Logg inn med Facebook eller Google!

Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien

Started by Marit, 28. Apr 07, 16:11:38

Previous topic - Next topic

mouche

Quote from: Ole on 25. Oct 16, 15:20:50
Quote from: filhellener on 25. Oct 16, 12:05:10
Det gjør de ikke, men likevel ...j e g har likevel aldri funnet en reise med SAS som har vært så billig som Norwegian inkl  bagasje!


Enig i det. Men av og til passer det ikke å reise med Norwegian og da er SAS (og Star Alliance) utrolig fin å ha. Spesielt utenfor sesong hadde ikke jeg klart meg uten SAS og deres samarbeidspartnere. Mulig det er annerledes for dere som bor nært Gardermoen.


Quote from: mouche on 25. Oct 16, 13:22:28
Sjekket flybilletter med SAS til Athen i mars og da kostet det 120 kroner ekstra hver vei med bagasje så lurer på hvor dere booker med SAS uten denne ekstra kostnaden?


Da er det noe de har begynt med nå.


De begynte med det 8.september 2015 (for mer enn et år siden), men innførte det gradvis og rute for rute, så ikke helt nytt. Riktignok velger de å vinkle det som om de innfører et nytt, og billigere, alternativ, sikkert etter råd fra noen konsulenter?

https://insideflyer.no/sas-innforer-go-light-billettype-bagasje/

marjana

Det er litt lenge til 27. august, men måtte bare kjøpe en tur til Athen mens prisen fortsatt var 849 kr med Norwegian. (Prisene gikk nettopp opp for den samme reisen 3. september, så nå er alt kjøpt og betalt). Det vil også si at jeg kommer til å spørre om å få leie et rom hos min gode venn og familien hans i Galissas i august/september. Der er det trivelig, billig, og fint å bo for meg som har bodd der hvert år i mange år. Ioannis har skiftet ut alle de gamle sengene i alle rommene, så de nye sengene har veldig gode madrasser, forresten. Nye kjøleskap og mørke gardiner mot sola er det også.

Blir det et forumtreff på Naxos 16.september, da dere?

Uansett så har jeg lagt opp til en runde på en uke fra Naxos 18. september via Donoussa i to netter, og Amorgos i fem netter, pluss en hel dag - 11 timer, på Paros mens jeg venter på fergen tilbake til Syros.

Jeg ser her i forumet at Kari har en plan om å dra til Amorgos også i september. Møtes vi kanskje?

Glika i zoi

kari

Vi ankommer Athen 9. September. Kommer til Naxos 10. September for å være ett par dager sammen med et vennepar som er der da. Vi blir antakelig på Amorgos 12.-15. September - også tilbake til Naxos for å forhåpentligvis være med på forumtreff 16. September.

Så får vi se hva vi gjør videre. Tenker kanskje Folegandros, men ingenting er bestemt. Vi liker det litt sånn på sparket vi. Hjemreisen er 23. September fra Athen.

Kanskje vi møtes på Amorgos, men virker kanskje som du er der litt seinere på september enn oss. Vi tenker å bo i Katapola.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

marjana

Hei, Kari. Det ser ut som vi ikke er på Amorgos samtidig, men vi treffes vel på Naxos på forumtreffet! Jeg tar en runde etter Naxos til Donoussa og så Amorgos. Blir på Amorgos fra 20. september.
Glika i zoi

marjana

Jeg har drevet med å finne ut av transport fra Chania til Rethymnon for moren min og mannen, som skal dra dit i mai, og dermed så kom jeg jo på tanker om første gangen jeg var på Kreta.

Vi bodde ute på stranda under et tre i Agia Roumeli og leste høyt for hverandre: "Den som har begge beina på jorda står stille" av Tor Åge Bringsværd.
Han var på Litteraturhuset her om dagen, ser jeg nå litt for sent...

Det kommer nye dager, og nye bøker som kanskje blir lest, og den 30. april så drar jeg til Syros og blir der i to måneder.
Glika i zoi

Ole

Flybilletter til Athen i boks 23. juni til 6. juli! Juhuuu! Aner ikke hvor ferden går videre, men de to siste dagene blir nok i Athen. Kanskje det er på tide å besøke Kea og Kythnos? Eller blir det "safe" Egina? For første gang på mange år blir det ikke noen tur til Paros i år.

Anders

Kea og Kythnos har jo "ord på seg" for å være "the real deal"? Håper dere gjør det og deler med oss andre :-)

marjana

Kythnos har jo mange flotte strender. Jeg har vurdert å ta et stopp på Kea og Kythnos på vei til Syros med Aqua Spirit fra Lavrio, men det har bare blitt med besøk med fergen innom havnene, men både Kea og Kythnos virker fristende. Det er rolig og fredelig der, og fine choraer, og veldig gresk.

Matt Barrett har bodd på Kea og har skrevet masse om Kea.

Bilder fra strendene på Kythnos:
https://www.google.no/search?q=kythnos+beaches&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjalfjo2K7TAhVD1iwKHdh1C3QQsAQIOA&biw=1536&bih=736

Veldig interessant å få rapport hvis dere drar innom Kea og/eller Kythnos!
Glika i zoi

Ole

Det er bare ungene og jeg som reiser på denne turen, så jeg er litt redd for at det kan bli litt stille og lite for ungene. Jeg hadde nok likt meg veldig der ut ifra de bildene jeg har sett. Med noen dager i Athen på slutten blir det kanskje nok "action" likevel?! Et annet alternativ er Spetses, men tror vi "sparer" den øya til oktober da vi reiser alle fire. Finnes det forresten noen steder på Attika-halvøy det er verdt å oppholde seg på mer en en dag eller to?

Ole

Er Kea og Kythnos ganske dyre øyer når det gjelder overnatting?

marjana

Jeg sjekket for et par-tre år siden angående overnatting på Kea i mai, og det billigste jeg fant var såvidt jeg husker et en-stjernes hotell i havna til ca 40 euro!  :o

Det var faktisk en grunn til at jeg lot være å dra til Kea. Såvidt jeg husker så var det flere valg både prismessig og ang. beliggenhet på Kythnos, så hvis dere skal velge en av de to øyene så er vel Kythnos det beste valget.

Tror også at det kan bli litt for stille og litt for "voksent" for barna dine på Kea og Kythnos.
Glika i zoi

marjana

Ole, kanskje du bør spørre ungene dine hvor de har lyst til å dra? La dem få bestemme hvor turen går.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | Today at 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...