Logg inn med Facebook eller Google!

Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien

Started by Marit, 28. Apr 07, 16:11:38

Previous topic - Next topic

kari

Tjoooohoooo, da er det kun timer til vi reiser til Kreta og Paleochora. Kl 0915 i morgen tidlig går flyet 8)

Har ikke pakket en enda sokk enda, men må vel snart hive meg rundt.

Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Ole


Solgry

Ja, Anders, vi kommer til Naxos 19. september, så vi kommer vel for sent til bryllupet, men vi treffes nok, for vi skal være der en hel uke!

Ole, vi drar fra Mykonos, via Athen, til Oslo. Har bestilt med Aegean, så vi sjekker inn på Mykonos, og slipper å sjekke inn i Athen.
Drar fra Mykonos kl. 06.40 og lander i Oslo 11.30! Perfekt! :--
Lodotter er englenes tøfler.....

marjana

Mellom øktene med oppussing av kjøkkenet mitt, som jeg snart ser enden på, har jeg nå funnet ut at jeg skal dra fra Rafina via Andros på min min vei "hjem" til Syros i september.
Det blir tre netter på Andros, men kun to hele dager. Satser på å bo i Gavrio. Det er landskapet, gåstiene, og ikke minst at det er så mye vann på Andros som er spesielt. Vet ikke om jeg kommer meg så mye rundt, men til chora går jo bussen.

Noen som vet om gåstiene utfra Gavrio?
Tips på nettet sier at det er Skaî Maps som har den beste oversikten over stiene.

Har noen av dere andre forumister noen gode tips?


Glika i zoi

Greece-Traveller

Favorittøya til Ole og hans samboer er Andros. Ole driver nettsiden Elgreko med veldig mye nyttig stoff (på norsk) og mange bilder m.v. Han er en god kamerat og tidligere kollega av meg.

Akkurat i kveld har han siden nede for vedlikehold, men slå den opp litt senere og du vil finne alt du ønsker om Andros:

http://www.elgreko.net/
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

marjana

Nå har jeg fått svar fra Artemis på emali, og rommet mitt i Ermoupolis er klart for meg. Det er et søtt, lite "Karlson på taket"-rom. Bare se i Syros-tråden min der det er mange bilder derfra!

De på Syros spør meg forresten hvordan de kan få flere turister dit. Det er litt vanskelig å svare på, men jeg tror at de fleste turistene er på ferie og vil ha lange hvite strender som det er på Naxos, og barna vil bade i pool på fine hoteller, og dra til et "badeland" i nærheten.

Syros er vel stort sett for voksne? Mye kunst og kultur, og derfor drar vel alle turistene langs "lysløypa". Naxos, Paros, Anti Paros, Santorini.

Jeg vil gjerne ha innspill her for å kunne svare Dimitris hvorfor turistene ikke kommer til Syros.
Glika i zoi

filhellener

16. Aug 15, 10:34:34 #3846 Last Edit: 16. Aug 15, 12:41:44 by filhellener
Jeg kan si at det ikke er noen annen grunn til at vi ikke har reist til Syros de siste årene enn at det finnes s å mange fine øyer:-[
- vi har vært på Syros fire ganger, bodd tre ganger i Kini og likt oss veldig godt hver gang  :)
Kari

marjana

Ja, Syros må oppdages. Man må litt rundt på øya. Mange drar bare videre når de ser skipsverftet med alle kranene, og en by som ser italiensk ut. Det er ikke blå/hvite sukkerbithus som man forbinder med Kykladene der. Men Ermoupolis i solnedgang med fargespillet i de pastellfargete husene som ligger som i et amfi rundt havna er et vakkert syn. Det er flest greske turister der, og det er kanskje derfor det er så få andre turister på Syros? Det er liksom ikke lagt opp til turisme der, selv om det er fine bademuligheter ute i landsbyene, gode tavernaer og veldig hyggelige folk. Det er mange seilbåter som kommer innom, men de er der kun en dag/natt.

Matt Barrett skriver mye om Syros, og dette er en kort oppsummering:
Once you get comfortable Syros is the kind of island that you can return to every few years and still feel like its home. I think if I was going to live year-round on any island I would choose Syros. Though no island 'closes for the winter', there are some that can be quite desolate in the way-off season, with one or two tavernas opening whenever the owner feels like it and people spending most of their time at home, prisoners of rain, cold or boredom. Hermoupolis is a functioning year-round city with restaurants, cafes, nightlife, shops and most importantly that daily boat to Athens being a relatively short trip if you need a real shot of city life.
Glika i zoi

marjana

02. Sep 15, 14:19:59 #3848 Last Edit: 03. Sep 15, 00:02:10 by marjana
I fili mou Maria sendte en tekstmelding nå og lurte på om jeg kommer snart tilbake til Syros. Det gjør jeg jo! Reiser natt til søndag via København, så fra Rafina til Andros først. Det blir tre netter i Gavrio, men bare to hele dager på Andros. Jeg har lyst til å se samlingen av moderne kunst som vises der: http://www.moca-andros.gr/en/

Så blir det en liten uke i Galissas før jeg flytter til Ermoupolis opp på "Karlson på taket" - rommet mitt igjen og blir der til 14.november.

Nå er stranden i Galissas på Syros flagget med et blått EU flagg, så det er veldig rent og tilrettelagt for barn, eldre, rullestolbrukere osv. og da kan vi ta med Marias lille sønn på to år ut å bade. Da har jeg også et rom der de/vi kan skifte, dusje, sove og så er det våre gode venner som driver souvlakisjappa og baren under rommet mitt, så der er vi i gode og trygge hender.

Jeg ringte henne for å invitere henne og den lille ut på stranda i Galissas. Da hørte på stemmen til Maria at hun var veldig sliten og lei.
Det er slitsomt å ikke ha nok penger til det daglige, og så må de gå og stemme igjen 20.09! På hva? På hvem?

Glika i zoi

kaka

God tur, Marjana. Godt å komme ned til kjente folk og steder.
Jeg vil også være der under valget. Det blir andre valget jeg overværer der nede i løpet av 3 måneder!
KariK

Hellasfrelst

Juhuuuu!!!
Om to døgn er vi på plass i Kardamili.  ;D 8) ;D
Vi gleder oss stort!!!
i zoi ine tora - livet er nå

kaka

Med den meldingen over, - og daglig drypp fra Kardamili, begynner egen avreise også å kjennes ganske nær. :)
Kanskje vi ses, Hellasfrelst :) God tur!
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...