Logg inn med Facebook eller Google!

Enkel grammatikk II

Started by Svein~B, 29. Apr 07, 10:53:51

Previous topic - Next topic

Svein~B

Quote from: \"Ninette\"
Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Ninette\"
Quote from: \"Svein~B\"Jeg er litt på gyngende grunn her, men jeg antar at θέλω να γpάφω (theelå na graafå) brukes når du har tenkt å gjøre noe med en gang - jeg har lyst til å skrive (nå).  Î¸Î­Î»Ï‰ να γpάφω (theelå na graapså) derimot brukes når du har tenkt å gjøre noe mye over tid - jeg har lyst til å skrive (mye, ofte, kanskje ha det som levevei). Kan noen bekrefte eller avkrefte den teorien?

Jeg er fortsatt levende opptatt av greske verb (det fester seg sakte, men sikkert) og kaster meg utpå når du, Svein B, for en gangs skyld er på gyngende grunn.

Jeg har lært omtrent det motsatte av det du sier, Svein B, og det er følgende:

Jeg sier θέλω να γpάφω når jeg skal gjøre noe reglemessig eller over en lengre periode, uten klar begynnelse eller slutt.

θέλω να γpάψω (theelå na graapså) sier jeg derimot når du skal gjøre noe en enkelt gang.

Det har du selvfølgelig helt rett i, Ninette. Nå kunne jeg selvfølgelig ha prøvd meg med at det bare var en prøve for å se om noen fulgte med, men nei, jeg fatter ikke hvordan jeg kunne skrive det jeg skrev. Jeg mente selvfølgelig motsatt. Nå er spørsmålet om jeg skal rette det jeg skrev eller om jeg skal la det stå sånn.

Jeg synes egentlig at du kan korrigere innlegget ditt, Svein. Det er greit at innleggene dine er korrrekte.

Forøvrig fint å få litt liv i grammatikktrådene igjen, jeg innbiller meg at du har vært opptatt med andre ting en periode. Bra å ha deg tilbake i alle fall.

Takk, Ninette, nå har jeg gjort det, så nå satser jeg på at det er riktig. Jeg var usikker, men jeg mente det sånn det står nå og ikke sånn jeg skrev det først.

Ja, jeg har vært ute og testet livet utenom nettet, men fant nok en gang ut at det var oppskrytt, så jeg vendte tilbake.  :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

For å avslutte det med småordene: Preposisjoner, subjunksjoner, konjunksjoner og interjenksjoner har det til felles at de ikke bøyes. Det er i hvert fall noe som er enkelt ved dem!  :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Da regner jeg meg som ferdig med ordklassene i denne omgang. Det neste jeg har tenkt å ta fatt på er fonologien.

Det er to slags lydlære når det gjelder språk. Fonetikk er det generelle studiet av språklyder. Fonetikken er universell, altså uavhengig av det enkelte språk. Fonologien derimot er læren om lydene innen det enkelte språket. Fonologien er en del av grammatikken selv om den også av og til behandles som et separat emne.

Jeg har tenkt å ta for meg de forskjellige lydene i det greske språket og hvordan de skiller seg fra lydene i det norske språket. Det blir igjen altså en komparativ analyse av de to språkene. Kanskje jeg trekker inn andre språk også for forklaringens skyld.

Hensikten med dette er for det første at man skal lære å oppfatte lydene slik at man forstår det som sies. Det andre er at man skal lære å uttale ordene så riktig som mulig, slik at man blir forstått.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Først om trykk. Både på gresk og på norsk kan trykk være betydningsskillende, altså at to ord som ellers er like, kan ha forskjellig betydning etter hvilken stavelse som har trykk. Eksempel:

άλλα (alla) - andre
αλλά (alla) - men

Det eneste som skiller de to ordene er trykket. Da sier vi at trykket har distinktiv funksjon.

Når man skriver gresk, markerer man trykket ved å sette aksenttegn over den vokalen som skal ha trykk, for eksempel slik: γpάφω (graafå - jeg skriver) Aksentegnet over alfa (a\'en) betyr altså at den stavelsen skal ha trykket.

Verken på norsk eller gresk forekommer det ord uten trykk. På gresk kan det forekomme to trykksterke stavelser i samme ord. Det kan det ikke på norsk.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ninette

Î"ειά σοο κÏ...pίοÏ... Σβειν!

