Logg inn med Facebook eller Google!

Verdt å se rundt Chania......

Started by Ole, 11. Sep 08, 19:17:18

Previous topic - Next topic

Ole

Takk for lykkeønskninger! :smile: Jeg er sikker på at det blir en fin uke. Ser fram til å reise off-season.

Ole

Hvor er det fint å bo for to voksne og et barn på 4 år? Vi ønsker sandstrand i gangavstand fra hotellet. Finns det sandstrender i gangavstand fra Chania, slik at vi kan bo i Chania og gå til stranda? Eventuelt andre plasser i nærheten av strand og med \"taxi-avstand\" til Chania? Er det noen steder øst for Chania som kan være aktuelle? Ønsker i utgangspunktet ikke å bo i Agia Marina-området, men vi overlever sikkert der også. :smile:

Ninette

Quote from: \"Ole\"Hvor er det fint å bo for to voksne og et barn på 4 år? Vi ønsker sandstrand i gangavstand fra hotellet. Finns det sandstrender i gangavstand fra Chania, slik at vi kan bo i Chania og gå til stranda? Eventuelt andre plasser i nærheten av strand og med \"taxi-avstand\" til Chania? Er det noen steder øst for Chania som kan være aktuelle? Ønsker i utgangspunktet ikke å bo i Agia Marina-området, men vi overlever sikkert der også. :smile:

Bystranden i Chania ligger vest for den venetianske havnen (ca 10 minutters å spasere), i bydelen Nea Hora. Dette er en fin strand som stort sett benyttes av de lokale. Nea Hora er den bydel der kreterne bor, så det er en del gresk folkeliv og trafikk i området. Her er det også flere hoteller, jeg vet blant annet at et norsk par eier et hotell i Nea Hora.

De mest barnevennlige strendene finner du utvilsomt vest for Hania. Synes dere det er mye styr og bråk i Agia Marina eller Kato Stalos, kan dere kanskje bo i en av de små landsbyene lenger opp i åsen og spasere til stranden? Pano Stalos er en nydelig landsby, i høyden over Kato Stalos. Der finnes det et flott hotell med svømmebasseng.

Og så tenker jeg på Georgioupolis, en koselig liten turistby tre kvarters kjøring øst for Hania. Her er det flotte, barnevennlige strender og et offentlig svømmebasseng like ved stranden. Og butikker og tavernaer og en liten fiskehavn.

Jeg skal se litt på kartet når jeg kommer hjem. Kanskje jeg finner noe annet spennde.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Liv

Hvis dere ønsker å bo nær stranda og med gangavstand  til Chania, så anbefaler jeg også Nea Hora som Ninette foreslår.
Jeg har ikke bodd der selv, men har vært og spist på en liten \'\'kretisk\'\' taverna der, god mat,fisk/sjømat,lå rett ved  sjøen.Husker ikke navnet,men det lå flere tavernaer helt ned ved sjøen der. Hele området så veldig innbydene ut. Vi bodde den gangen i Agi Apostoli (litt lenger ut), og ble anbefalt av kreterne  å dra inn til Nea Hora for å spise.

Her er noen bilder fra stranda i Nea Hora.

http://www.amazingcrete.com/crete/beach_chania.htm


Her er litt inf.  om Nea Hora;

http://www.chaniaholidays.com/accommodation_in_chania/nea-chora-candia-hotel.htm

http://www.travels-booking.com/hotel/greece/alexis.no.html

JohnS

Vi har flere ganger bodd sentralt i Chania by, og gått ut til stranda ved Nea Chora.  Det ligger flere hoteller, pensjonater og \"rooms\"  direkte ut mot stranda.  Husker i farten bare Orca, som ser Ok ut fra utsiden, og Christina som antagelig har litt fler stjerner, og ligger litt lengre ute. (Bilder og info for begge finnes ved å google).

Ellers er området ved Aghii Apostoli et godt alternativ som bosted.  Det er det eneste området nær Chana på vestsiden som ikke er helt nedbygt, og har et slags \"friluftsområde\" knytta til to nydelige badeviker.  Ett av våre favorittområder på Kreta, og vi har flere ganger rusla ut dit fra Chania by også (4 km).   Det går buss til og fra byen 3 ganger i timen så vidt jeg husker.

God tur i alle fall!....  Vi drar til Rethymnon om ei uke..... :colors:
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

-POE-

Vill Ni ha lugn och ro och bra barnstrand så titta gärna på Almirida och Kalives, öster om Chania, mycket små byar. Taxiavstånd..? Tja, ganska?

Hyr Ni bil så åk ut på Akrotirihalvön, där finns fin natur och lite turister.
Gillar Ni bergstrakter så åk längs Emporioravinen ner till Chora Sfakion på sydkusten, kolla bromsarna innan.

//PO
//PO

bengalow

Det var på Akrotirihalvön som scenerna i \"Zorbas\" gruvföretag filmades. Sitter man nere vid restaurangerna i hamnen, så kan man se just där han byggde \"linbanan\" som brakade ihop på sin \"jungfrutur\", och därmed hela Zorbas liv.
Därute finns underbara små naturliga \"badbassänger\", med äldre beökare, som ligger och tar sina saltvattensbad, mot gu\'vet vad. Och bra restauranger fanns det dessutom!!! Stavros tror jag byn heter.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ninette

Quote from: \"bengalow\"Det var på Akrotirihalvön som scenerna i \"Zorbas\" gruvföretag filmades. Sitter man nere vid restaurangerna i hamnen, så kan man se just där han byggde \"linbanan\" som brakade ihop på sin \"jungfrutur\", och därmed hela Zorbas liv.
Därute finns underbara små naturliga \"badbassänger\", med äldre beökare, som ligger och tar sina saltvattensbad, mot gu\'vet vad. Och bra restauranger fanns det dessutom!!! Stavros tror jag byn heter.

Det var på Stavros dansescenen i filmen Zorbas ble spilt inn. Jeg vil ikke akkurat kalle Stavros en by. Stavros er noen få hus, en badestrand og et par tavernaer for turister.

Men vakkert er det der. Uten tvil.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

bengalow

Hehe, by på svenska = landsby på norska...Men Ninette, är det inte så att dansescenen spelades in i Stoupa på Peloponnessos?? Men där kan jag ta fel, jag har hört om bägge ställena
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ole

Takk for maaange gode tips! Jeg får google litt på det dere nevner, så kommer det sikkert flere spørsmål etterhvert.

Liv

Quote from: \"-POE-\"Vill Ni ha lugn och ro och bra barnstrand så titta gärna på Almirida och Kalives, öster om Chania, mycket små byar. Taxiavstånd..? Tja, ganska?


//PO

Vi bare tilføye at Almirida og Kalives er blitt britiske \'\'ghettoer\'\'. Syns det kan være greitt å vite om man planlegger å dra dit, så er ikke de typiske greske landsbyer lenger.

Ang. dansescenen til slutt i Zorbas filmen så har jeg også hørt flere varianter hvor det skal være filmet. Vet ikke hvilken jeg skal tro på?!

Ninette

Quote from: \"Ole\"Takk for maaange gode tips! Jeg får google litt på det dere nevner, så kommer det sikkert flere spørsmål etterhvert.

Spørsmål om Kreta, Ole, er rene julaften for Liv og meg, vi har begge denne fantastiske øya som vår hovedinteresse :-)

Så bare spør i vei, du!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...