Logg inn med Facebook eller Google!

Hva leser du?

Started by Thera, 13. Jan 09, 22:37:29

Previous topic - Next topic

Tjorven

Jeg leste Mannen som elsket Yngve (i Hellas faktisk) før han ble \"mediekjent\", og jeg ble straks betatt av Mannen som skrev boka, for å si det sånn. Selv om jeg felte noen tårer på slutten av boka. Ja, den hadde alt. Siden jeg er født i Stavanger og halvt rogalending, var det ekstra artig å følge i hans fot(sykkel)spor.

Hva skulle man gjort uten bøker, og den verdenen man får ta del i der....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Thera

Akkurat nå har jeg en pause i \"Min kamp 1\" av Karl Ove Knausgård (liker den veldig godt så langt), for jeg bestilte \"Den albanske elskeren\" av Susana Fortes på biblioteket for en stund siden og vil bli ferdig med den først.

I dag kom boka \"Landssvik og sabotasje - Kampen om Thamshavnbanen\", med medfølgende dvd, av Christian Falch og Fredrik H. Akselsen i posten. Det har jeg gledet meg til lenge!
Fra bokomslaget: Dokumentarfilmen \"Kampen om Thamshavnbanen\" blir nå endelig tilgjengelig og foreligger på dvd som en del av denne boken.
Sammen med filmen får man også mulighet til å lese ukjente historier, intervjuer, memorarer og rapporter som forfatterene samlet i løpet av de drøye fem årene de arbeidet med filmen. Materialet er ordnet kronologisk og forteller historien om sabotasjeaksjonene i Orkdal mer utfyllende og spennende enn noen andre har gjort før.
Her står det litt om filmen: http://www.gammaglimt.no/node/73
Interessant!
..Don`t dream your life, live your dreams..

Astri

Jeg leser nå Livet etter skuddene av Liselotte Haugsnes. Hun mistet sine foreldre ved at faren tok livet av moren hennes og siden tok sitt eget liv. En enkel lest bok, men med mange vakre beskrivelser av hennes føleleser og tanker.

Handyman

Hapi elvegudinnen (River God) Wilbur Smith....WOW!!!!

Ninette

Jeg har akkurat lest bøkene av Camilla Läckberg, krimserien der hun skriver om Erica Falk og Patrik Hedstrøm.

Jeg kjøpte tre av bøkene på flyplassen da jeg reiste til Kreta i høst, og de siste fire ble raskt innkjøpt da jeg kom tilbake til Norge.

Dette er god krim, ispedd mye humor og skildringer fra dagliglivet i den lille byen Fjellbäcka. Det er ikke uten grunn at Läckberg topper bestselgerlistene i Sverige - Bøkene er svært velskrevet.

Det er en viss progresjon i historen, og bøkene kan med fordel leses i kronologisk rekkefølge. Og kronologien er ikke i den rekkefølgen bøkene er utgitt i Norge - det er verd å merke seg at Isprinsessen er den første boken som ble utgitt. I Norge kom den ut som nummer fem i serien.

Anbefales!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

bengalow

Thukydides: Kriget mellan Sparta och Aten...Jag brukar sällan läsa en bok mer än 1 gång, men denna kan jag läsa 1000 gånger tror jag...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Hm... kanskje ikke noe man går på biblioteket etter... men akkurat nå holder jeg på med et hundreogfemårig jordskiftedokument! Skal ut i en kartforretning imorgen, så da er det vel greit å vite litt om hvordan mine forfedre tenkte...

Thera

\"Den albanske elskeren\" fenget ikke helt, så den la jeg fra meg ca halvlest. Nå er jeg igang med \"Vår greske odyssè\" av Rita og Alexandros Gentekos.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Tommy

Jag läser en del barn och ungdomslitteratur, det kommer sig av att jag arbetar i ett skolbibliotek så jag prövar att hålla mig ajour med vad som kommer ut och kan vara något att införskaffa till vårt arma bibliotek.

Just nu läser jag \"BOKTJUVEN\" Av Markus Zusak, en historia att både glädjas åt och förskräckas samt i viss mån kanske gråta åt .......
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Admirala

Quote from: \"Ninette\"Jeg har akkurat lest bøkene av Camilla Läckberg, krimserien der hun skriver om Erica Falk og Patrik Hedstrøm.

Jeg har også storkost meg med tre av hennes bøker i høst. Deretter gikk jeg løs på John Irvings Last Night in Twisted River (Norsk tittel: Siste natt i T.R.) Jeg har alltid likt Irvings bøker, har lest alle av dem, tror jeg, med stor glede, men Twisted River var tung, kjedelig, repetitiv og sjarmløs. Normalt ville jeg ikke lest en slik bok ut, men siden det var Irving tenkte jeg at \"den blir vel bedre etter hvert\". Den gjorde ikke det.

Innimellom har jeg lest The invention of the Jewish People av Shlomo Sand. Meget interessant, men på ingen måte lettlest - det hadde jeg heller ikke ventet. Sand, som er jøde selv og professor ved universitet i Tel Aviv, argumenterer overbevisende for at det ikke finnes etniske jøder.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Thera

Knausgårdpausen min varer fortsatt, for jeg prioriterer bibliotekbøker jeg har bestilt nå når jeg er i Norge og har tilgang til det.
Nettopp ferdig med \"My way\" av Jan Thomas. Likte ikke helt at han navnga endel folk han skrev om. Stemte ikke helt overens med inntrykket jeg har av at Jan Thomas er nokså aksepterende og fordomsfri. Men ellers var boka interessant. Spennende å lese om hans erfaringer..

I dag startet jeg på \"Hvem fulgte Doruntine hjem?\" av Ismail Kadare.
..Don`t dream your life, live your dreams..

polyanna

Her er det også Knausgård-pause, men bøkene skal frem igjen. Det samme gjelder Irwings \'Til jeg finner deg\'.

Var innom mammut-salget på Tanum på Oslo City, herlig, der kan en nå sitte i en god stol og ta en kikk i \'kanskje-kjøpe-bøker\'. Er litt lei av bestselger-romaner for tiden - så jeg kjøpte \'Akerselva\' av Sigurd Senje, mye lokalhistorie. I utganspunktet inspirert av kaka\'s tråd (?) Rusleturer i Oslo, så Gretas blog og hennes vandringer rundt i ulike bydeler. Relativt nyinnnflyttet til sentrum, artig med lokalhistorie.

\'Dannelse\' av Dietrich Schwanitz (aldri hørt om ham) ble også med hjem. Forfatteren vil justere vår kulturelle hukommelse. Leste småsnutter, kjedelig skrevet, men spennende innhold. Det sa i hvert fall ekspeditøren. På baksiden står det \'Om du kjøper, stel eller låner henne er mindre viktig. Berre les henne\'.

Den boka jeg snart er ferdig å lese er \'Hersketeknikk\' av Hilde Sandvik og Jon Risdal. Lettlest, velskrevet - der noen og hver kan kjenne seg i gjen. Mange gode eksempler fra hverdag og jobb. - Og så fikk jeg rasket med meg \'Ørkenen Sur\'; om norske uteliggere og andre fattige nordmenn som holdt til i Brooklyn på 30-tallet.  Og sjømenn som ikke kom seg derfra. Vi glemmer lett at mange som søkte lykken i Amerika slett ikke fikk et bedre liv.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...