Logg inn med Facebook eller Google!

resetankar

Started by Tommy, 13. Jan 09, 17:13:57

Previous topic - Next topic

eijukka

Säkert finns det en tågförbindelse mellan Patra och Aten, jag har själv rest med tåg från Aten till Pirgos (om jag minns rätt :) )!
http://www.gnto.gr/pages.php?pageID=791&langID=2
men det är ytterst svårt att hitta tidtabeller på dessa sidor. Åtminstone för mig lyckades det inte! Kanske nån annan har bättre info!

Alla slags sidor kan man finna genom att googla. Känner du dessa:
http://www.interrailnet.com/2_greece_tourist_information

Snart blir jag alldeles för ivrig. Jag vet ju att jag inte får börja nu att planera allt möjligt (och omöjligt :cheers: )!!! Jag har ju alla slags problem (och pengar är verkligen inte de minsta :colors: )
MEN...!!!???

Tommy

Quote from: \"eijukka\"Säkert finns det en tågförbindelse mellan Patra och Aten, jag har själv rest med tåg från Aten till Pirgos (om jag minns rätt :) )!
http://www.gnto.gr/pages.php?pageID=791&langID=2
men det är ytterst svårt att hitta tidtabeller på dessa sidor. Åtminstone för mig lyckades det inte! Kanske nån annan har bättre info!

Alla slags sidor kan man finna genom att googla. Känner du dessa:
http://www.interrailnet.com/2_greece_tourist_information

Snart blir jag alldeles för ivrig. Jag vet ju att jag inte får börja nu att planera allt möjligt (och omöjligt :cheers: )!!! Jag har ju alla slags problem (och pengar är verkligen inte de minsta :colors: )
MEN...!!!???

Tack för länkarna och din entusiasm Eijukka :-) Ibland kanske man blandar ihop iver med entusiasm ? För det är väl det vi är ? Entusiastiska resenärer som lätt blir ivriga, speciellt när vi här börjar diskutera resor till Grekland  :cheers:

Och jag tror inte att förflyttningen från Patras till Athen blir något problem, vare sig det blir med tåg eller buss, jag menar har man tagit sig så långt så är man ju nästan \"hemma\" ju.  Det är ett världsligt problem, som \"Karlsson på taket\" skulle sagt :biggrin:

Ett annat alternativ är ju att ta sig in i Grekland \"bakvägen\" via de norra delarna. O hoppa av i Thessaloniki kanske ? Det går ju båtar därifrån söderut också ju.Bara som ett alternativ, och kanske stanna till i till exempel Budapest några dagar. Den staden har jag aldrig varit i, och inte Thessaloniki heller för den delen. Ja möjligheterna är många, när man börjar tänka efter lite....... :-)

Men Magnolia jag är tveksam till att det skulle bli billigare att köpa reguljär biljett, även om priset för platsreservationer tillkommer med interrail. Jag fick fram via Deutsches Bundes bahn´s hemsida att en tågresa fram och åter Malmö till Bologna via Hamburg och Munchen går på ca 550 euro ( vilket motsvarar 6 047,19046 svenska kronor enligt gällande dagskurs  :bom: ) , och då ingår endast platsreservation för resan Hamburg till Munchen. Priset för resan Bologna fram och åter Bari gick inte att få via deras hemsida, alltså  tillkommer den kostnaden, vad den nu är ???

Men jag ska kolla detta närmare med en resebyrå här i Malmö, så får jag se var det ändar  :bom:

Hej o hå  :biggrin:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Jag tittade på OSE, grekiska järnvägens hemsida. Den är lite svårtydd. Utgår man från Patras så går tåg, men inte till Korint. Det verkar som om hela Peloponnessos-banan håller på att upprustas, så det lär nog bli buss till Korinth, och tåg därifrån, eller kanske hela vägen till Atén med buss. Bussarna å andra sidan har ju ett väl utbyggt transportnät, även om det inte är så komfortabelt
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Jag tittade på OSE, grekiska järnvägens hemsida. Den är lite svårtydd. Utgår man från Patras så går tåg, men inte till Korint. Det verkar som om hela Peloponnessos-banan håller på att upprustas, så det lär nog bli buss till Korinth, och tåg därifrån, eller kanske hela vägen till Atén med buss. Bussarna å andra sidan har ju ett väl utbyggt transportnät, även om det inte är så komfortabelt

