Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor i Hellas?

Started by Tessi, 16. Feb 09, 13:57:50

Previous topic - Next topic

Tessi

Hei!

Finnes det en by i hellas som er litt stor, men ikke festby? En by med rullestenstrender eller sandstrender like ved? En by man kommer til med Apollos reiser uten å måtte bruke båt??

Har tenkt på Parga men vil gjerne ha noen fler alternativ! I tilfelle det er fullt når vi skal bestille for eksempel.

Anita

Quote from: \"Tessi\"Hei!

Finnes det en by i hellas som er litt stor, men ikke festby? En by med rullestenstrender eller sandstrender like ved? En by man kommer til med Apollos reiser uten å måtte bruke båt??

Har tenkt på Parga men vil gjerne ha noen fler alternativ! I tilfelle det er fullt når vi skal bestille for eksempel.

Hei Tessi  :cheese:

Kanskje kan Molyvos på Lesvos være stedet, det er litt størrelse på byen. Her er det lite festing og mye idyll. Apollo her reiser ned dit.

Det er lagt inn flere bilder og tråder fra Lesvos her på forumet. Ta en titt i dem. Lykke til med valget  :flower:

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Ninette

Da kan jeg anbefale Paleochora på sør-vest Kreta. Det er en veldig hyggelig by med rundt 2000 fastboende. Her er det sandstrand, steinstrand, en flott strandpromenade med mange fine tavernaer, fine områder rundt byen dit du kan dra med båt, med buss eller til fots.

I Paleochora er charterturismen så godt som fraværende. Apollo har, så vidt jeg vet, ikke eget servicekontor der, men de flyr deg til Kreta og formidler busstransport til Paleochora og sørger for hotell/overnatting der.

Om Paleochora er et tilbud fra alle Apollos destinasjoner, vet jeg ikke, men jeg ser i alle fall at det er en mulighet hvis du reiser ut fra Oslo.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tessi

Tusen takk for tips dere! Men er det ikke greit at Apollo har servicekontor dit man skal når man har små barn? Mamma babla noe om det skjønner du. :bom:

Ninette

Quote from: \"Tessi\"Tusen takk for tips dere! Men er det ikke greit at Apollo har servicekontor dit man skal når man har små barn? Mamma babla noe om det skjønner du. :bom:

http://www.apollo.no/Travelling+with+apollo/Catalogue/Hellas/Kreta/Paleochora+x+sxrlige+Kreta/

Som du ser av lenken over har Apollo telefonservice for sine gjester i Paleochora. Og Apollokontoret er ikke lenger bort enn på nordvestkysten av Kreta, litt over en times kjøring unna.

Jeg vet ikke hvor reisevant dere er, men personlig ser jeg ikke så stort behov for et servicekontor på det stedet jeg ferierer. Paleochora har de fleste servicefunksjoner, lege inkludert, og på Apollos hoteller er jeg ganske sikker på at betjeningen snakker godt engelsk.

Dette er en trygg by, også for barn. Om kveldene er sentrumsgatene stengt for biltrafikk.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ninette

Og så kan jeg gi dere et tips om et annet hyggelig sted på Kreta.

Analipsi er en liten ferieby øst for Heraklion.  Dette er stedet for fred og ro, likevel er det kort vei til Hersonnissos for de som ønsker mer fest og fart.

Apollo har to hoteller i Analipsi som jeg kjenner. Det er Tsalos Beach og Elena. Begge hotellene ligger like ved stranden. Apollo har servicekontoret sitt på Elena.

Elena er et svært godt drevet hotell, rent og pent, og med fine grøntarealer. Her er det også barnebasseng og en liten lekeplass. På Tsalos Beach er det mer aktivitet, med noe natteliv og festing.

http://www.apollo.no/Travelling+with+apollo/Catalogue/Hellas/Kreta/Anissaras+x+Analipsi+x+xstre+Kreta/

I lenken over ser jeg forresten bilde av en mann som jeg kjenner, han i blå t-shirt :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tessi

jeg er ikke så veldig glad i alt for små steder, vil gjerne bo i en by som er litt større hvor det fins butikker man kan titte i og godt utvalg av tavernaer og spisesteder, og sånt. =) Men samtidig skal ikke byen være kjempestor liksom...
Vil også slippe å bo i en liten badeby utenfor en by for da må jeg jo sløse penger på buss :p

Har et annet spørsmål også! Finnes det noe helsekort eller noe sånt som man burde skaffe til barna? I tilfellet de skader seg der nede eller blir syke.

Karoti

Jeg ser det er prat om Paleochora. Sender et par fotos som viser hvordan det ser ut der. Jeg er enig i Ninettes beskrivelse!

Marit

Quote from: \"Tessi\"Har et annet spørsmål også! Finnes det noe helsekort eller noe sånt som man burde skaffe til barna? I tilfellet de skader seg der nede eller blir syke.

Hos NAV kan du bestille Europeisk helsetrygdekort for hele familien. Et råd, dette utelukker ikke reiseforsikring, for dette kortet sikrer bare den samme helsetjenesten i et europeisk land som innbyggerne i dette landet. En trenger reiseforsikring for å få dekket andre utgifter (som f.eks. annen transport hjem om det er nødvendig).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Ninette

Quote from: \"Tessi\"jeg er ikke så veldig glad i alt for små steder, vil gjerne bo i en by som er litt større hvor det fins butikker man kan titte i og godt utvalg av tavernaer og spisesteder, og sånt. =) Men samtidig skal ikke byen være kjempestor liksom...
Vil også slippe å bo i en liten badeby utenfor en by for da må jeg jo sløse penger på buss :p .
Analipsi er en liten by med et greit utvalg butikker og flere koselige kafeer og tavernaer. Men kanskje litt for lite etter deres smak :-)

Paleochora er mer \"by\", men adskillig flere fastboende mennesker og større utvalg av servicefunksjoner som baker, bokhandel, kafeer og til og med kino :-) Der finner du alt du trenger for å ha en fin ferie. Som du ser av bildene Karoti har lagt ut, er det også svært vakkert der :-)

Quote from: \"Tessi\"Finnes det noe helsekort eller noe sånt som man burde skaffe til barna? I tilfellet de skader seg der nede eller blir syke.

Dere bør skaffe E111-kort for samtlige medlemmer i familien. Dette sikrer dere de samme helsetjenester som Hellas egne innbyggere (det vil si offentlige helsetjenester). E111-kort bestilles hos NAV, på www.nav.no

I tillegg gir det en ekstra trygghet å ha en privat reiseforsikring. Ofte får du vesentlig bedre service på et privat legekontor, men de vil alltid kreve en gyldig reiseforsikring. En slik forsikring koster noen kroner, men kan være vel anvendte penger dersom noen i familien blir syk, eller det skjer andre uforutsette ting på reisen (tap av bagasje, forsinkelser, hjemtransport ved sykdom etc.)

Hvilke alder har barna dine, forresten?
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ninette

Europeisk Helsetrygdekort og E111-kort er det samme. Marit og jeg var nok inne og svarte deg samtidig.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tessi

okay Tusen takk dere! Det stedet på Kreta så jo ikke så värst ut da! :D
Men forelöpig så tror jeg kanskje at jeg liker Parga best...! Men Paleochora er jo et alternativ som er verdt å före opp på lista mi.

Har bare et barn forresten, og hun er litt over 7 mnd. Sa \"barna\" fordi jeg snakket liksom generelt om barn da. =)

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...