Logg inn med Facebook eller Google!

Enkel grammatikk II

Started by Svein~B, 29. Apr 07, 10:53:51

Previous topic - Next topic

Epicuristen

Nå har jeg prøvd min ringe gresk i ett par uker på kreta, og til min store forskrekkelse blir jeg forstått!!! Jeg blir rett som det er møtt av en ordflom av en eller annen innfødt som enten mener jeg er fra Xhora Sfakia, eller en eller annen landsby som absolutt ingen har hørt om etter den ene gangen vedkommende fikk fortalt noen historier derfra av sin tipp-tipp-oldefar. Jeg har fått mitt pass påskrevet i den forstand at moderne kretensk snakker jeg IKKE, men deres teorier om hvor jeg kommer fra har blitt meg til fornøyelse etter at jeg har kommet over fasen med selvhøytidelighet. Så til og med i går, i pass-kontollen på Ï,,ο αε�?οδ�?όμιο σÏ,,ήÏ, Χανία fikk jeg meg en minneverdig opplevelse i den forstand at selv etter å ha gitt fra meg ett par-tre setninger så var de to pass-kontrollørene på ingen måte enige om hvor jeg kom fra (den ene mente helt seriøst sfakia, mens den andre mente helt klart at jeg fra landsby på øya som kanskje enda ikke var oppdaget), men dem lo godt da jeg ga fra meg passet og de innså hvor på bærtur dem begge hadde vært. Men for å oppsummere min mening; Er gresk virkelig gresk i den forstand at det ikke bare er dialekter ikke bare fra øy til øy, mens også fra landsby til landsby? Det som er riktig ett sted er ikke nødvendigvis riktig i nabolandsbyen (type; \"de forbanna bøndene der\"!) virker det som. Hovedsaken for meg er i alle fall at jeg blir forstått, og med tiden også gjerne; forstå.... :)
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Turid

Morsomt Epi! Ikke har jeg peiling på gresk, men jeg vil da tro at det er forkskjell på dialektene der også mellom landsbyer etc. Sånn er det jo her i norge også. Der jeg kommer fra er det jo forskjell fra grend til grend.
Det er etter regn at fuglene synger!

Svein~B

Konjunksjonene er bindeord. De brukes til å binde sammen likeartede elementer. Eksempler:

To adjektiver: Den var liten og grønn.

To substantiver: Der satt Per og Kari.

To verb: De satt og ventet.

To setninger: De ventet lenge, men bussen kom ikke.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg må bare påpeke at \'ne\' og \'åppa\' er interjeksjoner. Jeg skal komme tilbake til dem.

\'ela\' er et verb. Det er imperativ, entall (uformell form) av det passive verbet έpχομαι (erkhåme) - komme

Så var det ikke Sigbjørn som mente at småordene var vanskelige. Da var det en annen. :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg kjenner ikke til at det skal være noe spesielt med konjunksjonene på gresk. Noen andre som vet noe?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Det som man tidligere kalte underordnende konjunksjoner, kaller man nå for subjunksjoner.

Eksempler på subjunksjoner er:
at, om, mens, da, når, før, fordi, hvis, som

Legg merke til \'som\'. Tidligere kalte man \'som\' for det relative pronomenen. Nå kaller man det en subjunksjon.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Subjunksjoner innleder leddsetninger og de binder leddsetningen sammen med helsetningen.

Noen som har problemer med uttrykkene helsetning og leddsetning?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Selv om ingen sier noe, så tar jeg kort om helsetninger og leddsetninger likevel:

En leddsetning er en setning som er en del av en annen setning.

Eksempel:

Mens hun sto i dusjen, ringte telefonen.

Dette er to setninger. Hvordan ser vi det? Jo, vi har regelen om at en setning består av ett, og alltid bare ett, finitt verb. Her har vi to; \'sto\' og \'ringte.\' Hvordan ser vi hvilken som er helsetning og hvilken som er leddsetning? Vi har et hint, i og med at jeg har sagt at subjunksjoner innleder leddsetninger. Vi har en subjunksjon her; \'mens\', men det er egentlig ikke det som er analysen. Det man gjør er å teste ved substitusjon som det kalles, gjøre en erstatning: Hvis den ene setningen kan erstattes med bare ett ord og vi får en setning som fortsatt er meningsfull, så er den setningen som kan erstattes en leddsetning.

Da ringte telefonen.

Her har vi erstattet setningen \'Mens hun sto i dusjen\' med adverbet \'Da\'.

Altså er hele greia; \'Mens hun sto i dusjen, ringte telefonen\' helsetningen. \'Mens hun sto i dusjen\' er det vi kaller en adverbial leddsetning i og med at den kan erstattes med et adverb.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg vet ikke om noe spesielt når det gjelder subjunksjoner på gresk. Noen andre som vet noe?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Preposisjoner er ord som \'i\', \'på\', \'mellom\', \'med\', \'av\', \'fra\', \'til\' og så videre.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Erik

Det er så mangt å tenke på om Hellas i disse dagene. Men slapper litt av med tråden Enkel grammatikk og først må jeg takke for denne fine tråden. Den er forklarende og utfyldende. Det står respekt av innsatsen dere legger i dette arbeidet. Når tingene roer seg så har et spørsmål vedrørende konjunktiv. Er begge disse to utsagnende konjuktiv θέλω να γ�?άφω, και θέλω να γ�?άψω; eller ingen av dem?
Er det bare meg som har problemer med å se den greske bokstaven gamma Î"αμμα på skjermen?

Epicuristen

Quote from: \"Erik\"Det er så mangt å tenke på om Hellas i disse dagene. Men slapper litt av med tråden Enkel grammatikk og først må jeg takke for denne fine tråden. Den er forklarende og utfyldende. Det står respekt av innsatsen dere legger i dette arbeidet. Når tingene roer seg så har et spørsmål vedrørende konjunktiv. Er begge disse to utsagnende konjuktiv θέλω να γ�?άφω, και θέλω να γ�?άψω; eller ingen av dem?
Er det bare meg som har problemer med å se den greske bokstaven gamma Î"αμμα på skjermen?

For meg ser det ut som om begge er konjunktiv, men ta nå det med en type salt. Og angående greske bokstaver her inne; Hos meg er det p (R) som ser merkelig ut, og kommer som en firkant og ett spørsmålstegn. Gammaen derimot ser helt fin ut herfra! :)
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...