Logg inn med Facebook eller Google!

Greske hunders velferd

Started by Ole, 27. Oct 08, 21:45:24

Previous topic - Next topic

Ole

Jeg fikk et tips om denne danske siden som bl.a. jobber for velferden til greske hunder: http://www.dfas.dk/ Legger ut en banner på framsiden som vil ligge der en stund, så er det enkelt for interesserte å klikke seg fram til sidene deres.

MaFi

Da må jeg bare dele en liten historie fra tidligere denne måneden - fra Chania på Kreta. Vi var på bytur, og var litt i farten - og plutselig ble jeg obs på en hund like i nærheten. Den så stor og tung ut. Først tenkte jeg at den var da riktig så velfødd, men et nytt blikk på hunden gjorde at vi lurte på om den ventet valper. Vi skulle til å rusle avgårde da hunden reiste seg - og snudde seg, ruslet noen steg, og la seg ned igjen. Det var da jeg så åpningen. Valpefødselen så ut til såvidt å være i gang. Stakkars hund! Valpefødsel på åpen gate...? Jeg gremmes over at vi gikk videre (masse folk i nærheten, forøvrig, uten at det er en god unnskyldning), og har helt vondt av det nå...! Jeg har tenkt masse på hunden (og valpene)  i ettertid - og lurer på hvordan det gikk med dem. Hadde hunden en eier i nærheten, mon tro? Hvis ikke, skulle den definitivt ha vært på et slikt pensjonat som nevnes på den danske nettsida... Godt at slike steder finnes! (Regner med at det blir \"avlat\" for min del - økonomisk støtte...)





PS: Neste gang jeg drar på Hellasferie, tar jeg med en utskrift av lenken til \"Nødtelefonnumre i Grækenland som du kan bruge, hvis du er på ferie der\", jamfør Oles lenke!!! Gå du hen og gjør likeså...

Tjorven

Å, stakkars hund, jeg ble helt med meg her, men håper noen tok seg av henne og valpene....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anne

Vi har nok alle en liten historie fra Hellas som ligger bak i hodet og gnager litt. Disse folkene her gjør en fantastisk jobb. Når vi var på Skiathos i høst var det 5 dyrleger og studenter fra Danmark der. De jobbet fra morgen til langt på ettermiddagen helt gratis og hadde en dag fri på den uka de var der. Det har vært gjort forsøk på å få en avtale med en gresk dyrlege fra Volos til å komme fast til Dog Shelteret, men han ville ikke. Grunnen til at han sa nei var at hans faste kunder ville slutte å bruke han hvis han hadde noe å gjøre med gatedyra. På Chios blir det delt ut gift fra kommunen slik at det kan legges ut til hunder og katter. Dette klarte disse å få stoppet i vinter ved å true med store oppslag i aviser i Europa hvor de ville oppfordre folk til ikke å dra til Chios. Chios er ikke noe værre enn andre steder, men det var der de klarte gjøre noe med styggedommen.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Torill

Oi,oi,stakkars lille hund. Men hun ser jo ganske velstelt ut da,så vi får håpe hun hører til et sted,og at mor og barn har det bra :cheese:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Katta

Quote from: \"Anne\"På Chios blir det delt ut gift fra kommunen slik at det kan legges ut til hunder og katter. Dette klarte disse å få stoppet i vinter ved å true med store oppslag i aviser i Europa hvor de ville oppfordre folk til ikke å dra til Chios. Chios er ikke noe værre enn andre steder, men det var der de klarte gjøre noe med styggedommen.

Jøss, det der har jeg ikke hørt om før. Må jammen spørre fastboende om dette neste gang jeg får anledning. Grusom metode, jammen godt at de klarte å stoppe det.

Anne

Hei Katta
Det er ganske vanlig over hele Hellas det der. Det blir gjort i oktober og april etter og før turistene. Helen som driver Dog Shelteret på Skiathos har funnet flere hundre katter etter at turistene har reist. Det er nok mye vi ikke vet. Dette er en av baksidene på Hellas medaljen. Vi får prøve og påvirke og gjøre det vi kan. Vi har ganske stor makt vi som er turister sålenge vi samler oss og ikke snur ryggen til. Unger og dyr er helt forsvarsløse og det er vårt ansvar å gjøre livene deres så trygge å bra som mulig. Det er ikke mye et dyr krever, litt mat og trygghet og kjærlighet. Noen som bryr seg helt enkelt. Nå har jeg gitt meg ut i noe som jeg virkelig brenner for og da er det nesten ikke mulig å stoppe. Nå må jeg gi meg, men det kommer sikkert mere siden.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

MaFi

Quote from: \"Anne\"Vi har nok alle en liten historie fra Hellas som ligger bak i hodet og gnager litt.

... og jeg har delt min historie (som gnager, ja...). Nok en gang - jeg tar med utskrift av \"Nødtelefonnumre i Grækenland\" - for jeg vil GJØRE noe neste gang jeg ser en slik situasjon som jeg så i Chania! Jeg gikk inn på DFA-nettstedet og leste om dyremishandlingssaker som er innrapportert fra Hellas etterpå - og også om \"Happy endings\". Jeg satt her som en klump med snørr og tårer - og har nå resolutt meldt meg inn som DFA-medlem... og håper det kan føre til at dyr kan få bedre liv.
:cat:  :dog:  :kitty:

Tjorven

Kjempebra tiltak, vi får gjøre det vi kan for disse dyra. Jeg er nesten glad for at jeg ikke vet alt som skjer, det blir for hjerteskjærende for meg.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anne

