Logg inn med Facebook eller Google!

Vær og dårlig vær i Hellas

Started by Sjøløve, 12. Oct 08, 16:26:55

Previous topic - Next topic

Sjøløve

Kom hjem for ei drøy uke siden etter 14 fine dager i Kykladene.
Joda, vi hadde det veldig fint, selv om vi aldri har opplevd såpass mye dårlig vær i Hellas som vi gjorde denne gangen.
Leste i en annen tråd på forumet om Annlaug som hadde vært 2 uker på Skiathos uten en eneste dag med nok sol til å kunne ligge på stranda"¦"¦.
Så ille hadde ikke vi det, vi fikk flere herlige stranddager hvor vi bare dovnet oss i sola med ei god bok, badet for å kjøle oss ned litt
og spiste en god lunsj i skyggen på strandtavernaen"¦"¦


Første kvelden vår på  Naxos satt vi under denne markisen og tittet ut på noe som minnet umiskjennelig om norsk silregn"¦"¦"¦"¦
endeløst grått var det.  
Heldigvis skinte sola igjen dagen etter





Flere dager med skyer og litt regn var i vente - dog  ikke  av typen silregn.  
Litt fascinerende også - å sitte innenfor balkongdøra og titte ut på (u)været.  
Selv om det regner - er det likevel god temperatur.






Heldigvis skifter det fort - morgenen etter så det sånn ut da vi dro vekk gardinet og gikk ut på balkongen




Fascinerende eller ikke med skyer og regn
(eller tordenvær -vi hadde ei natt på Paros med skikkelig bulder og brak)
 - så er det jo sånn som dette vi helst vil ha det, eller hva, og sånn hadde vi det de siste dagene på Paros



Været kan ingen rå med, og når vi velger å reise såpass seint i sesongen som vi gjør, tar vi selvsagt høyde for  variabelt vær
- selv om jeg nok synes det ble litt i overkant mye skyer og regn denne gangen.  
Heldigvis var vi forskånet fra noe vind av betydning, vi hadde kun en dag som det blåste kuling.
Det er jo en utfordring det også, å ikke la dårlig vær legge en demper på feriestemningen.
Da er det godt det finnes leiebiler og lokalbusser - og mye å utforske selv om ikke sola steiker -

vi var blant annet på dagstur til et grått og overskyet Antiparos nesten uten turister
(i stedet var det greske dagliglivet godt synlig uten alle turistene )




og opplevde et like grått og overskyet Ios - det ble ingen bading på Mylopotas-stranden den dagen



Vi var i Kykladene i samme tidsrom i fjor høst, og hadde ikke et regndrypp - sol og bare sol 2 uker i strekk
(men en del vind siste uka) - så selvsagt varierer været fra år til år.

Om vi revurderer tidspunktet for kommende høst-turer gjenstår å se -  det er nok større sjanse for mer stabilt vær om vi reiser tidligere i september.  
Jeg skal jo innrømme at godt vær betyr en del (men ikke alt) når vi er på ferie - eller hvordan er det med dere andre ?  
Legger dårlig vær en demper på feriestemningen - eller er den gode Hellas-følelsen akkurat den samme uansett vær ?
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Anders

Hei!
Ser at dere kom ned den helgen vi reiste fra Naxos. Og må innrømme at jeg tenkte på folk som kom nedover da... syns litt synd på dem. Vi hadde tross alt vært i Hellas i tre uker og for oss var det bare litt annerledes og fascinerende med alt regnet og hvordan det påvirket livet for oss og andre.
Men sånn generellt vil jeg vel si at sol og sommer betyr mye for den \"gode\" feriefølelsen... det er en såpass viktig del av hvordan allting er lagt opp, så det får jo innvirkning på alle mulige måter hvis det regner hele tiden!
Men ellers var det herlige bilder... og vi reiser nok i september neste år også :-)

Ole

Vi kom hjem fra en uke på Kreta i går, og været var bra. Den dagen vi reiste kom det en skur, og ei natt en annen. Ellers var det sol, med litt skyer av og til. Temperaturen lå mellom 24 og 28 grader. Vinden varierte fra laber til kraftig. Med andre ord bra vær sist uke på Kreta.

operafantomet

Jeg har jo kun vært i Hellas i juli, så jeg klarer nesten ikke se for meg landet i regn... Mulig en slags fortrengelses-mekanisme... Men interessant å se bildene!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Sjøløve

Quote from: \"operafantomet\"Jeg har jo kun vært i Hellas i juli, så jeg klarer nesten ikke se for meg landet i regn... Mulig en slags fortrengelses-mekanisme... Men interessant å se bildene!

Det er nok langt mellom regndråpene i juli - faktisk så hadde det ikke regnet på Naxos på 3 måneder da vi kom ned  :toothy2:
Men det er ikke mye regn vi har hatt tidligere år i september - og aldri type \"silregn\" som det vi opplevde nå.  Det har vært korte regnskurer og så har det klarnet opp igjen etterpå.  Været er mer ustabilt om høsten - det får vi finne oss i, eller så får vi reise på et annet tidspunkt.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Anita

Hei Sjøløve  :flower:

Takk for nydelige bilder - tross været  :cheese: Suger inn allt som har med Naxos og Kykladene nå for tiden. Neste år er det vår tur.

Ser at du hadde nydelig utsikt fra balkongen deres, hvilket studio bodde dere på? Kunne godt tenkt meg å ha en slik utsikt når jeg våknet om morgenen  :cheers:

Vennlig hilsen
Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

Tror de bodde her :-)

Anita

Quote from: \"Anders\"Tror de bodde her :-)

Hei Anders  :flower: det var kjapt svar

Må innrømme at jeg ikke helt får med meg navnet på studioet - det ble litt for skrått.

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

Studioa Kalergis, tror jeg det heter. Det ligger direkte på Ag. Georgios, og er smack midt i alltingen egentlig. Men det kan jo hende at jeg tar feil... :-)

Anita

Quote from: \"Anders\"Studioa Kalergis, tror jeg det heter. Det ligger direkte på Ag. Georgios, og er smack midt i alltingen egentlig. Men det kan jo hende at jeg tar feil... :-)

Tusen takk Anders  :flower:

Det kan hende at vi kan ta oss en Ouzo sammen neste september. Meg og min mann planlegger å reise nedover ca. 5 sept og - JA!!! - han har gått med på 14 dager hvis vi besøker 2 forskjellige øyer.  :cheers:

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders


Sjøløve

Quote from: \"Anders\"Studioa Kalergis, tror jeg det heter. Det ligger direkte på Ag. Georgios, og er smack midt i alltingen egentlig. Men det kan jo hende at jeg tar feil... :-)

Du har helt rett - vi bodde på studio Kalergis.  Veldig grei plass, kan absolutt anbefales - regn eller ikke regn.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...