Logg inn med Facebook eller Google!

Olika sätt att intaga sin ouzo...

Started by Riitta, 10. Oct 08, 17:09:45

Previous topic - Next topic

Riitta

Såhär på fredagskvällen brukar jag ta min lilla fredagsouzo efter en veckas slit :drunken:
Då kom jag och tänka på att vi har ju olika sätt att intaga detta dryck :cyclopsani:
Förr i tiden ville jag ha ouzon i ett glas och vatten i ett annat bredvid,men sedan några år så tar jag ouzon med några isbitar i och tycker det är godast så :tongue3:

Och helst skall det vara Samosouzo :clown:

Riitta

Tjorven

Kos deg med fredags-ouzoen du, Ritta. Selv drikker jeg bare ouzo i Hellas nå, etter at den til min fortvilelse ikke smaker det samme her hjemme :(  Det må ha noe med omgivelser, dufter og stemninger, tror jeg.

Drikker den blanda med vann, men liker å blande den selv ;) Ellers blanda jeg den med appelsinjuice ei stund (måtte ha litt smaksforandring) men har de siste årene gått tilbake til \"the real thing\" :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Endelig et vettugt tema  :drunken:
Tar alltid ouzo\'en bar... men kun i Hellas (desverre)
Finnes den på noe norsk pol? Ikke på mitt lokale iallfall.De få gangene jeg har drukket ouzo her hjemme får jeg sånne \"Star Trek\"-opplevelser... blir \"transpordert\" liksom....\"Beam me up, Scotty!\" :-)

Riitta

Jag brukar köpa lite Samosouzo med mig från Hellas :drunken:
Har under sommaren fått som present 2 st 1,5 liters flaskor , fast ett annat märke. God den också :bom:  Så fortsätter jag min vana att ta en liten ouzo varje fredag, så har jag nog så det räcker flera år :bom:

Riitta

Katta

For meg er også Ouzo forbeholdt Hellas. Syns ikke det smaker godt her hjemme - må være noe med stemninga.... Ellers så drikker jeg den bar, og helst temperert - ikke kald.

-POE-

På bolaget finns fnv. Nostalgía och Ouzo 12, den senare anses av kännare som en godkänd Ouzo, jag tycker den är helt ok med en isbit. Och i brist på bröd får man ju äta limpa. Nostalgía ska jag pröva snarast.
Bästa ouzon skall ju annars vara Barbayannis från Plomari på Lesvos, men jag har prövat på ort och ställe utan att märka någon större skillnad.

//PO  :drunken:
//PO

Torill

Ååå Riitta,har da lært meg å like Ouzo hjemme også :cheers: Selv om jeg er enig i at den smaker best i Hellas :flower: Her i Norge,og til og med på Tjøme :cyclopsani: får man kjøpt SANS RIVAL Ouzo. Dvs. her i Norge? Men hvertfall her i Tønsberg distriktet får man ikke annet. Og den er noe infernalsk dyr :blackeye:  :blackeye: Over 300 kr for 70 cl. :angry7: Så,med andre ord,det er ikke noe vi drikker hver fredag her i huset :drunken:
I Hellas ble vi alltid spurt om vi ville ha med is,eller ikke. Har prøvd begge deler. Syns den ble veldig utvannet med is etterhvert. For mitt vedkommende syns jeg den smaker best bar,men avkjølt :flower:
En annen ting. Er det noe godt følge til Ouzo? Tenker på feks øl og akkevit. Noen vi traff i Hellas drakk kaffe og Ouzo etter maten :cyclopsani: (de var fra Norge) Skrekk og gru disgust Vi har somregel tatt det FØR maten,men uten noe til. Kanskje vi også er skrekk og gru???
Og Tjorven. Ouzo og appelsinjuice?????????? Det høres verre for meg enn konjakk og cola. :blackeye:  :blackeye: Men som før sagt. Smaken er som baken :blackeye:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Torill

Quote from: \"Katta\"For meg er også Ouzo forbeholdt Hellas. Syns ikke det smaker godt her hjemme - må være noe med stemninga.... Ellers så drikker jeg den bar, og helst temperert - ikke kald.
Skjønner poenget med å drikke den temperert og bar Katta. Jeg gjør det med Akevitt,for å få med aromaen. Jo kaldere det blir,jo mer forsvinner smaken! Men Ouzo syns jeg er så smakskraftig,at jeg foretrekker den litt avkjølt. Men uten vann og is. :flower: Å nå vil jeg til Hellas nå :love6:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Thera

Jeg foretrekker Ouzo blandet med sprite.. Med vann er også godt..

Quote from: \"Anders\"Finnes den på noe norsk pol? Ikke på mitt lokale iallfall.
Ja. Har pleid å kjøpe Sans Rival, akkurat nå har jeg en Tsantali. Har sett andre Ouzoer der og..
www.vinmonopolet.no kan man se hvilke polutsalg som har de på lager.

Quote from: \"Tjorven\"Ellers blanda jeg den med appelsinjuice ei stund
Hmm.. Har både appelsinjuice og litt Ouzo her, så det må jeg prøve snart. :icon_smile:

Quote from: \"Torill\"Noen vi traff i Hellas drakk kaffe og Ouzo etter maten :cyclopsani: (de var fra Norge)
Nå fikk jeg lyst til å prøve en litt annerledes karsk!
..Don`t dream your life, live your dreams..

AsleP

Ouzo drikker jeg kun i Hellas (på Kreta).

Her hjemme blir det aldri samme \"feelingen\". og det er kanskje bare bra...? :hm:

Har en forkjærlighet for denne... vet ikke om den er å få her hjemme.

Yamas! ;-)
AsleP

JohnS

Min greske venn fra Kreta som skulle innføre meg i ouzo-drikkingens ritualer, sa at det er to regler man aldri skal bryte:

For det første skal aldri ouzo drikkes bar, men blandes ut med vann eller en brus med appelsin eller sitronsmak.

For det andre skal ouzo aldri drikkes uten at man spiser noe ved  siden av.  Minimum er nøtter, rosiner, olivener eller noe sånt, men grillet eller marinert blekksprut er det ultimate tilbehør.

Nå kan det jo godt hende at det er like mange meninger om dette som det er grekere, men jeg har lagt merke til at det store flertallet av grekere ser ut til å følge minst en av reglene, og som regel begge.

Jeg falt for ouzotilbehøret på Lesvos, hvor sardheles pastes er toppen, altså sardiner som fanges om natten, saltes om formiddagen, og serveres til ouzo om kvelden som fileter, med bare litt olje over som marinade.  Jeg måtte ta med en boks hermetiske sardheles hjem, og det blir langt fra det samme, men det gir likevel et hint av de nyspekede som formelig smelter i munnen.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Niaas

Enig med Asle P. om at Ouzo Plomari er den beste, og jeg liker den best med is. Og jeg synes det er nesten like godt her hjemme. Kanskje jeg skal gjøre som du, Riita, en liten ouzo hver fredag! Mmm..
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...