Tack Bengalow :-) , det ordner sig vettu när jag äntrar kajen i Patras ifall det nu blir så att det faller sig så att jag kommer dit. Jag har förstått att det är så att järnbanan på Peloponessos håller på att byggas om från smalspårig till bredspårig vilket är standarden för järnbanor på fastlandet i övriga Grekland, och även så i resten av Europa ju. Det är bra att veta ifall man nu förväntar sig en komfortabel tågresa, men blir utan vid framkomsten dit.

Nu har jag ju rest med buss förr i Grekland, från Parga till Athen, och jag får nog säja att jag var rätt förnöjd med den komforten också, så jag har inga problem med det i fall det nu är alternativet den \"korta\" vägen som återstår till Athen/Piraeus, efter att i så fall ha tagit mig hela vägen till Patras från Malmö  :biggrin:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Magnolia

Quote from: \"Tommy\"Men Magnolia jag är tveksam till att det skulle bli billigare att köpa reguljär biljett, även om priset för platsreservationer tillkommer med interrail. Jag fick fram via Deutsches Bundes bahn´s hemsida att en tågresa fram och åter Malmö till Bologna via Hamburg och Munchen går på ca 550 euro ( vilket motsvarar 6 047,19046 svenska kronor enligt gällande dagskurs  :bom: ) , och då ingår endast platsreservation för resan Hamburg till Munchen. Priset för resan Bologna fram och åter Bari gick inte att få via deras hemsida, alltså  tillkommer den kostnaden, vad den nu är ???

Men jag ska kolla detta närmare med en resebyrå här i Malmö, så får jag se var det ändar  :bom:

Hej o hå  :biggrin:

Det ser ut som de ordinære billettene har steget forholdsvis mer i pris enn interrailblilettene - ut fra det du forteller her. Jeg har som sagt ikke undersøkt prisene i dag. Ting forandres, og det skulle ikke forundre meg om du har rett, Tommy. :)
Uansett, ta en tur innom et reisebyrå for sikkerhets skyld. Det koster ikke noe å spørre. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tommy

Quote from: \"Magnolia\"
Quote from: \"Tommy\"Men Magnolia jag är tveksam till att det skulle bli billigare att köpa reguljär biljett, även om priset för platsreservationer tillkommer med interrail. Jag fick fram via Deutsches Bundes bahn´s hemsida att en tågresa fram och åter Malmö till Bologna via Hamburg och Munchen går på ca 550 euro ( vilket motsvarar 6 047,19046 svenska kronor enligt gällande dagskurs  :bom: ) , och då ingår endast platsreservation för resan Hamburg till Munchen. Priset för resan Bologna fram och åter Bari gick inte att få via deras hemsida, alltså  tillkommer den kostnaden, vad den nu är ???

Men jag ska kolla detta närmare med en resebyrå här i Malmö, så får jag se var det ändar  :bom:

Hej o hå  :biggrin:

 
Uansett, ta en tur innom et reisebyrå for sikkerhets skyld. Det koster ikke noe å spørre. :)

Japp, ska jag göra.

tjingeling  :biggrin:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

eijukka

Tommy, du nämnde nån tysk järnvägssida. Har du nån link till dessa sidor?
Eija som är lika ivrig också i dag :cheers:

PS. Jag är nu inte alldeles säker på om jag vågar att fara via FYROM till Saloniki :bounce: ! Titta på denna nyhet:
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_politics_100004_17/01/2009_103880

Tommy

Quote from: \"eijukka\"Tommy, du nämnde nån tysk järnvägssida. Har du nån link till dessa sidor?
Eija som är lika ivrig också i dag :cheers:

PS. Jag är nu inte alldeles säker på om jag vågar att fara via FYROM till Saloniki :bounce: ! Titta på denna nyhet:
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_politics_100004_17/01/2009_103880

Hej Eijuka

Länken till den tyska järnvägen finner du här ; http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/en

näe, det kanske inte är riktigt stabilt att färdas i dom regionerna av europa ännu, här kan du se på alternativ genom italien istället, lite fredligare o lugnare tror jag ; http://www.trenitalia.com/cms/v/index.jsp?vgnextoid=ad1ce14114bc9110VgnVCM10000080a3e90aRCRD

Att drömma o resa i fantasin kostar ju inget, hur det sedan blir kan ju få vara skrivet i stjärnorna, mig gör det inget, bara skoj med lite iver o engagemang i vart fall, tycker jag.

Hej o hå  :biggrin:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Hej Eijukka o alla andra presumtiva tågresenärer idag har jag sänt iväg en förfrågan till SJ-resebutik med följande frågor som kanske kan bringa klarhet i vad som blir billigast. Interrail eller reguljär biljett ????

Som exempel tog jag en resa med tåg Malmö till Bari den 11/6 enligt nedan ;

Vill resa med tåg Malmö till Bari Italien den 11/6, retur efter ca 3 veckor. Vad blir billigast ?
Interrailkort vuxen 22 dagar 10 fria resor ? eller reguljära biljetter inklusive platsreservationer ? Jag reser 2:a klass.
Hur mycket kostar tillägg för obligatoriska platsreservationer till ovanstående resa om jag reser med interrail  ?  Vad jag kunnat se blir det 3 - 4 tågbyten på sträckan, räknas vart tågbyte som en resa om jag reser med interrail ? Eller räknas hela sträckan som en resa ?


Vänligen

Ska bli spännande o se när svaret kommer, o vad svaret blir  :bounce:

Tuff, tuff o tut tut så länge
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

eijukka

FINT Tommy! Hoppas, du ska få något svar  :cheers: !
Jag har också tittat på kartor under de senaste dagarna.  Min son som ska resa i morgon, först till Poland och därifrån till Slovenien,  berättade just, att några av hans kompisar ska fara med tåg från Saloniki till Ljubljana för att träffa honom, kanske i mars eller så. Då ska jag få lite närmare info om deras erfarenheter. Jag nästan lovade till sonen att jag ska komma för att besöka honom och sen fortsätta resan till Grekland :cherry: ! Synd om jag inte kan hålla mitt löfte!!!!

Tommy

Oky Eijukka, då kan vi få höra lite hur tågresan var från Saloniki till Ljubjana framöver när kompisarna funnit fram då.

Jag har fått svar från SJ per mail ;

Hej!

Tack för att du kontaktat oss.

Vi kan inte upplysa om tidtabells- och prisuppgifter via mejl eller på vår hemsida. Detta eftersom prisutbudet för en resa varierar kraftigt beroende på resväg, rabatter/erbjudanden och åldersgränser i respektive land.

Du är välkommen att ringa vår telefonbokning; 0771-75 75 75, tonval 1. Öppettiderna är mån-fre (helgfri) 09.00 - 18.00. Tidtabeller för resa i Europa finns på www.bahn.de.

Välkommen åter!

Med vänlig hälsning

SJ AB
Malin Asplund


Jag tror jag struntar i att pröva o telefonera o går in i deras resebutik här i Malmö någon dag framöver, beter mig vänligt o ställer frågorna personligt o direkt där istället så får jag se hur det går.

Tuff tuff o tut tut så länge
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

polyanna

Innen Italia har jeg brukt denne adressen - www.ferroviedellostato.it - men den må jo \'henge sammen\' med den adressen du har, Tommy, til det statlige togselskapet, på en eller annen måte. Uansett - lett og oversiktelig å finne frem. For oss har den vært praktisk å forholde seg til.

Å reise med lokaltog i Italia er billig! Hvordan det er ved regionbytte, det vet jeg ikke. Kanskje har du allerede sett denne adressen...

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 05. Jun 24, 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...