Hva tror du om å gi ut \"Enkel grammatikk\"-tråden din i bokform?

Jeg tror det kommer til å bli en suksess, blant annet blir det enklere for oss grammatikkfrelste å lese på senga. Mannen min er lei at jeg tar med meg pc\'en \"σÏ,,ην κpεωαÏ,,οκάμαpά μαÏ,\"

(κpεωαÏ,,οκάμαpά = gresk ord/bøyning med to stavelser)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Svein~B

Quote from: \"Ninette\"Î"ειά σοο κÏ...pίοÏ... Σβειν!

Hva tror du om å gi ut \"Enkel grammatikk\"-tråden din i bokform?

Jeg tror det kommer til å bli en suksess, blant annet blir det enklere for oss grammatikkfrelste å lese på senga. Mannen min er lei at jeg tar med meg pc\'en \"σÏ,,ην κpεωαÏ,,οκάμαpά μαÏ,\"

(κpεωαÏ,,οκάμαpά = gresk ord/bøyning med to stavelser)

Î"εια σοÏ... κÏ...pία μοÏ....

Det hadde ikke vært meg imot. Kjenner du noen forlagsfolk og kan legge inn et godt ord for meg?

Du mener vel å si at κpεωαÏ,,οκάμαpά er et gresk ord med to trykksterke stavelser? Det er et bra eksempel på det i hvert fall.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ninette

Quote from: \"Svein~B\"Det hadde ikke vært meg imot. Kjenner du noen forlagsfolk og kan legge inn et godt ord for meg?

Jeg kjenner dessverre ikke mange forlagsfolk, men det er vel mulig å gi ut på eget forlag? Jeg blir gjerne med, kan stille med entusiasme og kapital :-)

Quote from: \"Svein~B\"Du mener vel å si at κpεωαÏ,,οκάμαpά er et gresk ord med to trykksterke stavelser? Det er et bra eksempel på det i hvert fall.

Det er nok det jeg mener å si, ja :-) Takk!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Svein~B

Quote from: \"Ninette\"
Quote from: \"Svein~B\"Det hadde ikke vært meg imot. Kjenner du noen forlagsfolk og kan legge inn et godt ord for meg?

Jeg kjenner dessverre ikke mange forlagsfolk, men det er vel mulig å gi ut på eget forlag? Jeg blir gjerne med, kan stille med entusiasme og kapital :-)

Quote from: \"Svein~B\"Du mener vel å si at κpεωαÏ,,οκάμαpά er et gresk ord med to trykksterke stavelser? Det er et bra eksempel på det i hvert fall.

Det er nok det jeg mener å si, ja :-) Takk!

Ja, kanskje vi skal starte forlag? Jeg har noen flere bok-idéer i så fall. Vi får snakkes mer om dette når vi møtes.  *gleder meg*
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Admirala

Jeg har også noen idéer, halv- og helferdige manus med gresk tilsnitt  zwwhhhhaaaxx Er slett ikke uinteressert i det dere snakker om her.
For øvrig har Frifant forlag spesialisert seg på Hellas.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Ninette

Dette høres ordentlig spennede ut, det må vi snakke mer om, Admirala og Svein_B.

Forøvrig beklager jeg at jeg har rotet til tråden din, Svein_B, med noe kanskje burde ligge i en annen tråd, Småprat om grammatikktråden, eller noe sånn.

Kanskje Ole eller noen andre kan flytte dette?
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Svein~B

Quote from: \"Ninette\"Dette høres ordentlig spennede ut, det må vi snakke mer om, Admirala og Svein_B.

Forøvrig beklager jeg at jeg har rotet til tråden din, Svein_B, med noe kanskje burde ligge i en annen tråd, Småprat om grammatikktråden, eller noe sånn.

Kanskje Ole eller noen andre kan flytte dette?

Du trenger ikke å beklage overfor meg. Jeg har ikke noe imot kommentarer og innspill i tråden. Det var et bra innspill du kom med, synes jeg. Men hvis noen andre synes at det blir rotete, så får de gjerne be moderatorene om å rydde.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Oj, dette var spennende! Har også noen ideer til mine Hellasopplevelser, men har de stort sett i hodet ennå. Sikkert fler som kunne tenkt seg å bidratt med reisebeskrivelser,artikler,kapital eller andre gode ideer i bokform. Syns absolutt dette emnet fortjener en egen tråd....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...