Logg inn med Facebook eller Google!

En fantastisk fotograf

Started by Turid, 29. Nov 08, 10:03:30

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"Tjorven\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Atle\"Syntes nå denne var flott jeg

Snyggt fotomontage  :cyclopsani:  :compress:

Og der forsvant illusjonen, nok en gang  :barney:
I min naivitet tror jeg på det bildet forteller, lar meg overraske og imponere, og så er det bare fake...

Hvorfor er ikke et bilde i seg selv nok, uten at det skal manipulers eller tukles med for å forskjønne det? Og hvorfor ikke si fra til seerne hva som eventuelt er gjort med et bilde?
\"One who has nothing to hide, hides nothing  :flower:


Ikke var ledsen för det, det är ju bara en bild ;-)  :cyclopsani:

Ingentig konstigt med det egentligen, allting är ju relativt i förhållande till det subjektiva som trots allt o till syvende o sist ändå bara ligger i betraktarens öga  :bom:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Atle

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Atle\"Syntes nå denne var flott jeg

Snyggt fotomontage  :cyclopsani:  :compress:

Sorry Tommy de er ingen montasje
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Ninette

Quote from: \"Tommy\"Ikke var ledsen för det, det är ju bara en bild ;-)  :cyclopsani:

Ingentig konstigt med det egentligen, allting är ju relativt i förhållande till det subjektiva som trots allt o till syvende o sist ändå bara ligger i betraktarens öga  :bom:


Det har gått over nå, Tommy, men takk for omtanken likevel.

Jeg synes bare var det var så dødsstilig at den fotografen hadde fanget akkurat det motivet. Og så var det juks. Jeg burde vel skjønt det :-)

Og det siste bildet som ble lagt ut her, det skjønte jeg med en gang var manipulert  :cheers:

Og så må jeg endre meldingen litt, for nå sier Atle at det ikke er en montasje likevel. Ja, ja, det var et flott bilde uansett om det er juks eller ikke :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tommy

Quote from: \"Atle\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Atle\"Syntes nå denne var flott jeg

Snyggt fotomontage  :cyclopsani:  :compress:

Sorry Tommy de er ingen montasje

Menar du det Atle, jag tycker blåmesen ser så kantig o inklistrad ut som han bara kan vara om han inte suttit där på riktigt. Flott bild är det i vikke fall som helst, o en bra reklam för Canon, Kanon helt enkelt :D  :cyclopsani:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

marjana

Det er mye som kan fixses i Adobe Photoshop! Denne fuglen er limt inn, det kan da vel alle se?

En norsk kunstner, Tandberg, bruker fotomanipulering i alle sine verk, dette er da ikke nytt.
Glika i zoi

Heidrun

Selvsagt er dette fotomanuplering på høyeste plan. Canon sin EF 28-135 IS er såpass liten at til og med fossekallen ville fått probemer med å få plass på solblenderen.
Har absolutt inget imot manupulering sålenge dette blir opplyst. Men skal jeg være ærlig med meg selv nå, så synes jeg faktisk fotokunsten mister sin sjarme.
I dag så trenger du faktisk ikke kunne fotografering, men å sette sammen bildet i et dataprogram.
Nei foto er ikke som det var en gang
Yamas til livet og til

Tommy

Quote from: \"Heidrun\"Selvsagt er dette fotomanuplering på høyeste plan. Canon sin EF 28-135 IS er såpass liten at til og med fossekallen ville fått probemer med å få plass på solblenderen.
Har absolutt inget imot manupulering sålenge dette blir opplyst. Men skal jeg være ærlig med meg selv nå, så synes jeg faktisk fotokunsten mister sin sjarme.
I dag så trenger du faktisk ikke kunne fotografering, men å sette sammen bildet i et dataprogram.
Nei foto er ikke som det var en gang

Du måste skilja på äpplen o päron här Heidrun, Fotograferingen bygger fortfarande på samma grundprincip så som den gjort sedan begynnelsen som var i  slutet av 1700-talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotografihistoria

Men vad som däremot ändrats mest radikalt med den digitala tekniken är möjligheterna inom bildbehandling, samt att det blivit lätt-tillgängligt för en bredare massa att utföra bildbehandling vid datorn, men det är en annan sida av myntet än fotograferingen i sig. Men att behandla bilder o göra bildmontage är ju annars heller inget nytt i sig. Och sen tycker jag inte det är något att se så allvarligt på om en bild är manipulerad, eller någon gjort ett bildmontage, om det inte ligger ett allvarligt syfte o försök att bedra eller till exempel manipulera en oppinion bakom bilden.

