Logg inn med Facebook eller Google!

Vår vinter på Samos

Started by Tommy, 08. Feb 09, 18:35:10

Previous topic - Next topic

kaka

Quote from: \"Tommy\"Tack så himla mycket kaka  :flower:  , jag prövar ju inte att locka andra att resa till Samos med mina bilder, bara att förmedla mina fotografiska intryck från min senaste semester på ön, o gläds förståss åt om det också gläder andra här :-)

Jeg synes jo dine bilder lokker langt mer enn noen \"reisebrosjyre\". Og for meg virker det som mer enn \"bare\" fotografiske inntrykk. Man må ha et varmt og bankende hjerte for naturens skjønnhet for å ta slike bilder! Noe dine kommentarer til bildene og vitner om. Ytterligere bekreftet med de siste bildene.
KariK

Annlaug

Helt enig. Bildene dine viser at dette er et sted du har hjertet ditt, Tommy.
Har sjekket og lest en del om Samos etter jeg har sett dine bilder. Frister mer og mer så vis oss gjerne flere bilder.

Tommy

Jooo så klart att Samos finns i mitt hjärta, o att jag är väldans förtjust i naturen där, o dess skiftningar o nyanser  :flower:

O jag gläds åt att andra också gläds åt intrycken jag fångat med fotoferingsapparaten, så klart, det värmer i hjärtat, tack :-) ( Men mitt syfte är inte att locka andra att resa till Samos, det behövs inte, ty andra än jag reser dit ändå  :bom:  )

Mer bilder kommer..... Här är byn Pythagorio, o dess namne, Pythagoras på piren igen...... så länge  :cyclopsani:  

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Några fler vyer oppifrån berget Kastri.

Klostret Spilliani sett lite grann från ovan.



Vid infarten till Pythagorio om man kommer från flygplatsen, i ett av husen där bor Inge.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Vy mot start- o landningsbanan på flygplatsen, och den gamla lilla kyrkan som ligger där, inklämd .....

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bipbap

Hei Tommy. Jeg digger bildene dine  :love7:
Kan hende jeg kommer til å spørre deg om litt av hvert. Jeg reiser ned til Samos 7 juni. Har ikke bestilt, men har satt opp den ferieuken på jobb. Regner med at jeg skal bo i Pythagorion, siden datteren min blir stasjonert der (tror vi) Egentlig kunne jeg nok tenkt meg å bo nær Samos by, men det er sikkert bra bussforbindelse? 20-30 minutter med buss kanskje?

kaka

Quote from: \"Tommy\"Vy mot start- o landningsbanan på flygplatsen, och den gamla lilla kyrkan som ligger där, inklämd .....

Den andre bygingen, helt i vannkanten ser ut som den er i ferd med å gå under (synke)?
KariK

Tommy

Quote from: \"bipbap\"Hei Tommy. Jeg digger bildene dine  :love7:
Kan hende jeg kommer til å spørre deg om litt av hvert. Jeg reiser ned til Samos 7 juni. Har ikke bestilt, men har satt opp den ferieuken på jobb. Regner med at jeg skal bo i Pythagorion, siden datteren min blir stasjonert der (tror vi) Egentlig kunne jeg nok tenkt meg å bo nær Samos by, men det er sikkert bra bussforbindelse? 20-30 minutter med buss kanskje?

Hej bipbap

Helt sikkert är där go bussförbindelse och ingen långresa att räkna med ja, utan en behaglig tur i lugnt tempo. Jag tror du kan finna dig väl tillrätta i Pythagorio också, har du frågor att ställa besvarar jag dom i den mån jag kan, ellers kan jag slussa dig vidare till någon verklig expertis i saken ;-)

Här en oas att vila i på nervägen från berget Kastri  :flower:



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Mmmmmmm, så gott dom luktar, Pinjetallarna..... härligt oppfriskande en dag i solen, det är en guds gåva till människosläktet :flower: Ikke sant :-) ?



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

//PO

Tommy

Otroligt vackert var detta träd, o häpnadsväckande imponerande med dess ålder, undrar över hur gammalt det egentligen är ???? Ja det kan man sitta å grunna över i skuggan under dess krona o vattenhålet intill, medans världen snurrar vidrare åt nåt håll  :flower:

Hej o hå :D

 
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

...ja, det är intressant med träd och hur gamla dom kan bli.Det finns en metod som kallas dendrokronologi, där man borrar ur en kärna med ett specialborr och räknar årsringarna från utsidan till kärnan. Jag har för mej att dom hittat ett träd i USA som är bortåt 6000 år och som fortfarande lever.... :D I samma dimmiga minne (mitt) så tror jag mej minnas att Sveriges äldsta trähus är en förrådsbyggnad i Dalarna från mitten av 1100-talet. Det trevliga med dendrokronologin är att man kan pricka in när trädet avverkades på året.... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Re: Turister mister livet på øyer i Hellas
by kaka | 06. Jul 24, 21:27:30
Viktige påminnelser....
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...