23. Jun 24, 21:58:25


Logg inn med Facebook eller Google!

Juletråd.

Started by Torill, 05. Dec 08, 14:51:42

Previous topic - Next topic

Annlaug

For et koselig tilbakeblikk, Liv. Kan nesten se dere for meg:))
Jeg synes advent og juletiden er en stemningsfull og flott tid.I denne mørke årstiden blir det nesten som en lysfest. Koser meg veldig inne nå med adventspynt og massevis av lys.
Jeg er veldig glad i nisser og min adventskalender er å sette frem en liten nisse hver dag. De store venter jeg med til lille julaften.


Annlaug

Quote from: \"Marit\"Er det ikke noen forumnisse i år. Hmmm, hvor har nissen gjort av seg?

Hva er forumnisse?

Sjøløve



Koselig med en juletråd.
Dagen i dag er tilbragt på kjøkkenet sammen med min datter - julebaksten har startet.
Vi bakte blant annet Sara Bernard - en umåtelig fristende kaloribombe.

Her er oppskriften hvis noen har lyst til å bake dem - de smaker himmelsk godt - men det tar litt tid å lage dem.

1/2 kg mandler males og blandes med 1/2 kg melis.
Stivpisk 7 eggehviter og bland alt sammen.
Settes med teskje på bakeplate og steikes i 175 grader 11-12 minutter
(Lurt å smøre bakepapiret med litt olje, kakene har en tendens til å henge litt fast)

Krem:
7 eggeplommer
2,5 dl kremfløte
2 ts vaniljesukker
250 gram farin
blandes i ei gryte og kokes opp til det tykner.  Avkjøles (gjerne i frysen)

Når kremen er tykk og kald fordeles den med teskje på de ferdig stekte kakene.  
Sett kakene i frysen noen timer til de er helt dypfryste.

Lag sjokoladekrem av 1/2 pk delfiafett og 2 plater lys kokesjokolade - varmes i ei gryte.

Ta kakene opp av frysen og dypp dem i den varme sjokoladen.
Glasuren stivner umiddelbart siden kakene er frosne.  
Oppbevar kakene i frysen - de tiner på noen minutter i romtemperatur.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Katta

Quote from: \"Annlaug\"
Quote from: \"Marit\"Er det ikke noen forumnisse i år. Hmmm, hvor har nissen gjort av seg?

Hva er forumnisse?

Se denne tråden fra i fjor:

http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=1258&highlight=forumnisse

Og Liv, vi pleier heller ikke å pynte før nærmere jul. Lillejulaften er det fullt kjør her. Da skal juletreet og alt annet på plass. Men....lurer på om jeg skal \"jukse\" litt denne jula. Jeg blir jo så innmari sliten på lillejulaften, det er jo ikke så morsomt. Hadde vært koselig å slappe av å kose seg for en gangs skyld.

Annlaug

Takk Katta. Det var en artig konkurranse så kan godt forstå at du etterlyser den.
Ang pynting så liker jeg å ta det med ro og kose meg hele julen så jeg har \"jukset\" fra mine tradisjoner og pynter før jul så mye som mulig (men etter 13.desember). Så på lille julaften er det kun juletre og juleduker som skal på plass. Det har fungert godt hos oss.

Annlaug

Mannen min ble kjempeglad for oppskriften Sjøløve så gjett hva jeg skal bake på mandag. Dette er hans favoritt kaker men har pleid å kjøpe dem.

Sjøløve

Quote from: \"Annlaug\"Mannen min ble kjempeglad for oppskriften Sjøløve så gjett hva jeg skal bake på mandag. Dette er hans favoritt kaker men har pleid å kjøpe dem.

Ja, disse kakene er bare så  gode.
Første jula jeg bakte dem var jeg ikke obs nok på at sønnen min synes det samme.  
Da jeg skulle ned i frysen og hente opp ei ladning fantes det ikke ei kake igjen - han hadde spist opp hver smitt og smule.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Tommy

Vågade mig i förmiddags in till Malmö centrum för o fotofera o pröva att fånga lite 2.a advents-stämning innan det blev alltför hetsigt bland människohorderna i staden. Här är lite av resultatet :

http://picasaweb.google.com/tadamsson/2aAdvent?authkey=e5rhL6KF0WI#

http://picasaweb.google.com/tadamsson/2aAdvent?authkey=e5rhL6KF0WI#slideshow

 :bigsmurf:  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Annlaug

Flotte bilder Tommy. Hadde dere hatt litt av all den snøen vi har her ikke så langt fra svenske grensen hadde stemningen blitt enda bedre. Ser ut som det var kaldt der i dag?

Ole

Da er juleforberedelsene i gang her også! 4 lammeruller + litt baking ble det i går.

Oppskrift på 1 lammerull:
1 slagside lam
Litt lammekjøtt
2 ts. gelatinpulver
1 ts salt
1 ts sukker
1 ts pepper
1 ts ingefær

Skal ligge i saltlake ca. 1 uke.
Kok 2 t.
Legges i press ved nedkjøling.

Tommy

Quote from: \"Annlaug\"Flotte bilder Tommy. Hadde dere hatt litt av all den snøen vi har her ikke så langt fra svenske grensen hadde stemningen blitt enda bedre. Ser ut som det var kaldt der i dag?

Inte så farligt kallt om man kika på termometern, ca 5-6 + grader, men här är lågland, o ett öppet kustlandskap vilket ger hög luftfuktighet som ger en rå kyla som liksom kryper in över allt.  

Så här fryser också den mest inbitna sibirier näsan av sig när vinden ligger på från havet vintertid  :brilsmurf:

Snö hade vi för någon vecka sedan, men den har töat bort nu, det är sällsynt med vit jul här, tyvärr  :bigsmurf:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Fint med jultråd :bom:
Bidrar med ett par bilder från Stockholm där jag och barnbarnet har tillbringat helgen :bom: Nu är vi dock hemkomna.

Första bilden är från Centralstationen:



Andra bilden är från Vasastan (tror jag :cyclopsani: )



Den här tomten hittade jag i Gamla Stan, där vi gick på julmarknad i regnet :cyclops:



Riitta

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...