, slaviska, keltiska, germanska m.fl  språk, varav grekiska är en egen undergrupp. De nordiska är alla germanska, och har stora skillnader gentemot t.ex. romanska(sydeuropeiska).
Den enda gemensamma är at de för 4000-5000 år sedan alla kom från indiska halvön och \"utvandrade\" hit. Hindi och bengali är också indoeuropeiska.... Släktskap inom morfologi??
Förresten, en fråga som jag gnagt på länge: Vad \"betyder\" förleden be-, och varifrån kommer den, ex be-akta, be-arbeta, be-tydning???
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Skal vi ha enda en diskusjon der du til slutt sender meg en PM der du gir deg, men vil kalle det uavgjort?

Nei, dette har ingenting med morfologi å gjøre. Dette er semantikk, etymologi og språkhistorie. Jeg synes ikke det hører hjemme i denne tråden i det hele tatt.

Jeg takker for innspillet når det gjelder χάpιÏ,. Dette er et ord jeg ikke finner i mine ordlister, derfor antar jeg at det er en form eller en avledning av χάpη siden jeg oppfatter dem til å være nær hverandre i betydning. Jeg tror gjerne at χάpιÏ, er roten til εÏ...χαpισÏ,,ÏŽ og har tenkt å forutsette det i fortsettelsen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tommy

Quote from: \"Svein~B\"Nei, dette har ingenting med morfologi å gjøre. Dette er semantikk, etymologi og språkhistorie. Jeg synes ikke det hører hjemme i denne tråden i det hele tatt.

Ursäkta om jag ( som är grammatisk analfabet o smått dyslektisk ) blandar mig här, men du har ju själv lett in tråden på frågan om ords ursprung och släktskap så då måste väl det höra hemma här. Eller  zxcqqqaaaaaaaa

Rätta mig om jag oppfattat dig fel ????

 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Retsina

erwwrewwrrwr Er det ikke enkel grammatikk tråden heter ?

Svein~B

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Svein~B\"Nei, dette har ingenting med morfologi å gjøre. Dette er semantikk, etymologi og språkhistorie. Jeg synes ikke det hører hjemme i denne tråden i det hele tatt.

Ursäkta om jag ( som är grammatisk analfabet o smått dyslektisk ) blandar mig här, men du har ju själv lett in tråden på frågan om ords ursprung och släktskap så då måste väl det höra hemma här. Eller  zxcqqqaaaaaaaa

Rätta mig om jag oppfattat dig fel ????

 zqr2333222222  Tommy

Jo, men morfologien er bare innen det enkelte språk. Det er hvordan nye former og nye ord dannes innen en språk, ikke om hvordan språk tar opp nye ord fra andre språk. Det at jeg trakk inn andre språk var for å vise at χάpη og χάpιÏ, er ett og samme ord betydningsmessig.

Jeg synes også noen ganger det er interessant å nevne det når vi streifer innom ord som vi på norsk, noen ganger via andre språk, har fått fra gresk. Det er altså egentlig ikke grammatikk. Hvis det forstyrrer veldig, så kan jeg godt droppe det. Jeg hadde ikke trodd at det skulle forstyrre så mye, heller at det skulle gjøre det lettere.

Jeg siterer fra min ordbok (Kunnskapsforlagets lommeordbøker, gresk-norsk, norsk-gresk, 1987):

χάpη, η, sirlighet -en, ynde -n, begavelse - n, nåde -n, tjeneste -n, gunstbevisning -en, κανώ μια χάpη gjøre en tjeneste,  Ï‡Î¬pη σ\'εσένα takket være deg

Som du ser av det siste eksemplet er \'takk\' også med som en av betydningene.

Jeg kan også legge til \'skyld\' som en betydning:
για χάpη Ï,,ηÏ, μηÏ,,έpαÏ, μοÏ... - for (min) mors skyld
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Quote from: \"Retsina\"erwwrewwrrwr Er det ikke enkel grammatikk tråden heter ?

Jo? Synes du vi er på viddene?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Retsina

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Retsina\"erwwrewwrrwr Er det ikke enkel grammatikk tråden heter ?

Jo? Synes du vi er på viddene?
Ja. I forhold til at det kalles enkel

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...