Logg inn med Facebook eller Google!

Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien

Started by Marit, 28. Apr 07, 16:11:38

Previous topic - Next topic

Atle

Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

tovenor

Nei, må innrømme at det vet jeg ikke engang hva er...men jeg sitter å håper på at NRK finner en slags  abonnements-løsning snart..

mouche

Anders - har Hellas produksjon til et tilstrekkelig antall varer og produkter til å klare seg selv? For egen del er jeg overrasket over hvor lite det er mulig å kjøpe av greskproduserte varer, og vi har virkelig prøvd i forbindelse med å bygge og utstyre et helt hus med hage og alt som hører til. Selv blomsterjorden vi kjøpte for å fylle noen potter var produsert i Tyskland!

Diddi

Quote from: tovenor on 31. Mar 15, 22:12:25
Jeg har ikke lyst til å diskutere politikk. Jeg ville bare være hjelpsom og beskrive det som skjer i de siste dagene i Hellas. Her i Athen var det køer ved minibankene idag av nervøse grekere som tar ut så mye de kan før påske. De fleste aviser og tv-kanaler meldte idag at grekere kan risikere å finne tomme minibanker etter påske om ikke før...Så lenge de ikke haler inn en avtale med EU, vil pengestøtten utebli så lenge....det er mulig de klarer å få ett forskudd, jeg vet ikke..  Men som sagt jeg vil også gjerne være optimistisk og håpe på at alt går bra.


Uff, dette er veldig leit å lese, tovenor, men takk for hjelpsomheten. Nå har jeg vært i banken og tatt ut litt ekstra euro for sikkerhet skyld. Vi skal til Kreta rundt i fjellene, men kanskje ikke noe bedre der !
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

mouche

tovenor - har ikke prøvd det selv, men her er noen "oppskrifter" på hvordan se norsk tv i utlandet på nettet;

http://www.tbt.no/hvordan_se_sumo_og_nrk_nett_tv_i_utlandet/

Anders

jaja.... en ukes tid så bidrar jeg igjen.... på denne tiden neste lørdag sitter jeg antagelig hos Leo og har det bra. Gleder meg....

marjana

Nå har jeg kjøpt nye billetter til Hellas! Reiser med SAS med avreise 6.september med retur 14.november. Det er fortsatt en del billige billetter å få tak i, men hvis man virkelig skal sy en smidig reise sånn som jeg vil, så hadde jeg ikke så veldig mange rimelige billetter å velge i. Så det var bare å slå til og kjøpe tvert!

Jeg har ventet på den nye ruten fra Rafina til Syros, - som også går via Andros, Tinos, Mykonos og Naxos.
Den starter 1.august, men går dessverre kun så tidlig som kl. 08.10 tirsdager og torsdager til Syros, og det passer ikke med noen fly, så da blir det Blue Star fra Pireus kl. 17.30 for min del.

Ser forresten ar den nye momsen på hoteller blir på 13%, og på restauranter, fergebilletter og generelt på det meste blir på 23%, så det blir litt dyrere for alle. Vi nordmenn merker ikke så mye forskjell, men det svir for grekerne som har så lite å rutte med fra før. Vi får støtte dem så godt vi kan!

Glika i zoi

Solgry

Da reiser du samtidig med oss, Marjana!  :)
Vi drar med Norwegian 6. september, og tar videre fly til Milos, så det blir noen timer på Athen flyplass. Det blir god tid til lunsj....

Nå er det bare "noen-og-førti" dager igjen til avreise! Juhuu, vi gleder oss! :hoppende:
Lodotter er englenes tøfler.....

kari

Jeg drar til Kreta fredag 7. august og blir ei uke.............. så nå er det bare 14 dager igjen :D

Apropos penger;- nå har vel Hellas fått penger fra EU, men vi tar nok med oss litt ekstra euro lell. Ett vennepar av oss er på Samos i disse dager, så får sjekke litt med de hvordan tilstanden er..... og da tenker jeg på penger i minibank.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

kaka

Fint å se at mange har ordnet Hellasturer fremover også :)

Inspirerende å lese om tur i over 2 mndr, Marjana!!

Ang. penger, så tenker jeg at det vi måtte trenge i tillegg til de vi tar med, får vi alltids tak i. Jeg er mer usikker på varebeholdningene etterhvert.
Men, det hindrer meg ikke fra å reise ned igjen i september  :)
KariK

marjana

På Syros nå i vår snakket jeg med min venninne Maria om krisen, og hun hadde sett på nyhetene på TV, og de hauser jo alltid opp stemningen. Maria hadde bedt mannen sin om å forte seg å fylle opp tanken på bilen og på motorsykkelen, pluss fylle opp en ekstra kanne med bensin. Antonis hadde fortet seg til bensinstasjonen, og der sa de at det bare var å ta det helt med ro for de hadde bensin nok for minst tre måneder!

Maria fortalte om en annen gang for ganske lenge siden da Tyrkia og Hellas nesten hadde gått til krig over råderetten over en liten holme med tre gjeiter på. I avisene skrev de om en dame som hadde forberedt seg på det verste og hadde hamstret 1000 hermetikkbokser med kondensert melk, 1000 hermetikkbokser med tomater og ikke minst 1000 hermetikkbokser med hundemat, enda hun ikke hadde hund engang! Men det var hermetikk!

Jeg tror ikke vi skal bekymre oss så mye om varebeholdningen, kaka, det vil nok ordne seg underveis. Mat får man i hvert fall fra bøndene som har frukt, grønnsaker, egg og kjøtt mm. Fiskerne har fisk, og brød får de også bakt. Hva mer trenger man?
Glika i zoi

kaka

23. Jul 15, 16:59:49 #3827 Last Edit: 23. Jul 15, 17:01:48 by kaka
"Artig" perspektiv med damen på den lille holmen  :)

Jeg ble flere ganger servert egenprodusert mat hos kjente, når jeg var nedover nå;
Oliven, egg, squash, geitost ("rå" feta) laget av gårdsagens melk fra geita, med mer,- til og med hjemmebakt brød av selvdyrket dinkel/spelt!
- så jeg er ikke veldig bekymret, Marjana  ;)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...