Logg inn med Facebook eller Google!

Dagsturer på Peloponnes.

Started by Magnolia, 01. Oct 08, 18:52:26

Previous topic - Next topic

Magnolia

Så moro at dere fortsatt følger meg på min vandring i Kiparissiou.
Takk for gode ord enda en gang. :)



Det er ikke så ofte vi finner en \"hvit\" by på Peloponnes, men her fikk vi nesten følelsen av å være på ei av øyene.



Jeg knipset i øst og vest. Måtte bare fange så mange motiv jeg kunne i denne koselige landsbyen.



Det blomstret rikt selv i slutten av september.













Neste gang avslutter i besøket i Kiparissiou med besøk på en kafeneion.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

brit

Åh! Dette var vakkert Magnolia! Tusen takk for at du tar oss med. Må innrømme at jeg er svak for det hvite og blå! :flower:  :flower:

Frost

Så vakre bilder.  :love7:
Jeg må tilbake! Det er så mye jeg ikke har fått sett.

Tjorven

Flotte bilder nok en gang, Magnolia :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Torill

Nydelig Magnolia :flower: Og du er en mester i å finne vakre blomster uansett når du er der nede :flower:  :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Katherina

:flower: Utrolig vakkert. Tenk at det finnes en landsby som er så hvit på Peloponnes. Jeg har så lyst til at Sverre skal få oppleve det hvite og blå, også finnes det på Peloponnes og til og med i et område vi kan tenke oss tilbake til. Helt fantastisk. Vi har lekt litt med tanken på å dra til en øy i Kykladene, men samtidig trekekr Peloponnes. Nå får vi mulighet til å oppleve noe av det hvite og blå og å være på Peloponnes. :cheers:

Takk, Magnolia for at du tar oss med på denne turen. Kunne reist i morgen, men nå venter andre ting her hjemme.  :flower:

kaka

Så vakkert, kjære deg! Nydelige himmeltoner, og ellers, bare vakkert.
Det er vel snart ikke en krok (i flere betydninger) der nede du ikke kjenner
KariK

Magnolia

Dette var en overveldende respons. :)

Ja, det er vakkert i Kiparissiou, det er sikkert. Bare så synd at vi hadde så dårlig tid der. Jeg er overbevist om at jeg kommer til å dra dit igjen, og da skal jeg overnatte. Det er egentlig tre små landsbyer som ligger tett i tett, men vi fikk bare tid til å besøke den ene.

Katherina: Unner deg og Sverre en tur dit.
 Jeg følte det var et lite paradis, stille og rolig, - og ikke minst, rent og pent alle steder.

Kaka: Det er nok mange kroker jeg ikke kjenner på Peloponnes, men noen diamanter i det peloponneske smykkeskrinet har jeg funnet. Mange andre ligger nok og venter på oss, så det er bare å studere kartet.

Det gleder meg at dere setter pris på bildene mine. For meg blir det som å oppleve turen på nytt. Det gir dobbel glede. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

marjana

Det var et flott kloster der oppe i høyden, Magnolia.
Sikkert godt synlige vimpler der, Hellasflagg og gul/svarte ortodokse vimpler annenhver gang. Synes det fra lang avstand, siden det er så høyt oppe?

Jeg hadde en morsom opplevelse på Syros, forresten. I den gresk-ortodokse kirken der de har et maleri av El Greco, ville jeg spørre presten om en del ting.
Han sto i en samtale med en ung jente, som viste seg å være datteren hans. Presten var ca 50 år, og så ut som en gammel hippie, prestene gjør jo gjerne det med lang hestehale og svart kjole.
Datteren oversatte gresk/engelsk, og jeg spurte i vei:
Hva er symbolikken på det gul/svarte ortodokse flagget med ørnen, med en klode i den ene hånden, og sverdet i den andre?
Så det enkle svaret var: Jordkloden er religion/folk, og sverdet er politikk/krig.
Kort sagt: \"Med sverd skal den ortodokse religionen vinne over hele verden \".

Det var en god samtale vi tre hadde, selv om vi måtte oversettes av og til gjennom datteren, men vi alle forsto hverandre godt.
Presten fortalte videre at han hadde syv barn, og at denne datteren var en av dem.
\"Seven children? You must have been very busy!\" kom det uten å tenke fra meg. (Man sier ikke sånn til en prest!)
Datteren oversatte med en gang, han hørte på henne og snudde seg til meg og dultet hyggelig til meg og lo veldig godt, og flørtet og hadde det veldig morsomt.

Det var et tramp i klaveret fra min side, men det ble heldigvis bare morsomt.
Glika i zoi

Magnolia

For en herlig historie du fortalte, marjana. :)
Det krydrer tilværelsen med slike små anekdoter. Å komme i kontakt med lokalbefolkningen kan gi opplevelser for livet.

Lurer du på om klosteret synes fra veien? Det gjør det nok ikke. Vi stoppet langt nede i dalen på en \"møteplass\" for å kikke oppover fjellsida. Da så vi klosteret langt oppe i fjellene. Et mekig syn, spesielt fordi vi følte vi var langt ute i ødemarka. Klosteret ligger både langt fra folk og høyt til fjells, så her hersket nok den totale stillhet i tidligere tider. Nå var det åpent for turister, så jeg følte at den genuine stemningen ble forstyrret.
- Jeg er fullstendig klar over at jeg er turist og er med på å forstyrre stemningen! Dette er vel pristen vi må betale for å få med seg slike opplevelser. -
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Da er det endelig tid til en kaffepause. :)



Her så det koselig ut, så dette måtte bli siste stopp på denne turen.



Her kunne vi kose oss.



Det var laget små, koselige sittegrupper i kroker og på hjørner.



På hver eneste stolrygg var det skrevet en hilsen. Denne var lettest for meg å forstå: \"Kalimera.\"



Utsikten fra vår plass var betagende.



Før vi forlot stedet, måtte vi ta en titt innendørs. Det manglet ikke sjarme her heller.



Heimturen har begynt. Vi stoppet et lite stykke oppe i bakken for et siste blikk over landsbyene nede ved havet.



Snart kom mørket. De siste solstrålene farget himmelen mens vi kjørte heimover over fjell etter fjell, rike på opplevelser og takknemlige for en fantastisk dag.

Da tenker jeg at jeg tar en pause med bildene til dagene blir korte og kalde, og hellaslengselen blir enda mer påtrengende. :)
Det har vært hyggelig å ta dere med på tur enda en gang. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tjorven

Tusen takk for turen, Magnolia. Jeg har storkosa meg. Du er ekspert på å finne små koselige steder, kriker og kroker og spennende kafeer. Det siste bildet tok nesten pusten fra meg; for noen farger og hvilken stemning. Nyyyyyydelig  :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...