Lek med bilder är ju annars bara på skoj  :cheers:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Heidrun

Er enig med deg her Tommy. Men det som er ganske sikkert er at det er utrolig viktig å kunne etterbehandling for å få til bilder som folk synes er meget bra. Slik som mange meget gode photoshopbehandlere har gjort med bildene sine, så holder det faktisk ikke med et skarpt perfekt eksponert bilde for å nå frem til andre. Det må mye ekstra digital behandling for at bildet skal bli meget bra
Yamas til livet og til

Tommy

Quote from: \"Heidrun\"Er enig med deg her Tommy. Men det som er ganske sikkert er at det er utrolig viktig å kunne etterbehandling for å få til bilder som folk synes er meget bra. Slik som mange meget gode photoshopbehandlere har gjort med bildene sine, så holder det faktisk ikke med et skarpt perfekt eksponert bilde for å nå frem til andre. Det må mye ekstra digital behandling for at bildet skal bli meget bra

Det är också en konst i sig att behandla en bild så den blir förbättrad, utan att förlora sin originalitet. Skillnaden idag jämfört med den analoga tiden, är att du slipper stå i ett mörkrum o blaska med vätskor, o hänga över förstoringsapparaten timmavis för att se o få fram resultatet.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

operafantomet

Quote from: \"Tommy\"Det är också en konst i sig att behandla en bild så den blir förbättrad, utan att förlora sin originalitet. Skillnaden idag jämfört med den analoga tiden, är att du slipper stå i ett mörkrum o blaska med vätskor, o hänga över förstoringsapparaten timmavis för att se o få fram resultatet.
Enig i det. Synes det er flott at man digitalt kan fjerne forstyrrende elementer (type røde øyne), og allikevel beholde originalfilen om ønskelig.

Vil også si at etterbehandling ikke er det som avgjør om et bilde er bra eller ikke. Det er komposisjon (altså, hvordan motivet er knipset), belysning og bildets skarphet (eller ev. det motsatte, om en viss effekt er ønskelig) som avgjør. Her kan man særlig se på pressefotografier, som ofte er umiddelbare og lite redigerte, men med et særlig øye for øyeblikket (pun intended). Sjekk disse, for eksempel: http://www.fotografiens-hus.no/landskonkurransen/2008/

Etterredigering kan forsterke bildets kvaliteter, manipulering kan skape artige situasjoner (som fuglen på kameralinsen) - men det kan ikke gjøre gull av gråstein.

Hvor mye etterredigering driver de proffe fotografene med (nå prater jeg de i verdensklasse)? Noen som vet?

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Atle

Quote from: \"Heidrun\"Selvsagt er dette fotomanuplering på høyeste plan. Canon sin EF 28-135 IS er såpass liten at til og med fossekallen ville fått probemer med å få plass på solblenderen.
Har absolutt inget imot manupulering sålenge dette blir opplyst. Men skal jeg være ærlig med meg selv nå, så synes jeg faktisk fotokunsten mister sin sjarme.
I dag så trenger du faktisk ikke kunne fotografering, men å sette sammen bildet i et dataprogram.
Nei foto er ikke som det var en gang

Les her , desverre er dette ingem montasje  :bounce:
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Tommy

Quote from: \"Atle\"
Quote from: \"Heidrun\"Selvsagt er dette fotomanuplering på høyeste plan. Canon sin EF 28-135 IS er såpass liten at til og med fossekallen ville fått probemer med å få plass på solblenderen.
Har absolutt inget imot manupulering sålenge dette blir opplyst. Men skal jeg være ærlig med meg selv nå, så synes jeg faktisk fotokunsten mister sin sjarme.
I dag så trenger du faktisk ikke kunne fotografering, men å sette sammen bildet i et dataprogram.
Nei foto er ikke som det var en gang

Les her , desverre er dette ingem montasje  :bounce:

Hhhhmmmm nåja, jag tvivlar i vart fall, men kameran är i alla fall en Canon EOS 400D  :cyclopsani:  :cheers:

Här är en fågelbild av en Korp, nu är frågan ; är fjäderfät inklistrat eller fanns den där när bilden togs  :compress: ????

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...