Logg inn med Facebook eller Google!

Nygresk ved Universitetet i Oslo

Started by kirsti.thorsen, 19. Jan 09, 14:35:10

Previous topic - Next topic

kirsti.thorsen

(Ny-)gresk for deg?

Universitetet i Oslo ved Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK) tilbyr vårsemesteret 2009 videregående kurs i nygresk. Det dreier seg om modulene NYGR1120 Nygresk grammatikk og NYGR1121 Nygresk språkbruk, samt EVU-kurset NYGR2101V Nygresk trinn 2, som går på ettermiddagene.

Kursene er alle orientert mot aktiv språkbeherskelse, og er et unikt tilbud for alle Hellas- og Kypros-interesserte, enten det er det moderne eller det antikke man er svakest for.

Det er ennå mulighet til å melde seg på kursene, som er åpne for alle som har noe bakgrunn i gresk.

Kalos orisate!
Kirsti S dB Thorsen\\r\\nNygreskfilolog, statusautorisert translatør gresk-norsk

Måne

Hei Kirsti! Jeg tror jeg har hatt deg som lærer i Nygresk ved Det norske instituttet i Athen sommeren 2003 :)

- Mona

operafantomet

Quote from: \"kirsti.thorsen\"(Ny-)gresk for deg?

Universitetet i Oslo ved Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK) tilbyr vårsemesteret 2009 videregående kurs i nygresk. Det dreier seg om modulene NYGR1120 Nygresk grammatikk og NYGR1121 Nygresk språkbruk, samt EVU-kurset NYGR2101V Nygresk trinn 2, som går på ettermiddagene.

Kursene er alle orientert mot aktiv språkbeherskelse, og er et unikt tilbud for alle Hellas- og Kypros-interesserte, enten det er det moderne eller det antikke man er svakest for.

Det er ennå mulighet til å melde seg på kursene, som er åpne for alle som har noe bakgrunn i gresk.

Kalos orisate!
Hadde jeg hatt LITTEBITT bedre basis i gresk, så hadde jeg meldt meg opp på \"Nygresk språkbruk\". Har savnet tilbud i nygresk på UiO, og nå ser det ut til at jeg ble bønnhørt. Men... om et år eller to, kanskje. Nå kan jeg kun bestille mat på restaurant, og selv der halter gresken...

Men uansett, tusen takk for at du fortalte om tilbudet!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

En tanke: jeg er student ved UiO (kunsthistorie), og har ikke mulighet for å følge flere fag enn det jeg gjør nå. Men hadde det vært mulig å overvære noen av forelesningene til NYGR1121, uten å gå opp til eksamen? Vet ikke hvordan kapasiteten er på dette faget, men tenkte jeg skulle høre i alle tilfeller.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Svein~B

Quote from: \"operafantomet\"En tanke: jeg er student ved UiO (kunsthistorie), og har ikke mulighet for å følge flere fag enn det jeg gjør nå. Men hadde det vært mulig å overvære noen av forelesningene til NYGR1121, uten å gå opp til eksamen? Vet ikke hvordan kapasiteten er på dette faget, men tenkte jeg skulle høre i alle tilfeller.

Jeg er også student på UiO. Jeg kan vanskelig tenke meg at det er fullt og jeg kan vanskelig tenke meg at Kirsti Thorsen har noe imot det. Det er bare å møte opp, presentere deg og spørre pent om å få følge undervisningen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

operafantomet

Godt råd. Skal sjekke det nærmere, om ikke hun dukker opp i forumet igjen. Hadde vært så deilig å få litt nygresk \"input\".

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

Det er jo helt tragisk. Jeg fikk ikke med meg i det hele tatt at UiO tilbød innføring i nygresk høsten 2008. Den høsten fulgte jeg kun ett (ETT) fag, og kunne med letthet ha fulgt greskfaget. I tillegg ser det ut til at det er eneste gangen UiO tilbyr nettopp dette studiet (hvilket kan tyde på at en eller flere av foreleserne er initiativtakere?):
http://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/NYGR1110/index.xml

Er det mulig å gå glipp av et slikt tilbud...? *klasker panna i tastaturet*

Har fått ja til å være \"observatør\" på vårens greskfag, men her prater vi litt høyere nivå, så mitt bidrag der blir nok begrenset...

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

MaFi

Deprimerende, Operafantomet. Føler med deg... men hvis du kommer til å følge opplegget på UiO nå i vår, kan du gi en tilbakemelding om lærebøkene som brukes - og ble brukt forrige semester? På forhånd takk. (Hvis andre vet - gi gjerne tilbakemelding). Lykke til med vårens greskfag!

Epicuristen

Går dette kurset på dagtid tro? Eller finns det noen mulighet for en stakkars proletar å få fulgt med tro?
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Svein~B

Quote from: \"Epicuristen\"Går dette kurset på dagtid tro? Eller finns det noen mulighet for en stakkars proletar å få fulgt med tro?

Det er to kurs på dagtid:

Forelesningene er onsdager 12.15-14.00 og fredager 10.15-12.00 Seminarene er tirsdager 10.15-12.00 og onsdager 14.15-16.00

http://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/NYGR1120/v09/tid-og-sted.xml
http://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/NYGR1121/v09/tid-og-sted.xml

Det er også ett kurs på kveldstid:

Tirsdager og torsdager 17.15-19.00

http://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/NYGR2101V/v09/tid-og-sted.xml

Det skulle med andre ord være dårlig med unnskyldninger for å ikke få med seg noe av det hvis man er interessert  :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

operafantomet

I dag, etter mange hindringer og mislykkede forsøk (all my fault, som man sier på norsk ;) ) kom jeg meg omsider på greskundervisning på Blindern.

Og jeg må si at jeg er veldig imponert! Særdeles flink foreleser, og strukturert opplegg. Nivået er strent tatt for høyt/avansert for meg, men jeg får bare brette opp ermene og ta sats... Om ikke annet så hjelper det å høre andre prate gresk, og å lese gresk mer jevnlig enn det jeg har gjort til nå.

Dessverre får jeg kun fulgt forelesningene i rykk og napp, siden jeg følger endel andre fag, og siden jeg også jobber på si. Men skal gjøre mitt beste.

Føler på meg at jeg kommer til å stille mange språkspørsmål her i forumet fremover....

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Prasini

Såvidt jeg har fått med meg er nygresk-kursene lagt ned igjen? Jeg hadde ikke mulighet til å melde meg opp i noe høsten 2008 da jeg hadde for mange fag allerede, og våren var jeg i Hellas. Noen som vet om kursene kommer tilbake? Litt synd jeg ikke fikk muligheten...  :angry7:
....Μόνο στα όνειρα...

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...