Logg inn med Facebook eller Google!

Enkel grammatikk II

Started by Svein~B, 29. Apr 07, 10:53:51

Previous topic - Next topic

Svein~B

En ting vi har på norsk, men ikke på gresk, er tonem. Dette handler om at betydningen av et ord kan være forskjellig alt etter hvilken toneleie man uttaler den trykksterke stavelsen i. Eksempler på ord der tonem er betyningsskillende er \'bønder\' og \'bønner\'. Ordene er lydmessig helt like bortsett fra at de har forskjellig tonem.

Dette betyr ikke at intonasjon er uten betydning på gresk, men det virker ikke betydningsskillende når det gjelder ord.

Svensk har, etter det jeg har hørt, også tonem, men norsk og svensk er de to eneste tonespråkene i Europa.

På norsk har vi to tonem. Andre steder i verden fins det språk som har flere.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Gresk er veldig normert i forhold til norsk. Det vil si at det er lite variasjon mellom dialektene. Unntaket er kypriotisk gresk som skiller seg klart fra det språket man snakker i Hellas, men det er likevel ingen tvil om at det er samme språk. Det er en fordel for oss fremmedspråklige å slippe å forholde oss til store variasjoner. Dette er noe som gjør gresk lettere å lære enn en del andre språk, blant dem norsk.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg har tidligere sagt, i en annen tråd, at gresk er lite konsekvent på det med korte og lange vokaler. På norsk er vi vant til at lange vokaler alltid er dobbelt så lange som korte vokaler. Vi er nøye med det fordi hos oss så har kort eller lang vokal distinktiv funksjon, det vil si at det kan skille mellom betydningen av to ord. Eksempel på det er \'hat\' og \'hatt\' - det er to forskjellige ord der den eneste forskjellen lydmessig er at den ene har lang \'a\' og den andre kort \'a\'.

På gresk skiller man ikke mellom korte og lange vokaler. Noen vokaler er lenger enn andre, men de er ikke dobbelt så lange som hos oss og de har ikke distinktiv funksjon. Det er mest slik at trykksterk vokal midt inne i ord er litt lenger enn de andre vokalene.

På en del språk fins det også lange konsonanter, men det gjør det verken på gresk eller norsk, i hvert fall ikke slikt at det har distinktiv funksjon.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Vokalene er de mest sonore lydene, altså de lydene som høres best. Derfor er det vokalene som bærer stavelsene. Vokalen er altså kjernen i enhver stavelse. Vil du finne ut hvor mange stavelser et ord har, så er det bare å telle vokalene. Unntaket er når to vokaler står inntil hverandre. Da uttales de noen ganger hver for seg slik at det blir to stavelser, men det er mest vanlig at de danner en diftong og dermed er én stavelse til sammen selv om de også samtidig fortsatt er to vokallyder.

Eksempler på vokaler er \'a\', \'e\', \'i\', \'o\', \'u\' osv.

Eksempel på diftong: \'saus\'

Eksempel på to vokaler som står inntil hverandre, men ikke er en diftong: \'Maria\'
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ninette

Quote from: \"Svein~B\"Vokalene er de mest sonore lydene, altså de lydene som høres best. Derfor er det vokalene som bærer stavelsene. Vokalen er altså kjernen i enhver stavelse. Vil du finne ut hvor mange stavelser et ord har, så er det bare å telle vokalene. Unntaket er når to vokaler står inntil hverandre. Da uttales de noen ganger hver for seg slik at det blir to stavelser, men det er mest vanlig at de danner en diftong og dermed er én stavelse til sammen selv om de også samtidig fortsatt er to vokallyder.

Eksempler på vokaler er \'a\', \'e\', \'i\', \'o\', \'u\' osv.

Eksempel på diftong: \'saus\'

Eksempel på to vokaler som står inntil hverandre, men ikke er en diftong: \'Maria\'

På gresk angis dette ved bruk av aksent eller trema. Vil du si noe om det?
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Bjørg

Til Svein B og Ninette!
Følger med i greskundervisningen deres. Men ego-bildene forstyrrer!
Kan dere legge ut faktiske karakteristikker av dere selv???
 :notworthy:

Admirala

Synes igrunnen at hvis Svein B ser ut som på bildet, kan jeg ikke tenke meg bedre privatlærer...
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Ole

Quote from: \"Admirala\"Synes igrunnen at hvis Svein B ser ut som på bildet, kan jeg ikke tenke meg bedre privatlærer...

Er ikke bildet 2-3 år gammelt da? Mener han har forandret seg en tanke de siste åra! :grin:

gesse

Jeg er ikke helt sikker på om jeg hadde turt å ha en sånn privatlærer. Hadde nok fått problemer med konsentrasjonen. :dead:

Sognekaten

A-ja. Me skal ikkje skue hunden på håra! :glasses7:
Sjå alltid framover!

Tjorven

Hihi :loco: Mange ukonsentrerte studenter du har Svein-B. I wonder why  :iconbiggrin: (og det var blank løgn!)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Quote from: \"Ninette\"
Quote from: \"Svein~B\"Vokalene er de mest sonore lydene, altså de lydene som høres best. Derfor er det vokalene som bærer stavelsene. Vokalen er altså kjernen i enhver stavelse. Vil du finne ut hvor mange stavelser et ord har, så er det bare å telle vokalene. Unntaket er når to vokaler står inntil hverandre. Da uttales de noen ganger hver for seg slik at det blir to stavelser, men det er mest vanlig at de danner en diftong og dermed er én stavelse til sammen selv om de også samtidig fortsatt er to vokallyder.

Eksempler på vokaler er \'a\', \'e\', \'i\', \'o\', \'u\' osv.

Eksempel på diftong: \'saus\'

Eksempel på to vokaler som står inntil hverandre, men ikke er en diftong: \'Maria\'

På gresk angis dette ved bruk av aksent eller trema. Vil du si noe om det?

Ja, jeg tenkte på å ta for meg hver eneste lyd, starte med vokalene, så ta diftongene og så konsonantene.

Jeg skal vurdere å bytte bilde, hvis det er sånn at det forstyrrer, for det er jo ikke bra. Da må jeg først tenke litt på hva jeg skal ha i stedet. Takk for alle pene ord.  :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...