Fikk lyst til å fortelle vår historie.
Vi kjøpte leilighet på Skiathos i 2004. Første gangen vi var der etter at vi overtok så ble vi oppmerksomme på en halvstor kattunge med et vansiret ansikt fult av betennelse. Jeg fikk helt vondt og tok kontakt med naboen som åpenbart stelte med katten. De var engelske og leide bare for noen uker og skulle snart dra hjem fikk vi høre. Vi overtok stellet når de dro, men vår hjemreise var heller ikke langt unna. For å gjøre en lang historie kort fikk vi vår greske nabo til å love å gi katten mat siden han var nesten blind og ikke klarte seg selv. Neste sommer var vi spendt på om katten levde og det gjorde han. Gjensynsgleden var stor og han flytta rett inn hos oss. Han levde over den sommeren også og fikk mange venner, spesielt fra England. Ny vinter for døra og vår greske nabo overtok igjen. 2006 og ny sesong for døra. Spenningen var stor om han hadde klart også denne vinteren. Han levde, men han så gammel og sliten ut. Naboen vår hadde gått på en smell og var aldri hjemme, så nå var det ei som har gjeiter på naboeiendommen som hadde tatt seg av han. Vi dro hjem i slutten av juni og noen fra familien vår brukte huset i august. De fortalte at det var kommet en ny stor hankatt dit og at \"vår\" katt fikk juling. Imellomtiden leste jeg om to jenter som reddet 9 katter fra Spania. Jeg tok kontakt å fikk høre at de fikk ta dem med på My Travel hjem. Jeg ringte for å sjekke, men fikk kontant avslag. Jeg tok kontakt med Skiathos Dog Shelter og ble henvist til dyrlegene i Danmark. Det viste seg at Christina (dyrlegen) skulle til Skiathos samtidig som oss så vi avtalte et møte. Da begynte ting å skje. Katten ble chipmerka og fikk ormekur. Vi hadde han hos oss til vi skulle reise. Han ble så levert opp på senteret og DFA sørget for transport til Kjøbenhavn og videre til Gardermoen. Der sto det dyrlege fra Mattilsynet og han som driver karantenestasjonen i Østfold og tok imot. Katten måtte stå på karantenestasjonen i 4 mndr, men vi fikk besøke så ofte vi ville. Vi følte at vi hadde tre valg den sommeren :
1. La han være der og gå en sikker død i møte, noe som ville skjedd hvis han ble drevet bort fra området.
2. Avliving hos Christina
3. Ta med hjem.
Vi valgte nr.3 for vi ble skikkelig glad i katten.
17. oktober var det 2 år siden han kom til Norge og han trives og har det bra. Det eneste synlige tegn på at han kanskje savner Hellas er når vi spiller gresk musikk. Da blir han helt stiv og stirrer på stereoen med det ene øye han har igjen. Det var mye musikk der vi bor, så sommeren for han hadde alltid musikk i seg. Håper vi gjorde rett. Vi greide ikke reise fra han i september 2006, men det hadde ikke gått uten hjelp fra DFA
Han har egen fanclub i England og vi får stadig mail med spørsmål om hvordan han har det. Han er en veldig spesiell liten katt som smøg seg inn i hjerte til mange. Vi er heldige som har møtt han og har han her.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

bengalow

Ja det var ju tur för katten, att ni fick ögon på den, och klarade av att ge den ett nytt, fint liv. Jag är bara ledsen över att djurvänner inte behandlar sina medmänniskor med lika stor omsorg. Men egentligen handlar denna tråd om grekiska hundar, så jag får väl avsluta innan Ole åthutar mig.
Om hundar i Grekland....jag har hört om historien om glassplitter i hundmat sedan jag började resa till Grekland, och det är alltid något man \"hört av andra\", ingen kan belägga det. Det var tyst länge om det, men när hundarna plötsligt \"försvann\" från Atén 2004, inför Olympiaden, så blev det förstasidesstoff igen. Förgiftning, glassplitterr, utskjutning eller vad det vara månde, men löshundarna/katterna har det inte bra, och man kan inte ta hand om alla, så den rationella lösning måste vara att decimera antalet. Nu är ju greker ett skjutglatt folk, se bara på alla trafiktavlor, så varför skulle man bekymra sig med att förgifta maten??
När man ser en sjuk individ, katt eller hund, så vaknar medlidandet, men väldigt ofta har den skador som orsakar deras bortgång på ganska kort tid. Så grym är naturen...den dör för att någon annan skall leva.
Min gard är uppe....!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Det er dessverre vanskelig å \"redde\" alle de stakkars hundene (og kattene) i Hellas når man er der på ferie bare om sommeren.
Grekernes forhold til dyr er ganske opprørende til tider, men det kunne hjelpe svært mye om greske eiere steriliserte sine egne hunder og katter, for de går jo stort sett fritt rundt.

Jeg har to venner som ikke er greske, men som er fastboende i Hellas, og en har 32 katter og en løshund som han mater og steller. Alle blir kastrert, får medisering hos veterinæren hvis det trengs. Han bruker nesten alle pengene sine på alle dyrene.

Venninnen min har ca 100 katter som hun mater rundt omkring. Ca 20-30 er i og rundt huset.
Begge vennene mine er opptatt fra tidlig om morgenen til sent med mating, nye kattunger, syke, flere som kommer streifende og slår seg ned, og flere dyre turer til veterinæren per uke.

Begge mine venner sier at dette MÅ de bare gjøre, men føler seg også  fanget. De kan ikke bare sette seg på flyet og dra hjem til hjemlandet en tur. Hvem skal da være \"barnevakt\" for 30-100 krevende dyr døgnet rundt?
Det gir dem selvfølgelig veldig mye å engasjere seg som de faktisk gjør, det er meningsfylt, men det er en fulltids oppgave.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...